Mulig SF, veldig redd..

Helenemor

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2016
Hei damer!
Denne helgen hadde vi store planer om å dra på hytta. Nå kan det hende det ikke blir noe av, da jeg har vært hos jordmor x2 denne uken grunnet stigende blodtrykk. I dag var det 150/80.. har ingen andre symptomer,men vi må en tur på sykehuset etterpå for å ta flere prøver. JM sa at hvis det skulle stige noe mer, så vil jeg bli igangsatt. Kjenner at jeg er veldig redd akkurat nå.. Er 35+4 på vei,så det vil høyst sannsynlig gå bra med lille,jeg bare ble litt tatt på senga her nå..
Noen med erfaringer eller gode råd? Trenger å roe meg ned litt kjenner jeg..

150/80 er jo ikke så høyt. Jeg fikk 160/100 før jeg ble igangsatt og da hadde jeg hodepine, proteiner i urinen og smerter i magen. Det er undertrykket som teller og 80 er jo normalt!

Tror ikke du skal stresse hvis du ikke har noen andre symptomer. Og hvis du blir igangsatt er det uansett til deres beste.

Jeg har ikke personlig opplevd det, men ei jeg var innlagt sammen med i uke 27 hadde det. Hun hadde det veldig ille og med alle symptomene. Den lille kom til verden i uke 36 og alt sto bra til. Det kan godt være at de har oppdaget det tidlig hos deg (om det er sf) og du er i de beste hender. Den lille har det nok bra og om h*n kommer til verden nå så går det helt fint:) De stopper ikke fødsler etter uke 34, så det ville jeg ikke bekymre meg over. Prøv å slappe av, ta det som det kommer og hold deg unna Dr Google:) klem❤️

Jeg har ingen lignende erfaring, men tror du likevel kan senke skuldrene i forhold til fødsel nå altså! Når man har kommet så langt, vil man etter det jeg vet heller ikke forsøke å bremse/stoppe en fødsel som starter av seg selv. Men andre ord; du har kommet så langt at en fødsel i de aller aller fleste tilfeller er udramatisk i seg selv!

SF er jo i seg selv ikke ufarlig så skjønner jo godt at det ikke er lett å slappe helt av, men den beste behandling for å stoppe det før det blir farlig er jo forløsning. Og når du har kommet så langt er altså risikoen ved det veeeldig liten!!

Det er godt du blir tatt vare på, og om baby må ut nå, så er den jo snart termin :) Det går nok bra. Jeg har nesten hatt undertrykk på over 80 hele svangerskapet, men det har ikke blitt kommentert veldig. Variert fra 118/72 i starten som er meg normalt og nå er det rundt 135/86. Må bare ta de rådene man får :)

Mitt blodtrykk ligger på 145/97. På sykehuset sa de at grensen før innleggelse er 150/100. Jeg går i tillegg på blodtrykksmedisin. Hvis du ikke går på blodtrykksmedisin så vil du nok bli lagt inn for behandling og får reise hjem igjen når trykket har gått ned. I forrige svangerskap ble jeg lagt inn i uke 37 med høyt blodtrykk og fikk reise hjem igjen når det var på et akseptabelt nivå. Det var aldri snakk om igangsettelse pga det. Jeg hadde heller ingen tegn til forgiftning. Noen får høyt blodtrykk særlig mot slutten. Det er viktig at det behandles. Du kan nok desverre risikere å måtte legges inn. De vil se hvordan du responderer på medisinene og overvåke babyen med ctg. Dette er iallefall min erfaring med stigende bt i to svangerskap :p Det går nok bra. Men bare ta imot det de anbefaler deg av behandling og ikke minst ta det rolig. God bedring :)

Hei damer!
Denne helgen hadde vi store planer om å dra på hytta. Nå kan det hende det ikke blir noe av, da jeg har vært hos jordmor x2 denne uken grunnet stigende blodtrykk. I dag var det 150/80.. har ingen andre symptomer,men vi må en tur på sykehuset etterpå for å ta flere prøver. JM sa at hvis det skulle stige noe mer, så vil jeg bli igangsatt. Kjenner at jeg er veldig redd akkurat nå.. Er 35+4 på vei,så det vil høyst sannsynlig gå bra med lille,jeg bare ble litt tatt på senga her nå..
Hei! Utifra informasjonen du skriver, så tror jeg du kan senke skuldrene, og bare ta imot en ekstra kontroll :-) Som fler skriver, hold deg litt unna Google etc, det vil skremme deg mer. 150/80 er egentlig et godt blodtrykk så langt ut i svangerskapet, og ved SF så er det undertrykket som er mest kritisk. 80 er helt normalt :-) Det sies som en regel at 140/90 kan være en moderat SF, om det foreligger andre symptomer. Eller det kan være en hypertensjon som følge av svangerskapet. 160/110 er en alvorlig SF, hvor man blir innlagt og overvåket. Undertrykket er det viktigste hele veien. Så selvom overtrykket ditt er litt forhøyet, så er undertrykket helt fint :-) Jeg fikk selv SF i uke 29 med min datter, og hadde da protein i urin og hyppige ødemer. I uke 33 utviklet det seg til en alvorlig SF, og hun ble tatt med akutt KS i uke 34 grunnet truende eklampsi. Nå er du så langt på vei, at 1: skulle det være tegn på SF, så kan du slå deg til ro med at den lille tåler fint å komme til verden, og du vil aller høyst sannsynlig ikke utvikle noe alvorlig, da det er særdeles sjelden :-) 2: du vil bli fulgt godt opp, og med mindre den lille har avflatet kurve, så vil du i verstefall bli satt i gang litt før tiden, og får sannsynligvis føde på vanlig vaginalt vis :-) 3: En moderat forgiftning kan behandles med hvile, for at gjennomstrømningene skal få fungere. Skulle blodtrykket øke, vil du få medisiner for at de ser om det går ned. Snakker av god erfaring, etter å ha vært veldig dårlig. Men det er dog under 1% sannsynlighet... Så synes du skal forsøke å senke skuldrene :-) Symptomene jeg hadde var mange, fremfor et litt forhøyet blodtrykk. Da jeg ble innlagt hadde jeg et snitt på 160/110, 7 kilo opp på 3 dager, responderte ikke på medisiner, hadde en fostervekst på -38%, sviktet morkake, oppkast, kramper, hodepine m.m.

Alt i alt: Jeg tror ikke du utvikler SF utifra hva du skriver, men at du får en ekstra kontroll er supert. Da tar de en UL, blodprøver og urin. Og ctg. Og skulle du mot all formodning får en SF, så er du i gode hender :-) De fleste tilfeller av SF går bra, men så har man slike som meg som har behov for å dele sine historier, og det blir til skremsel for allmennheten, desverre.... 10% sannsynlighet for å få SF, av disse 10% så er det igjen omtrent 2-4% sannsynlighet for at det blir alvorlig. Det er en uhyre lav prosent :-) Det er snakk om ca. 25 tilfeller i året på landsbasis av alle som føder barn. Så forsøk å pust :-) Dette kommer nok helt sikkert til å gå veldig, veldig bra! ♡

Hei! Utifra informasjonen du skriver, så tror jeg du kan senke skuldrene, og bare ta imot en ekstra kontroll :) Som fler skriver, hold deg litt unna Google etc, det vil skremme deg mer. 150/80 er egentlig et godt blodtrykk så langt ut i svangerskapet, og ved SF så er det undertrykket som er mest kritisk. 80 er helt normalt :) Det sies som en regel at 140/90 kan være en moderat SF, om det foreligger andre symptomer. Eller det kan være en hypertensjon som følge av svangerskapet. 160/110 er en alvorlig SF, hvor man blir innlagt og overvåket. Undertrykket er det viktigste hele veien. Så selvom overtrykket ditt er litt forhøyet, så er undertrykket helt fint :) Jeg fikk selv SF i uke 29 med min datter, og hadde da protein i urin og hyppige ødemer. I uke 33 utviklet det seg til en alvorlig SF, og hun ble tatt med akutt KS i uke 34 grunnet truende eklampsi. Nå er du så langt på vei, at 1: skulle det være tegn på SF, så kan du slå deg til ro med at den lille tåler fint å komme til verden, og du vil aller høyst sannsynlig ikke utvikle noe alvorlig, da det er særdeles sjelden :) 2: du vil bli fulgt godt opp, og med mindre den lille har avflatet kurve, så vil du i verstefall bli satt i gang litt før tiden, og får sannsynligvis føde på vanlig vaginalt vis :) 3: En moderat forgiftning kan behandles med hvile, for at gjennomstrømningene skal få fungere. Skulle blodtrykket øke, vil du få medisiner for at de ser om det går ned. Snakker av god erfaring, etter å ha vært veldig dårlig. Men det er dog under 1% sannsynlighet... Så synes du skal forsøke å senke skuldrene :) Symptomene jeg hadde var mange, fremfor et litt forhøyet blodtrykk. Da jeg ble innlagt hadde jeg et snitt på 160/110, 7 kilo opp på 3 dager, responderte ikke på medisiner, hadde en fostervekst på -38%, sviktet morkake, oppkast, kramper, hodepine m.m.

Alt i alt: Jeg tror ikke du utvikler SF utifra hva du skriver, men at du får en ekstra kontroll er supert. Da tar de en UL, blodprøver og urin. Og ctg. Og skulle du mot all formodning får en SF, så er du i gode hender :) De fleste tilfeller av SF går bra, men så har man slike som meg som har behov for å dele sine historier, og det blir til skremsel for allmennheten, desverre.... 10% sannsynlighet for å få SF, av disse 10% så er det igjen omtrent 2-4% sannsynlighet for at det blir alvorlig. Det er en uhyre lav prosent :) Det er snakk om ca. 25 tilfeller i året på landsbasis av alle som føder barn. Så forsøk å pust :) Dette kommer nok helt sikkert til å gå veldig, veldig bra! ♡
Fælt å høre din erfaring med dette,men veldig verdifullt for min del! Tusen takk for beroligende ord,og for at du tok deg tid til å skrive alt sammen!:Heartred Nå har jeg vært på sykehuset,og der var blodtrykket på hø. arm 135/80 og på ve. arm 140/90 :hilarious: Så det er ikke lett å bli klok på! Urin var fortsatt fin,og på UL var alt helt tipptopp. Så skal bare følge med på formen,og til BT+urinkontroll på mandag. Så da går det forhåpentligvis bra :happy::Heartblue

Fælt å høre din erfaring med dette,men veldig verdifullt for min del! Tusen takk for beroligende ord,og for at du tok deg tid til å skrive alt sammen!:Heartred Nå har jeg vært på sykehuset,og der var blodtrykket på hø. arm 135/80 og på ve. arm 140/90 :hilarious: Så det er ikke lett å bli klok på! Urin var fortsatt fin,og på UL var alt helt tipptopp. Så skal bare følge med på formen,og til BT+urinkontroll på mandag. Så da går det forhåpentligvis bra :happy::Heartblue
Det var jo fælt for oss, men om det er noen trøst så trakk vi det korteste av de korteste stråene, og var rett og slett vanvittig uheldige. Burde spille litt lotto, hehe :-) Det er godt om informasjonen kan være til nytte for andre. Høres veldig fint ut at du blir fulgt godt opp :-) Da føler man seg tryggere selv også. Og ingenting er bedre enn fin urin og UL til tross for forhøyet blodtrykk :-) Krysser fingrene for at dette går bra for deg, og skulle det bli verre kan de sette deg på blodtrykksmedisiner :-)

Tenker å oppdatere litt her; Blodtrykk og urin har blitt målt /sjekket jevnlig, egentlig så ofte jeg har ønsket, men omtrent 2x i uken. Blodtrykket har vært opp og ned, urinen har hele tiden vært helt fin. I dag på kontroll hadde jeg en helt super måling, på 128/82, slik at jeg nå ligger godt utenfor risikosonen for å utvikle noe skummelt :D Merkelig det der, min høyeste måling sammenlagt har vært på 140/90.. Ikke passert 90 på undertrykk, høyeste overtrykk har vært 150. Flere som har opplevd at blodtrykket har svingt opp og ned på denne måten? :p

Tenker å oppdatere litt her; Blodtrykk og urin har blitt målt /sjekket jevnlig, egentlig så ofte jeg har ønsket, men omtrent 2x i uken. Blodtrykket har vært opp og ned, urinen har hele tiden vært helt fin. I dag på kontroll hadde jeg en helt super måling, på 128/82, slik at jeg nå ligger godt utenfor risikosonen for å utvikle noe skummelt :D Merkelig det der, min høyeste måling sammenlagt har vært på 140/90.. Ikke passert 90 på undertrykk, høyeste overtrykk har vært 150. Flere som har opplevd at blodtrykket har svingt opp og ned på denne måten? :p

Så fine målinger! Mitt bt svinger, aldri hatt så lavt som jeg har nå- og det er ikke vanlig på slutten☺️

Så fine målinger! Mitt bt svinger, aldri hatt så lavt som jeg har nå- og det er ikke vanlig på slutten☺️

Ja, ble så lettet i dag! Har vært ganske bekymret i det siste, men nå er jo alt i orden :) Oi, nei, det bruker jo å gå andre veien! Jaja, heller lavt enn høyt da, håper du ikke plages med det :)

Bra det ser bra ut nå da:) Mitt svinger veldig! Alt fra 100/50 til 146/98)ikke samme uka altså haha) :P Har 2 målinger i uka

Jeg har jo kontroller hver uke pga alvorlig preeklampsi sist. Hadde 125/70 i starten av svangerskapet, 90/60 ved uke 18, 125/75 siden dess. Idag var det 110/70. Veldig lavt sammenlignet med forrige svangerskap. Så på dokumentasjonen fra ahus at jeg hadde 170/115 når jeg var lagt inn der og hadde tatt blodtrykksenkende medisiner i 2-3 dager..!

Jeg har jo kontroller hver uke pga alvorlig preeklampsi sist. Hadde 125/70 i starten av svangerskapet, 90/60 ved uke 18, 125/75 siden dess. Idag var det 110/70. Veldig lavt sammenlignet med forrige svangerskap. Så på dokumentasjonen fra ahus at jeg hadde 170/115 når jeg var lagt inn der og hadde tatt blodtrykksenkende medisiner i 2-3 dager..!
Jøss,utrolig rart det der altså.. men det er jo bare bra at det har holdt seg såpass lavt denne gangen da! Håper det holder seg sånn :happy:

Jøss,utrolig rart det der altså.. men det er jo bare bra at det har holdt seg såpass lavt denne gangen da! Håper det holder seg sånn :happy:
Ja man får være takknemlig for alt som er bra! Nå ligger babyen i tverrleie isteden.. :/

Veldig godt å høre at det ikke var SF ♡ Vet ikke hva som kan få blodtrykket til å svinge slik, men at det svinger er i det minste et positivt tegn i forhold til SF. Da er det stort sett konstant høyt. Men har legene sagt noe i forhold til at du har svingninger?

Hei damer!

Dette høres ikke så ille ut da. Jeg har gått siden uke 29 med mistanke om SF: stigende BT, hodepine, ødemer og proteinuri. Ktr ca annenhver dag og vært inn og ut på sykehuset for CTG og ultralyd. Her gjorde de først noe med BT når deg var ca 152/103. Var på ktr igjen i går etter å ha gått på blodtrykksenkende siden 8/7 og da var BT på 180/120 på medisin og 2+ på prot. Babyen har det veldig bra, men nå er det såpass at de vil ille la med gå lengre så jeg blir igangsatt. Men det har gått mange uker siden undertrykket først bikket 90, så ditt trykk er ille ille i forhold til mitt altså og jeg har hatt alt av symptomer siste ukene og stabile, men avvikende blodprøver..

Så lenge alt annet er bra så ville jeg ikke vært for bekymret, men av erfaring her så følger de godt med når de mistenker noe! Jeg føler meg veldig godt ivaretatt i alle fall :)

Veldig godt å høre at det ikke var SF ♡ Vet ikke hva som kan få blodtrykket til å svinge slik, men at det svinger er i det minste et positivt tegn i forhold til SF. Da er det stort sett konstant høyt. Men har legene sagt noe i forhold til at du har svingninger?
Nei, ikke sagt noe om det. Selv mistenker jeg at i dag er første gangen jeg faktisk klarte å slappe av sånn noenlunde da blodtrykket ble tatt. De er jo litt sånn, rett inn, ta bt x 3, få "dommen" og bli vettskremt :p I dag klarte jeg faktisk å puste med magen og tenke at det er ikke farlig når jeg tross alt blir ivaretatt :) Så, så lenge det bare svinger litt opp og ned og tross alt er ganske normalt, skal jeg prise meg lykkelig :Heartred

Back
Topp