Morsmelk på flaske...

junibaby15

Forumet er livet
Junibarna 2015
Jeg skal prøve å se om mini vil ta flaske siden vi snart skal i et bryllup.

Jeg har en flaske, den som fulgte med i en av gratispakkene, men tuten på den er vel til de aller minste. Mini er jo over syv uker, hvilken størrelse på tuten trenger de da?

Og så må jeg vel begynne å samle opp litt melk :)

Hva kan jeg oppbevare dem i og hvor lenge kan de stå kjølt?

Forresten så må jeg vel kjøpe inn flere flasker.

Skeptisk til hvordan dette skal gå siden mini ofte foretrekker å henge i puppen hele kvelden :p
Og kommer han i det hele tatt til å ta flaske når han nekter å ta smukk?

Den minste funker fint, er en fordel at de må jobbe litt for maten ved flaska også, da noen babyer fort kan bli late og ikke gidde å jobbe ved brystet hvis de kan få det enklere ut av flasken. Har gitt mm på flaske noen ganger her og for å prøve litt, og 1 hull er mer enn nok, han slukte 110ml på få minutter her igår! 7 uker.
Avent og de andre merkene har bokser til oppbevaring av mm. I kjøleskap holder den vel tre dager tror jeg, i fryseren ganske lenge, sjekk på ammehjelpen.no.
Her er det også mye amming på kveldstid, så jeg tør ikke overlate han til pappaen og flaska enda!

Du burde absolutt sjekke om han tar flaske først. Hvis ikke kan du måtte ty til koppmating.

Den minste funker fint, er en fordel at de må jobbe litt for maten ved flaska også, da noen babyer fort kan bli late og ikke gidde å jobbe ved brystet hvis de kan få det enklere ut av flasken. Har gitt mm på flaske noen ganger her og for å prøve litt, og 1 hull er mer enn nok, han slukte 110ml på få minutter her igår! 7 uker.
Avent og de andre merkene har bokser til oppbevaring av mm. I kjøleskap holder den vel tre dager tror jeg, i fryseren ganske lenge, sjekk på ammehjelpen.no.
Her er det også mye amming på kveldstid, så jeg tør ikke overlate han til pappaen og flaska enda!

Ja føler veldig på at han er så avhengig av meg på kvelden :(
Kanskje jeg bare må innse det og ta han med meg...pappaen skal jo også være med. Bryllupsfesten er på kvelden og ingen barn er invitert :eek:. Så føler jeg bryter reglene...

Her øvde vi litt på flaske før jeg måtte være borte fra han

Holder noen mnd når det er fryst og noen dager i kjøleskap men husker ikke hvor lenge

Holder også 6-8 timer i romtemperatur så du kan jo pumpe et måltid før du drar og ha det andre fryst, også tines det en og en i vannbad etterhvert som babyen spiser ?

Her er det bare jeg og pappaen som får lov til å gi han mat, så sikkert lurt å la den som skal passe få prøve først så dere vet det går.

Jeg fryser ned i avent sine frysebokser og fryser rundt 80 ml i hver boks for det holder til et måltid her

Bruker dr browns flasker:) ett hull :)

Ja føler veldig på at han er så avhengig av meg på kvelden :(
Kanskje jeg bare må innse det og ta han med meg...pappaen skal jo også være med. Bryllupsfesten er på kvelden og ingen barn er invitert :eek:. Så føler jeg bryter reglene...

Føler en nyfødt! Har lov å være med på sånt jeg.. Hadde ikke gjort meg noe å tatt med en baby under 6 mnd på sånt.. Uansett invitert eller ei.. Jeg føler babyen og meg er en person i perioder!

Og vil anbefale calma (?) flaskene til medela. De er vel de flaskene som er mest likt brystet.. Dyre. Men en greier seg nok med 1-2 stykker.. Kan jo vaske de underveis.. Trenger vel ikke koking lengre når de er såppas store..

Er det ikke 1 døgn i kjøleskap og opp til 6 mnd i dypfryser? Og melk skal ikke oppbevares øvers i kjøleskap eller i døra.. Ville plassert det langt nede og innerst for p unngå temp forandringer :)

Føler en nyfødt! Har lov å være med på sånt jeg.. Hadde ikke gjort meg noe å tatt med en baby under 6 mnd på sånt.. Uansett invitert eller ei.. Jeg føler babyen og meg er en person i perioder!

Og vil anbefale calma (?) flaskene til medela. De er vel de flaskene som er mest likt brystet.. Dyre. Men en greier seg nok med 1-2 stykker.. Kan jo vaske de underveis.. Trenger vel ikke koking lengre når de er såppas store..

Er det ikke 1 døgn i kjøleskap og opp til 6 mnd i dypfryser? Og melk skal ikke oppbevares øvers i kjøleskap eller i døra.. Ville plassert det langt nede og innerst for p unngå temp forandringer :)

Enig! De skjønner sikkert at det er litt tidlig for dere å skilles såpass lenge.

Medela calma tar ikke alle, hehe, så prøv med en flaske før du kjøper flere... Lille her har lagt grimaser som om hun synes den flaska smaker vondt hver gang vi har prøvd:p Mam anti-colic flaskene er en hit her, selv om snuppa ikke tar smokk. Lette å sterilisere i micro og:) Jeg skal være forlover når snuppa er 7 uker, og bruden synes det var en selfølge at baby blir med heldigvis;) Ingen andre barn i bryllupet. Alternativet ville vært at hun måtte funnet seg ny forlover...:D

Fikk tips av jordmor å fryse ned melka i sånne isbitposer (ikke prøvd selv enda). Enkelt å ta opp passe mengder tenker jeg, i stedet for å tine litt for mye hver gang :)

Vi skal i bryllup i morgen, lille skal være med oss. Barn er ikke invitert, men de "forventa" nesten at mini ble med siden han var så liten enda. Så full forståelse der hvertfall.

Syns d er Så stress å pumpe meg. Vesla tar flaske med morsmelk fint, Mn jeg er litt sløv me å pumpe meg litt ekstra hver dag for å opparbeide meg et lager. så derfor lurer jeg på om d ikke er like greit å bare gi mme hvis mannen blir hjemme en kveld med vesla?! Er det noe fare for at hun plutselig ikke vil ta min melk igjen etterpå.?? Tenker liksom at dette er snakk om 1-2 kvelder i måneden.. Innspill mottas med takk;)

Syns d er Så stress å pumpe meg. Vesla tar flaske med morsmelk fint, Mn jeg er litt sløv me å pumpe meg litt ekstra hver dag for å opparbeide meg et lager. så derfor lurer jeg på om d ikke er like greit å bare gi mme hvis mannen blir hjemme en kveld med vesla?! Er det noe fare for at hun plutselig ikke vil ta min melk igjen etterpå.?? Tenker liksom at dette er snakk om 1-2 kvelder i måneden.. Innspill mottas med takk;)
Jeg sliter med å pumpe, synes der er vanskelig. Vi gir bare mme hvis jeg skal noe, det har gått fint:)

Vi gjorde det i sist uke, jeg var ute på løpetur og hentet i bhg, mens mannen min var hjemme og baby sov i vogna. Bare at han ikke sov de planlagte 2 timene, men våknet etter 10 min og var skrubbsulten. Jeg har et godt lager av melk i fryseren, men det tok for lang tid å tine, så mannen min ga 100 ml hipp som vi hadde stående. Gikk fint der og da, men mini fikk masse luft i magen og var urolig resten av dagen. Er ikke sikkert at din baby reagerer, men når de aldri har fått annet enn morsmelk er det greit å teste ut at fordøyelsessystemet "tåler" mme :-) Mulig det kommer til å gå fint her også hvis vi bytter mme-merke, men foretrekker å gi mm så lenge jeg har nok.

Back
Topp