Når blir man tante/onkel?

Orly

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Februarlykke 2016
*inspirert*
Når føler dere man blir tante/onkel for din partners nieser og nevøer?
Er det ved ekteskap? Samboerskap? Ved felles barn?

Når er det naturlig at barna deres kaller dine eller partnerens søskens nye kjærester for tante eller onkel?

Jeg fikk julegave med "til Tante" denne julen... Så først når jeg ble gravid jeg fikk da :p

Samboeren til min manns eldste søster ble onkel i fjor sommer, når ungene fant ut at... De bodde jo sammen, da var han vel onkel?

Jeg har vært tante til mannens nevøer lenge, ser de ikke så ofte da så føles ikke så naturlig. Vi gifter oss første neste år.

Når forholdet er stabilt gjerne? Min bror var nylig sammen med ei dame i 2 år, hu hadde to barn. Jeg kalte meg aldri tante for de. De hadde ei heller ett stabilt forhold. De bodde sammen da. Men nå har de nettopp gjort det slutt også.

Ved ekteskap. Her er vi konsekvente for våre barn, de som ikke er gifte kaller vi kun med fornavn, selv om vedkommende har barn med våre barns tante/onkel, eller er samboer.

Jeg er ikke så gammeldags at man må være gift for å bli onkel/tante, vi lever da i 2016 :p
Har man ett stabilt forhold og er involvert fra tidlig av i barnas liv så er man en onkel/tante tenker jeg:)
Min mann blir ikke kaldt onkel av mine nevøer/nieser for han kom for seint inn i livet demmes så det ble ikke naturlig å si onkel. Men de er veldig glad i han for det og er den del av demmes liv :)

Det var et godt spørsmål.. For barna faller det seg naturlig å si tante/onkel utfra hvor godt forhold de har til vedkommende. Min eldste søsters mann har alltid blitt kalt onkel, mens min yngste søsters samboer blir kalt ved navn.
Da jeg var lita var hovedregelen ved ekteskap, men få av mine onkler og tante har giftet seg (kun samboere) så da ble det til at jeg sa tante/onkel uansett.. :)
Hva min samboers nieser og nevøer ønsker å kalle meg er opp til dem. Ønsker de å si tante er det greit, vil de bruke navn er det også helt i orden:)

Her kalles mine søsken for tante/onkel men bruker ikke det om samboerne. Men han kaller tantens mann for onkel, men det er farssiden så det styrer jeg ikke med.
Føler meg ikke som tante til sambos onkelbarn, selv om svigerinnen hans har begynt å omtale meg som tante... Men har ikke så mye med de å gjøre så er kanskje derfor.

Når de har vært sammen så lenge at det føles stabilt og de planlegger en fremtid sammen.

Jeg har ingen søsken, og min kjære er bare onkel på ei som er 18år. Så jeg blir nok aldri tante :P

Frøkna kaller samboeren til min stesøster for onkel, de skal gifte seg neste år og har 2 barn.

Samboeren til min lillebror blir ALDRI tante, de skal og gifte seg neste år. Har så og si ikke noe kontakt med de, og hun har sett minste 1 gang på 9 mnd.

Når man er i et stabilt forhold uavhengig om man er gift.

Ungene mine kaller nære venner tante/onkel (også navn)

Back
Topp