Mye blest rundt mat.. Men..

Jeg sammenlignet ikke å røyke og sove på mage?!? Men la til at vi sov på magen (noe som øker sannsynlighet for krybbedød), røyking (som også øker sannsynligheten for krybbedød og allergier) og flaskebarn (amming er bevist gir bedre immunforsvar hos barn og mindre allergier senere i livet). Mente bare at slikte ting bør unngås, men at om ting skjærer seg...og i noen tilfeller er ikke alle like flinke til å holde seg unna slike ting, så er det ikke døden/langvarig skade uansett. Det kan gå fint også. Det er mange som personlig sliter veldig mye under svangerskapet pga. uvaner/sykdommer/avhengighet. Det å gå og tro at det vil resultere i et foster med skader uansett, blir feil.

Beklager da missforstod jeg deg

Helt enig :) ulempen når en røyker i svangerskapet er at det kan føre til morkakesvikt, som fører til sykt barn. Tro meg, jeg mistet jenta mi grunnet alvorlig morkakesvikt, en røyk eller 2 kan ikke veies opp mot det å miste et barn. Jeg røyker ig drikker ikke, men vet at størst grunn til morkakesvikt er røyk.
Som mamma sa, en kan spise spekemat med visse grenser, da mamma gikk med meg fantes det ingen regler på hva en kunne spise ig ikke. Men litt spekemat 1 sjelden gang tror jeg er ufarlig :)

Problemer er ikke mengden spekemat man spiser, men om man er så uheldig å spise den biten som inneholder listeria eller toxo.

Helt enig :) ulempen når en røyker i svangerskapet er at det kan føre til morkakesvikt, som fører til sykt barn. Tro meg, jeg mistet jenta mi grunnet alvorlig morkakesvikt, en røyk eller 2 kan ikke veies opp mot det å miste et barn. Jeg røyker ig drikker ikke, men vet at størst grunn til morkakesvikt er røyk.
Som mamma sa, en kan spise spekemat med visse grenser, da mamma gikk med meg fantes det ingen regler på hva en kunne spise ig ikke. Men litt spekemat 1 sjelden gang tror jeg er ufarlig :)

Jeg tror alle er enige om at man burde kutte røyken.

Hvis du spiser den riktige biten med spekemat får du i deg bakterier som i over 30 % av tilfellene tar livet av fosteret. Så argumentasjonen din virker litt bakvendt. Hvorfor droppe røyken, men ta sjansen på spekemat? De regner med at flere fostre døde av disse bakteriene i gamle dager, heldigvis skjer det sjeldnere nå som de fleste vet om det. Norge har strenge anbefalinger i svangerskapet, men også lavt antall fostre som dør sent i svangerskapet. Så gode anbefalinger til gravide hjelper.

*Taster på app på mobilen*

Det jeg lurer litt på er om det er noen tall som sammenligner norge med f.eks. krete eller spania? Kreta og spania er jo fetaost land, tviler sterkt på at de øde landsbyene som finnes over hele kreta produserer feta på den "godkjente" norske gravid måten. Så det jeg lurer på er om de blir frarådet å spise fetaost, eller om du har mer spontanabort pga. fetaosten?

Det jeg lurer litt på er om det er noen tall som sammenligner norge med f.eks. krete eller spania? Kreta og spania er jo fetaost land, tviler sterkt på at de øde landsbyene som finnes over hele kreta produserer feta på den "godkjente" norske gravid måten. Så det jeg lurer på er om de blir frarådet å spise fetaost, eller om du har mer spontanabort pga. fetaosten?

Jeg tror dessverre ikke du finner de nøyaktige dataene på dette. I Norge har vi et fødselsregister, det er svært uvanlig. Jeg vet ikke om det er noen flere land som har det. Derfor kan vi se at relativt ligger Norge lavt på statistikken for sen spontanabort sammenliknet med store studier om reproduksjon.

Spørsmålet ditt måtte ha blitt besvart med en studie, hvor man kartlegger nøyaktig hvorfor fosteret dør. Det finnes jo veldig mange andre grunner enn bakteriene.

Så lenge det finnes god dokumentasjon for at bakteriene er absolutt tilstedeværende i de bestemte matvarene (også norske, det har vært målt flere ganger) og man vet at de vil kunne forårsake fosterdød om mor får det i kroppen sin, så får man egentlig ikke lov til å lage en sånn studie heller. Det vil være uetisk. :-)

Ja det måtte jo evt. blitt besvart med en studie, så det er jo selvfølgelig ikke mulig. Men om man tenker på spontanabort generelt mellom norge og kreta. Men de har vel ikke noe statestikk på det i hellas regner jeg med :p

Ja det måtte jo evt. blitt besvart med en studie, så det er jo selvfølgelig ikke mulig. Men om man tenker på spontanabort generelt mellom norge og kreta. Men de har vel ikke noe statestikk på det i hellas regner jeg med :p

Jeg klarte ikke å finne det hvert fall. Jeg fant bare for noen dager siden at Norge har lavere nå enn det utviklingsland har, men det er nok et komplekst bilde.

:-)

Back
Topp