MRSA...

Rita Lind

Elsker forumet
Eller gule stafylokker som sikkert heter.. 

Min søster har fått en kul på midjen og fått konstatert etter en prøve at det var denne
type infeksjon hun hadde. Har fått antibiotika og den hjelper visstnok men hvor skummelt er det egentlig.. ?

Er dette noe hun må fortelle arbeidsgiver om (jobber på kontor) eller hauser sykepleieren opp dette helt unødvendig mye.. ? Det var hun som mente at alle som bor sammen søsteren min må ta blodprøver hos legen for å sjekke at de ikke er smittet - høres voldsomt ut for meg men så er jeg jo ikke fagperson heller.. 

Kanskje noen her inne kan fortelle meg hvor "skummelt" dette er.. 

jeg har fått påvist det i et sår, og det er visst vanlig at alle i huset blir tatt prøver av, men her mente legen at det er ikke noe å stresse med så lenge ingen plages med sår som ikke gror eller har nedsatt imunforsvar. Fikk beskjed å bruke grønnsåpebad to ganger om dagen, i 15 minutter, for hos meg så hjalp ikke antibiotikaen. 

Har bare fått beskjed om å ha god håndhygiene så ikke andre blir smittet, og at jeg må gi beskjed om jeg blir lagt inn på sykehus, for da må jeg visst i karantene (for bakterien i seg selv er ikke farlig for friske mennesker, men for de som er syke kan en innfeksjon i værste tilfelle føre til død, fordi den er resistent mot antibiotika så det er vanskelig å bli kvitt innfeksjonen).

Ang. å si fra til jobben, jeg aner ikke. Jeg har ikke gjort det (eller, jo, for sjefen er svigermor, men ellers så ville jeg ikke ha sagt det). Men er veldig påpasselig å gjør mitt beste for ikke å smitte noen (håndhygiene).

Og forresten, den bakterien er noe herk å bli kvitt om antibiotikaen ikke tar knekken på den. Her hjalp jo ikke det, og man får bare et forsøk (i allefall jeg), så nå har jeg hatt den hersens bakterien i et år (er forresten på tåa), så hver gang jeg knekker neglen på tåa (hvis jeg krasjer foten i noe), så får jeg betennelse..

Takk for svar!! 

Hun har fått tømt såret hos en sykepleier og ser ut til at den er på vei bort. Men om det er antibiotikan eller at de har tømt den og renset såret som har gjort at hun merker bedring er uvisst. Men takk for tipset - skal videreformidle grønnsåpevask av såret. 

Måtte du definisere hele huset ditt eller holdt med vanlig vask .. ? Søstra mi lurer på om hun må kokvaske alt og klore ned huset.. 

Relaterte artikler:
Sykehusinfeksjoner
kanskje noe av dette kan hjelpe deg

Av Siri Helene Hauge, lege

Gule stafylokokker er en svært vanlig hudbakterie som mange av oss har som en del av den normale bakteriefloraen. Som regel medfører de ikke noe problem. Men, i enkelte tilfeller kan de likevel formere seg og forårsake infeksjoner i huden.

Allerede for flere tiår siden fant man for første gang noen gule stafylokokker som hadde blitt resistente (motstandsdyktige) mot antibiotikatypen methicillin. Denne medisinen virket ikke lenger mot disse bakteriene. Gule stafylokokker heter Staphylococcus aureus på latin, og de motstandsdyktige bakteriene fikk navnet MRSA (methicillin-resistente staphylococcus aureus).

Disse resistente bakteriene spredte seg, og i dag finner man enkelte steder at over halvparten av pasientene med gule stafylokokker (som for eksempel på intensivavdelinger i USA) er bærere av denne resistente bakterietypen. I Norge har man klart å holde antallet slike bakterier på et lavt nivå, men MRSA er likevel et økende problem også her i landet.

I 2006 ble det meldt om 125 tilfeller av infeksjon med MRSA, mens det var meldt om 138 tilfeller av bærerskap. Forskjellen på bærerskap og infeksjon er at ved bærerskap er man ikke syk, bakterien forårsaker altså ingen symptomer. Ved infeksjon får man en synlig reaksjon på bakterien; ved MRSA er dette ofte en hudinfeksjon, som for eksempel en byll eller liknende.

Er MRSA farlig?
For de fleste er faktisk MRSA akkurat som vanlige gule stafylokokker; en helt ufarlig bakterie som sjeldent forårsaker sykdom eller symptomer. I de aller fleste tilfellene forsvinner bakterien av seg selv. Man regner med at overdreven bruk av antibiotika kan være med på å øke problemet med MRSA.

Problemene oppstår når MRSA forårsaker en infeksjon som må behandles med antibiotika. Fordi bakterien er motstandsdyktig mot svært mange av de vanlige typene antibiotika, må man bruke spesielle typer antibiotika (såkalte bredspektrede antibiotika) for å være sikker på å ta knekken på infeksjonen. Ofte går dette greit, og infeksjonen forsvinner.

Problemet er dersom svært mange mennesker får påvist MRSA; man må da etter hvert behandle flere og flere med disse spesielle typene antibiotika. Resultatet kan bli at man må bruke bredspektrede antibiotika som ”normalbehandling”, noe som er både dyrere og kan gi flere bivirkninger, samt at det igjen kan øke antallet motstandsdyktige bakterier.

MRSA – kun på sykehus?
Tidligere ble MRSA regnet for å være en såkalt sykehusbakterie, det vil si en bakterie man nesten utelukkende får når man er innlagt på sykehus. Nå viser det seg at faktisk flertallet av dem som får påvist MRSA ikke er innlagt på sykehus. Det kan for eksempel være eldre som bor på sykehjem, ansatte på sykehus eller små barn. Mange kan nok ha blitt smittet på sykehus, men langt fra alle.

Kan jeg være smittet med MRSA?
Som sagt er det slett ikke alltid MRSA gir symptomer, og så forsvinner også bakteriene gjerne av seg selv etter en stund. Derfor er det ikke nødvendig å teste seg for MRSA. Derimot er det en gruppe som har større risiko for å ha denne bakterien, og de bør opplyse om dette når de for eksempel skal innlegges på sykehus (for ikke å smitte andre pasienter med denne bakterien); nemlig alle som har vært innlagt på sykehus siste året i utlandet.

Hvis du skal innlegges på sykehus er det lurt å opplyse om slike sykehusopphold i utlandet på forhånd, slik at du kan bli testet for MRSA før du innlegges. Alle med kjent MRSA-infeksjon eller MRSA–bærerskap blir isolert fra andre pasienter mens de er på sykehus.

Hva kan jeg gjøre for å unngå å bli smittet med MRSA?
Dessverre er det ikke så mye man kan gjøre selv for å unngå smitte fra andre. Hvis man blir innlagt på sykehus i utlandet er det jo fordi det er nødvendig av medisinske grunner. Hvis du derimot kan unngå å oppholde deg på sykehus eller tilsvarende helseinstitusjoner i utlandet kan dette minske risikoen for å bli smittet.

Folk som har eksem og psoriasis har større risiko for å bli bærere av MRSA, så det er viktig at disse hudsykdommene er optimalt behandlet. Som nevnt over er MRSA ofte en ufarlig bakterie som oftest forsvinner ved hjelp av kroppens eget immunsystem.

*Benedicte* skrev:
Ang. å si fra til jobben, jeg aner ikke. Jeg har ikke gjort det (eller, jo, for sjefen er svigermor, men ellers så ville jeg ikke ha sagt det). Men er veldig påpasselig å gjør mitt beste for ikke å smitte noen (håndhygiene).

Og forresten, den bakterien er noe herk å bli kvitt om antibiotikaen ikke tar knekken på den. Her hjalp jo ikke det, og man får bare et forsøk (i allefall jeg), så nå har jeg hatt den hersens bakterien i et år (er forresten på tåa), så hver gang jeg knekker neglen på tåa (hvis jeg krasjer foten i noe), så får jeg betennelse..

Ja, det var det hun også fikk beskjed om - at hun nok ville plages med bakterien over lengre tid. Hun ønsker jo også å bli gravid men dette måtte hun visstnok vente med og det er jo leit.. 

Den kan være ille ja. Det er en grunn til at utbrudd skal raporteres inn. (Noe legen din gjør, ikke du).
MRSA står jo for Methicillin-resistant Staphylococcus aureus, og som navnet gir en pekepinn på er de resistent mot en del antibiotika. For folk med nedsatt imunforsvar og syke på forskjellige måter kan den være veldig falig, og spres den fritt på sykehus er man i kjempetrøbbel.
Prblemet er jo om MRSA etterhvert utvikler resistens mot alle antibiotika. Da har man ikke mye å stille opp mot....

Men det er ikke noe superkrise dersom hun ikke klenger pusset sitt på syke mennesker altså.

har ikke fått beskjed om noe sånt, men tenker at kanskje kloring og sånt ikke er lurt med tanke på mer resistens(??vet ikke, gjetning, for har lest at folk ikke bør bruke desinfiserende såper til daglig da det kan føre til flere resistente bakterier). Fikk bare beskjed om å ha godt renhold på kjøkken/bad (og resten av huset og da). 

Så et program på Oprah eller The Doctors eller noe og husker det var sykt mange dødsfall i usa pga det der..er vanskelig å bli kvitt!

Venninna mi fikk det under en puppe operasjon i Oslo og fikk stort sår og hadde en del problemer da, alle ho var i kontakt med måtte testes og de i nær familie som jobbet på gamlehjem/helsetjenesten måtte sykemeldes til de var klarerte.. Ho fikk ikke komme inn på sykehuset engang selv, de kom ut i gule drakter og tok blodprøver

Tusen takk for svar og ikke minst opplysningene jeg har fått her av dere!! 

Da har jeg snakket med henne på telefon, og mamma som sitter å gråter og tror dattra skal dø snart.. 

Jeg har videreformidlet svarene deres og roen har senket seg over over-hysterisk-nervøse familiemedlemer (les: mamma).. 

Herreli det smitter jo!

Hadde nok sagt i fra til sjefen ja, så kollegaer også kan ta sine forhåndsregler..!

DenicaD skrev:
Herreli det smitter jo!

Hadde nok sagt i fra til sjefen ja, så kollegaer også kan ta sine forhåndsregler..!

Joda.. kontaktsmitten finnes jo der men så lenge hun har kontroll over infeksjonen, har plastret den, er under antibiotikabehandling og IKKE rører/steller såret selv, så er vel kanskje smitten minimal.. eller.. ikke vet jeg.. 

c",) skrev:

DenicaD skrev:
Herreli det smitter jo!

Joda.. kontaktsmitten finnes jo der men så lenge hun har kontroll over infeksjonen, har plastret den, er under antibiotikabehandling og IKKE rører/steller såret selv, så er vel kanskje smitten minimal.. eller.. ikke vet jeg.. 

Nå er det jo sånn da at denne sykdommen er _ofte_ resistent mot antibiotika og pencillin :)

DenicaD skrev:
Smitten ligger jo i kroppen...ikke _bare_ i såret!

nei, det er forskjell på om smitten ligger i såret eller i kroppen. Hos meg ligger smitten i såret, sjeg er ikke "bærer" av smitten, den finnes bare tilstede på huden der hvor såret er (og selvsagt hvis jeg tar i det). Var i allefall det jeg fikk beskjed om hos legen. 

*Benedicte* skrev:

DenicaD skrev:
Smitten ligger jo i kroppen...ikke _bare_ i såret!

nei, det er forskjell på om smitten ligger i såret eller i kroppen. Hos meg ligger smitten i såret, sjeg er ikke "bærer" av smitten, den finnes bare tilstede på huden der hvor såret er (og selvsagt hvis jeg tar i det). Var i allefall det jeg fikk beskjed om hos legen. 

Det kan ligge både i sår og kropp, så det har ikke mye å si, men det er jo kjedelig dersom det skjer ett uhell på jobben og noen blir syke fordi de ikke vet om smittefaren...

Back
Topp