Mobbing på arbeidsplassen

Lady_Z

Termin 5.Juli 2015
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Noen som har opplevd dette? Hva var saken? Hvordan gikk dere frem for å løse Det? Har det mildt sagt jævlig på jobb om dagen...

Kan sende deg en PM - vil ikke utlevere noen på åpent forum.

Kan dessverre ikke hjelpe deg, men håper du får gode svar og erfaring fra andre her :) Klem til deg :happy:

Hei! Jeg ville gått til verneombudet på jobb, og fått hjelp der. De sammen med leder er ansvarlig for det psykososiale miljøet på jobb. Om dere er en liten bedrift som ikke har verneombud, så ville jeg snakket med tillitsvalg og leder. Det vil da bli samtaler med dere mellom, og deg og mobber.

Har ingen tips. Mannen opplevde det, han sa opp jobben. Det er ikke å anbefale når man har økonomisk ansvar.

Har ingen tips. Mannen opplevde det, han sa opp jobben. Det er ikke å anbefale når man har økonomisk ansvar.
Det er ikke ett alternativ... og egentlig ikke sykemelding heller :( selv og jeg er kvalm med tanke på å gå på jobb...

Bedre å bli sykemeldt og se etter ny jobb enn å møte veggen totalt <3
Men var sykemeldt i august... og det er vell noe regler for maks tid og sånn. Og vi holder på å prøve å bli gravid og da er vell det noe med ny sykemelding og sånn...

Ingen som skal oppleve å ha det sånn. Håper det løser seg for deg, snakk med verneombudet! Sender deg en god klem. ❤️

Men var sykemeldt i august... og det er vell noe regler for maks tid og sånn. Og vi holder på å prøve å bli gravid og da er vell det noe med ny sykemelding og sånn...

Tror du det er potensial for å få et godt arbeidsmiljø der du er nå? Jeg ville kanskje ha ventet med graviditet i denne situasjonen. Eller tenker du at siden du mest sannsynlig vil bli sykemeldt tidlig så vil det være en lett vei ut av jobben for en lang stund fremover? Det er jo en mulighet, 2 fluer i en smekk. Men det løser ikke situasjonen på jobb. Er du organisert?

Du kan bli sykemeldt med mulighet for friskmelding om du får ny jobb hvis du forklarer situasjonen til legen.
Det er (usikker på om den gjelder fra første januar, for det gjøres endringer i lovverket hele tiden) også mulighet for å snakke med legen, si opp jobben, sykmeldes ut oppsigelsestiden og få dagpenger fra første dag etter endt oppsigelsestid. Veldig usikker på reglene rundt dette, for da jeg gjorde det tok legen seg av alt.

For ordens skyld: det var ikke snakk om mobbing på arbeidsplassen, det var snakk om at jeg følte veldig på at jeg hadde varslet om noe som endte med at arbeidsgiver ble politianmeldt.

Vet det var en situasjon der jeg jobber nå før jeg begynte. Sjefen min ble informert og organiserte om slik at den som følte seg utstøtt fikk jobbe med noen andre. Det fungerte visst veldig godt hos oss. Ingen skal trenge å ga det sånn på jobb, så hvis ikke fagforening, verneombud og ledelsen gjør noe ville jeg skiftet jobb. Håper det løser seg for deg!!

Tror du det er potensial for å få et godt arbeidsmiljø der du er nå? Jeg ville kanskje ha ventet med graviditet i denne situasjonen. Eller tenker du at siden du mest sannsynlig vil bli sykemeldt tidlig så vil det være en lett vei ut av jobben for en lang stund fremover? Det er jo en mulighet, 2 fluer i en smekk. Men det løser ikke situasjonen på jobb. Er du organisert?
Jeg lar hvertfall ikke dette problemet ødelegge for familie forøkelse! Det ødelegger nok på andre måter.. har slitt med både kvalme og bekken i de to andre svangerskapene mine, så sannynligheten for sykemelding er jo stor.

Jeg lar hvertfall ikke dette problemet ødelegge for familie forøkelse! Det ødelegger nok på andre måter.. har slitt med både kvalme og bekken i de to andre svangerskapene mine, så sannynligheten for sykemelding er jo stor.

Ja jeg leste det tidligere, det var derfor jeg skrev 2 fluer i en smekk. Men dette må uansett gjøres noe med med en gang.

At voksne mennesker kan oppføre seg slik, jeg blir helt matt! Helt enig i at disse menneskene ikke skal få utsette planene dine om å bli gravid, dette skal ikke hindre deg i å leve ditt liv. Har du god støtte i samboer? Har sier han/hun? Jeg ville tatt det opp med lederen din. Prøv å finne frem "nok er nok" holdningen din og stå opp for deg selv, det fortjener du. Kanskje du er for flink i jobben din, sjalusi kan føre til så mangt.. ;) Lykke til, ønsker deg en god jul :Heartred

Men når jeg skriver at jeg kanskje ville ha ventet med graviditet så er det fordi jeg ikke ser for meg at det er noe særlig å gå gravid og ha det så ille på jobb samtidig. Du må jo håpe på et godt svangerskap. Håper du finner en løsning her! Det er grusomt å ha det slik dag inn og dag ut :(

Kan jeg spørre type mobbing? Er det baksnakking, eller utestengelse elle rett og slett direkte ord som sårer? For er det baksnakking leste jeg i går at ett møte med alle der baksnakking ble tatt opp, og man i felleskapet laget en avtale om at man ikke skulle baksnakke noen på 3 måneder, henge lappen opp som alle har skrevet på pauserom eller lignende. Da vil det bli vanskelig å være den som starter baksnakkingen igjen.
Dette ble vist testet ut på en arbeidsplass der gikk trivselen opp, og sykefraværet ned. De pekte ikke ut syndebukker, de bare laget en avtale sammen. Er det utestengelse og direkte drittprat ville jeg involvert fagforening og verneombud å satt igang en skikkelig opprydning [emoji57]

Usikker på hva du mener her. Det er ikke noe problem med sykemelding forut for en graviditet. Du må tenke på helsa du her.

Hvem er mobberen,er det kolleger eller sjefen? Er det sjefen, så ville jeg ha byttet jobb særlig hvis det er i det private. Er det kolleger og sjefen er oppegående så kan det løses,men da må du ta det opp med sjefen. Har du noen støttespillere på jobb,noen du stoler på?

Sender deg en klem❤
Håper du har én på jobben iallfall som kan støtte deg. Arb.giver er ansvarlig for det psykososiale miljøet, verneombudet skal påse at arb.giver følger lovverket og at arb.giver gjør det som skal gjøres. Går an å snakke med arb.giver, verneombudet er nøytralt og kan ikke støtte deg spesifikt i din personlige sak da verneombudet skal ivareta alle, også de som mobber.
Har du tillitsvalgt? Den personen kan støtte deg 100% i din sak, uten å måtte tenke på andre.
Håååper inderlig du får det bedre på jobb! :Heartred

Back
Topp