Modningstegn!

carro4

Glad i forumet
Aprilspirene 2023
Nå som det nærmer seg termin og kroppene våre begynner å forberede seg til fødsel så lurer jeg på hvilke modningstegn dere har?

Jeg kan liste opp det jeg tror er mine tegn, førstegangsfødende så her tar jeg alt som et tegn, haha.
- kynnere med nedpress, ofte regelmessige på kveldstid.
- magen har sunket.
- periodevis kvalm, har ikke vært det siden uke 13.
- mensmurringer (ikke hver dag)
- løsere avføring

Noe som har gått motsatt? vei er at jeg har sluttet å få blødning etter samleie, så kan si at jeg er 10kg lettere bare av å slippe den delen!

Hadde voldsomt nedpress og kynnere med forrige fra uke 34, men han ble født i uke 42, så det var lite virk i plagene..

Jeg er i uke 33 nå og får oftere kynnere, og har en del stikninger i underlivet, men fører vel neppe til noe denne gangen heller :p

Her går det i økende kynnere, sunket mage, mangel på matlyst, løsere mage og det som på engelsk kalles lightning crotch, ilende smerter gjennom skjeden. Ifølge jordmor i dag så har hun hørt at dette er et modningstegn.

Føler meg veeldig fødeklar her altså! :woot:
Er i uke 36+1 i dag og håper tiden framover går utrolig fort.

Mine modnignstegn:
- Masse kynnere og mye nedpress
- Stikkinger/ubehag i underlivet
- Murringer
- Nedsunken mage
- Generelt dagsform varierer fra dag til dag

Jeg tolker ikke mine tegn på at det skjer noe før det skal. Fødde ei frøken i Mars 2019 og hadde maserier og masse tegn til fødsel i flere uke før hun kom. 4 uker før termin hadde jeg rier og ble lagt inn men det stoppet opp. Det ble fire lange uker med mye maserier +++ Hun ble født 3 dager på overtid.

Er 33+0 i morgen å har hatt to dager med løs avføring, kynnere med tak i korsryggen og over symfysen. Men tenker som 4 gangs at jeg vet jo at dette kan være slik i laaang tid før noe skjer. Samtidig som jeg bør ha lav terskel for å kontakte føden også pga lang reisevei å fødsel på 2.5time sist.

Han ligger langt nede og jeg har hatt løsere mage i det siste. Av en eller annen grunn tror (eller håper) jeg at han skal komme før, så det blir sikkert stikk motsatt og overtid! :joyful:

Er 34+3 og har hatt utrolig mye murringer i går og i dag. Tror det kommer av at jeg har vært veldig stressa også, men synes det er litt rart at murringene starter allerede nå? Kjenner ikke så mye til kynnere, men har litt nedpress og blir spesielt øm nederst i magen i løpet av natta. Er som om jeg må flytte henne med over hver gang jeg snur meg, og får vondt hver gang jeg skal reise meg opp av senga eller sofaen.

Er 35+5 her og har mye nedpress. Føles som om hodet snart er halvveis ute. Mye stikking laaaangt nedi i høna og kynnere spesielt på kvelden og natta. Når han beveger seg så føles det veldig langt nede.. er ikke sikkert det er så langt nede men føles slik. Skal til JM mandag så får hun sjekke hvordan han ligger da. Ligger hvertfall med hodet ned så vi på ul for to uker sia ...

Last edited:
Murringer som modning eller fra tarmen? Har en del knip om dagen som setter igang tarmen. Er det luft fra tarmen eller mensmurringer som setter igang tarmen? Noen som har noen erfaringer?
det henger jo sammen med mensen, men gjør det det ved modning og? Første gang her så alt er nytt

Murringer som modning eller fra tarmen? Har en del knip om dagen som setter igang tarmen. Er det luft fra tarmen eller mensmurringer som setter igang tarmen? Noen som har noen erfaringer?
det henger jo sammen med mensen, men gjør det det ved modning og? Første gang her så alt er nytt

Godt spørsmål, det er ikke kynnere du kjenner? Jeg får alltid en trang til å tisse etter kynnere, ofte kommer det luft og de gangene de kommer hyppig så setter det fart på tarmen også.
Har hørt at murring, løsere avføring osv kan være tegn på modning før fødsel men det kan som alle andre tegn bare være helt vanlige gravid symptomer.

Er 35+5 her og har mye nedpress. Føles som om hodet snart er halvveis ute. Mye stikking laaaangt nedi i høna og kynnere spesielt på kvelden og natta. Når han beveger seg så føles det veldig langt nede.. er ikke sikkert det er så langt nede men føles slik. Skal til JM mandag så får hun sjekke hvordan han ligger da. Ligger hvertfall med hodet ned så vi på ul for to uker sia ...
Kjenner meg så igjen i det du skriver! Skal også til jordmor på mandag så er utrolig spent. Føler på en måte det er nå man har masse spørsmål og rare ting som skjer med kroppen som man ønsker svar på. Har hatt mer behov for en time mellom uke 32 og 36 enn timene man har før uke 30..

Godt spørsmål, det er ikke kynnere du kjenner? Jeg får alltid en trang til å tisse etter kynnere, ofte kommer det luft og de gangene de kommer hyppig så setter det fart på tarmen også.
Har hørt at murring, løsere avføring osv kan være tegn på modning før fødsel men det kan som alle andre tegn bare være helt vanlige gravid symptomer.

Ja det er helt sikkert det. Kynnere er det hvertfall mye av om dagen så de kan vel komme i ulike former eller sette igang mye

Jasså, det er det jeg opplever nå da sikkert!

Er uke 34. Har hatt så løs mage en ukes tid, besøker toalettet 2-4 ganger om dagen, men er ikke direkte diaré heller. Også har jeg litt menssmerter, så det jeg opplever er liksom veldig likt sånn det føles dagene før mensen kommer, litt «vondt» nederst i magen pluss løs mage. Er dette bare livmoren som gjør seg klar? Lille i magen er veldig aktiv da! Trodde de ble litt roligere hvis kroppen begynte å gjøre seg klar?

Jasså, det er det jeg opplever nå da sikkert!

Er uke 34. Har hatt så løs mage en ukes tid, besøker toalettet 2-4 ganger om dagen, men er ikke direkte diaré heller. Også har jeg litt menssmerter, så det jeg opplever er liksom veldig likt sånn det føles dagene før mensen kommer, litt «vondt» nederst i magen pluss løs mage. Er dette bare livmoren som gjør seg klar? Lille i magen er veldig aktiv da! Trodde de ble litt roligere hvis kroppen begynte å gjøre seg klar?
Helt sikkert et tegn på modning hvertfall, men man kan jo ha tegn i mange uker.. Har hørt litt forskjellig angående aktivitet før fødsel, noen forteller om my aktivitet før fødsel og andre opplever litt lindre aktivitet. Nesten litt frustrerende at det ikke finnes noen fasit.

Noen som vet hvordan det er når slimproppen kommer i biter/deler?
Siste uken har jeg sett en miniklump av et eller annet i do når jeg har tisset, i kveld kom det ca 1 tskje med superseigt blankt slim på papiret.

Siste uken har jeg sett en miniklump av et eller annet i do når jeg har tisset, i kveld kom det ca 1 tskje med superseigt blankt slim på papiret.

Det har eg hver eneste dag. Hos meg er det det eg anser som utflod. Med slimproppen så kommer det blod også.

Hvis du har mage til det, så google slimpropp eller det engelske ordet «mucus plug». Klikk på bilder så ser du hvordan den kan se ut.

Min slimpropp gikk første gangen uten å dele seg. Så ut som en geleklump, fast i formen og hadde blodstripe i seg. Den var blank og på str med en stor drue.

Denne gangen har den gått i deler og har vært klumper med tykt slim. Ikke blod å se denne gangen. Det er ikke alltid man ser noen blodstripe.

Hvis du har mage til det, så google slimpropp eller det engelske ordet «mucus plug». Klikk på bilder så ser du hvordan den kan se ut.

Min slimpropp gikk første gangen uten å dele seg. Så ut som en geleklump, fast i formen og hadde blodstripe i seg. Den var blank og på str med en stor drue.

Denne gangen har den gått i deler og har vært klumper med tykt slim. Ikke blod å se denne gangen. Det er ikke alltid man ser noen blodstripe.

Gjett om jeg søkte, haha. Er ikke en hel plugg her i gården hvertfall. Aner ikke hva det er, men jeg kunne laget slim til en hel barnehage med de mengdene her.
Liker å tro at det er et tegn, selv om jeg innerst inne er forberedt på å gå mange dager overtid. (UTÅLMODIG)

Gjett om jeg søkte, haha. Er ikke en hel plugg her i gården hvertfall. Aner ikke hva det er, men jeg kunne laget slim til en hel barnehage med de mengdene her.
Liker å tro at det er et tegn, selv om jeg innerst inne er forberedt på å gå mange dager overtid. (UTÅLMODIG)

Helt samme her.. Er også usikker men i forrige svangerskap var pluggen noe slikt som nå med tykt gulaktig geleslim i mengder. I første så var det en slimklump med litt blodstriper i. Er 37+1 og regner med å gå over igjen her også :hilarious:

Back
Topp