MME

E

Eline2020

Guest
For et flaskestyr :woot:

noen med gode tips? hva med sånn flaske koking? Melkeblandingsmaskiner?

Merker dette flaske styret og nederlaget for at jeg ikke fikk til ammingen kommer til å ta helt knekken på meg :(
 
Sniker.

jeg har ikke hatt flaske barn selv, men gjorde en del research før fødsel og bestemte meg fort at dersom jeg ble flaske mamma ble det hurtig innkjøp av baby breeza og flaske sterilisator for å få en enklere hverdag:) om du ikke har det eller sjekket det ut så anbefaler jeg å titte litt på de produktene bla anna for å lette hverdagen litt;-) så ville jeg hatt tilstrekkelig med flasker + doseringsboks til mme og to termoser i passe strl til stellebag, flaskene man behøver lage, med varmt kokt vann og kaldt kokt vann for å blande mme flaske når man er på farten:) virker super praktisk og leser mange her inne på forumet med flaske barn som sverger til de løsningene:)

lykke til:)
 
Baby brezza er er must for flaskebarn! Fiks ferdig flaske på 8 sekunder :)
Ang flasker liker jeg flaskene til MAM, for de er sp lette å sterilisere i mikro uten bruk av utstyr. Men det er jo avhengig av at babyen liker de flaskene også ;)

Vi ammer ca 80-90%, men har alikevel koblet opp baby brezzaen vi kjøpte med nr 1 :)

det er litt styrete med flasker, men etterhvert blir det en vane ;) lykke til!
 
Sniker.

jeg har ikke hatt flaske barn selv, men gjorde en del research før fødsel og bestemte meg fort at dersom jeg ble flaske mamma ble det hurtig innkjøp av baby breeza og flaske sterilisator for å få en enklere hverdag:) om du ikke har det eller sjekket det ut så anbefaler jeg å titte litt på de produktene bla anna for å lette hverdagen litt;-) så ville jeg hatt tilstrekkelig med flasker + doseringsboks til mme og to termoser i passe strl til stellebag, flaskene man behøver lage, med varmt kokt vann og kaldt kokt vann for å blande mme flaske når man er på farten:) virker super praktisk og leser mange her inne på forumet med flaske barn som sverger til de løsningene:)

lykke til:)
Så bra du slapp flasker, holdt du på lenge før du fikk i gang ammingen? Trengte du pumpe også eller kun baby som sutta?
 
Baby brezza er er must for flaskebarn! Fiks ferdig flaske på 8 sekunder :)
Ang flasker liker jeg flaskene til MAM, for de er sp lette å sterilisere i mikro uten bruk av utstyr. Men det er jo avhengig av at babyen liker de flaskene også ;)

Vi ammer ca 80-90%, men har alikevel koblet opp baby brezzaen vi kjøpte med nr 1 :)

det er litt styrete med flasker, men etterhvert blir det en vane ;) lykke til!
Hvordan steriliserer man dem i mikro?
 
Har hverken babybrezza eller sterilisator, og syns det går helt fint :) Lurt med nok flasker til et døgn! Jeg har fem flasker, (dr.brown,) og skal kjøpe et par til.. Da holder det å koke hver kveld..
Har også «lært» lille frøken å drikke romtemperert melk, så jeg slipper å varme når jeg er på tur ;)
 
Så bra du slapp flasker, holdt du på lenge før du fikk i gang ammingen? Trengte du pumpe også eller kun baby som sutta?

jeg var nok litt heldig og fikk veldig raskt i gang melkeproduksjonen. Det var dog likevel mye styr i starten med en baby som ikke klarte gape høyt nok til å få riktig tak og dermed ble det mye såre brystknopper i starten. Jeg jobbet endel ved hver amming ved å få lagt henne riktig og etterhvert gikk det lettere og lettere. Brukte lite pumpe totalt sett men ble brukt litt for å få ut klumper i bryst å for å få ut litt så far fikk gitt, vi ha etterhvert en flaske mme i ny og ned når noen andre hadde henne fordi jeg synes den pumpinga og steriliseringen av pumpen og oppbevaring av melken etc var så styrete og da var mme lettere;-)
 
For et flaskestyr :woot:

noen med gode tips? hva med sånn flaske koking? Melkeblandingsmaskiner?

Merker dette flaske styret og nederlaget for at jeg ikke fikk til ammingen kommer til å ta helt knekken på meg :(

huff.. det nederlaget har jeg gått i kjelleren for i de to siste barseltidene så kjenner dessverre til det :( send meg gjerne en pm her (eller på fb hvis du er på mai gruppa) hvis du ønsker å lufte litt tanker med ei som har vært der (men ikke er det denne gangen selv om det endte med delamming denne gangen også)

når det er sagt; babybrezza er GULL og verdt hver ei krone. Ellers har vi mikrosterilisator til flaskene.
skal vi bort så har jeg pulver på sånn doseringsboks og kokende vann på termos!

bare spør hvis det er noe mer du lurer på :)

klem til deg
 
Lag deg rutiner med en gang. At med mindre baby trenger deg kl 21 feks, så SKAL du ordne med flasker da. Vi kjøpte en sterilisator, og er veldig glad i den. Lager opp flasker for et døgn (der kommer du til å høre mye forskjellig om hva som er lov og ikke), koker vann og blander på kvelden. Kjøpte rikelig med flasker så vi ikke skulle bli fri dersom vi glemmer å sterilisere på kvelden. Når vi drar ut tar jeg ferdigkokt vann på flasker og ferdigmålt pulver.
 
Ble flaskemamma jeg også og kjenner fremdeles på nederlaget, så der føler jeg med deg :Heartred

Ser flere anbefaler babybrezza, men jeg har lest litt varierende om den. At den blander feil har jeg lest, i tillegg er den veldig dyr.

Jeg har kjøpt vannkoker med termostat. Jeg koker opp vann på kvelden (100 grader) så når baby skal ha mat bare stiller jeg termostatet til 40 grader (bruker nan som blandes på 40 gr) og vannet varmer seg opp til det. Gjort på ett minutt.

Vi har ikke vært ute av huset lenge av gangen, men vi har kjøpt termoser som vi kan ha vann på. Noen bruker vannkoker med termostat og varmer vannet til 40 grader og heller over, mens andre har en termos med kokt, varmt vann og en med kokt, avkjølt vann som de blander sammen til riktig temperatur. Har også kjøpt en doseringsboks fra apoteket hvor man kan ha mme-pulver.
Har ikke testet dette ut selv, men har funnet denne oppskriften på og blande varmt og kaldt vann:
90 ml = 60 ml kaldt og 30 ml varmt
120 ml = 80 ml kaldt og 40 ml varmt
150 ml = 100 ml kaldt og 50 ml varmt
180 ml = 120 ml kaldt og 60 ml varmt

Jeg har 6 flasker. Viktig og ha nok slik at du klarer deg en stund uten og vaske. Jeg har kjøpt mikrosterilisator fra Avent, og den er gull verdt! Skyller flaskene i kaldt vann, vasker de i varmt zalo-vann og skyller igjen i kaldt vann. Så setter jeg de i mikrosterilisator i 4 min. Greit og slippe og passe på at vannet i kjelen dekker alle delene osv.

Det er sterkt frarådet og lage til flere måltid om gangen pga fare for bakterievekst. Men da jeg var liten lagde mine foreldre måltid for hele dagen om morgenen, og jeg lever jo... Men jeg lager til måltid for måltid.

Har kun gitt MME i litt over en uke så er ikke veldig erfaren. Anbefaler deg og sjekke ut gruppen Flaskebarna Norge på Facebook.
 
For et flaskestyr :woot:

noen med gode tips? hva med sånn flaske koking? Melkeblandingsmaskiner?

Merker dette flaske styret og nederlaget for at jeg ikke fikk til ammingen kommer til å ta helt knekken på meg :(
Sniker fra Mars.
Jeg har et flaskebarn, hun har vært det siden dag nr 3.
Jeg gikk til innkjøp av babybrezza, og det er gull. Skal du på tur så kan du koke vann og avkjøle, så du har en termos med avkjølt kokt vann og en med kokt. Jeg gikk til innkjøp av doseringsbokser, så jeg har når jeg skal ut også.
Når det gjelder flasker, så er det veldig greit å ha en del, så man ikke er avhengig av å koke hele tiden, jeg har ti stk. Men, før du kjøper så mange, så kan det lønne seg å teste ut hvilken flaske din liker best.
Jenta mi har alltid likt MAM, helt til forrige uke, så nå er det avent natural som gjelder her i huset.
Når det gjelder flaskekoking, så vask flaskene enten i oppvaskmaskin på 70 grader eller mer, eventuelt for hånd, deretter koker du dem i minimum 5 minutter.
Jeg koker på kvelden, syns det er best, men det er opptil hver enkelt.
 
Ble flaskemamma jeg også og kjenner fremdeles på nederlaget, så der føler jeg med deg :Heartred

Ser flere anbefaler babybrezza, men jeg har lest litt varierende om den. At den blander feil har jeg lest, i tillegg er den veldig dyr.

Jeg har kjøpt vannkoker med termostat. Jeg koker opp vann på kvelden (100 grader) så når baby skal ha mat bare stiller jeg termostatet til 40 grader (bruker nan som blandes på 40 gr) og vannet varmer seg opp til det. Gjort på ett minutt.

Vi har ikke vært ute av huset lenge av gangen, men vi har kjøpt termoser som vi kan ha vann på. Noen bruker vannkoker med termostat og varmer vannet til 40 grader og heller over, mens andre har en termos med kokt, varmt vann og en med kokt, avkjølt vann som de blander sammen til riktig temperatur. Har også kjøpt en doseringsboks fra apoteket hvor man kan ha mme-pulver.
Har ikke testet dette ut selv, men har funnet denne oppskriften på og blande varmt og kaldt vann:
90 ml = 60 ml kaldt og 30 ml varmt
120 ml = 80 ml kaldt og 40 ml varmt
150 ml = 100 ml kaldt og 50 ml varmt
180 ml = 120 ml kaldt og 60 ml varmt

Jeg har 6 flasker. Viktig og ha nok slik at du klarer deg en stund uten og vaske. Jeg har kjøpt mikrosterilisator fra Avent, og den er gull verdt! Skyller flaskene i kaldt vann, vasker de i varmt zalo-vann og skyller igjen i kaldt vann. Så setter jeg de i mikrosterilisator i 4 min. Greit og slippe og passe på at vannet i kjelen dekker alle delene osv.

Det er sterkt frarådet og lage til flere måltid om gangen pga fare for bakterievekst. Men da jeg var liten lagde mine foreldre måltid for hele dagen om morgenen, og jeg lever jo... Men jeg lager til måltid for måltid.

Har kun gitt MME i litt over en uke så er ikke veldig erfaren. Anbefaler deg og sjekke ut gruppen Flaskebarna Norge på Facebook.
Blander den feil?? :( Har akkurat kjøpt den. Kjæresten min syntes det var så styr med kokingen av flasker at vi bare småkranlga. Men kanskje vi må slutte å bruke den da. Vil jo ha trygghet rundt maten.
 
Blander den feil?? :( Har akkurat kjøpt den. Kjæresten min syntes det var så styr med kokingen av flasker at vi bare småkranlga. Men kanskje vi må slutte å bruke den da. Vil jo ha trygghet rundt maten.

slik jeg har forstått det så er det stort sett brukerfeil som fører til at maskinen blander feil. Man må ta utgangspunkt i at produktet fungerer for det gjør det til de fleste - men de som opplever det motsatte er gjerne de som «roper høyest» på sosiale medier om det .. ingen lager tråd om hvor bra produktet fungerer ;) dessuten blander vi ulikt vi også, alt etter hvor mye vi pakker full skjea (når vi blander for hånd) - ingen som står å veier hver enkelt skje før man blander mme.. så om det er noe variasjon i mengde pulver sp tror jeg ikke det er farlig! Det er når det blir «stor» forskjell at det kan være skadelig
 
slik jeg har forstått det så er det stort sett brukerfeil som fører til at maskinen blander feil. Man må ta utgangspunkt i at produktet fungerer for det gjør det til de fleste - men de som opplever det motsatte er gjerne de som «roper høyest» på sosiale medier om det .. ingen lager tråd om hvor bra produktet fungerer ;) dessuten blander vi ulikt vi også, alt etter hvor mye vi pakker full skjea (når vi blander for hånd) - ingen som står å veier hver enkelt skje før man blander mme.. så om det er noe variasjon i mengde pulver sp tror jeg ikke det er farlig! Det er når det blir «stor» forskjell at det kan være skadelig
Eneste er at jeg syntes den er så kald. Skal kjøpe temp måler og dobbelt sjekke. Melka skal være 40 grader ikke sant? :)
 
Eneste er at jeg syntes den er så kald. Skal kjøpe temp måler og dobbelt sjekke. Melka skal være 40 grader ikke sant? :)
Hvilken brezza maskin ble det? Hvis det er advanced pro, så kan du stille temperaturen på det varmeste, som er litt varmere enn kroppstemperatur. Melken skal være kroppstemperatur, ca 37 grader. Og vil bare si at jeg har aldri hatt noe tull med min maskin, heller ikke når det gjelder blandingsforhold:)
 
Eneste er at jeg syntes den er så kald. Skal kjøpe temp måler og dobbelt sjekke. Melka skal være 40 grader ikke sant? :)

jeg har advancw pro og bruker å ha temp åå det varmeste fordi jeg lager såpass lite melk at flaska kjøler med melka endel. Skal være 37 grader ;) men hvis du lager lite mengde så kan det være lurt å varme flaska litt først ;)
 
endte med flaske her også, desverre! skulle så gjerne ha fått det til med amming, men nå har vi slått oss til ro med at flaske er like greit. mamming før amming!

Har kjøpt babybrezza som er gull her i huset. Plassert på soverommet slik at vi ikke må ut av sengen om natten.

Har 8 flasker som rekker for ett døgn, samt sterilisator. Genial den også! Den brukes ikke bare til flasker her i hus, også smokk, biteleker osv.

Skal vi ut på tur koker vi opp vann (eller tar fra brezzaen, den knapp for vann også, riktig mengde) å heller i flaskene. har mme i doseringsboks. frøkna liker godt romtemperert melk, behøver derfor ikke å varme den opp! Gjør det så lenge vi har mulighet da.

Ellers er det mange fordeler med flakse, som at far kan avlaste... alt smerte og styr med såre bryst! man kan spise hva man vil, har god kontroll på hva barnet får i seg, de sover bedre (noen som er uenige her, men dette er hvertfall vår erfaring).
 
Hvilken brezza maskin ble det? Hvis det er advanced pro, så kan du stille temperaturen på det varmeste, som er litt varmere enn kroppstemperatur. Melken skal være kroppstemperatur, ca 37 grader. Og vil bare si at jeg har aldri hatt noe tull med min maskin, heller ikke når det gjelder blandingsforhold:)
Hvordan sjekker man at blandingsforholdet er riktig?
 
Back
Topp