Når begynte/begynner barnet ditt i barnehagen?

  • Trådstarter Moderator Camilla
  • Opprettet
M

Moderator Camilla

Guest
Når begynte/begynner barnet ditt i barnehagen?

Noen må begynne før fylte året og andre begynner senere.
Hva tenker du er fordeler/ulemper med tidlig eller sen start? :)
 
Han kommer til å bli 2 år og 2 måneder før han må begynne i barnehagen. Syns vi er heldige som har mulighet til å ha han hjemme lenger. :)
 
Førstemann var 23 mnd
Andremann var 13 mnd
Tredjefrøken var 17 mnd
Fjerdefrøken var 16 mnd

Hadde gjerne ventet til de var over 2 år hele gjengen men har ikke latt seg gjøre økonomisk.. har vært student og gravid flere ganger så har hatt mulighet til korte dager og mye fri :joyful:
Vet ikke enda hvilke muligheter som blir med lille nr 5 men har ingen hast med barnehage om vi ikke må :joyful:
 
Førstemann og andremann : 16 mnd.
Tredjemann begynner til høsten og er da ca 18 mnd
 
Vi har søkt plass fra hun er 12 mnd, det ser ikke ut som det går opp å skulle gå hjemme lenger men egentlig synes jeg det er ALT for tidlig at hun skal starte i barnehage da og i hvertfall for tidlig til at hun skal ha fulle uker og fulle dager fra 7-17 så vi må se hvordan vi skal få det til, om vi klarer å feks jobbe litt refusert en periode, eller om det blir noen måte vi klarer å få til at jeg jobber litt kveld og helg feks, men så vet ikke jeg helt hvilken jobbstilling jeg kommer tilbake til heller så det er fryktelig vanskelig å planlegge!
 
2 år, vi valgte det fordi jeg ikke hadde fast jobb å hadde muligheten til å være hjemme, stortrivdes fra første dag!
 
Førstemann var 2 år (og 10 dager)
Andremann var 1 år og 10 mnd
 
Begynner trolig når hun er 15 mnd (12 mnd korrigert), men vi får se hvorvidt det blir da eller året etterpå. Håper få til det siste om økonomien tillater det.
 
10,5mnd. Hadde mulighet til å vente litt, men han har alltid vært veldig glad i å være sammen med andre barn og elsket barnehage fra første dag. Vinket oss avgårde allerede dag 2 Jeg hadde fortsatt 1mnd permisjon igjen, så startet med veldig korte dager. Så at han trivdes veldig godt og fordi han begynte tidlig ble ikke separasjonsangst egentlig noe tema. Han er 15mnd nå og stortrives fortsatt. Liten barnehage med under 40 barn totalt, så det er sikkert en fordel. Ler når vi går inn porten og kaster seg i armene på de ansatte. Hadde han skulle begynt i dag tror jeg det hadde vært en mye lengre prosess å gjøre ham trygg. Det med trygghet var absolutt en fordel med å begynne tidlig. I tillegg følte vi ikke at vi strakk til ift å aktivisere ham nok på dagtid. Jeg elsker å være sammen med barnet mitt, men for oss hadde det ikke føltes riktig (for ham) å ha ham hjemme i hverdagen lenger enn et år. Alt i alt har vi vært veldig fornøyd med tidlig start og ser at han elsker å komme i barnehagen hver dag. Så tar vi heller litt lengre ferier og sen levering når muligheten byr seg :)
 
Eldste var 20 mnd. Yngste blir 15 mnd om jeg får viljen min.
 
Eldste var 20 mnd, fordi hun er født i desember og ikke hadde rett på plass før. Hun var overklar og hadde fint kunne begynne når hun var 12 mnd.

Man må se an barnets personlighet, tenker jeg. Men jeg mener at langt de fleste (om ikke alle) barn har det best i barnehagen når de har fylt 3.

Og de aller fleste barn har det fint i barnehagen før det også.

Jeg har selv 6 mnd gammel da jeg begynte i barnehagen, og gikk der til jeg begynte på skolen som syvåring. Jeg ELSKET barnehagen min, og har mange gode minner derfra. Mannen min var 9 mnd gammel da han begynte i sin barnehage og han også har bare gode minner fra barnehagen og barnehage var utelukkende positivt for begge oss to. Slik er det også for fireåringen vår, som gleder seg til mandag morgen :)

Yngste kommer til å måtte begynne 13 mnd gammel, men hun er allerede vant til å være med å hente i barnehagen hver dag, og vant til store bråkete barn (...storesøster), haha, så det kommer nok til å gå fint. Kommer til å ta det rolig og gradvis med korte dagene i begynnelsen :)
 
Frøkna mi begynte forrige uke, da var hun 18 mnd. Fordelen for oss er at hun fra august har lært både å krabbe og gå (hun var sent ute motorisk) hun prater som en foss og gjør seg greit forstått, og elsker den sosiale delen ved barnehagen.
 
Back
Topp