Hei! Utifra informasjonen du skriver, så tror jeg du kan senke skuldrene, og bare ta imot en ekstra kontroll

Som fler skriver, hold deg litt unna Google etc, det vil skremme deg mer. 150/80 er egentlig et godt blodtrykk så langt ut i svangerskapet, og ved SF så er det undertrykket som er mest kritisk. 80 er helt normalt

Det sies som en regel at 140/90 kan være en moderat SF, om det foreligger andre symptomer. Eller det kan være en hypertensjon som følge av svangerskapet. 160/110 er en alvorlig SF, hvor man blir innlagt og overvåket. Undertrykket er det viktigste hele veien. Så selvom overtrykket ditt er litt forhøyet, så er undertrykket helt fint

Jeg fikk selv SF i uke 29 med min datter, og hadde da protein i urin og hyppige ødemer. I uke 33 utviklet det seg til en alvorlig SF, og hun ble tatt med akutt KS i uke 34 grunnet truende eklampsi. Nå er du så langt på vei, at 1: skulle det være tegn på SF, så kan du slå deg til ro med at den lille tåler fint å komme til verden, og du vil aller høyst sannsynlig ikke utvikle noe alvorlig, da det er særdeles sjelden

2: du vil bli fulgt godt opp, og med mindre den lille har avflatet kurve, så vil du i verstefall bli satt i gang litt før tiden, og får sannsynligvis føde på vanlig vaginalt vis

3: En moderat forgiftning kan behandles med hvile, for at gjennomstrømningene skal få fungere. Skulle blodtrykket øke, vil du få medisiner for at de ser om det går ned. Snakker av god erfaring, etter å ha vært veldig dårlig. Men det er dog under 1% sannsynlighet... Så synes du skal forsøke å senke skuldrene

Symptomene jeg hadde var mange, fremfor et litt forhøyet blodtrykk. Da jeg ble innlagt hadde jeg et snitt på 160/110, 7 kilo opp på 3 dager, responderte ikke på medisiner, hadde en fostervekst på -38%, sviktet morkake, oppkast, kramper, hodepine m.m.
Alt i alt: Jeg tror ikke du utvikler SF utifra hva du skriver, men at du får en ekstra kontroll er supert. Da tar de en UL, blodprøver og urin. Og ctg. Og skulle du mot all formodning får en SF, så er du i gode hender

De fleste tilfeller av SF går bra, men så har man slike som meg som har behov for å dele sine historier, og det blir til skremsel for allmennheten, desverre.... 10% sannsynlighet for å få SF, av disse 10% så er det igjen omtrent 2-4% sannsynlighet for at det blir alvorlig. Det er en uhyre lav prosent

Det er snakk om ca. 25 tilfeller i året på landsbasis av alle som føder barn. Så forsøk å pust

Dette kommer nok helt sikkert til å gå veldig, veldig bra! ♡