Mye blest rundt mat.. Men..

Freyr

Forumet er livet
Julibarna2014
Det er mye blest rundt hva man skal spise eller ikke. Syns da kanskje man skal også sette fokus på noen av de som velger å både drikke og røyke når de er gravide. Det er det STYGGESTE jeg ser..

Det er bevist at fosteret får mindre oksygen hver gang man trekker av røyken og At den i tillegg krymper seg.. Om det er smerte eller mangel på oksygen, veit jeg ikke. Men stygt uansett.

Så det å spise en salami bit som muligens inneholder noe farlig mot det å gjøre dette som man VET er skadelig syns jeg blekner i forhold.

Ikke til å glemme bort det heller, men jeg syns dette er en viktigere sak og fremme..
 
Jeg er helt enig med deg i at å røyke og drikke i svangerskapet gir mye høyere risiko for at babyen får skader av det, enn at man spiser mat som kan inneholde noe som kan gi skade.

Ulempen er at ved røyking og alkohol så vil babyen vanligvis få skader den overlever med. Fosteret kan også få økt risiko for død ved røyking.

Ved uflaks med maten så vil fosteret dø.

Jeg ser litt på det sånn her:

Vil jeg kjøre bil i kraftig ruset tilstand, jeg får da veldig stor sannsynlighet for å skade meg. (Samme som å røyke og drikke i svangerskapet, stor sannsynlighet for skade. bare ikke meg, hos fosteret).

Vil jeg kjøre bil uten bilbelte? Det er sannsynlig at det vil gå bra, de fleste bilturene jeg tar, men hva med den gangen jeg kræsjer? :) Jeg tenker at det å spise anbefalt mat = bilbelte i svangerskapet. Kommer man i en bilulykke uten bilbelte så har man dessverre mye større sannsynlighet for død (fosterdød i mitt overførte eksempel da).

Så, jeg synes ytterpunktet (å kjøre i ruset tilstand) ikke gjør at jeg lar være å ta på meg bilbelte til vanlig kjøring.

Så, jeg forsøker derfor å bruke bilbelte i 9 måneder, og jeg holder meg helt unna "ruset tilstand" også. :)

Må redigere for det ble litt feil, poenget mitt var ikke ment som at man ikke kan dø av skader forårsaket særlig av røyking, men at alkohol og røyking oftere enn død forårsaker permanente skader for resten av livet, mens har man uflaks med maten så er det nesten alltid fosterdød det ender med (og ikke noe særlig senskader).

Jeg er fremdeles 100 % enig i at røyking og alkohol er verre enn en salambit, men jeg sier vel helst "Nei takk til begge deler" (motsatt Ole Brumm). :p Jeg liker best å kjøre bil edru med bilbelte på! :D
 
Last edited:
Røyking kan forårsake, krybbedød, dødfødsel, bli født for tidlig den utvikling, så ikke helt sant det du skriver der du..

Slutta.no eller omtrent alle legesider man kommer over..
 
Røyking kan forårsake, krybbedød, dødfødsel, bli født for tidlig den utvikling, så ikke helt sant det du skriver der du..

Slutta.no eller omtrent alle legesider man kommer over..

Ja, unnskyld, det ble litt fort. Det gir økt risiko for spontanabort og, men stort sett (dessverre) så får man levende barn med senskader istedet. Jeg synes nesten det er verre jeg da. Når barn må leve med skader forårsaket av andre. Det høres kanskje helt feil ut på trykk, men det høres logisk ut i hodet mitt nå. Men jeg har akkurat stått opp og er litt trøtt, så jeg får unnskylde meg med det. :p

Jeg redigerer innlegget mitt over, så det ikke blir så skjevt. :)

Og så må jeg legge til at røyking er vanedannende, i motsetning til spekemat, krabbeinnmat, myke oster osv. Så dessverre er det jo ofte vanskeligere å slutte å røyke enn det er å si "nei takk" til spekemat i 9 måneder. :( Jeg røyker heldigvis ikke selv, men vet jo at det er mange som synes det er vanskelig å slutte.
 
Last edited:
Jeg tror grunnen til at det er mye spørsmål rundt mat, og ikke alkohol og tobakk (skriver tobakk, ikke røyk siden snus heller ikke er bra), er at man vet at man skal holde seg unna alkohol og tobakk, mens mat er det mer usikkerhet til
 
Tobakk og alkohol er noe alle vet man skal holde seg unna. Verre med mat, der er det så mye regler, og alle følger litt forskjellig. Reglene endres osv.. Jeg som førstegangsgravid (og får lett angst forbi gjøre noe galt) synes det er veldig mye å sette seg inn i. Jeg er "heldigvis" så kjedelig i matveien som liker veldig få ting :p så slipper unna usikkerhet med oster osv.. Men synes det er greit med litt fokus på mat jeg. Så kan alle lære litt :) jeg er iallefall veldi takknemlig for det :)
 
Tobakk og alkohol er noe alle vet man skal holde seg unna. Verre med mat, der er det så mye regler, og alle følger litt forskjellig. Reglene endres osv.. Jeg som førstegangsgravid (og får lett angst forbi gjøre noe galt) synes det er veldig mye å sette seg inn i. Jeg er "heldigvis" så kjedelig i matveien som liker veldig få ting :p så slipper unna usikkerhet med oster osv.. Men synes det er greit med litt fokus på mat jeg. Så kan alle lære litt :) jeg er iallefall veldi takknemlig for det :)

Det var egentlig det jeg prøvde å si, bare at du uttrykte det så veldig mye bedre :)
 
Har lurt på... Kan vi spise pinnekjøtt eller ikke? Det er jo varmebehandlet men ikke stekt/kokt?

Sent from my LT25i using BV Forum mobile app
 
Har lurt på... Kan vi spise pinnekjøtt eller ikke? Det er jo varmebehandlet men ikke stekt/kokt?

Sent from my LT25i using BV Forum mobile app

Ja, både listeria og toksoplasmose dør ved varmebehandling over 70 grader, som i pinnekjøtt. (Derfor man også kan spise myk ost som er varmebehandlet (f.eks. mozzarella på pizza). :))
 
Ja, både listeria og toksoplasmose dør ved varmebehandling over 70 grader, som i pinnekjøtt. (Derfor man også kan spise myk ost som er varmebehandlet (f.eks. mozzarella på pizza). :))

Men du lykkeliten som er så flink på dette, et lite spørsmål som forvirrer meg litt.

Etter hva jeg husker fra sist, skal man ikke spise myke oster på grunn av muggsoppene de kan inneholde (brie, muggoster blå, grønne, hvite også videre), men siden mozzarella ikke er en muggost, og at den skal være fersk, så kan den spises dersom den er pasteurisert.
 
Men du lykkeliten som er så flink på dette, et lite spørsmål som forvirrer meg litt.

Etter hva jeg husker fra sist, skal man ikke spise myke oster på grunn av muggsoppene de kan inneholde (brie, muggoster blå, grønne, hvite også videre), men siden mozzarella ikke er en muggost, og at den skal være fersk, så kan den spises dersom den er pasteurisert.

Nei, det er enda en ting. Mugg i mat. Det er ikke lurt å kutte av kanter på muggen mat i hele graviditeten, siden muggsoppene/spirene kan være i resten av maten.

Men, myke oster kan dessverre inneholde listeria selv om de er pasteurisert.

Litt informasjon:

"Listeria er en bakterie som finnes naturlig i vann, jord og råvarer og kan finnes i en rekke ulike matvarer. I motsetning til mange andre bakterier kan Listeria også vokse ved lave temperaturer. Den vokser riktignok saktere ved kjøleskaptemperaturer enn ved romtemperatur, men i matvarer med lang holdbarhet, kan den vokse til høye antall. Bakterien overlever frysing, men dør ved koking og gjennomsteking.

Ost
Det kan forekomme Listeriabakterier i meieriprodukter av upasteurisert melk/rå melk. Det generelle rådet til gravide er derfor å unngå meieriprodukter av upasteurisert melk/rå melk. Listeria er også påvist i halvfaste og myke oster av pasteurisert melk, som for eksempel Brie, Camembert og blåmuggoster som Gorgonzola. Pasteurisering dreper alle skadelige bakterier i melka, men man vet at osten kan bli forurenset med Listeria etter pasteuriseringen.

Alle andre typer ost anses å være trygge i forhold til Listeria, og kan spises av gravide. Eksempler på dette er smeltet ost og smøreost av alle typer(disse selges som regel på tube eller i beger), samt faste oster som "Gouda", "Jarlsberg", "Norvegia", brunost og parmesan.

Om man varmebehandler godt, kan alle typer oster trygt spises av gravide. Eksempler på dette kan være ost på pizza, ostesmørbrød, lasagne eller bruk av ost i sauser.

Pasteurisering gir ingen garanti mot forekomst av Listeria i osten. Listeria er også blitt påvist i myke oster som er laget av pasteurisert melk."

EDIT: Altså, man har ikke påvist at listeria vokser opp i faste oster siden den trives i fuktig miljø. Så om man har laget en fast ost av pasteurisert melk, så holder det. Myk ost derimot er fuktig miljø. Siden listeria kan forurense produktet etter at melken er pasteurisert så kan det være litt listeria i myk ost som kan vokse og kose seg siden det er fuktig miljø.
 
Last edited:
Nei, det er enda en ting. Mugg i mat. Det er ikke lurt å kutte av kanter på muggen mat i hele graviditeten, siden muggsoppene/spirene kan være i resten av maten.

Men, myke oster kan dessverre inneholde listeria selv om de er pasteurisert.

Litt informasjon:

"Listeria er en bakterie som finnes naturlig i vann, jord og råvarer og kan finnes i en rekke ulike matvarer. I motsetning til mange andre bakterier kan Listeria også vokse ved lave temperaturer. Den vokser riktignok saktere ved kjøleskaptemperaturer enn ved romtemperatur, men i matvarer med lang holdbarhet, kan den vokse til høye antall. Bakterien overlever frysing, men dør ved koking og gjennomsteking.

Ost
Det kan forekomme Listeriabakterier i meieriprodukter av upasteurisert melk/rå melk. Det generelle rådet til gravide er derfor å unngå meieriprodukter av upasteurisert melk/rå melk. Listeria er også påvist i halvfaste og myke oster av pasteurisert melk, som for eksempel Brie, Camembert og blåmuggoster som Gorgonzola. Pasteurisering dreper alle skadelige bakterier i melka, men man vet at osten kan bli forurenset med Listeria etter pasteuriseringen.

Alle andre typer ost anses å være trygge i forhold til Listeria, og kan spises av gravide. Eksempler på dette er smeltet ost og smøreost av alle typer(disse selges som regel på tube eller i beger), samt faste oster som "Gouda", "Jarlsberg", "Norvegia", brunost og parmesan.

Om man varmebehandler godt, kan alle typer oster trygt spises av gravide. Eksempler på dette kan være ost på pizza, ostesmørbrød, lasagne eller bruk av ost i sauser.

Pasteurisering gir ingen garanti mot forekomst av Listeria i osten. Listeria er også blitt påvist i myke oster som er laget av pasteurisert melk."
Altså, man regner ikke med at listeria vokser opp i faste oster siden den trives i fuktig miljø. Så om man har laget en fast ost av pasteurisert melk, så holder det. Myk ost derimot er fuktig miljø. Siden listeria kan forurense produktet etter at melken er pasteurisert så kan det være litt listeria i myk ost som kan vokse og kose seg siden det er fuktig miljø.

Takk
 
Helt enig. Kjenner jeg blir helt dårlig når jeg ser en gravid kvinne røyke.
Jeg er også helt der at jeg synes det er kvalmt når kvinner/menn går med barnevogna og røyker samtidig også. Tenk på all de røyken som blir blåst i ansiktet på barnet!
 
Jeg har alltid vært ikke-røyker, men om jeg var det ville jeg selvfølgelig ikke røykt under svangerskapet (nå vet jeg ikke hvordan det er å være avhengig av røyk). Å holde seg unna alkohol er ikke noe problem. De sier faktisk at narkotika er bedre enn alkohol, altså ikke bedre per definisjon, men de som bruker narkotika får oftere friske barn som er født enn de som drikker i svangerskapet. Uansett så ser jeg på det som en selvfølge å avstå fra slike midler under svangerskapet.

Men når det er sagt, så røyka mammaen min under svangerskapet med både meg og broren min, på den tiden var det ikke såååå strengt, samt at de ble rådet til å ha babyen sovende på magen første året...ooooog vi var begge 100% flaskebarn.

Vi har aldri vært noe syke, veldig sterkt immunforsvar, ble født til termin og har ingen allergier. Selvfølgelig øker røyking sjangs for uheldige begivenheter, men det er klart at om fosteret får i seg noe farlig gjennom mat, så resulterer det i mye verre ettervirkninger.
 
Jeg har alltid vært ikke-røyker, men om jeg var det ville jeg selvfølgelig ikke røykt under svangerskapet (nå vet jeg ikke hvordan det er å være avhengig av røyk). Å holde seg unna alkohol er ikke noe problem. De sier faktisk at narkotika er bedre enn alkohol, altså ikke bedre per definisjon, men de som bruker narkotika får oftere friske barn som er født enn de som drikker i svangerskapet. Uansett så ser jeg på det som en selvfølge å avstå fra slike midler under svangerskapet.

Men når det er sagt, så røyka mammaen min under svangerskapet med både meg og broren min, på den tiden var det ikke såååå strengt, samt at de ble rådet til å ha babyen sovende på magen første året...ooooog vi var begge 100% flaskebarn.

Vi har aldri vært noe syke, veldig sterkt immunforsvar, ble født til termin og har ingen allergier.
Selvfølgelig øker røyking sjangs for uheldige begivenheter, men det er klart at om fosteret får i seg noe farlig gjennom mat, så resulterer det i mye verre ettervirkninger.

Jeg syns den argumentasjonen der er farlig.
Det at noe KAN forutsake skade betyr ikke at det alltid vil gjøre det.
Selv om du og din bror ikke ble syke, betyr det ikke at andre ikke kunne ha unngått det.

Jeg er røyker, og har dessverre klart å sprekke mellom mine svangerskap.
Å slutte syns jeg er ekstremt vanskelig, med unntak av når jeg er gravid.
Da har jeg ingen problemer med det.

Samtidig syns jeg det er helt feil å sammenligne det å røyke i svangerskapet og sove på magen med flaskebarn..
 
Nei, det er enda en ting. Mugg i mat. Det er ikke lurt å kutte av kanter på muggen mat i hele graviditeten, siden muggsoppene/spirene kan være i resten av maten.

Men, myke oster kan dessverre inneholde listeria selv om de er pasteurisert.

Litt informasjon:

"Listeria er en bakterie som finnes naturlig i vann, jord og råvarer og kan finnes i en rekke ulike matvarer. I motsetning til mange andre bakterier kan Listeria også vokse ved lave temperaturer. Den vokser riktignok saktere ved kjøleskaptemperaturer enn ved romtemperatur, men i matvarer med lang holdbarhet, kan den vokse til høye antall. Bakterien overlever frysing, men dør ved koking og gjennomsteking.

Ost
Det kan forekomme Listeriabakterier i meieriprodukter av upasteurisert melk/rå melk. Det generelle rådet til gravide er derfor å unngå meieriprodukter av upasteurisert melk/rå melk. Listeria er også påvist i halvfaste og myke oster av pasteurisert melk, som for eksempel Brie, Camembert og blåmuggoster som Gorgonzola. Pasteurisering dreper alle skadelige bakterier i melka, men man vet at osten kan bli forurenset med Listeria etter pasteuriseringen.

Alle andre typer ost anses å være trygge i forhold til Listeria, og kan spises av gravide. Eksempler på dette er smeltet ost og smøreost av alle typer(disse selges som regel på tube eller i beger), samt faste oster som "Gouda", "Jarlsberg", "Norvegia", brunost og parmesan.

Om man varmebehandler godt, kan alle typer oster trygt spises av gravide. Eksempler på dette kan være ost på pizza, ostesmørbrød, lasagne eller bruk av ost i sauser.

Pasteurisering gir ingen garanti mot forekomst av Listeria i osten. Listeria er også blitt påvist i myke oster som er laget av pasteurisert melk."

EDIT: Altså, man har ikke påvist at listeria vokser opp i faste oster siden den trives i fuktig miljø. Så om man har laget en fast ost av pasteurisert melk, så holder det. Myk ost derimot er fuktig miljø. Siden listeria kan forurense produktet etter at melken er pasteurisert så kan det være litt listeria i myk ost som kan vokse og kose seg siden det er fuktig miljø.
Takk for super quote! :) Vet noen om gräddost går under myk eller hard ost? Den er lagd av pasteurisert melk, ikke fuktig som brie, men ikke hard som vanlig gulost.
 
Takk for super quote! :) Vet noen om gräddost går under myk eller hard ost? Den er lagd av pasteurisert melk, ikke fuktig som brie, men ikke hard som vanlig gulost.
Rimelig sikker på at den går under "hard ost" :)
 
Jeg syns den argumentasjonen der er farlig.
Det at noe KAN forutsake skade betyr ikke at det alltid vil gjøre det.
Selv om du og din bror ikke ble syke, betyr det ikke at andre ikke kunne ha unngått det.

Jeg er røyker, og har dessverre klart å sprekke mellom mine svangerskap.
Å slutte syns jeg er ekstremt vanskelig, med unntak av når jeg er gravid.
Da har jeg ingen problemer med det.

Samtidig syns jeg det er helt feil å sammenligne det å røyke i svangerskapet og sove på magen med flaskebarn..

Jeg sammenlignet ikke å røyke og sove på mage?!? Men la til at vi sov på magen (noe som øker sannsynlighet for krybbedød), røyking (som også øker sannsynligheten for krybbedød og allergier) og flaskebarn (amming er bevist gir bedre immunforsvar hos barn og mindre allergier senere i livet). Mente bare at slikte ting bør unngås, men at om ting skjærer seg...og i noen tilfeller er ikke alle like flinke til å holde seg unna slike ting, så er det ikke døden/langvarig skade uansett. Det kan gå fint også. Det er mange som personlig sliter veldig mye under svangerskapet pga. uvaner/sykdommer/avhengighet. Det å gå og tro at det vil resultere i et foster med skader uansett, blir feil.
 
Helt enig :) ulempen når en røyker i svangerskapet er at det kan føre til morkakesvikt, som fører til sykt barn. Tro meg, jeg mistet jenta mi grunnet alvorlig morkakesvikt, en røyk eller 2 kan ikke veies opp mot det å miste et barn. Jeg røyker ig drikker ikke, men vet at størst grunn til morkakesvikt er røyk.
Som mamma sa, en kan spise spekemat med visse grenser, da mamma gikk med meg fantes det ingen regler på hva en kunne spise ig ikke. Men litt spekemat 1 sjelden gang tror jeg er ufarlig :)
 
Back
Topp