Mobbing i barnehagen!!

• Trådstarter Trådstarter Moderator Kine
  • Opprettet Opprettet
Er ikke nytt dette, jeg var 3 når utestengingen og skjellsordene begynte. Jeg kom meg psykisk på bena når jeg var 24 år. La oss gjør barna våre sterke så de tåler motgang, og la oss lære de å være snille mot andre barn og si fine ting. Vondt att det skjer, men det eneste vi kan gjør er å redusere det.

Gråt når jeg leste.. Sånt skal ikke forekomme.. Barnehagepeesonalet trenger kanskje kursing?

Så tragisk og vondt å lese.. Tenk at mobbing finner sted i SÅ tidlig alder! Jeg tenker at det viktigste man kan gjøre for barna sine, er å gi dem selvtillit. De må ha troen på seg selv slik at de kan stå imot slike vanskeligheter i livet - både i ung og voksen alder. Men hvordan gir man barna selvtillit? Hva gjør man for å få dem til å stå opp for seg selv og bli tøffe? Dette er mitt første barn og jeg gleder meg så mye at ord strekker ikke til, men samtidig er jeg livredd for alt som venter. Jeg skal gi dette barnet en trygg og god oppvekst, og legge til rette for at barnet skal få en god fremtid. Barnet skal ha troen på seg selv, men også på andre. Det skal ha respekt for seg selv og for andre. En krevende oppgave som man virkelig ikke skal ta enkelt på. En fasit finnes nok ikke, men jeg må virkelig si jeg er heeelt blank på dette. Håper dette kommer naturlig med morsrollen :-)

Sniker meg litt inn her, men tilhører engentlig Mai :) Mobbing i barnehage er desverre veldig vanlig og det er sårt for de barna og foreldrene som blir rammet, videre gir det en stor bekymring når barnet skal begynne på skolen. Tror mange ganger at man er så redd for at barne sitt skal bli mobbet så man glemmer å spørre seg selv om ditt barn er det som mobber andre! Jeg gjorde det med mitt første barn, heldigvis ble hun verken mobbet eller mobbet noen selv, nr 2 derimot er en hardere nøtt, og det er til stadigheter at jeg får høre at den og den er dum, dette er noe vi nå jobber hardt med hjemme, da jeg ikke vil at mitt barn skal plage andre, så fokuset er for tiden å si fine ting om andre, og gi masse ros når hun faktisk sir noe fint, ellers blir hun presset mer til å inkludere fler barn i leken og ikke minst at vi som foreldre ikke sier stygge/negative ting om andre mens barna hører på, de tar jo tross alt etter oss. Nei la oss alle jobbe sammen for å skape trygge gode dager for alle barna

Back
Topp