Myheritage DNA test

Aicelain

Elsker forumet
Marsboerne 20 18
Oktoberlykke 2019
Flere her som har tatt den :)? Hvor mange prosent ble du av hva?

Jeg ble litt morsom miks. 78 % finsk, 18% skandinavisk, 4% eskimo/inuitt og 2 % kinesisk :eek:
Viste mange av mine forfedre imigrerte fra Finnland til nord Norge, men viste ikke at jeg var så stor prosent.

Mannen ble 53 % skandinavisk , og 47 % nordvesteuropeisk .
Var helt sikker på at han skulle bli 100% skandinavisk. Han ser veldig nordisk ut :knegg:. Han har rødlig skjegg og hår som blir blondt når det får sol på seg. Alle i familien hans på begge sidee var plantinablonde som barn og mellomblond som voksne. Men i min familie er alle mer mørke :p

Nei, fordi de ikke stemmer :p leste en artikkel på hvorfor det bare er dumt å bruke penger på sånne ting. Orker ikke gå inn på det nå, men bare Google hvis noen lurer

Jeg har tatt, men etnisitetdelen av testen er jo mest for gøy.
Her ble det en fin fordeling av skandinavisk, irsk/skotsk/walisisk og engelsk.

Nope, bruker ikke penger på det.

Ikke gjort det selv, men søstra mi har gjort det. Det kan visst være litt forskjell på søsken, men hun (og sånn ca jeg da) er 57,7% skandinavisk, 28,6% skotsk/irsk/walisisk og 13,7 % finsk :)
Mannen hennes (som de tenkte også skulle få en fin mix av forskjellige etnisiteter) er 100% skandinavisk :p

Ikke gjort det, men vurdert å gjøre det på ungene. Synes det koster litt mye

Har tatt test fra 23andme. :) veldig artig! Pappan min ville også prøve, og nettsiden koblet faktisk at han var faren min. Vil prøve myheritage også, men det får bli senere. Tror det er mer nordmenn på myheritage.

På MyHeritage koster det 789 (100kr rabatt akkurat nå) men kjøpte det i des når det var salg til rundt halv pris. Varierer andre plasser. Finnes også forskjellige tester som er dyrere.

https://www.smarterhobby.com/genealogy/best-dna-test/
Tusen takk.

Det jeg vet er at min far er norsk, og min mor er dansk, men min mors familie (min mormor sitt pikenavn) kommer fra Belgia, og den siden har også bodd en generasjon eller så i USA på 1800-tallet (mener på det var da)...

Har vurdert det lenge. Har kun kjennskap til morssiden min, så hadde vært litt gøy.

Jepp, tok testen. Resultatet ble (sånn ca) 75% skandinav, 24% finsk og baltisk og 1% nigeriansk :knegg:

Tror det stemmer sånn passe pga en dæsj samisk blod fra flere sider lengre bak i slekta. Den nigerianske prosenten er nok tilfeldig, men reflekterer nok heller at det er en genkombo jeg har som oftere blir sett hos afrikanere enn europeere enn at jeg stammer fra en nigeriansk prins.

MyHeritage identifiserte tanta mi som tante da hun tok testen.

Kunne forøvrig ha tenkt meg haplogruppe analyse for å se de store trekkene bakover i tid, men de testene er virkelig dyre.

Tusen takk.

Det jeg vet er at min far er norsk, og min mor er dansk, men min mors familie (min mormor sitt pikenavn) kommer fra Belgia, og den siden har også bodd en generasjon eller så i USA på 1800-tallet (mener på det var da)...
Spennende med litt internasjonal slekt :) Her har vi slekt fra UK og Irland i tillegg til Norge.
Når man tar dna testen så får man treff fra over hele verden. Ikke alle er slekt siden det er f.eks kommer opp at man deler 0,1 % dna. Men har fått meg noen overraskelser over nærmere slekt (4-6menning) som f.eks bodde der jeg vokste opp. Interesserer meg for slekt så da blir det litt leting i hvordan de er i slekt med meg :)

Ja :)
41,7% skandinavisk
39,1% engelsk
10, 8% finsk
4,7% irsk, skotsk og walisisk
3,7% gresk

Måtte inn å se igjen, husket det ikke så nøyaktig selv :hilarious: syntes det var gøy å se at det var så mye forskjellig :) Prøver å få mannen til å gjøre det, er så nysgjerrig hva han hadde fått! :D

Back
Topp