Når begynne med smokk?

Men blir ikke det det samme som smokk? Er redd hun skal bli forvirret igjen:)

Mulig det altså.. Bare tenker at smokken er lagd for å etterligne puppen, mens en finger er jo en finger? Anebfaler deg ammehjelpsgruppen på fb, der er det nok noen som har noen tips til deg :)
 
Har slutta med smokken for jeg følte hun ble litt forvirret. Dere sier at jeg ikke kan brukes som smokk. Men hun spiser i noen minutter for så bare ligge å suge/sutte. Når hun spiser suger hun riktig og jeg har ikke vondt, men når det går over til sutting blir brystvorta flat og blir litt øm. Det kan ikke være bra og la henne fortsette med det?

Når min gjør sånn kobler jeg han av, også lager han enten nytt og bedre tak eller er ferdig :)
 
Gutten min ville ligge på puppen 24 timer i døgnet fra dag en. Jeg hadde enorme mengder med melk og han gulpet og spiste og gulpet og spiste. 5 dager etter fødsel ga vi smokk, det var helt tydelig at sugebehovet var i overkant, han la på seg i rekordfart både før og etter smokken. endelig fikk vi litt søvn.... Vi hadde aldri noe problem med sugeforvirring Fullammet til 6 mnd og ammet til 1,5 år. Det kan gå helt fint også med smokk:)
 
Etter oppholdet på barsel der jeg måtte ha lillefingeren i munnen hans for å få spist, og ellers ammet, så kjøpte jeg smokk på vei hjem. Jeg var vel og merke veldig bevisst på at sugeteknikken var bra og hadde massevis av melk. Han ville kun ha smokken når han ikke var sulten, og jeg ammet hyppig likevel. Kommer til å gjøre det samme denne gangen hvis ammingen går så bra som sist :)
 
Så sent som mulig/aldri. Smokk er aldri egentlig nødvendig, ikke naturlig, og smokken skal aldri erstatte puppen, som er mye mer enn bare næring.
Les om "det fjerde trimesteret," og la henne ligge ved puppen så mye hun vil, 24/7, det er bare sunt, både for henne, for deg og for produksjonen. :)
Babyen bruker aldri "puppen som smokk," og "sugebehovet" er der for en grunn, og det er ikke for å få plastikk i munnen. ;)

Vi måtte begynne med smokk fordi jeg ikke kunne la babyen ligge på puppen så ofte som han ville for kos og trygghet (han var hos pappaen sin) pga en skade, og det skulle vi gjerne ha unngått.
Får vi et barn til, skal det ikke en eneste smokk inn i dette huset. :p
Har aldri hørt om det før, har du noen gode linker til det fjerde trimester? Jeg har prøvd å søke, men eneste treffet er en bildeserie av barselmammaer :p Tipper det ikke er det du mener
 
Har aldri hørt om det før, har du noen gode linker til det fjerde trimester? Jeg har prøvd å søke, men eneste treffet er en bildeserie av barselmammaer :p Tipper det ikke er det du mener

http://tidforbarn.no/index.php?option=com_content&view=article&id=62

Det finnes ganske mye mer om det på engelsk.
Betegnelsen er jo bare et "kallenavn" på perioden etter fødselen, hvor babyen trenger å være hos mammaen sin hele tiden, fordi den er laget sånn fra naturen sin side. :)
 
Har aldri hørt om det før, har du noen gode linker til det fjerde trimester? Jeg har prøvd å søke, men eneste treffet er en bildeserie av barselmammaer :p Tipper det ikke er det du mener


Det handler mye om at alle menneskebarn fødes noen måneder "for tidlig" i forhold til utvikling om man sammenligner med andre dyrebarn, fordi vi har et stort hode som trenger plass til stor hjerne og smalt bekken fordi vi går på to. Derfor er det fra naturens side normalt at spedbarn ønsker det så likt som mulig som inni magen en god stund etter fødselen, og det betyr blant annet konstant mattilførsel og konstant kroppskontakt med noen - helst mor. Fra babyens side er dette livsviktig for overlevelse, fordi menneskebarn er så hjelpesløse etter fødsel at forlatt baby = død baby. Sånn veldig enkelt fremstilt :)

Det er tilogmed forskning som tyder på at morsmelk er satt sammen slik at babyene skal gå sakte opp i vekt slik at vi skal orke å bære de hele tida for å veie opp for tida de ikke fikk i magen. Veldig fascinerende og interessant :)
 
http://tidforbarn.no/index.php?option=com_content&view=article&id=62

Det finnes ganske mye mer om det på engelsk.
Betegnelsen er jo bare et "kallenavn" på perioden etter fødselen, hvor babyen trenger å være hos mammaen sin hele tiden, fordi den er laget sånn fra naturen sin side. :)
Det handler mye om at alle menneskebarn fødes noen måneder "for tidlig" i forhold til utvikling om man sammenligner med andre dyrebarn, fordi vi har et stort hode som trenger plass til stor hjerne og smalt bekken fordi vi går på to. Derfor er det fra naturens side normalt at spedbarn ønsker det så likt som mulig som inni magen en god stund etter fødselen, og det betyr blant annet konstant mattilførsel og konstant kroppskontakt med noen - helst mor. Fra babyens side er dette livsviktig for overlevelse, fordi menneskebarn er så hjelpesløse etter fødsel at forlatt baby = død baby. Sånn veldig enkelt fremstilt :)

Det er tilogmed forskning som tyder på at morsmelk er satt sammen slik at babyene skal gå sakte opp i vekt slik at vi skal orke å bære de hele tida for å veie opp for tida de ikke fikk i magen. Veldig fascinerende og interessant :)
Veldig interessant, men samtidig veldig logisk! :) Takktakk :)
 
Back
Topp