Multivitaminer og Folat

Da jeg var på apoteke sammenlignet de omega 3 multi som jeg tar og gravid pakken. Det er det samme oppi. Da betaler jeg heller 100kr (de er ofte på tilbud, koster egentlig nesten 200) en over 200 for en pakke hvor du må ta 4 tabletter til dagen. Men som de også sa, har du et sunt kosthold trenger du strenkt tatt ikke ta noe. Alle næringstoff babyen trenger tar babyen før mor. Jeg er ikke flink å spise grønnsaker og fisk så derfor tar jeg.

Du skal få i deg nok vitaminer gjennom et riktig og variert kosthold! Hva tror du de gjorde i gamle dager når sånt no ikke fantes!? Det ble født barn da også! Så jeg er uenig at vitamintilskudd liksom skal være svare på alt! Mange som sier at helsekost faktisk kan være farlig i mange sammenhengern! Og, hva tror du- det er også en måte for dem å selge enda mer og tjene massevis av spenn når den liksom er spesiallaget for gravide, også vi som er så redde for alt mulig! Smart spør du meg!

haha, da har du misforstått for jeg har aldri sagt det er svaret på alt. Men det er posjonerte doser for dagelig inntak. Hvis du er en kløpper på hoderegning så er det vel ikke noe problem for deg. Kjør på! Det er nemlig ikke jeg :)
Hvis vi skal være helt realistiske er vel situasjonen kanskje LITT forandret siden gamle dager som du peker til.
Mindre mosjon, dårligere kost, utsatt for mer forurensning og mye annet, som du vet. Så jeg føler det er viktig med vitaminer som subliment! Syntes ikke det er dyrt. Syntes det er kjempe kjekt og flott med de pakkene! Slik tjener de jo på alt. Ring er laget til behov ;)

haha, da har du misforstått for jeg har aldri sagt det er svaret på alt. Men det er posjonerte doser for dagelig inntak. Hvis du er en kløpper på hoderegning så er det vel ikke noe problem for deg. Kjør på! Det er nemlig ikke jeg :)
Hvis vi skal være helt realistiske er vel situasjonen kanskje LITT forandret siden gamle dager som du peker til.
Mindre mosjon, dårligere kost, utsatt for mer forurensning og mye annet, som du vet. Så jeg føler det er viktig med vitaminer som subliment! Syntes ikke det er dyrt. Syntes det er kjempe kjekt og flott med de pakkene! Slik tjener de jo på alt. Ring er laget til behov ;)
He he, godt å vite at noen tror på det helsekost produsentene sier! Akkurat derfor de tjener så mye penger! På sånne som deg! Men vet du, det ble unger før også! Vet ikke helt hvor du får alt dette fra jeg, men snakk med legen din så får du vite sannheten! Spis sunt så slipper du å proppene kroppen din full av vitaminer som du ikke trenger! Løkke tel ;)

Jeg tar også Omega-3 multi. Jeg begynte med de fordi jeg slutta nesten å spise grønnsaker i 1. trimester :p men nå er det egentlig unødvendig for meg. Er nok av den gamle skolen som mener at en kommer langt nok med et kosthold basert på de nasjonale kostholdsrådene ;) men fisk er jeg ikke flink nok til å spise, så omega 3 trenger jeg så lenge jeg er gravid :)

Sent fra min GT-I9100 via Tapatalk

Tar bare tran jeg nå ;)

He he, godt å vite at noen tror på det helsekost produsentene sier! Akkurat derfor de tjener så mye penger! På sånne som deg! Men vet du, det ble unger før også! Vet ikke helt hvor du får alt dette fra jeg, men snakk med legen din så får du vite sannheten! Spis sunt så slipper du å proppene kroppen din full av vitaminer som du ikke trenger! Løkke tel ;)

Jeg har snakket med legen min og tre jordmødre på sykehuset, som alle anbefalte graviditetspakken Lykke til deg også ! :)

Snakket med en veldig flott og erfaren jordmor tidligere i uken. Hun sa at det holder å ta tran,evt.trankapsler fra andre trimester!

Det der vitamin greier til gravide føler jeg er skikkelig salgs triks! Det er jo hinsides dyrt og vanskelig greier å svelge! Jeg bruker en skje med biovit og tar tran! Mye billigere og bedre syns nå jeg! Det skulle vel egentlig holde å bare ta tran strengt tatt!
Det er nok mye "unødvendig" vi kjøper kun fordi det står gravid på det.. Holder med vanlige vitaminer ;)

Enig! Så lenge man spiser sunt og variert så får nok ungen det den trenger. Trantilskudd er sikkert uansett lurt

Jeg spiser lifeline sine multivitamier for gravid og ammende. Gjorde det med førstemann også. Vet da at uansett så får babyen det den trenger.

Eg tar omega 3 kapsler, ellers ete eg mykje frukt og grønt. Sku tru det burde holde. :)

Du skal få i deg nok vitaminer gjennom et riktig og variert kosthold! Hva tror du de gjorde i gamle dager når sånt no ikke fantes!? Det ble født barn da også! Så jeg er uenig at vitamintilskudd liksom skal være svare på alt! Mange som sier at helsekost faktisk kan være farlig i mange sammenhengern! Og, hva tror du- det er også en måte for dem å selge enda mer og tjene massevis av spenn når den liksom er spesiallaget for gravide, også vi som er så redde for alt mulig! Smart spør du meg!

Enig med deg! I forrige svangerskap fikk jeg beskjed om at barnet tok til seg den næringen det trengte uansett og det var meg det gikk utover hvis jeg fikk i meg for lite (spurte siden jeg hadde ekstrem kvalme og fikk i meg lite mat). Det var ingen fare med den lille så lenge jeg ikke merket noe mangel selv. Synes det er greit med tilskudd hvis man får påvist mangler, men mener de fleste får dekket behovet gjennom et godt kosthold.

Tar tran hver dag, sluttet med folat da glassetvar tomt. Spiser frukt, grønnsaker og får i meg korn- og melkeprodukter hver dag. Så varierer jeg med fisk (laks, torsk sei) og ulike typer kjøtt til middag resten av uken. Har i allefall fisk 2 dager i uken ;) (Men så synder jeg med en kopp kaffe eller 2 glass cola om dagen, syns det er det eneste som hjelper mot kvalmen!)

Tar tran hver dag, sluttet med folat da glassetvar tomt. Spiser frukt, grønnsaker og får i meg korn- og melkeprodukter hver dag. Så varierer jeg med fisk (laks, torsk sei) og ulike typer kjøtt til middag resten av uken. Har i allefall fisk 2 dager i uken ;) (Men så synder jeg med en kopp kaffe eller 2 glass cola om dagen, syns det er det eneste som hjelper mot kvalmen!)
Jeg tar flere kopper kaffe, halve riktignok, men jeg må ha det;) så lenge man ikke bøtter innpå går det bra :)

Jeg tar flere kopper kaffe, halve riktignok, men jeg må ha det;) så lenge man ikke bøtter innpå går det bra :)
Det er godt å vite at vi er flere som trenger det ;)

Back
Topp