[hr]
Uke 27
28.12.2008
Wow, dette er siste ukestarten i år 2008! Det er litt sprøtt å tenke på!
Fra og med uke 28 er vi plutselig kommet til 2009, og da er det sannelig ikke mange mnd igjen til lille prinsessen vår kommer!
I dag fikk vi endelig hentet hjem igjen store prinsessen vår også! Og det var så inderlig godt og endelig få gi henne en goood varm klem igjen
Ingenting er det samme uten henne!! Så nå skal vi bare nyte resten av romjulen og nyttårshelgen sammen, og kose oss masse masse masse!!
Nyttårsaften skal feires hos min mamma og pappa, sammen med min bror. Det blir nok super koselig som alltid, og vi gleder oss allerede til Pinnekjøtt og kålrotstappe
Litt stjerneskudd og raketter blir det nok i år også, om ikke de der pinnerakettene så skal vi nok få til noe tenker jeg.
Når det nye året er feiret inn skal vi snart til Haugesund igjen!! Det gleder jeg meg veldig til, for da skal vi kjøpe og hente sengen til lille prinsessen vår, OG stellebord!! Da er det ikke mer igjen som trenger å kjøpes, da er alt vi trenger i hus, og det skal bli herlig!!!
Litt fakta fra babyverden uke 27:
Vekt: 1000 g
CRL: 23,5 cm
Full lengde: 32 cm
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 25 uker gammelt. Denne uken åpner gjerne fosteret øynene for første gang, men det ser ikke særlig godt. Nyfødte barns syn er heller ikke særlig godt utviklet, og de er nærsynte. Hørselen er mye bedre enn tidligere, så fortsett å prate og synge for fosteret! Lydene vrenges nok noe av fostervannet, og fosteret har gjerne vernix i ørene også.
Nå samles nytt fett under huden hele tiden, slik at huden blir mindre gjennomsiktig og rynkete. Hjertelyden kan høres i stetoskop, og enkelte vil kunne høre det lille hjertet slå ved å legge øret mot magen.
Du begynner kanskje å merke at fosteret har fått tydeligere søvnmønster, og vil kunne kjenne igjen aktive og rolige perioder på omtrent samme tidspunkt fra dag til dag.
[hr]
Uke 28
04.01.2009
Wow, der var vi kommet til 2009 og tredje og siste trimester!!! Det er jo helt utrolig å tenke på!!![:D] Om Lille skulle bli født nå, så er det over 90% sjans for at hun overlever[:)] Det er godt å vite[:)]
I dag er det bare 12 uker og 2 dager igjen til termin, men jeg tror ikke det er like lenge til hun kommer[:D] Men det er helt ok[8D] Begynner å bli litt ivrig på å treffe henne nå[:)] Og det er jeg ikke alene om[:)]
Litt fakta fra Babyverden uke 28:
Vekt: 1100 g
CRL: 24,5 cm
Full lengde: 33,5 cm
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 26 uker gammelt. Hjernebølgenes
mønster ligner det nyfødtes.
Fosteret blir stadig flinkere til å åpne og lukke øynene, suge og svelge.
Lungene kan nå puste luft, men det er fremdeles best for fosteret å forbli i
livmoren slik at det kan vokse seg større. For hver dag som går bedres prognosene
for å få et sunt og friskt barn om for tidlig fødsel inntreffer. Fosterets kropp består
av mellom to og tre prosent fett.
Sentralnervesystemet begynner også å bli så modent at fosteret klarer å regulere
kroppstemperaturen og gjøre regelmessige pusteøvelser.
Hos gutter begynner testiklene å synke ned i pungen.
[hr]
Uke 29
11.01.2009
Helt utrolig!!! Nå begynner det virkelig å nærme seg her[:)]
Vi fikk en litt tøff slutt på uke 28, så jeg begynner med den jeg...
Denne helgen skulle jeg være alen hjemme med hundene våre. Sambo skulle på hyttetur med Gutta, de har en sånn årlig tur for å stå på ski, ca 2 timer unna. Og store prinsessen vår skulle til sin far.
Og alt startet riktig så bra
Etter å ha sagt ha det bra til min kjære, kjørte jeg store prinsessen vår av gårde til sin far, og deretter hjem til mine foreldre. Jeg ble sittende der en stund og bare prate og slappe av. Og jeg tror pappa spurte meg minst 5 ganger i løpet av kvelden om ikke jeg kunne overnatte der, så jeg slapp å være alene. Jeg så ikke helt vitsen med det, så jeg takket nei... Men kanskje pappa sin underbevisthet prøvde å fortelle oss noe...?
Jeg kjørte hjem i 23 tiden en gang, og kræsjet på sofaen, glad og fornøyd
Tenkte jeg skulle se litt på en film eller noe.. Vel det ble ved tanken, for jeg må ha sovnet ganske snart
Klokken litt før 02 på natte våknet jeg noe stiv på sofaen av at jeg måtte på do, men jeg tenkte at da kunne jeg like godt finne sengen, så jeg putta hundene i bur først. Gikk så inn på badet og ante fred og ingen fare, gjorde det jeg skulle og da oppdager jeg det. JEG BLØR!!!
MYE!! Det renner bare ut av meg!! Jeg sender en sms til sambo, og ringer legevakten med det samme. Jeg ble selvfølgelig litt redd, men siden jeg kjenner godt med liv regnet jeg med at alt var ok med Lille i magen. Men når jeg snakker med legevakten får jeg streng beskjed om å legge meg rett ned, hun sender en ambulanse med det samme! Jeg sier at jeg jo bor 2 min fra sykehuset, og kan godt kjøre ned selv, men det var ikke aktuelt nei!! "Du skal ikke gjøre noe annet enn å legge deg flatt!!! Er du alene hjemme, eller har du noen der...? HVA ALENE!!! Uff, legg deg rett ned med det samme!!!" Jeg må helt ærlig innrømme at etter denne salven fikk jeg litt angst... Hun hørtes jo livredd ut! Og da ble jeg redd også, og tårene kom for fult.
Jeg fikk omsider lagt på og ring til min kjære, stakkar, han sov sikkert og skjønte nok fint lite med det første for jeg bare gråt og stammet
Men fikk samlet meg litt etterhvert og forklart det hele. De hadde selvfølgelig tatt seg noen glass vin til maten, så han måtte vente med å kjøre. Noe han seff syns var kjempe dumt! Men det skulle jo ikke skje noe på lenge ennå!! Vi var jo på kontroll på torsdag og fikk sjekket livmorhalsen, og den var lukket og 39 mm. Altså ingen fare, og han reiste med begges fulle velsignelse
Jeg pratet med han til ambulansen kom og fikk roet meg en del, gode gode mannen min
Jeg ble kjørt rett på gynekologisk, først for gynekologisk undersøkelse og deretter innvendig og utvendig ultralyd. De fant ingenting som sa noe om hvorfor jeg begynte å blø, eller hvor jeg blødde fra. Blødningen hadde heldigvis stoppet opp.
De sjekket livmorhalsen, lukket og fin, sjekket Lille som også var helt fin, og tilslutt om morkaken kunne ha løsnet eller noe, men det var også helt fint
Deretter ble jeg sendt til sparketest, riemåling og blodprøvetaking, og Lille skuffet ikke, det tok ikke mange minuttene før hun dundret løs
Kjempe herlig
Jeg fikk noen piller for å stoppe og forhindre blødningen.
Første blodprøven ble tatt klokken 0300, neste klokken 0400 og deretter klokken 0800, dette for å sjekke at jeg ikke hadde mistet blod. Alt helt fint, heldigvis!!
Kjære kom ca klokken 11, og da ble alt så mye bedre. Bare å vite at han stiller sånn opp for meg, og kommer når noe skulle skje er helt herlig
Til og med når han er på guttetur!!
Jeg ble liggende til observasjon en god stund, bare for å være på den sikre siden. Men jeg begynte ikke å blø igjen, og fikk til slutt lov å dra hjem. Da hadde sambo og jeg ligget og drøset i sykehus sengen i flere timer
Skikkelig avslapping
Godt det også
Men fy søren så skremt en blir når det skjer noe sånt!! En tenker jo ikke på dette til vanlig, det er liksom ikke sånn som skjer meg, men alle andre på en måte.... Uff, men ikke denne gang.. Og det var litt skummelt å få den slengt i trynet, for tenk viss!! Bare tenk viss det hadde vært noe galt med Lille!? Uff, jeg aner ikke hvordan jeg skulle ha taklet det.. Jeg skjønner ikke hvordan man klarer å gå videre etter noe sånn.. Men samtidig så må man jo det.. Uff..
Men, alt godt som ender godt
Og det gikk bra her denne gangen også
Og nå er det ikke lenge igjen heller!
I dag, 11.01.09 har vi 29 fullgåtte uker bak oss! Og siden jeg tipper Lille kommer noe tidlig, så er det ikke mange ukene til hun er her!!! Jeg gleder meg så inderlig!
Litt fakta om Uke 29 fra Babyverden:
Vekt: 1350 g
CRL: 25,5 cm
Full lengde: 35 cm
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 27 uker gammelt. Studier har vist at når mor slapper av ved å lytte til rolig musikk, blir også barnets bevegelser og hjerterytme roligere. Ettersom barnet blir vant til denne musikken, roer hjerteslag og -rytme seg raskere.
Dette er en indikasjon på at barnet har utviklet hukommelse og kan kjenne musikken igjen. Barnets hode har nå omtrent riktig størrelse i forhold til kroppen.
[hr]
Uke 30
18.01.2009
Siste innspurt!!! Nå er det bare ti uker igjen til termin, og vi gleder oss noe enormt!! Helt ufattelig å tenke på at vi snart sitter med Lille i armene våre

Storeprinsessen vår er snart storesøster for aller første gang!! Hun gleder seg veldig også, koser mye med magen og prater med Lille

Det er selvfølgelig også litt skremmende for henne, hun har tross alt alltid hatt meg for seg selv, og det siste året også hatt min kjære (som hun jo kaller pappa) for seg selv. Hun har alltid vært vårt sentrum for oppmerksomhet, og selv om hun jo selvfølgelig kommer til å være det også, så må hun jo likevel dele litt på oss.. Det kommer en til som også trenger litt oppmerksomhet. Men jeg tror det vil gå helt fint[:)] Hun er en utrolig omsorgsfull og god jente[:)]
Som jeg har nevnt før så tror jeg at Lille kommer til å komme noen uker før tiden av diverse grunner[:)] Og nå har jeg ennå en grunn til å tro det, de sier nemlig at det ligger i genene våre hvorvidt vi føder før eller etter termin. Dette er forutbestemt laaaan tid i forveien og skla vist nok også være litt arvelig. Helt flott, for storeprinsessen vår kom i uke 37, altså 3 uker før tiden[:D] Det er akkurat innen tiden det, babyer født i uke 37 og etter blir nemlig IKKE regnet som prematur[:)]
Så da satser vi selvfølgelig på at det blir sånn denne gang også
Litt fakta om uke 30 fra Babyverden:
Vekt: 1600 g
CRL: 26,5 cm
Full lengde: 36 cm
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 28 uker gammelt. Hjernens overflate blir stadig mer rynkete
etter hvert som vindingene dannes. Forskere mener intelligensen kommer fra dette laget. Når vindingene
snor og bukter seg på overflaten, maksimeres antallet hjerneceller og overflaten blir større.
Nå kontrollerer hjernen den rytmiske pusteøvelsen og regulerer temperaturen selv!
Lanugohårene begynner å forsvinne, men forblir lengst på ryggen og skuldrene. Fosteret har nå ordentlige
hår på hodet. Fettlaget under huden blir tykkere og glatter ut huden. Fettet isolerer og fungerer som energikilde.
Fosteret fortsetter å bevege seg så mye som mulig på den begrensede plassen og sparker med føttene og
dunker med hendene. Noen fostre begynner også å snu seg med hodet ned nå. Dette kjenner du når fosteret
sparker og dunker mot mellomgulvet og ribbeina, og hodet presser mot bekkenbunnen.
[hr]
Uke 31
25.01.09
Jeg kan nesten ikke tro det, nå er det bare 9 uker igjen til termin!!! [:)]
Jeg gleder meg bare mer og mer til hun endelig kommer[:)]
I går kveld etter vi hadde lagt oss var hun kjempe aktiv, og hun og pappa lekte og koste seg[:D] Kjempe artig, og hun sparket virkelig hardt tilbake der han presset på[:D] Han lo høyt når hun styrte på som verst, og det gjør meg så glad!
Tenk at jeg får dele denne graviditeten med en mann som virkelig bryr seg, og som viser det! Det i seg selv er bare helt herlig
Jeg har verdens beste mann, og det vet jeg så uendelig godt!
Storesøster har vært i Bergen hos en venninne i helgen, de hadde også storkost seg! De har vært i badeland, på VilVite og tilslutt en tur opp Fløyen[:)] Hun var sliten og glad når hun kom hjem[:)] Og hun ble ikke mindre glad når hun så på soverommet sitt, vi har nemlig brukt deler av helgen til å sette opp den nye sengen hennes, i tillegg til at vi har kjøpt en ny kommode til henne som hun har hatt lyst på en stund[:)] Nå har hun så stor seng at hun sikkert kan ha overnattingsbesøk av 3 stykker i tillegg til seg selv om de ligger feil vei[:D]
Vi har nemlig et veldig lite soverom, så vi har byttet seng med henne. Hun fikk vår 180x200 seng, og vi hennes 150x200 seng[:)] Så nå har vi plass til sprinkel sengen inne på soverommet vårt også
Nå begynner ting å bli klart til Lille kommer også[:)] I dag har vi hentet hjem vuggen som jeg fikk til storesøster for 11 år siden også, den skal stå i stuen[:)] I tillegg så var vi jo på salg på fredag, så nå er det ikke mye som mangler[:)] Sengen har vi betalt, så den skal bare hentes når den engang kommer... Stellebordet har jeg lagt av og det henter jeg mest sannsynlig 10.februar, neste gang jeg skal til Haugesund. Satser på at sengen også er kommet da, for den skulle være der i uke 7 snakket de om. Krysser fingrene for det[:)] Dyner, sengesett og himler er på plass, mangler madrass til sengene bare... Små ting som stelleprodukter er kjøpt inn, og ligger på posten og venter på meg, de henter jeg i morgen[:)] Så det meste er i grunn klart til hun kommer, men vi ser helst at hun blir der i noen uker til ennå da[:)] Det er jo det beste[:)]
Litt fakta hentet fra Babyverden om uke 31:
Vekt: 1750 g
CRL: 27,5 cm
Full lengde: 37 cm
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 29 uker gammelt. Det øver seg iherdig på å svelge og
tisser en halv liter hver dag. Det høres gjerne ikke så appetittlig ut, men husk at fostervannet
fornyer seg hver tredje time. Etter som fosteret svelger, fylles også tarmen opp med barnets første
avføring, mekonium, også kalt barnebek. Noen fostre har sin første avføring før de blir født, men de fleste
venter til noen timer etter fødselen.
Øynene reagerer på lys, og vil gjerne reagere dersom sterkt lys skinner gjennom den stadig tynnere
livmorveggen. Noen ganger strekker fostre seg mot lyskildene og kan følge en lyskilde med øynene.
Lungene og fordøyelsessystemet er nesten modne, men lungene vil fungere best om fosteret forblir
i livmoren en stund til.
[hr]
Uke 32
04.02.09
Jeg var overbevist om at jeg var i uke 31 denne uken, så jeg ble faktisk overrasket når jeg fant ut at jeg hadde en uke ekstra bak meg!! Wow, jeg har 32 fullgåtte uker allerede jo!![:D] Ja faktisk 32+3[:D]
Det er så uendelig godt å vite at det begynner å nærme seg slutten nå... Jeg er så trøtt og sliten for tiden, og jeg skjønner ikke helt hvorfor[8|] Jeg kunne sikkert sovet døgnet rundt..
Bekkenet mitt er verre enn noen gang, og i dag er det spesielt ille.. Det er litt irriterende i grunn, for det er så mye jeg har lyst å gjøre før baby kommer.. Som å rydde i bodene, ha en skikkelig husvask osv osv.. Men jeg har bare ikke overskudd..[>:]
Men man kan jo håpe at det kommer seg igjen, det går jo ofte litt i rykk og napp[:)]
Litt fakta om uke 32 hentet fra Babyverden
Vekt: 1800 g
CRL: 28 cm
Full lengde: 38 cm
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 30 uker gammelt. Kroppen vokser ikke like fort lenger, men hjernens vekst fortsetter i samme tempo. Når nye hjernefolder dannes, presses hodeskallen utover slik at hodestørrelsen øker. Antallet nervesammenkoblinger i hjernen øker enormt!
Håret på hodet blir tykkere, og nå er både tå- og fingernegler ferdig formet. Lanugohåret dekker stadig mindre deler av kroppen, og øyebryn og øyevipper blir stadig lengre.
Nå har fosteret så dårlig plass i livmoren at det må trekke føttene opp og innta det vi kalles fosterstilling. Fosteret får stadig mer fett under huden slik at noe av rødfargen forsvinner og huden ikke lenger er så rynkete. Nå er fosteret i ferd med å få det litt lubne utseende som hos nyfødte.
[hr]
Uke 33
11.02.09
I dag er vi i uke 33+3[:)] Og i går var vi på kontroll, først hos jordmor, så indremedisiner pga svangerskapsdiabetesen, og tilslutt hos gynekologen for ultralyd[:)] Storesøster og pappa fikk også være med i dag, det er så koselig når vi kan reise i lag alle sammen[:)]
Og det er helt utrolig å se hvor mye Lille har vokst bare siden forrige ultralyd! Jeg ble nesten litt satt ut jeg![:D] Jeg spurte om de kunne si noe om vekt, nå og ca rundt termin, og det kunne de! De mener hun veier 2250 g nå, og vil veie rundt 3800-4000 g til termin, det var ca 9 % over normal, men laaaangt innenfor hva som er ok[:)] Når avviket nærmer seg 20% så kunne vi snakke sa han, men så langt var hun helt perfekt

Og dersom man regner med at de legger på seg 200 g i uken, så antar jeg at hun ligger ganske likt storesøster

Hun var 3180 når hun ble født i uke 37

Noe jeg helt ærlig må innrømme at jeg syns var meeer enn stort nok[;)][:D] Så jeg satser på at Lille kommer noen lunde samme tid som Storesøster

Alt over uke 37 er jo "innenfor" termin sier de som kan det, og så lenge hun ikke er prematur, så er det helt fint og greit for meg[:D]
Etter kontrollen i går var vi innom på Babyutstyrsbutikken der vi har handlet det meste av utstyr, vertfall de dyre tingene som vogn, seng, stellebord osv[:)] Jeg trodde vi skulle få hente sengen vår nå, men den var ikke kommet ennå![>:] Og ikke nok med det, men jeg tror sannelig han hadde glemt avtalene han gjorde med meg sist jeg var der.. Da foreslo nemmelig han at dersom sengen ikke var kommet i uke 10 når jeg skulle tilbake, så skulle han skru ned sengen i butikken og gi meg skruene til den. For sengen hadde han egentlig, han maglet bare skruene. Men når vi kom i går var sengen som stod i utstilling borte, den hadde noen andre fåt!!!?[>:] Jeg ble egentlig litt irritert, for jeg hadde regnet med å reise hjem med seng jeg!
Når jeg konfronterte han med avtalen bare mumlet han og snakket det bort. Jaja, jeg orket ikke lage noe styr, jeg hadde tross alt en annen ting jeg måtte fikse opp i også[8D]
Jeg ville spørre om jeg kunne bytte baggen på vognen i en annen farge enn blå

Grunnen er jo at når vi kjøpte den så hadde vi fått beskjed om at vi ventet en liten prins, men det stemte jo ikke. Jeg sa til mannen i butikken at hun flinken damen som jobbet der hadde sagt at VISS det skulle vise seg å ikke stemme, så kunne jeg få bytte i en annen farge[:)] Ok sa, og nå har dere funnet ut at det ikke er en gutt eller? [:D]Ja, svarte jeg, vi venter en liten prinsesse[:D]
Ok, hvilken farge vil du heller ha da?
Vi vil gjerne ha svart bag også, svarte jeg[:)] Hehe, og han kunne jo ikke akkurat si nei heller etter å ha dritte seg ut på sengen, så han sa ja, bare kom med den andre baggen, så fikser vi det!!
Jippi!!!

Så nå sitter jeg å lurer på om jeg skal reise ned å bytte den med det samme[8D][:D] Sånn før han av en eller annen grunn skulle finne på og ombestemme seg igjen[8D] Han kan jo prøve
Litt fakta om uke 33 hentet fra Babyverden:
Vekt: 2100 g
CRL: 29 cm
Full lengde: 39 cm
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 31 uker gammelt. Ettersom det er mindre plass i livmoren, vil ikke fosteret kunne bevege seg like fritt som tidligere og bevegelsene blir mindre. Pupillene begynner å reagere på lys. Kanskje kjenner du rytmiske bevegelser – det er kanskje fosteret som hikker!
Ingen vet hva fostre tenker eller drømmer om, men nå har fosteret REM (Rapid Eye Movement) søvn, som vanligvis indikerer en drømmefase.
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 31 uker gammelt. Ettersom det er mindre plass i livmoren, vil ikke fosteret kunne bevege seg like fritt som tidligere og bevegelsene blir mindre. Pupillene begynner å reagere på lys. Kanskje kjenner du rytmiske bevegelser – det er kanskje fosteret som hikker!
Ingen vet hva fostre tenker eller drømmer om, men nå har fosteret REM (Rapid Eye Movement) søvn, som vanligvis indikerer en drømmefase.
[hr]
Uke 34
16.02.09
34+1 i dag[:)] Det er nesten litt uvirkelig at vi allerede er kommet til uke 34 i svangerskapet![:)] Lille i magen er denne uken 32 uker gammel, og jeg kjenner hun begynner å få dårlig med plass[:)] I natt sparket hun så hardt og mye at jeg våknet av det[:D] Men det er jo bare koselig da, så jeg ble liggende og leke med henne og dytte litt tilbake[:)] Jeg gleder meg så inderlig til dagen hun kommer, men jeg vet jeg kommer til å savne å ha henne her også. For det er jo virkelig en helt unik følelse å gå gravid! Å bære barnet sitt inni seg, kjenne hvordan det vokser seg større og sterkere uke etter uke, den enorme følelsen av å ville beskytte og passe på dette lille livet inni magen[:)] Det er nesten litt overveldende i blandt[:)] Og så uendelig godt[:)]
I morgen, tirsdag 17.02.09 er jeg offisielt høygravid[:D] Da er det bare 40 dager igjen til termin[:)] Hehe, det er jo ingenting!! Og jeg er ganske sikker på at jeg ikke skal gå i 40 dager til, så dette kommer til å gå fort fremover[:)]
Sengen vår, eller Lille sin da, er ennå ikke komt til butikken[&o] Vi har fått vite av en annen butikk at lageret som tar inn denne sengen venter den inn igjen 27.02, dette har jeg videre formidlet til butikken der vi kjøper den, og jeg kommer til å gi dem en frist på å få tak i den nå. Det er tross alt 3 mnd siden jeg betalte den, og da ble vi lovet den rett over jul! Og jeg vil gjerne ha det klart til Lille kommer, ikke fordi vi ikke hadde hatt en annen midlertidig løsning, for vi har jo vuggen etter storesøster, men det er jo greit å ha tingene i orden da[:)]
Vi skal på ny kontroll 03.03. og det er dagen de får på seg til å skaffe sengen. Jeg skal ringe dem i uke 9 og "minne" dem på det, så får vi se[:)]
Vi fikk heldigvis byttet bag til vognen da[8D] Mamma, storesøster og jeg reiste ned på torsdag forrige uke og byttet, litt godt å få det gjort[;)] Og siden mamma har 40 % på mange butikker, bla Cubus så måtte det jo bli litt shopping også da[:D] Hehe, fant mange fine lyserosa bodyer og nattiser som det stod Mad about Dad og I
Daddy på, og sånne klarer jeg bare ikke å gå fordi, jeg MÅ bare ha dem[:D]
Jeg hadde egentlig lovd meg selv at jeg ikke skulle handle mer kler nå, men jeg gikk på en smell der gitt[:D] Men jeg var veldig tilgitt når pappa to be fikk se hva jeg hadde kjøpt da[8D] Ikke at han var sur før han fikk se det heller[:D]
Og litt klær til storeprinsessen vår ble det selvfølgelig også[:)] Hun har så mye klær den jenta nå at det er helt sykt!![:D] Men hun trengte en del nytt da, men nå er det stopp en stund.. Tror jeg må sette på bremsen litt både til henne og Lille[:D] Neste gang nå får bli til sommeren[8D]
Litt fakta om uke 34 hentet fra Babyverden:
Vekt: 2300 g
CRL: 30 cm
Full lengde: 41 cm
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 32 uker gammelt. Nå flyter det ikke lenger, men hviler i livmoren.
Øynene åpnes når fosteret er våkent, og lukkes når det sover. Øyefargen er vanligvis blå uansett hva som
blir den endelige fargen fordi pigmenteringen ikke er ferdig ennå. Endelig utvikling av øyefarge krever at
øyet blir utsatt for lys, og det kan ta flere uker etter fødselen før barnet får sin endelige øyefarge.
Fingerneglene begynner nå å bli så lange at fosteret kan klore seg selv.
[hr]
Uke 35
24.02.09
Tirsdag og vi er nå i uke 35+2 dager[:)]
Vi har ikke sullet oss til å ta bilde denne uken, men tenker vi skal få det til i dag, eller kanskje vi bare venter til søndag igjen, det får vi se[:D]
Tirsdag om en uke skal jeg på ny kontroll på sykehuset, det blir en spennende kontroll det!!! Derosm kroppen er begynt å bli moden, skal vi kanskje bestemme dato for igangsetting!
Hehe, men jeg gleder meg altså
Litt sånn skummelt er det jo å tenke på, men det skal det vel være[:)]
Siden vi skal settes i gang før den egentlige terminen har jeg vært litt redd for at kroppen min ikke skulle være klar for dette. Jeg har anket litt på det siden det er så mange som sier at det å bli satt i gang er helt grusomt!! Da får man kjempe vonde, men lite effektive rier, man må presse ut babyen UTEN pressrier osv osv.. Dette høres for meg ikke veldig fristende ut[&:] Så jeg bestemte meg for å gjøre noe med det
Kjerringråd er vel og bra, men jeg tenker jeg vil ha noe som er litt bedre dokumentert enn det da
Så jeg ringer til akupunktør klinikken her jeg bor og snakker med en kjempe koselig dame! Jeg forklarer henne situasjonen i korte trekk; At jeg mest sannsynlig vil bli satt i gang i uke 36-37 pga at jeg hadde styrtfødsel sist, og pga diabetesen. Jeg er litt redd for dette med å bli satt i gang tilfelle kroppen ikke er helt klar for det, og har derfor lyst å forberede kroppen best mulig, at den kan få begynne å jobbe med dette selv, i stedenfor at legene skal proppe meg full i medisiner som skal starte det.
Akupunktøren er helt enig med tankengangen min, og vurderer at dette er noe vi kan gjøre allerede nå, selv om hun i prinsippet ikke gjør det før ETTER uke 37. Men som hun sier, vi klarer ikke å starte noe som kroppen ikke er klar for, så det skader på ingen måte. Og siden sykehuset allikvel vil sette meg i gang før tiden, så er vel det en grunn til det, og de hadde jo ikke gjort det om det ikke var grunnlag for det.
Så da ville hun gjøre det selv om hun i prinsippet ikke gjorde det så tidlig
Første time mandag 23.02[:)]
Og jeg skal heeelt ærlig innrømme at jeg ble glad. Ikke fordi det haster så innmari for meg, men fordi jeg ønsker å være "klar" når de likevel setter meg i gang
Så i går var jeg altså på min første time!! Det var utrolig spennende! Snille mannen min var også med, og endte opp med å bestille time til han også, så kanskje skuldrene hans kan bli litt bedre
Vi begynte med å bare prate litt, og gå gjennom en gang til dette vi snakket om på tlf. Hun forklarte hva og hvordan vi skulle gjøre, og at vi på denne timen i dag begynte veeeldig rolig. Mest sannsynlig ville jeg ikke merke så mye til det annet enn at jeg kanskje ble søvning ut på ettermiddagen[:)]
Så var vi klar for å stte nåler da
Jeg la meg på benken og hun begynte med å sette en nål i pannen for avslapping, og en i hver håndledd for det samme. Deretter satt hun 2 nåler i hver legg og 1 nål i hver ankel. 
Disse lå jeg med i ca 20 min. Hehe, hun sa også at jeg kanskje kom til å merke at Lille i magen kom til å bli litt aktiv.. LITT!!?[:D] Hun tok helt av!! Hele magen danset jo[:D]
Vi avtalte ny time på mandag 02.03 og onsdag 04.03. og det er på denne siste at vi virkelig setter igang. Da har jeg snakket med sykehuset igjen, og forhåpentligvis fått en dato[:)]
Jeg hadde IKKE trodd jeg kom til å merke noe som helst bare etter det lille vi gjorde, da vi jo var sååååå forsiktige, men jammen meg
Jeg fikk både kynnere og mensmurringer/modningssmerter
Og de kom og varte utover hele kvelden og natten[:)]
DETTE har jeg virkelig tro på
Det virker vertfall som om kroppen min responderer veldig bra på dette her[:)]
Ingen tvil her vertfall, akupunktur er gode greier
Litt fakta om uke 35 hentet fra babyverden:
Vekt: 2500 g
CRL: 31 cm
Full lengde: 42,5 cm
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 33 uker gammelt. Om du kunne plassere fingeren din i fosterets håndflate, ville den lille hånden lukket seg. Tåneglene når tåspissene.
Navlestrengen er rundt en halv meter lang og mellom en og to centimeter i diameter. Trykket i den og konsistensen gjør at det sjelden blir knute på den, og skjer dette, løsner den som regel av seg selv. Fosteret bruker gjerne navlestrengen som leke og klemmer på den, men det klarer ikke å klemme så hardt at det skades.
Det er i de siste ukene av svangerskapet fosteret legger mest på seg, gjerne over 200 gram i uken!
[hr]
Uke 36
02.03.09
36+1
Jepp, da var Mars, VÅR mnd kommet[:D] Det er jo helt fantastisk!! Nå er det faktisk kun 4 uker igjen til termin[8D] Lille begynner å få det trangt, det kjennes og av og til følels det som om hun prøver å ommøbelere inni meg, flytte litt på ribbeben osv[:D] Det er en tanke ubehagelig, men sikkert ennå verre for henne og ha så liten plass[:)]
I dag skla jeg på akupunktur igjen, gleder meg!! Syns jeg hadde god effekt sist[:)] Jeg bare hååååper det har gjort nok til at vi kan få en dato[:)]
I morgen er nemlig den store dagen[8D] Da skal vi sjekke modning og se om det er noe som går an å sette i gang innen kort tid[:D] Jeg gleder meg SÅÅÅ mye!!
Vi har jo blitt enig om å sette i gang for å unngå en reprise på forrige fødsel, ikke at det var noe galt med den, den gikk bare veldig fort[:D] Og nå vil vi gjerne styre det hele litt mer, sånn at vi rekker frem til føden osv siden vi har litt vei[:)] Jeg tror ikke jeg pakker med meg noe bag i morgen, men jeg tror det er greit at den er klar nå[:)] Og det er den endelig[:)]
Vel, da må jeg fly! 
Fakta om uke 36 hentet fra Babyverden:
Vekt: 2700 g
CRL: 32 cm
Full lengde: 44 cm
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 34 uker gammelt. Morkaken som lenge var tyngre enn fosteret, veier nå en sjettedel av fosterets vekt.
Fordøyelses- og tarmsystemet er fremdeles relativt umodent, og vil ikke være helt modent før barnet er tre til fire år gammelt. Nå utgjør fettlaget omtrent 15 prosent av fosterets vekt, og vil gjøre det lettere å regulere kroppstemperaturen etter fødselen. Huden ser lyserosa ut til tross for fettlaget. Årsaken er at blodårene ligger så nær hudoverflaten. Hudfolder rundt blant annet knær, håndledd og nakke utvikles.
[hr]
Uke 37
08.03.09
På selve kvinne dagen går vi inn i uke 37[:)] Det er godt å komme til denne uken syns jeg, for nå blir ikke Lille regnet prematur om hun skulle komme! Det er en god ting[:)] I tillegg kom jo storeprinsessen vår i uke 37, så jeg har et liiiiite håp om at det kanskje kan gjenta seg[:)]
Dagen i dag har gått med til å stryke og henge opp nye gardiner, himmel til sengen til Lille, vasket litt og ryddet[:D] Siste innspurt nå, og vil gjerne ha ting klart til jeg reiser[8D]
I dag når vi spiste frukost ble min kjære sittende og se litt på magen min før han utbryter, "Her har det skjedd noe altså!?"
Jeg tittet ned jeg også og jammen har han ikke rett!! Magen har jo skiftet helt form!?! Vi kune tydelig se at magen hadde synket lenger ned[:)] Og jeg kjenner at den er kommet lenger ned også, og det er jo et godt tegn!![:)]
Utover dagen har jeg hatt mange kynnere med litt mens smerter nederst i magen, jeg tar det som et godt tegn[:)]
09.03.09
I dag har jeg vært på nye akupunktur time[:D][:D] Og snille damen sa at hun helt klart såg forskjell på magen min, og det sa hun før jeg sa noe som helst[:)] Hun kommenterte også at det var mye vann i kroppen min i dag. Og at hun såg forandringer i ansiktet mitt!!! DET tar jeg som et godt tegn!! Og jeg er helt enig, jeg føler jeg ser helt dradd og sliten ut i hele ansiktet[:D] Vanligvis ville man blitt fornærmet for en sånn uttalese, men ikke nå nei[:D] Nå er alt som kan tyde på en nærstående fødsel hjertelig velkomment[8D]
Jeg har stor tro på at akupunkturen hjelper på kroppen min, både med tanke på modning, men også på dette som går på å slappe mer av, sove bedre om natten osv osv[:)] Dette er jo ting jeg merker noe til allerede nå, og det gir meg også tro på at det hjelper på de tingene som jeg ikke helt merker ennå[:)]
Jeg gleder meg og ser frem til fødselen[:)][:)]
Fakta om uke 37 hentet fra Babyverden:
Vekt: 2950 g
CRL: 33 cm
Full lengde: 46 cm
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 35 uker gammelt. Nå gjøres bare finpussen mens fosteret fortsetter å legge på seg, og fosteret er snart klart til å bli født. Barnet vil ikke regnes som prematurt (for tidlig) om det fødes etter inngangen av denne uken. De siste ukene vokser fosteret saktere, men gutter vokser vanligvis fortere enn jenter.
Laget av vernix er i ferd med å forsvinne, men noe vil sannsynligvis være til stede og kan faktisk hjelpe under fødselen. Det oljete kremlaget kan gjøre det enklere for fosteret å passere gjennom fødselskanalen.
[hr]
Uke 38
15.03.09
Så lenge som dette har jeg aldri gått gravid før!!
Store prinsessen vår kom i uke 37 en gang, så dette er ny rekord for meg[8D]
Kanskje derfor jeg har vært så utålmodig[8|]
Men dette er også siste uken jeg runder, for i løpet av denne uken blir jeg satt i gang!![:D] Jeg ønsker ikke å gå inn på dato helt ennå, noen hemmeligheter må man jo ha[8D] Men nå er det altså like rundt hjørnet[:)] Og vi gleder oss stort, både mannen min, storesøster og meg[:D] Samtidig som det er helt surrealistisk å tenke på at det snart kommer et helt nytt lite menneske inn i familien vår
I morgen skal jeg akupunktur igjen, og forhåpentligvis blir det den siste[:)] Er jeg ekstra heldig så vipper den meg over kanten, men jeg har mine tvil om det egentlig.. Men vi får se[:)] Det virker som om tuppa her har veeeldig god tid mtp det å komme ut[:D] Nesten sånn at jeg får litt dårlig samvittighet når jeg nå skal "tvinge" henne ut før tiden[8D] Men det går nok bra likevel, hun er jo ikke lenger prematur, alt er ferdig og hun er egentlig klar...hun vet det bare ikke selv ennå[:D]
Nå ser vi bare frem til å møte deg lille prinsessen vår

Litt fakta om uke 38 hentet fra Babyverden:
Vekt: 3200 g
CRL: 34 cm
Full lengde: 48 cm
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 36 uker gammelt. Håndgrepet blir fastere, og fosteret reagerer tydeligere på lys og lyd. Kroppen er rund og lubben. I tarmen finnes det nå en betydelig mengde mekonium, også kalt barnebek, som vil utgjøre barnets første avføring og fylle den første bleien kort tid etter fødselen.
Hodet ligger som regel ned og er gjerne festet i bekkenet. Det er så trangt i livmoren nå at armer og bein er trukket nært opp til kroppen.
Skjelettet blir stadig hardere, men ikke alle beina i kroppen vil være solide ved fødselen. I hodeskallen er det små åpninger for at hodet skal kunne tilpasse seg fødselskanalen. Hodet kan kanskje se litt merkelig ut like etter fødselen, men vil få tilbake sin vanlige, avrundede form etter kort tid.
[hr]