Når begynne med smokk?

Knopp

Forelsket i forumet
Desemberskatter 2016
Tulla mi er en uke gammel og veldig ivrig på mat. Legger henne til brystet hver gang hun smatter, suger på henda eller gråter. Noen ganger spiser bare noen minutter før hun blir liggende å halvsove med puppen i munn. Tar jeg den ut, vil hun ha den igjen etter noen minutter.
I dag kjørte vi bil for første gang etter hjemkomsten. Hun begynte å småsutre, og jeg kunne ikke gi henne puppen. Puttet derfor en finger i munnen hennes, hun småsuttet/sugde på den litt før hun sovnet. Tenkte derfor hun ikke var sulten, men hadde et sugebehov. Jeg tør ikke starte med smokk fordi jeg har hørt at de kan bli sugeforvirret.
Noen som kan dele erfaringer på start av smokk?
 
Nu har vi aldri brukt smokken med selv til tross for passelig sugebehov til første.
Høres jo egentlig ikke ut som om det er mye grunn til å starte med smokk i det hele tatt da synes nå jeg, tenker så lenge det ikke er et reelt behov for det er det jo kanskje greiere å la det være?
 
Min nektet smokk, så har ingen erfaringer. Ammehjelpen råder til å vente 3-4 uker for å unngå sugeforrvirring :)
 
Vi ga etter og ga smokk etter en uke. Gikk helt fint og det ble en ny hverdag. Aldri hatt sugeproblemer. Du kan jo evt prøve veldig kort. Finner nok ut av hvordan ta pupp igjen etter noen sekunder med smokk.
 
Ville begynt med smokk nå. Jeg tenker det er bra å vende babyen til det tidlig. Smokk kan gi en del avlastning fordi babyen finner ro/trøst i den, og ikke bare puppen.. Vi introduserte smokk etter 4 uker, men hun var aldri interessert. Skal derfor gi fra starten av denne gang :)
 
Så sent som mulig/aldri. Smokk er aldri egentlig nødvendig, ikke naturlig, og smokken skal aldri erstatte puppen, som er mye mer enn bare næring.
Les om "det fjerde trimesteret," og la henne ligge ved puppen så mye hun vil, 24/7, det er bare sunt, både for henne, for deg og for produksjonen. :)
Babyen bruker aldri "puppen som smokk," og "sugebehovet" er der for en grunn, og det er ikke for å få plastikk i munnen. ;)

Vi måtte begynne med smokk fordi jeg ikke kunne la babyen ligge på puppen så ofte som han ville for kos og trygghet (han var hos pappaen sin) pga en skade, og det skulle vi gjerne ha unngått.
Får vi et barn til, skal det ikke en eneste smokk inn i dette huset. :p
 
Jenta vår er 8 uker, og bruker ikke smokk.

Jeg ville komme godt i gang med amming før jeg gav henne denne men allerede etter ei uke sa helsesøster at jeg kunne begynne å introdusere smokken siden hun la godt på seg og amming gikk fint.
Jeg ønsker ikke å bli 'brukt som smokk' men føler ikke jeg blir brukt så mye til det,er mer for kosen å nærheten tenker jeg og jeg sitter ikke med henne 24/7 så til nå funker det greit.

Jeg kunne kansje vært litt mer på med å få igang smokken men helt ærlig synes jeg det er verre å måtte springe å putte i smokken igjen enn å heller la henne sovne uten helt til hun våkner av egen vilje om dere skjønner:p

Hun sutter på håndflaten da, men ikke tommelen eller fingrene- begynner hun med det blir det smokk men så lenge det var håndflaten sa helsesøster at det ikke var 'farlig'.
Så får vi nå se om hun interesserer seg mer for smokken når hun blir større :p
 
Hun fikk den før vi forlot sykehuset, å hun har stor glede av både smokk og koseklut:)
Venter nr 2 å håper h*n også vil ta smokken:)
 
Vi drøyde det lengst mulig for å få sugeteknikken på plass og for å sørge for at det ikke erstattet noe hun hadde behov for. Tror vi ventet fem uker, da ble vi anbefalt det av barnelege mot kolikken, og helsesøster hadde allerede "godkjent" sugeteknikken
 
Min er 16 uker og nekter smokk.
Det anbefales å vente med smokk til amming er etablert, samme gjelder flaske. Vi introduserte flaske da mini var 2 dager gammel, og har se siste 10 ukene nektet flaske etter en ukes opphold. Ikke sugeforvirret med tanke på amming.

Det er veldig forskjell på barn! Noen opplever at barnet ikke klarer å koble seg på puppen etter en dag med smokk, mens andre nærmest dytter smokken i munnen det sekundet barnet er født uten å oppleve problemer med amming.

Er du i tvil så hadde jeg latt være å bruke smokk. Sugebehovet til mini her er borte og jeg har aldri blitt brukt som smokk. Bortsett fra om natten noen ganger når man må forsikre seg om at puppen er tilstede...
 
Hun her tar villig pupp, og helst hele tiden! Blir litt slitsomt for pappan, for med en gang hun våkner når han har henne begynner hun å lete etter pupp og sutre. Hun er 10 dager må, og spiser og legger godt på seg, så helsesøster har sagt at vi godt kan prøve litt smokk, så vi kommer til å introdusere den litt fremover! Tror d kan gjøre underverker for tilknytningen mellom henne og pappan!:)
 
Man vet ikke på forhånd hvilke barn som blir sugeforvirret, og det kan ødelegge ammingen totalt. Sugebehovet er der fordi det er slik babyer sikrer melkeproduksjonen - ikke alle har naturlig stor produksjonen og det kan derfor være alfa og omega med konstant pupp for å sikre at man får nok melk.

Min er 7 mnd, har brukt litt smokk, men mest som tyggeleke. Tid med pappaen kommer senere, de første ukene er konstant pupping veldig lurt :)
 
Vi ga etter og ga henne smokk nå. 10 dager gammel. Hva er viktig nå? Er det noe vi må se etter mtp sugeforvirring? Må vi ta ut smokken hvis hun sovner? Hva er lurt?
Erfaringer fra dere som har begynt med smokk tidlig? :)
 
Vi ga etter og ga henne smokk nå. 10 dager gammel. Hva er viktig nå? Er det noe vi må se etter mtp sugeforvirring? Må vi ta ut smokken hvis hun sovner? Hva er lurt?
Erfaringer fra dere som har begynt med smokk tidlig? :)

Helsesøster sa til oss at d er viktig å ta ut når de har sovnet. Et eller annet med at de ikke skal våkne med den, for de kan "glemme" at de er sulten eller noe... d var d de la mest vekt på da vi spurte! :)
 
Helsesøster sa til oss at d er viktig å ta ut når de har sovnet. Et eller annet med at de ikke skal våkne med den, for de kan "glemme" at de er sulten eller noe... d var d de la mest vekt på da vi spurte! :)

Ja, takk for tips! Det har jeg faktisk tenkt på. Er fortsatt litt redd - så minst mulig bruk :)
 
Her hadde lille så stort sugebehov at de på barsel ga klarsignal for smukk da vi snakka med de. Da var hun rundt 10 dager og hang så mye i puppen at jeg fikk overproduksjon, hun gulpa og gulpa fordi magen hennes var full. Hun likte dårlig smokken da, så begynte ikke å ta den før hun var 3-4 mnd.
Men du må huske på at babyen bruker ikke deg som smokk, du er den naturlige smokken. Mange babyer ligger på brystet hele tiden, det er normalt, pupp er mat, trøst og kos.
 
Det er ingen pupp som blir brukt som smokk, det er smokken som blir brukt som pupp :) :)

Her hadde lille så stort sugebehov at de på barsel ga klarsignal for smukk da vi snakka med de. Da var hun rundt 10 dager og hang så mye i puppen at jeg fikk overproduksjon, hun gulpa og gulpa fordi magen hennes var full. Hun likte dårlig smokken da, så begynte ikke å ta den før hun var 3-4 mnd.
Men du må huske på at babyen bruker ikke deg som smokk, du er den naturlige smokken. Mange babyer ligger på brystet hele tiden, det er normalt, pupp er mat, trøst og kos.

Har slutta med smokken for jeg følte hun ble litt forvirret. Dere sier at jeg ikke kan brukes som smokk. Men hun spiser i noen minutter for så bare ligge å suge/sutte. Når hun spiser suger hun riktig og jeg har ikke vondt, men når det går over til sutting blir brystvorta flat og blir litt øm. Det kan ikke være bra og la henne fortsette med det?
 
Har slutta med smokken for jeg følte hun ble litt forvirret. Dere sier at jeg ikke kan brukes som smokk. Men hun spiser i noen minutter for så bare ligge å suge/sutte. Når hun spiser suger hun riktig og jeg har ikke vondt, men når det går over til sutting blir brystvorta flat og blir litt øm. Det kan ikke være bra og la henne fortsette med det?


Tror du misforsto meg litt :) synes bare det begrepet "å bli brukt som smokk " er festlig ettersom smokken er en falsk fremstilt brystvorte :) men kjære deg, du skal ikke ha det vondt. Om du føler smokk fungerer for dere så bruker dere det! Vi bruker selv smokk :)
 
Har slutta med smokken for jeg følte hun ble litt forvirret. Dere sier at jeg ikke kan brukes som smokk. Men hun spiser i noen minutter for så bare ligge å suge/sutte. Når hun spiser suger hun riktig og jeg har ikke vondt, men når det går over til sutting blir brystvorta flat og blir litt øm. Det kan ikke være bra og la henne fortsette med det?

Prøv å la henne sutte på fingeren din når hun er ferdig med å die? :) Du skal selvfølgelig ikke ha vondt.
 
Back
Topp