Når bestille første legetime?

Smågoth

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Marsboerne 2023
Aprilspirene 2023
Hei! Så jeg fant ut at jeg er gravid i dag, med menstermin er jeg 3+1, med ELtermin 3+5.
Jeg ser at fastlegen min ikke har ledig før 29. AUGUST, da er jeg jo 8+2! :eek: Vil jo liksom allerede ha unnagjort TUL og fortalt de kommende besteforeldrene, tante og onkel rundt da :shy:
Hva tror dere, burde jeg bare ta den timen da? Kanskje skrive at jeg vil ha time før hvis noen avlyser?
Fastlegen min sa forresten i januar at jeg bare skulle bestille time med en gang, så antok liksom at han ville ha meg inn tidlig.

Hei! Så jeg fant ut at jeg er gravid i dag, med menstermin er jeg 3+1, med ELtermin 3+5.
Jeg ser at fastlegen min ikke har ledig før 29. AUGUST, da er jeg jo 8+2! :eek: Vil jo liksom allerede ha unnagjort TUL og fortalt de kommende besteforeldrene, tante og onkel rundt da :shy:
Hva tror dere, burde jeg bare ta den timen da? Kanskje skrive at jeg vil ha time før hvis noen avlyser?
Fastlegen min sa forresten i januar at jeg bare skulle bestille time med en gang, så antok liksom at han ville ha meg inn tidlig.
Du kan eventuelt ringe legekontoret å høre om de har mulighet til å sette opp tidligere? Når jeg ringte legekontoret sa de at de fleste hadde første time mellom uke 6-8. Men tror ikke det er noe fasit her. Jeg har fått time når jeg er i uke 6+6, men har ikke TUL og NIPT-test før i uke 10+6.

Mannen min minnet meg på at vi ikke er hjemme på den datoen engang, eller, kanskje på vei hjem :banghead: Men legen har dagen etter også. Får vel bare bestille for nå, og heller endre senere hvis det går. Da vil jeg hvertfall ta TUL privat før dette :shifty:

Er det første time i svangerskapsoppfølgingen du tenker på? Kan ta den hos jordmor også. Jeg var kun hos kommunal jordmor sist (var litt hos lege også, men det var mtp den psykiske helsen min da), og syns det var fint.

Jeg vet ikke når jeg skal ringe, lurte på på mandag eller neste. Da er jeg 4+5 eller 5+5. Sist fikk jeg time når jeg var 7+5.

Er det første time i svangerskapsoppfølgingen du tenker på? Kan ta den hos jordmor også. Jeg var kun hos kommunal jordmor sist (var litt hos lege også, men det var mtp den psykiske helsen min da), og syns det var fint.

Jeg vet ikke når jeg skal ringe, lurte på på mandag eller neste. Da er jeg 4+5 eller 5+5. Sist fikk jeg time når jeg var 7+5.
Det var akkurat det jeg kom på nå, om jeg kunne gjøre det! Da skal jeg sjekke opp i det i kommunen min

"Den første konsultasjonen i svangerskapet bør skje hos fastlege, gjerne mellom uke 8 og 12. Første konsultasjon hos jordmor skjer vanligvis i uke 12-16.
Ta kontakt med oss så tidlig som mulig i svangerskapet om du ønsker oppfølging av jordmor." :shifty:
Det hjalp jo ikke :smiley-ashamed004

"Den første konsultasjonen i svangerskapet bør skje hos fastlege, gjerne mellom uke 8 og 12. Første konsultasjon hos jordmor skjer vanligvis i uke 12-16.
Ta kontakt med oss så tidlig som mulig i svangerskapet om du ønsker oppfølging av jordmor." :shifty:

Vnligste er at de vil ha deg til kontroll ca i uke 12+0 for første svangerskapskontroll, fordi blodprøvene etter nye retningslinjer ikke tas før da. Tidligere var det 8-12, men skjønner ikke helt hvorfor den teksten hos helsenorge aldri endres.
Uansett, ved mindre det er noe spesielt du behøver, sykemelding, medisiner osv. så skal du til lege eller jordmor i uke 12. Hos oss kan jordmor ta den kontrollen og blodprøvene dersom man ønsker.
Dersom du har krav på TUL kan du kontakte lege før. Ring egebtlig bare kontoret og hør. Det kan være du er i en kategori jeg ikke vet om, men TUL før uke 8 har jeg uansett ikke hørt om at noen får - det må du bestille selv privat :) og det kan du ko bare gjøre nå med det samme.
Så ring bare helsestasjonen eller legekontoret og hør. Helsestajsonen og legekontoret her liker feks at man ringer tidlig for å få tid til kontroll i uke 12, ellers er det kanskje ikke noe ledig tid om man venter til et par uker før med å ringe.

Åh, så dumt da! Tilbudet varierer vel, her kan vi velge fritt mellom jordmor, lege eller en kombinasjon.

Vnligste er at de vil ha deg til kontroll ca i uke 12+0 for første svangerskapskontroll, fordi blodprøvene etter nye retningslinjer ikke tas før da. Tidligere var det 8-12, men skjønner ikke helt hvorfor den teksten hos helsenorge aldri endres.
Uansett, ved mindre det er noe spesielt du behøver, sykemelding, medisiner osv. så skal du til lege eller jordmor i uke 12. Hos oss kan jordmor ta den kontrollen og blodprøvene dersom man ønsker.
Dersom du har krav på TUL kan du kontakte lege før. Ring egebtlig bare kontoret og hør. Det kan være du er i en kategori jeg ikke vet om, men TUL før uke 8 har jeg uansett ikke hørt om at noen får - det må du bestille selv privat :) og det kan du ko bare gjøre nå med det samme.
Så ring bare helsestasjonen eller legekontoret og hør. Helsestajsonen og legekontoret her liker feks at man ringer tidlig for å få tid til kontroll i uke 12, ellers er det kanskje ikke noe ledig tid om man venter til et par uker før med å ringe.
Åja såpass ja! Legen min var kanskje ikke oppdatert på det heller, med mindre endringen kom etter januar i år.
Ja mente TUL privat, for vet ikke engang om jeg får en offentlig rundt uke 12 som de skal begynne med i år.
Ble egentlig litt sjokkert da jeg fikk vite at vi har så få kontroller i Norge, tror jeg har sett på altfor mye informasjon fra andre land der de får ultralyder på hver kontroll osv. :smiley-ashamed004

Jeg har bestilt første legetime til mellom 10 og 11 fullgåtte uker. Sist var jeg der første gang da jeg var 12 fullgåtte!

Åja såpass ja! Legen min var kanskje ikke oppdatert på det heller, med mindre endringen kom etter januar i år.
Ja mente TUL privat, for vet ikke engang om jeg får en offentlig rundt uke 12 som de skal begynne med i år.
Ble egentlig litt sjokkert da jeg fikk vite at vi har så få kontroller i Norge, tror jeg har sett på altfor mye informasjon fra andre land der de får ultralyder på hver kontroll osv. :smiley-ashamed004

Da ville jeg ringt legekontoret og hørt. Noen ganger synes de det er like greit å bare ta den første kontrollen litt tidligere :)
Men ultralyd må du bestille privat tror jeg. Anbefaler å vente til du er minst 7+0 før ultralyd (har selv opplevd at man ikke finner noe i uke 6, også sett hjerte en uke etterpå, så det er unødvendig stress). Ja ultralyd er egentlig bare rundt uke 18 i Norge, også eventuelt i uke 12 dersom de har fått ordningen opp. Og man blir sendt til ultralyd hvis noe skulle tilsi det ved en jordmorsjekk. Doppler sjekkes det jo jevnlig med fra uke 16 da :)

Er dette fra din kommune sine sider? Her i kommunen vil jordmor komme i kontakt så tidlig som mulig for samtale. Jeg ville ringt både legekontor og jordmortjenesten i kommunen :)

Du kan eventuelt ringe legekontoret å høre om de har mulighet til å sette opp tidligere? Når jeg ringte legekontoret sa de at de fleste hadde første time mellom uke 6-8. Men tror ikke det er noe fasit her. Jeg har fått time når jeg er i uke 6+6, men har ikke TUL og NIPT-test før i uke 10+6.
Tror du kan bestille time fra tidligst 6 uker. På legekontoret vårt er det sånn. Har bestilt time til gynekolog oppfølging på sykehuset pga risikosvangerskap og der begynner de oppfølging fra 8 uker.
Ringte allerede denne uke i uke 4 siden man ofte må bestille på forhånd for å få time, bruker å bli fullt ganske fort hos gynekolog her nede.

Sniker.. Ring jordmor og spør henne når hun vil ha deg inn :happy: Jordmor her i kommunen viker litt fra vanlig praksis og tar gravide inn ut ifra den gravides behov. Flere timer enn vanlig er det mulig å få også. Her har jeg kun timer hos Jm, aldri hos legen (leger har ofte ikke peiling)…
Her i kommunen (Telemark fylke) er tidlig UL i uke 11-13 oppe å går for alle, så time tidlig hos Jm for henvisning er lurt! ❤️

Lykke til ❤️❤️

Fikk ringt helsestasjonen, ble registrert og fikk et skjema innpå HelseNorge å fylle ut, så skulle jordmor bekrefte time. Hun visste egentlig ikke om når, bortsett fra at blodprøver i uke 12 tas hos legen, for det gjorde ikke jordmor. Hun godtok forresten EL-terminen min, selv om jeg oppga begge deler :woot:
Legekontoret har jo de verste åpningstidene på telefon, så de fikk jeg ikke tak i i dag :dead: Vi får se neste uke da!

Last edited:
Har ikke bestilt verken legetime, jordmor time eller tul.. tenker at første steget blir privat ul i uke 8 kanskje.. så ta kontakt med jordmor/lege..

Sniker!
Jeg har alltid hatt første time i uke 10/11. når henvisning til Tul/nipt sendes (om du er over 35!) så får du time raskt uansett hvis du er over 11 uker. De tar det mellom uke 10–14 ca ♥

Fikk time hos jordmor til når jeg er 6+6 :D Det er visst ikke noe TUL for de under 35 her ennå, så greit at jeg har bestilt en privat TUL til når jeg er 7+4.

Back
Topp