MR under graviditet?

Minisusa01

Glad i forumet
Himmelbarn
Augustlykke 2022 ❤️
Noen som vet om det er farlig å ta MR hvis man er gravid, sånn Helt i starten av graviditeten? Har time til MR av ryggen 6. Februar, og har ikm 1. Februar ca. Hvis jeg skulle bli gravid den pp, er jeg redd noe skal gå galt hvis jeg tar MR, men den timen er litt viktig. Så noen som vet litt om det?

Ikke stråling, så sånn sett er det ingen risk. Men ring inn og hør dit du skal. Vil tro det ikke har noe å si. Skal du ha kontrast? Da ville jeg iallefall ringt og spurt :-)

Det skal ikke være farlig. Men du burde nok si i fra.

Graviditet og stråling
Dersom pasienten er gravid når en røntgen- eller CT-undersøkelse skal gjennomføres er det viktig å informere om dette. Dersom ikke graviditet kan utelukkes blir pasienten tilbudt en graviditetstest.

Fosterdoser på under 100 mGy, utsetter fosteret for en minimal risiko. Det er bare unntaksvis en fosterdose overstiger dette for normal røntgen.

Jeg er gravid, må jeg avbestille timen?

• Ultralyd: Ingen forholdsregler.

• MR: Ut fra de kunnskaper en har i dag, er det ingen fare for mor eller foster/barn å bli undersøkt med MR. Likevel anbefaler en at undersøkelsen utsettes til etter fødselen dersom det er medisinsk forsvarlig å vente.

• Røntgen, gjennomlysning, CT: Dersom undersøkelsen ikke omfatter mage/bekken området kan du gjennomføre undersøkelsen. Dersom du skal undersøke mage/bekken området skal det gjøres en ekstra vurdering av den medisinske begrunnelsen for å gjennomføre undersøkelsen opp mot stråledose til fosteret. En røntgenundersøkelse skal alltid være berettiget, men dersom det er noe som kan vente til etter fødsel bør du og/eller din lege vurdere det. Husk at fokus på stråledose ikke må være til hinder for at alvorlige tilstander skal utredes.

• Nukleærmedisin: Hvis du er gravid eller tror du er gravid er det viktigheten av undersøkelsen som avgjør om undersøkelsen gjennomføres eller avventes. Ta kontakt med avdelingen på forhånd.
Kilde: St.Olavs Hospital

Jeg hadde time rundt IKM og måtte bytte til etter at jeg var sikker på at jeg ikke var gravid.

jeg tok mr 2.1, den måtte jeg avbestille om jeg ble gravid forje pp. Så di anbefaler det ikke! Du vil også få spørsmål om dette før mr om du er gravid :) Jeg personlig ville utsatt denne til du veit om du er gravid eller ikke.
Lykke til :)

Back
Topp