Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Ser jo i dette tilfellet at det ikke hjalp å flytte.. Hjalp ei lita stund, men så ble han jo mobba på den mye skolen ogsåNoen som har tenkt på hva de ville ha gjort i den situasjonen? Jeg tenker på det uvêr gang det dukker opp noe sånt. Med en gang tenker jeg at jeg ville bare plukka med meg ungen ved første tegn til mobbing og flytta. Men så er vel ikke det helt den beste strategien heller, å bare stikke av når livet blir vanskelig?
Kjenner jeg blir skikkelig sint på de skolene som helt tydelig ikke har tatt ansvar.
Noen som har tenkt på hva de ville ha gjort i den situasjonen? Jeg tenker på det uvêr gang det dukker opp noe sånt. Med en gang tenker jeg at jeg ville bare plukka med meg ungen ved første tegn til mobbing og flytta. Men så er vel ikke det helt den beste strategien heller, å bare stikke av når livet blir vanskelig?
Kjenner jeg blir skikkelig sint på de skolene som helt tydelig ikke har tatt ansvar.
Hadde vært på skolen og avverget selv. Og hadde også hengt over foreldrene til mobberne.Noen som har tenkt på hva de ville ha gjort i den situasjonen? Jeg tenker på det uvêr gang det dukker opp noe sånt. Med en gang tenker jeg at jeg ville bare plukka med meg ungen ved første tegn til mobbing og flytta. Men så er vel ikke det helt den beste strategien heller, å bare stikke av når livet blir vanskelig?
Uff jeg bare gråter jeg nåJeg ser det allerede i bhg og jeg hører om episoder hele tiden fra sønnen min på skolen. Jeg opplever at mage barn ikke forstår hvor fæle handlingene deres er, spesielt sånne "småting" som å stjele lua til en og kaste det rundt for "morroskyld". Mange sånne ting (fra artikkelen om å kaste matboks og jakke ol rundt) kan føles veldig nedverdigende i tillegg til ekskludering og bare blikk som sendes. Slike ting blir ofte ikke sett og hvertfall ikke slått ned på. Jeg "eksploderer" på unger som gjør sånt. Jeg synes de trenger en oppvekker og spør hva ER det du driver med? For det ser ikke ut til at de reflekterer over at det går utover noen. Og har selv fått tilsnakk fra andre foreldre fordi de er jo bare barn og mente ikke noe med det. Nei men da det på tide å lære seg å tenke seg om hva man mener med å gjøre negative ting mot andre, selv om det er "bagateller" som å rappe lua til noen eller dra de i jakka eller kalle noen tulling halvt på spøk. Går det for ofte ut over en og samme unge så kan det gi alvorlige konsekvenser.
![]()
Siste forskningen jeg leste angående mobbing er det mye med mobbeofferet. Ikke at det på noen måte er det barnet sin skyld. Men "psykisk svak" og kanskje ikke veldig sosialt sterk, så blir slike unger lett bytte for mobbere som har behov for utløp. Og det er i hovedsak mobberne problemer ligger og de det går utover er ikke tilfeldig - det er mange likhetstrekk ved mobbeoffere (selv om det finnes ulike kategorier også). Det aller vitigste man gjør er å styrke barnets selvfølelse (det er ikke det samme som selvtillit). Og i tillegg lære barnet å behandle andre likeverdig. Det er alltid en "rangstige" i en klasse.Ja, det kommer nok litt an på situasjonen, tenker jeg. De må jo hatt maks uflaks med å komme på to skoler som svikta så kraftig. Eller er det jeg som har for stor tro på den norske skolen? Ser ikke at det var noe særlig alternativ å bli heller. Selv om det selvsagt blir litt vanskelig å vurdere sånn ut fra en artikkel.
Hadde vært på skolen og avverget selv. Og hadde også hengt over foreldrene til mobberne.
Noen som har tenkt på hva de hadde gjort om deres unger var mobber?? Det synes jeg er enda viktigere å tenke over. Hva hadde dere ønsket av foreldrene til de som mobbet ditt barn hadde gjort?
Helt enig!Jeg mener at foreldrene har hovedansvaret her, for oppførselen til barna! Selvfølgelig bør man snakke med ungene også, men det er jo i utgangspunktet foreldrene som har ansvaret for å oppdra dem. At det går an med sånn ansvarsfraskrivelse både fra skolens side, men også foreldrene... Herregud! Det er jo for pokker ikke mobbeofret og foreldrene hans/hennes som er ansvarlig for å få slutt på dette! Mobbere og foreldre bør kobles opp mot barnevernet. Skolene bør straffes for å ikke gripe inn. Er helt utrolig at det skal gå utover de som ikke har gjort noe galt. Jeg blir direkte kvalm.
Helt enig!
Har hatt mange samtaler med foreldre av mobbere. En gang filmet jeg ungene uten at de visste det fordi foreldrene faktisk ikke trodde at ungen deres kunne være bevisst slem med vilje og uprovosert. En annen gang fikk jeg høre av foreldrene at de var lei av å høre negative ting om ungen sin hele tiden og at vi hang oss opp i bagateller, hvis det ikke var noe alvorlig farlig (som å ta kveletak eller sparke noen hardt i hodet) så ville de ikke høre om det. Dytting ol gadd de ikke bry seg om (det var liksom grei oppførsel). Ja de ble meldt til barnevernet (pga flere ting også) og pålagt veiledning. Mange foreldre sier at de opplever det vanskelig å ha et barn som mobber og prater med barnet om det - men på en alt for mild måte. De foreldrene som klart og tydelig sier til barnet at oppførselen er helt uakseptabel og ber om ar vi følger med å gir beskjed - da ser vi bedring. Så foreldrene har stort ansvar og er avgjørende vil jeg si for å få stoppet det.