MJTbebis09 sin side

MJTbebis

Elsker forumet
MJTbebis09 Sin side

Her er altså min side[:)] Her kommer det etterhvert bilder av den voksende magen min, ting og tang jeg har lyst på eller har kjøpt, litt tankerier gjennom svangerskapet og sikkert mer til som jeg ikke kommer på nå[:)]

Jeg fikk spørsmål om det var ok med kommentarer/hilsner på siden min[:)] Selvfølgelig er svaret på det, det er jo bare kjempe koselig[:D] 

Her er den første bekreftelsen på at du, kun liten spire hadde slått rot:[:)]

Denne gav jeg til min kjære mann, din pappa lørdag 19.07.08[:)] 4 dager før hans bursdag[:)]
Da hadde jeg ventet nesten hele dagen med å fortelle det fordi jeg ville ikke "bare si" det liksom.
Så jeg var nede på senteret og kjøpte en krus som det står "Verdens beste pappa" på, lilla sløyfebånd og et kort til min kjære.
Sløyfebåndet ser dere over. Så satte jeg testen oppi koppen, skrev på kortet, hvor jeg bla takket for at jeg får være hans,
hvor stolt jeg er og hvor mye jeg gleder meg til å bære hans barn, deg vårt høyt elskede og ønskede barn[:)] 
Så gikk jeg inn i stuen til min kjære, gav han kruset, smilte og sa: "Gratulerer kjære, du skal bli pappa igjen "
Han ble kjempe glad og vi klemte og holdt rundt hverandre leeeenge, før han sa: "Så gøy at jeg får være med helt fra starten[:)]" Storesøster var 10 år når pappa og jeg ble sammen, men for han er hun en fullverdig datter[:)] 
Det varmer et mammahjerte det Jeg er så ubeskrivelig heldig som har akkurat han

Våre viktigste datoer i svangerskapet 

Unnfangelsen finner sted omkring:                                                       06. juli 2008 - Stemmer veldig bra med mine berekninger [;)]

Hjertet begynner å slå:                                                                           31. juli 2008 - Herlig[:)]

Embryoet beveger seg:                                                                          24. august 2008 - Men lenge til jeg kjenner noe ennå[&:]

Embryoperioden er slutt, du bærer på et foster:                               31. august 2008 - Endelig, et lite foster[:)]

Alle indre organer er ferdig formet:                                                      31. august 2008 - Lille babyen vår[:)]

Risikoen for spontanabort avtar:                                                          14. september 2008 - Jippi[:D]

Kvalmen avtar for de fleste:                                                                  21. september 2008 - Har nesten ikke vært kvalm[:)]

Kjønnet begynner å bli tydelig (ikke på ultralyd):                            28. september 2008

Fosteret svelger og tisser:                                                                    12. oktober 2008

Tid for ultralyd:                                                                                         19. oktober 2008 - Jeg har fått time 21.okt[:)]

Du kan kjenne fosterets bevegelser:                                                   26. oktober 2008

Fosteret begynner å få et søvnmønster:                                            09. november 2008

Fosteret begynner å høre:                                                                     30. november 2008

Ni av ti barn overlever om de blir født nå:                                          28. desember 2008

Mange fostre legger seg med hodet ned:                                           01. februar 2009

Svangerskapspermisjonen begynner:                                                10. mars 2009

Antatt termindato:                                                                                  31. mars 2009

Bilder av magehuset 

Det syns ikke bakfra at jeg er gravid[:D]

Wow, denne uken syns jeg faktisk det har skjedd litt[:D]

Syns det ser ut som om magen har forandret form litt jeg[8|] Kanskje den har sunket bare pitte litt...?[:)]
Er jo lov å håpe[:)]

________________________________________________________________________________-

Tenkte det kanskje kunne være litt ok med symfyse-fundus målene mine her inne også[:)]

Bilder fra tiden i magen

Den 26.08 var vi på ul[:)] Og for en fantastisk følelse det var!! Helt enormt[:)] 
Både jeg og pappa ble rørt over å se deg for første gang Det lille hjertet ditt slo så fort[:)]  

Se her er du lille nurket vårt det lille mirakelet som bor i magen min[:)] Du ser nesten litt ut som en liten bamsemums[:D] Verdens søteste lille bamsemums[:)]

Det er nesten litt uvirkelig at det er i min mage dette skjer, samtidig som det ble helt virkelig allikvel[:)]

[hr]

23.09.08 fikk vi plutselig en ekstra ultralyd pga magesmerter... Selv om jeg godt kunne vært foruten smertene, er jeg veldig glad for ultralyden[:)]
Fikk et bilde av deg denne gangen også, det var ikke så bra, men det er helt ok[:)] Vi fikk se hjertet slå[:)] Du lå også å vinket litt til oss, og gav storesøster og pappa high five[:D] Storesøster syns det var kjempe spennende å få være med å se deg inni magen for første gang[:)] Hun gleder seg til å treffe deg[:)]

Magesmertene hadde tydeligvis ikke påvirket deg på noen måte, og det var godt å vite[:)]

[hr]

21.10.2008

Endelig har vi vært på ordinær ultralyd[:D]
EN ting er i allefall sikkert... Jeg er forelsket Nydelige lille babyen vår var bare såååå herlig! Viste tommelen opp til oss 2 ganger, vinket og gjorde seg til[:D] Legen lo og sa vi kom til å få en kjempe sosoial baby[:D]
VI fikk en kjempe grundig gjennomgang av hele kroppen til babyen, og alt, absolutt alt var helt perfekt[:)] Kunne ikke blitt mer perfekt som legen sa[:)]
Men når vi skulle sjekke kjønn ble lille plutselig litt sjenert[:D] Så det fikk vi ikke sett[:)] Men det gjør faktisk ingenting kjenner jeg[:)] VI skal tilbake senere og da skal vi se om vi ser det da[:)]
Legen ville også ha et skikkelig profil bilde, men det ville h*n heller ikke, så det får vi også neste gang[:)] Legn er så kul, så han skrev faktisk opp i papirene sine at han lovde oss å finne ut kjønn og å ta et fint profil bilde[:)]

Av viktige mål fikk vi disse:

BPD:     42
Femur: 24
HC:       140

Termindatoen ble ikke flyttet i det hele tatt, så der har vi truffet godt[:D]
Uansett, her er gullet vårt

[hr]

05.11.2008

Hihi, vi fikk en ekstra ultralyd!!!

Og i dag fikk vi endelig vite hva vi venter[:)] 
Kan lese mer om denne ultralyden litt lenger nede[;)]

Her er viktige mål:
BPD:      46
MAD:      43
Femur:  33

[hr]

03.12.2008

I dag var det dags for en ny ultralyd igjen[:D]
Les mer om den lenger nede[:)]

Her er målene for denne gang[:)]
BPD:      63+3
MAD:     59+1
Femur: 42

Fundus/symfyse mål ble også tatt, selv om de vanligvis bruker å vente en liten uke, altså fra uke 24 og da skal målet være ca 2 cm under det antal uker man er i.
Jeg lå helt perfekt på den røde streken[:)]

[hr]

15.12.2008

I dag har vi vært på 3D ultralyd[:D] Det var en helt fantastisk herlig opplevelse!
Og vi fikk endelig vite at du er en liten prinsesse[:)]Kan lese mer om det i dagboken lenger nede[:)]
Her er bildene fra i dag[:)]

[hr]

Ultralyd 15.01.09

Utstyrs liste
En liten liste over ting vi fortsatt mangler, men som snart bør være i hus...

* Madrass til vuggen (svane her også om mulig)
* Lekegrind

Til mamma:
* Ammepute
* Brystvortekrem - Purelan

I orden:
*Vogn
*Bilsete m base
*Vippestol
*Dyner
*Klær til første tiden
*Melkeoppsamler
*Ammeinnlegg
*Seng
*Vugge
*Stellebord (bet. hentes 20.1)
* 30 Gazkluter fra sparkjøp med forskjellig farge på kanten, blå, gul og rosa
* Noen flere flanellbleier som gulpekluter
* Sengen - Den er betalt, men ikke hentet ennå (hentes 03.03)
* Madrass til sengen
* Sengehimmel (må være sånn som står på gulvet ca 400 kr)
* Salver, kremer, oljer, såper til Lille
* Bleier - Libero New Born(?)
* Neglesaks
* Nesesuger
* BabyCall
* Feber nedsettende
* Ammebh'er
Madrass til vuggen (svane her også om mulig)

Vårt Baby Utstyr

Vognen vår - TFK Joggster Twist

Har endelig funnet drømmesengen[:D] Den heter Selina og den har de på Baby-Huset i Haugesund vertfall, sikkert flere plasser også, men tenker jeg kjøper den der[:)] Den er myyyye penere live enn på bilde[:)]

Noe av det jeg ønsker meg aller mest er likevel et elastiskbæresjal[:)] Litt av grunnen til dette var at pappa hadd lit kolikk som baby, og sov derfor lite. Bæresjal er jo kjent for å roe babyer ned, så det har jeg veldig lyst å prøve[:)] Det er dessuten mange andre fordeler med å bære baby i elastisk sjal, les mer om det under babybæring lenger nede[:)]

Denne har jeg hørt mye bra om, og viss ammingen går som jeg ønsker, så har jeg lyst på en sånn etterhvert[:)]

Det er jo så mye pent å velge i!! Blir helt sprø jeg[:D]

[hr]

Dette har vi kjøpt

Dette bare MÅTTE jeg kjøpe rett etter at vi fant ut vi var gravid[:)]
Da hadde nemlig mannen min bursdag, og dette ble en liten tullegave til han[:D]

Jeg kunne jo ikke bare gå forbi My heart belongs to daddy bodyen!! Og da ble det selvfølgelig litt ekstra[:)]

Disse puma skoene klarte jeg heller ikke å gå forbi[:D]

Det har kommet en god del mer klær nå, men jeg vet ikke om jeg orker å ta bilde av hver eneste en[8|] Det får da være grenser[:D]
Så derfor har jeg tatt bilder av kommoden, og de aller siste plaggene som har ankommet[:D]

Kommodeskuff 1, arveskuffen:
Inneholder diverse bodyer, litt nytt og litt arvet etter storesøster, diverse nattdrakter,
luer, sokker og kluter, arvet etter dadda stort sett alt sammen[:)]

Kommodeskuff 2:
Dette er den nye skuffen, alt som er her er ennå ikke vasket, så det må jeg se og få gjort[8D]
Diverse bodyer og klær som jeg bare MÅTTE ha[:D]

Haha, denne bare MÅTTE morfar ha når han så den mens han var på Arsenal kamp i England[:)]

Og her kommer det siste jeg har kjøpt, alt under er bestilt på H&M[:)]
Nattdraktene[:)]

Søte Tigergutt klærne[:)]

Jeg er litt svak for gensere med sånn t-skjorte arm utenpå[8D] Jeg kjøpte derfor de jeg fant, selv med frosk på[:D]

Størrelsene varierer fra 52 og oppover, så jeg tror jeg skal rekke og bruke alt før det blir for smått[:D] Vertfall en gang hver[8D] Satser på det[:)]
Det er jo så koselig å få kjøpe klær og dill til han! Jeg fikk ikke mulighet til det sist gang, så derfor nyter jeg det i lange drag nå[:)] Storesøster er strålende fornøyd, for jeg klarer jo ikke å bare kjøpe til babyen, så da blir det litt på henne også[:D] Hehe, ikke bare litt heller[8D]

Vognen er endelig bestilt og betalt[:)]

I dag 12.12. har jeg bestilt Maxi Cosi CabrioFix sete på babyplanten[:)] De var på tilbud til kun 1099 kr!! Det er jo ingenting!! SÅ da måtte jeg jo slå til, og med det samme kjøpte jeg pose og regntrekk[:)]
CabrioFIx er det barnesetet som har scoret høyest i tester noensinne[:)] Det liker vi[:)]

Tur til Babyproffsen i Sverige 23.12.
Her er bildene fra turen til Proffsen, eller rettere sagt; RESULTATET av turen[:D]

Her er Lammeskinnet og dyner til seng og vogn:

Close up av dyner og pute, det var mange dyner der, man sambo insiterte på de som het
exklusiv, kun det beste er godt nok[:)]

Vår/høst posen en litt dus rosa farge, tenker den passe fint til den duse blåfargen på baggen[:D]

Fødselsforberedende olje må til[8D]

Trappegrind fra BabyDan - Flexi Fit Metal

Gratis bleie bøtte fra Proffsen:

Og innholdet i bøtten:

Kjøpte også basen til Maxi Cosi setet vårt[:)]

[hr]

Dette får vi i gave

Babybjørn Balance Vippestol får vi hos mormor til jul[:)] Mormor var nemlig med mamma og dadda på ultralyd i går, og da ville hun kjøpe en liten nisse gave til pappa og meg[:)] Damen i butikken sa denne var den beste, og kun det beste er godt nok til små gullene mine[:)]
[:)]

JuJuBe BeAll stelleveske med vognoppheng fikk mamma til jul av storesøster[:)]

[hr]

Her har mamma, kommende mormor strikket hentesettet til Lille[:)] Buksen ble litt stor, så det kan hende vi bytter ut den, men enn så lenge ser det sånn ut[:)]

Uke for uke

Vi fikk ikke dagbok funksjon før jeg var 15 uker på vei, så derfor limer jeg bare inn link til de første ukene[:)] 

[link=http://www.babyverden.no/templates/PeriodPage____576.aspx]Uke 2[/link]
[link=http://www.babyverden.no/templates/PeriodPage____577.aspx]Uke 3[/link]
[link=http://www.babyverden.no/templates/PeriodPage____581.aspx]Uke 4[/link]
[link=http://www.babyverden.no/templates/PeriodPage____580.aspx]Uke 5[/link]
[link=http://www.babyverden.no/templates/PeriodPage____582.aspx]Uke 6[/link]
[link=http://www.babyverden.no/templates/PeriodPage____583.aspx]Uke 7[/link]
[link=http://www.babyverden.no/templates/PeriodPage____584.aspx]Uke 8[/link]
[link=http://www.babyverden.no/templates/PeriodPage____585.aspx]Uke 9[/link]
[link=http://www.babyverden.no/templates/PeriodPage____586.aspx]Uke 10[/link]
[link=http://www.babyverden.no/templates/PeriodPage____587.aspx]Uke 11[/link]
[link=http://www.babyverden.no/templates/PeriodPage____588.aspx]Uke 12[/link] Phu! Endelig over de fryktede 12 første ukene[:)]
[link=http://www.babyverden.no/templates/PeriodPage____589.aspx]Uke 13[/link]
[link=http://www.babyverden.no/templates/PeriodPage____590.aspx]Uke 14[/link]

[hr]

Uke 15

05.10.2008

Jippi! I dag er vi 15 uker[:D] Bare 5 uker igjen til vi er halvveis[:)] Det er jo helt fantastisk i grunn, tenk på alt som skjer inni magen min[:)] 
Yehee: I can grow people, what's your superpower[:D] 

Litt fakta hentet fra Babyverden: 

Vekt: 100 g
CRL: 10 cm
Full lengde: 12 cm

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 13 uker gammelt.

Kroppen vokser i kjempefart. Beina blir lengre samtidig som skjelettet hardner.
Musklene blir også sterkere slik at du snart vil kunne kjenne de livlige bevegelsene.
Denne uken når ørene nesten sin endelige plassering på hodet og er tydelig synlige.
Øynene har vært rettet fremover og plassert i flere uker allerede.
Nå ser den lille ut som en miniatyr-menneskebaby. Men huden er nesten gjennomsiktig,
så alle blodårene skinner gjennom. Små dunhår kalt lanugo formes og vil dekke hele
kroppen frem mot fødselen.

Jeg føler meg i fin form, og har mer energi nå enn jeg hadde de første 12 ukene[:)] Føler jeg begynner så smått å komme ovenpå[:)]
Jeg gleder meg veldig til du kommer lille gull[:)] Og håper jeg får en like fin fødsel som med din storesøster[:)]

[hr]

Uke 16

12.10.2008

I dag er vi allerede komme til uke 16[:)] Er en liten milepel det også[:)] Nå er det jo bare 4 uker til vi er halvveis!
Jeg kjenner du sparker helt forsiktig nesten hver dag nå, og det er så godt! Jeg bare gleder meg til du er så sterk at pappa og storesøster kan kjenne deg også[:)] Vi gleder oss alle tre[:)] Du har allerede en stor plass i hjertene våre lille gull[:)]

Fakta fra Babyverden 16:

Vekt: 135
CRL: 11,5 cm
Full lengde: 16 cm

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 14 uker gammelt.
Den loddrette furen over overleppen kommer på plass denne uken.
Beina tar igjen armene i utvikling, og vil fra nå av være lengre.
De livlige bevegelsene blir stadig bedre koordinert.
Fosteret svelger fostervann og tisser et ut igjen i fostervannet.
Noen av avfallsstoffene begynner å samles i tarmen.
Er det ikke utrolig at fosteret allerede kan suge, svelge, tisse,
gjøre pusteøvelser og bevege seg bevisst?

[hr]

Uke 17

19.10.2008

I dag er vi i uke 17 og jeg kjenner deg utrolig godt for tiden[:)] I dag morges kjentes det ut som om du hadde hikke når pappa gikk på jakt klokken 06.20[:)] Og senere i dag har det kjent ut som om du står oppreist og sparker nedover, kjempe rar følelse[:D] Dadda og pappa gleder seg til du er så sterk at de kan kjenne deg sparke også[:)] Og det gleder jeg meg til også, det er så koselig å sitte å se på magen bevege seg[:D]

Fakta fra babyverden uke 17:

Vekt: 180 g
CRL: 12 cm
Full lengde: 17 cm 

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 15 uker gammelt.
Den utrolige veksten fortsetter samtidig som stadig mer av brusken
i skjelettet omdannes til bein. Nyfødte har 300 bein, men noen av
dem smelter sammen, slik at vi som voksne har 206.
Ørene er på riktig plass og vil snart stå ut fra hodet. Om ikke lenge vil
det også kunne høre, så prat og syng gjerne for fosteret!
Lanugohårene begynner å dekke noe av huden.
Disse hårene har ikke pigmenter og er derfor helt lyse.
Noen barn har fremdeles rester av disse hårene etter fødselen, særlig i hudfolder.
Man er ikke helt sikre på funksjonen til disse hårene, men vi antar at de hjelper å
holde på plass det kremaktige vokslaget, vernix, som etter hvert vil dannes på huden til barnet.
Nå er det snart tid for ultralyd om du velger å benytte deg av tilbudet.
Kanskje får du se barnet ditt bevege seg, og kanskje ser du også ryggraden –
den ser ut som perlebånd! Dere har gjerne bestemt dere for å få vite barnets kjønn,
men det er ikke alltid man kan se det like tydelig, noen fostre er mer sjenerte enn andre.

[hr]

Uke 18

27.10.2008

I dag er jeg i uke 18+1[:)] Tiden går fort nå, og om bare 2 uker er vi halvveis[:D] Gleder meg litt til det, for da kan jeg begynne nedtelling istedenfor[8D]
Jeg har til nå ikke vært sørlig dårlig i svangerskapet med tanke på kvalme og den slags.. Helt til i dag[&:] I dag har jeg spydd som en gris[8|] Men satser på at det ikke er noe som er kommet for å bli, men mer et engangs tilfelle[:)]
Sparkene dine blir hardere og hardere nå, og jeg tror ikke det er lenge igjen før pappa og storesøster kan kjenne deg utenpå magen de også[:)] Jeg gleder meg veldig til det[:D] Pappa og storesøster også så klart[:D]

Jippi!! I dag skjedde det noe spennende! Vi er i uke 18+3 i dag, og på kvelden mens pappa og jeg satt og så på tv kjente jeg at du sparket. Og like etter så jeg det![:D] Det var sååå kos! Bare synd pappa ikke så på magen akkurat da. Men nå vet jeg jo at du begynner å bli sterk nok, så da er det ikke lenge til pappa og storesøster, som forresten lå og såv når dette skjedd, endelig kan kjenne deg også[:D] VI gleder oss[:D]

Fakta fra Babyverden uke 18:

Vekt: 220 g
CRL: 13,5 cm
Full lengde: 18 cm

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 16 uker gammelt. Ørene stikker litt ut fra hodet og
 øynene når sin endelige plassering i ansiktet. Selv om øyelokkene forblir lukket en stund til,
 kan fosteret allerede blunke.
I tarmen samles avfallsstoffer, døde celler og fordøyelsesvæsker. Dette kalles mekonium og
vil bli barnets første avføring. Fingertupper og tær utvikler sine særegne avtrykk!
Nervene begynner å dekkes av et fettlag kalt myelin. Det gjør nervecelletransporten enklere
og beskytter mot ubrutte impulser. Blodsirkulasjonen er i full gang. Navlestrengen vokser og blir
tykkere når blod transporteres med betydelig kraft gjennom den for å gi næring til fosteret.
Immunsystemet begynner å virke denne uken og lager antistoffer.
Nå begynner fosteret å bli stort og sterkt nok til å sparke så hardt at du kan kjenne det.
Noen kjenner spark allerede, andre må belage seg på å vente en liten stund.
Som regel kjenner flergangsgravide spark tidligere, fordi de vet hva de skal kjenne etter.

[hr]

Uke 19

03.11.08

19 uker og en dag i dag[:)] Hadde ikke tid til å skrive så mye i går siden vi har besøk av kommende farmor og farfar[:)] De har vært på besøk hos oss her i helgen, og vi har skikkelig kost oss[:)] Pappa og farfar har vært på jakt, og vi damene har vært hjemme og hygget oss[:D]
Jeg venter fortsatt på flere kraftspark fra deg, men jo mer jeg venter jo mer sjenert blir du[8D]
Men det er greit, jeg skal heller smøre meg med litt mer tålmodighet og ikke mase sånn[;)]

Fakta fra babyverden uke 19:

Vekt: 250 g
CRL: 15 cm
Full lengde: 21,5 cm

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 17 uker gammelt.
Et fettlag begynner så smått å legges under huden.
Det vil hjelpe barnet å opprettholde riktig kroppstemperatur etter fødselen.
 Lanugohårene dekker nesten hele kroppen nå.
Hos jenter dannes eggceller til den store gullmedaljen under svangerskapet,
og er på ett tidspunkt i millionklassen.
I motsetning til guttene, fødes jenter med alle kjønnsceller de noen gang vil ha.
Innen fødselen vil antallet eggceller minke dramatisk.
Hos gutter dannes testiklene i bukhulen (det samme gjelder jentenes eggstokker),
og vil først synke ned i pungen nærmere fødselen.
Hos enkelte guttebarn skjer ikke dette før etter at de er født,
men så å si alle guttebarn har testiklene i pungen innen ettårsdagen.

[hr]

Uke 20
13.11.2008

Wow! Da var vi endelig halvveis da!I dag er vi faktisk 20 uker og 4 dager[:)] 
Helt absurd å tenke på, tiden har jo gått så fort! Kan nesten ikke tro det[:)] Men det er jo godt også da[8D] 
Jeg gleder meg veldig til mars og termin, til fødsel og det å endelig få se og holde deg inntil meg[:)] 
Ja, jeg gleder meg til og med til selve fødselen, hvor rart det enn høres ut[:)]
Det er en fin tid å være gravid nå, moteindustrien jobber til fordel for oss med store mager[:D] 
Og det er kaldt og klart i været[:)] Men det beste med å være gravid i uke 20 nå er at jeg kjenner deg så godt
hver eneste dag[:)] Du er spesielt aktiv morgen, midt på dagen og om kvelden[:)] Jeg kan ligge og titte på de
små dultene i en evighet[:D] Pappa og storesøster er ofte borte og stryker på også, men ennå blir du litt sjenert[:D] 
Men pappa har kjent deg litt da, og sett deg sparke en gang[:D] Det er stor stas[:)] 
Så nå må du bare sparke til storesøster også[:)]

Litt fakta fra babyverden uke 20:

Vekt: 325 g
CRL: 16 cm
Full lengde: 25 cm

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 18 uker gammelt. Til nå har fosteret hatt perioder
med mer og mindre aktivitet, men først nå får det søvnfaser. Det veksler mellom aktive perioder
og perioder med søvn, men har ikke noe bestemt søvnmønster helt ennå. Det sover gjerne mest
når du er i aktivitet og våkner når du skal legge deg. Noen fostre finner fort en favoritt-sovestilling.
Det fine lanugohåret dekker nå hele hodet og øyenbryn begynner å formes. Hos jenter vil livmoren
være ferdig utviklet i løpet av denne uken, og skjeden formes.
Det er brunt fett som hjelper barnet å holde varmen etter fødselen. Slikt fett dannes nå under huden
på halsen, brystet og i skrittet. Et annet fettlag vil dannes over hele kroppen etter hvert.
Et kremaktig vokslag kalt vernix begynner å dekke huden. Dette inneholder blant annet døde hudceller,
lanugoceller og olje fra kjertlene. Vernix beskytter fosteret mot blant annet infeksjoner. Noe vernix vil være
til stede på kroppen ved fødselen, og gjør barnet glatt slik at det lettere kan passere gjennom fødselskanalen.
Nyfødte har gjerne rester av vernix i hudfolder.
Morkaken er ferdig formet og vokser fra nå av bare i diameter, ikke i tykkelse.

[hr]
Uke 21

16.11.2008

Hurra!! Nå er det "bare" 19 uker igjen til du kommer[:D] Vi gleder oss kjempe mye alle tre[:)]
For 2 dager siden, fredag 14. sparket du ENDELIG storesøster i hånden[:)] Hun ble kjempe glad for å endelig kjenne deg[:)] Du vet, hun bruker mye tid på å stryke deg utenpå magen og kose med deg[:)] Synger litt gjør hun også, så du kommer nok til å kjenne stemmen hennes når du kommer[:)]

Fakta fra Babyverden uke 21:

Vekt: 400 g
CRL: 17,5 cm
Full lengde: 26 cm

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 19 uker gammelt. Det er svært aktivt og har fremdeles
god plass i livmoren. Du kjenner sannsynligvis mange av bevegelsene, men ikke alle.
Nå som fosteret kan sove, vil det sakte men sikkert få rutiner rundt dette. Men ikke forvent at de
passer overens med dine egne. Både fostre og små barn har en tendens til å bestemme døgnrytmen selv.
Du oppdager gjerne at fosteret er aktivt når du legger deg.
Selv om fosteret har vokst mye, er det svært tynt og spinkelt ettersom fettlaget ikke er særlig tykt ennå.
Fosteret fortsetter å gjøre pusteøvelser hvor det trekker fostervann inn i lungene og ”puster” det ut igjen.
Fordi det er fullstendig omsluttet av fostervann, er barnets bevegelser mye mer delikate og flytende enn etter
fødselen når tyngdekraften gjør enkelte bevegelser umulige fordi musklene ikke er sterke nok. Derfor kan barnet
virke litt klumsete og ukoordinert den første tiden. I livmoren kan barnet derimot boltre seg fritt med både kollbøtter,
boksing og harde spark.

[hr]
Uke 22

23.11.2008 
På onsdag skal vi på vogn titte tur[:)] Gleder meg stort!

25.11.2008

I dag reiste dadda, pappa og jeg til Haugesund for å se på vogn til deg[:)] Jeg hadde på forhånd bestemt meg for at jeg vil se ekstra nøye på en vogn som heter OTH, for den hadde jeg hørt så mye bra om... Vi skulle også se på Stokke Xplory og finne ut hvordan denne oppførte seg på grus og snø, vi har jo lyst å kunne gå tur over alt, ikke bare på ny asfalterte veier og senter! I tillegg hadde jeg lyst å se på Simo Duo vognen, selv om jeg tror den kanskje vil bli for stor for bilen vår..
Vel, første butikken vi var på var det ikke så mye hjelp å få egentlig, så vi gikk nå der og tittet litt, før vi reiste videre, ikke så mye klokere egentlig..[:)]
Vi ankom Raglamyr og butikken BABY-HUSET uten de helt store forventningene. Stille og rolig gikk jeg inn og tittet litt mens dadda var på lekebutikken og pappa hadde et annet ærend. Jeg hadde ikke vært der i 1 minutt engang tror jeg, så kom det en dame bort og spurte om jeg ville ha noe hjelp, nja.... Jeg ser litt etter en vogn som heter OTH, har du den? Og der var vi igang[:D]
Hun tok den ut, og viste den skikkelig frem. Jeg syns den så litt liten ut egentlig, og heldigvis kom pappa da, og var helt enig[:)] Ved siden av OTH stod det en annen kul 3-hjuling, som var litt større. Snille damen tok den frem, hun viste oss også denne vognen grundig, la den sammen så vi fikk se hvor liten den ble og viste hvilken bag den hadde. Hun hadde også mye god fakta om vognen, og hvorfor hun selv syns den var et bedre valg enn OTH'en[:)]
Jeg var allikevel ikke helt overbevist, og ville se litt mer, og det fikk vi[:)] Og hun ble med over alt og viste og forklarte det meste med alle vognene vi så på, hun var rett og slett kjempe flink! Det var så koselig å få så god service!! Siden jeg selv eier og jobber i butikk så vet jeg jo litt hva jeg gir til mine kunder, og forlanger derfor litt igjen når jeg er ute og shopper, får jeg dårlig service går jeg bare med et smil[:D] Men ikke her, det er lenge siden jeg har fått så god service noen plass! Det er helt sikkert! Ikke bare kunne hun mye om vognene hun hadde, hun visste hvordan hun skulle presentere dem også, helt knall!! En 6'er til damen på BABY-HUSET fra meg[:)]
Etter sikkert over en time hadde vi fått kjempe god info, masse brosjyrer og priser på de vognene vi lurte på, gikk vi omsider ut for å tygge litt på all infoen[:)]
Det er rart hvordan det går, vognene jeg var nesten helt sikker på at jeg ville ha, var nå uaktuelle, mens vogner jeg aldri hadde sett før var plutselig veldig aktuell[:)] Men men, på tross av total forvirring noen dager, er jeg veeeldig glad for at vi reiste og så på alle de vognene, vi fikk et mye bedre vurderings grunnlag da[:)] 
Bilder og endelig valg kan du lese mer om lenger nede[:)] 

Litt fakta fra babyverden uke 22:
Vekt: 450 g
CRL: 19 cm
Full lengde: 27 cm

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 20 uker gammelt. Hjernen begynner en vekstperiode
som vil vare til barnet er fem år gammelt! Øyebryn og hår blir mer synlig og fosteret beveger øynene oftere.
Slike øyebevegelser kan ses ved ultralyd.
Nå dekker lanugohårene hele kroppen, men det er mest rundt hodet, halsen og ansiktet.
Beina begynner å nærme seg endelig lengde og proporsjon i forhold til kroppen, og musklene i både armer
og bein blir sterkere slik at bevegelsene også blir kraftigere. Samtidig fortsetter skjelettets brusk å omdannes til bein.
Immunsystemet er ikke fullt utviklet ennå, men vil kunne hjelpe til å beskytte den lille kroppen mot infeksjon.
Hos gutter begynner testiklene nå å trekkes ned mot inngangen til pungen.
[hr]

Uke 23
30.11.208

"Nå er det bare 17 uker og 2 dager igjen til din termin 31.mars" stod det i mailen min i dag[:)] Det er helt fantastisk herlig hvor fort tiden går[:D] Jeg gleder meg så inderlig til vi endelig skal få se deg og holde deg i armene våre[:)] Og nå går tiden kjempe fort, snart er det jul og tiden fremover raser avgårde! Og når jul og nytt år er over så er du jo snart her   [:D]
Vi har endelig klart å bestemme oss for hvilken vogn du skal trilles i Og for en lettelse det var!! Nå gjenstår det bare å bestille den i de fargene vi vil ha, og vente til den kommer[:D] Jeg tenker jeg ordner med dette  på onsdag som kommer, for da skal dadda, mormor og jeg til Haugesund igjen[:)] Vi skal først få se litt på deg på ultralyd, og så skal vi shoppe litt[:)] 

03.12.2008
I dag var vi på ultralyd og fikk endelig se deg igjen[:)] Du var så søt, og jeg fikk se ansiktet ditt så klart mens du lå og suttet på tommeltotten din[:)] VI er ikke noe klokere etter denne ultralyden, for nå sier legen at du er en liten jente[:D] Men men, vi får se neste gang da, kanskje de kan kan bestemme seg[:)] På forrige ultralyd "satt" du inni magen, med hodet opp mot brystkassen min. Denne gang hadde du lagt deg med hodet ned, og det har jeg kjent på sparkene[:D] Men legen sa du nok kom til å snu deg mange ganger ennå, først etter uke 30 bør du bli med hodet der nede[:)]
Etter ultralyden var dadda, mormor og jeg på shopping på Babyhuset[:)] Jeg fikk vognen til nesten like bra pris som på BarnasHus, så da slo jeg til. Det hadde bare blitt 100 kr i forskjell, og det står jeg i[:)] Så nå er vogn betalt og bestilt, litt godt at den biten nå er i boks[:)] Jeg fant også en aldelis nydelig seng til deg, den var mørk brun og hadde himmel[:)] Men det jeg likte allerbest med den var at den var ganske stor så du kan bruke den lenge[:)] Mormor kjøpte Babybjørn sin nyeste vippestol til deg, eller dvs egentlig som nisse gave til meg da[:D] Men jeg lover at det er du som skal få bruke den[8D]

Litt fakta fra babyverden uke 23:

Vekt: 500 g
CRL: 20 cm
Full lengde: 28 cm  

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 21 uker gammelt. Huden har et klart rød-
eller rosaskjær fordi den er så tynn at blodårene viser. Fordi det er så lite fett under huden,
er den også ganske rynkete. Lanugohårene og vernix dekker fremdeles kroppen.
Rundt disse tider begynner fosteret å høre, så prat og syng for det! Studier synes å vise at
barn kjenner igjen mors stemme etter fødselen, og vil også kunne kjenne igjen far og andre
som har pratet eller sunget for det. Er det en spesiell sang eller en liten historie dere har fortalt
fosteret flere ganger under svangerskapet, vil barnet sannsynligvis foretrekke og bli beroliget av
denne etter fødselen.
Fosterets bevegelser blir stadig bedre koordinert ettersom nye nervetråder sammenbindes i et nettverk.
Fingerneglene dekker snart fingertuppene.
Det viktige stoffet surfaktant dannes i lungene. Det er dette som gjør at lungene ikke kollapser når
barnet puster ut, men sørger for at noe luft alltid blir igjen. Mangelen på surfaktant er blant de største
utfordringene når barn er født for tidlig, men blir barnet født nå, vil det kunne overleve hvis det får den
hjelpen det trenger. Det beste er likevel å forbli i livmoren til svangerskapet er fullgått. Ved begynnende
for tidlig fødsel, settes en sprøyte med kunstig surfaktant inn til barnet for å modne lungene litt raskere.
De yngste barna som har overlevd for tidlig fødsel, var omtrent 23 uker gamle.

[hr]

Uke 24
07.12.2008

ENDELIG UKE 24!!! Dette har jeg ventet lenge på! En ny milepæl er nådd[:)] Skulle en fødsel starte nå (Gud forby) så vil legen gjøre det de kan for å redde deg. Og selv om det er mange risikoer forbundet med å bli født så tidelig, så ønsker jeg heller at de skal prøve så du får leve, enn å miste deg. Jeg har imidlertid forstått at det er mange som tenker motsatt, og det har de helt sikkert sine grunner for. Men bare tanken på å miste deg får det til å gå kaldt nedover ryggen min. Jeg er allerede så uendelig glad i deg, og har en enorm trang for å passe på og beskytte deg[:)] Men uansett, du skal være der inne i mangen uker ennå, minst 14 uker til[:)] Ideelt sett, 16 uker til, men av en eller annen grunn tror jeg du kommer litt før[;)] 
Du begynner å bli skikkelig sterk nå, og sparkene dine kjennes så godt[:)] Hele magen min danser til tider[:D] En dag sparket du pappa så hardt at han begynte og le[:D]

Litt fakta fra Babyverden uke 24:

Vekt: 650 g
CRL: 21 cm
Full lengde: 29 cm

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 22 uker gammelt. Det begynner å fylle plassen i livmoren,
og du kjenner bevegelsene stadig mer tydelig. Balanseorganet sitter i øret, og nå fortsetter ørets
strukturer å hardne og modnes slik at fosteret kan høre bedre og holde balansen bedre enn tidligere.
I motsetning til hva mange tror, er det ikke stille i livmoren. Fosteret kan høre lyden av mors pust,
lyden fra mors hovedpulsåre som ligger like bak livmoren, stemmen hennes og fordøyelsen.
Respirasjonssystemene utvikles for å kunne håndtere pusting av luft, men lungene overfører ikke
oksygen til blodet eller tar imot karbondioksid ennå. Dette skjer gjennom morkaken.

[hr]

Uke 25

15.12.2008

Uke 25+1, tiden har gått fort frem til nå, men i det siste syns jeg den har begynt å gå saaaakte så sakte[:D] Jeg gleder meg så inderlig til du kommer i mars [:)]
I dag har pappa og jeg vært på 3D ultralyd, og det var helt fantastisk å se deg sånn inni magen! Du er så nydelig! 
Pga at vi har fått beskjed om at du er både gutt og jente, så ville vi at de skulle se ekstra godt etter i dag, sånn at vi kunne få et endelig svar[:)] Selv om vi jo har vært ganske sikker fra starten av at du har vært en liten gutt[:D] Men du verden så feil vi har tatt! Kunne ikke tatt mer feil enn det, for du er jo en liten PRINSESSE, akkurat som storesøster[:D]
Når vi ringte dadda og fortalte at du også er en liten jente ble hun så glad at hun begynte og gråte[:)] Av glede så klart[:)]Hun har håpet og ønsket så sterkt at du skulle være en liten jente, og gleden var deretter i dag når hun endelig fikk svaret hun hadde lengtet etter[:)]
Vi ble også kjempe glad[:D] Men for oss har det vært viktigs at du var frisk og fin, ikke om du er gutt eller jente, for det spiller i grunn ingen rolle[:D]
Jeg håper tiden går fort frem til vi får treffe deg lille jenten vår, men vi vil du skal være der inne til minst midten av mars[:D]

Litt fakta fra Babyverden uke 25

Vekt: 800 g
CRL: 22 cm
Full lengde: 30 cm

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 23 uker gammelt. Allerede nå begynner det å
bli liten boltreplass for fosteret i livmoren. Øyevipper dukker opp denne uken,
og øynene vil snart kunne åpnes og lukkes!
Hjernen vokser fremdeles fort, og fosteret er en velproporsjonert liten minibaby.
Fosteret begynner også å få lengre hår på hodet.

[hr]

Uke 26
22.12.2008

Uke 26+1
Dette er en stoooor dag, for i dag har store prinsessen vår, din storesøster 11 års dag[:)]
Det er helt utrolig å tenke på at for 11 år siden på akkurat denne dato hadde storesøster nettopp kommet til verden! Hun hadde ligget på magen min i litt over en time nå (kl 07.46) Og jeg hadde allerede knyttet sterke bånd og enorme følelser til henne, verdens nydligste baby Etter 9 mnd var hun endelig kommet til verden så jeg fikk se og holde henne inntil meg, det er den aller beste følelsen en mor kan ha  Jeg husker det som om det var i går, men det er allerede gått 11 år! Det er helt fantastisk å tenke på[:)]
Jeg har så lyst å gå ned å vekke henne, men det er så tidlig ennå!! Jeg har vært nede og sett på henne litt da, nydelige jenten min som sover så godt[:)] 
Vi feiret dagen hennes på lørdag for da var hele familien hjemme, det var så koselig! Vi spiste pinnekjøtt som var SÅÅÅ godt, koste oss og storesøster åpnet presangene sine[:)] Hun ble kjempe fornøyd med det hun fikk! Men ble litt redd også, for nå hadde hun jo fåt alt hun ønsket seg til bursdagen sin, hvordan kunne det da være noe igjen til jul!? [:D] Ingen fare, det kommer nok noe da også ja[:)] I mengder[:D]
Du aner ikke hvor heldig du er som får akkurat henne til storesøster! Det finnes nemlig ingen bedre i hele verden!
Og hun er allerede kjempe glad i deg, hun koser med magen og prater med deg så stemmen hennes kjenner du nok når du kommer til verden[:)] Forteller hvor mye hun gleder seg til å treffe deg[:)]
I dag reiser vi, mamma og pappa til dine besteforeldre i Kongsvinger for å feire jul[:)] Storesøster skal dessverre ikke være med i år for hun skal feire jul hos sin farmor og resten av familien der borte[&o] Jeg syns det er kjempe vondt å reise fra henne, men sånn er det bare[&o] Det hjelper litt at jeg vet hun har det godt[:)] Åsså hjelper det ennå mer at jeg snart skal hente henne hjem igjen[:)]

Litt fakta fra Babyverden uke 26:
Vekt: 900 g
CRL: 22,5 cm
Full lengde: 31 cm

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 24 uker gammelt. Hjernebølger begynner å
aktivisere hørsels- og synssystemer, og både munn og lepper viser større sensitivitet.
Hjernevindingene utvikles gradvis fra nå av. Fosteret begynner nå å reagere på både lys
og lyder som kommer utenfra livmoren. Neseborene som til nå har vært lukket, åpnes.
Lungene begynner å bli bedre forberedt på et liv utenfor livmoren hvis barnet skulle bli født for tidlig.
Ryggraden vokser for å støtte opp om fosterets vekt. Ryggraden består nå av 33 ringer, 150 ledd og 1000 sener.
Den neste måneden vil være en svært aktiv periode for fosteret, og det vil vokse mye og legge godt på seg.

[hr]

Uke 27
28.12.2008

Wow, dette er siste ukestarten i år 2008! Det er litt sprøtt å tenke på!
Fra og med uke 28 er vi plutselig kommet til 2009, og da er det sannelig ikke mange mnd igjen til lille prinsessen vår kommer!
I dag fikk vi endelig hentet hjem igjen store prinsessen vår også! Og det var så inderlig godt og endelig få gi henne en goood varm klem igjen Ingenting er det samme uten henne!! Så nå skal vi bare nyte resten av romjulen og nyttårshelgen sammen, og kose oss masse masse masse!!
Nyttårsaften skal feires hos min mamma og pappa, sammen med min bror. Det blir nok super koselig som alltid, og vi gleder oss allerede til Pinnekjøtt og kålrotstappe Litt stjerneskudd og raketter blir det nok i år også, om ikke de der pinnerakettene så skal vi nok få til noe tenker jeg.

Når det nye året er feiret inn skal vi snart til Haugesund igjen!! Det gleder jeg meg veldig til, for da skal vi kjøpe og hente sengen til lille prinsessen vår, OG stellebord!! Da er det ikke mer igjen som trenger å kjøpes, da er alt vi trenger i hus, og det skal bli herlig!!!

Litt fakta fra babyverden uke 27:

Vekt: 1000 g
CRL: 23,5 cm
Full lengde: 32 cm

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 25 uker gammelt. Denne uken åpner gjerne fosteret øynene for første gang, men det ser ikke særlig godt. Nyfødte barns syn er heller ikke særlig godt utviklet, og de er nærsynte. Hørselen er mye bedre enn tidligere, så fortsett å prate og synge for fosteret! Lydene vrenges nok noe av fostervannet, og fosteret har gjerne vernix i ørene også.
Nå samles nytt fett under huden hele tiden, slik at huden blir mindre gjennomsiktig og rynkete. Hjertelyden kan høres i stetoskop, og enkelte vil kunne høre det lille hjertet slå ved å legge øret mot magen.
Du begynner kanskje å merke at fosteret har fått tydeligere søvnmønster, og vil kunne kjenne igjen aktive og rolige perioder på omtrent samme tidspunkt fra dag til dag.

[hr]

Uke 28

04.01.2009

Wow, der var vi kommet til 2009 og tredje og siste trimester!!! Det er jo helt utrolig å tenke på!!![:D] Om Lille skulle bli født nå, så er det over 90% sjans for at hun overlever[:)] Det er godt å vite[:)]
I dag er det bare 12 uker og 2 dager igjen til termin, men jeg tror ikke det er like lenge til hun kommer[:D] Men det er helt ok[8D] Begynner å bli litt ivrig på å treffe henne nå[:)] Og det er jeg ikke alene om[:)]

Litt fakta fra Babyverden uke 28:

Vekt: 1100 g
CRL: 24,5 cm
Full lengde: 33,5 cm

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 26 uker gammelt. Hjernebølgenes
mønster ligner det nyfødtes.
Fosteret blir stadig flinkere til å åpne og lukke øynene, suge og svelge.
Lungene kan nå puste luft, men det er fremdeles best for fosteret å forbli i
livmoren slik at det kan vokse seg større. For hver dag som går bedres prognosene
for å få et sunt og friskt barn om for tidlig fødsel inntreffer. Fosterets kropp består
av mellom to og tre prosent fett.
Sentralnervesystemet begynner også å bli så modent at fosteret klarer å regulere
kroppstemperaturen og gjøre regelmessige pusteøvelser.
Hos gutter begynner testiklene å synke ned i pungen.

[hr]

Uke 29
11.01.2009

Helt utrolig!!! Nå begynner det virkelig å nærme seg her[:)]
Vi fikk en litt tøff slutt på uke 28, så jeg begynner med den jeg...
Denne helgen skulle jeg være alen hjemme med hundene våre. Sambo skulle på hyttetur med Gutta, de har en sånn årlig tur for å stå på ski, ca 2 timer unna. Og store prinsessen vår skulle til sin far.
Og alt startet riktig så bra 
Etter å ha sagt ha det bra til min kjære, kjørte jeg store prinsessen vår av gårde til sin far, og deretter hjem til mine foreldre. Jeg ble sittende der en stund og bare prate og slappe av. Og jeg tror pappa spurte meg minst 5 ganger i løpet av kvelden om ikke jeg kunne overnatte der, så jeg slapp å være alene. Jeg så ikke helt vitsen med det, så jeg takket nei... Men kanskje pappa sin underbevisthet prøvde å fortelle oss noe...?
Jeg kjørte hjem i 23 tiden en gang, og kræsjet på sofaen, glad og fornøyd
  Tenkte jeg skulle se litt på en film eller noe.. Vel det ble ved tanken, for jeg må ha sovnet ganske snart
Klokken litt før 02 på natte våknet jeg noe stiv på sofaen av at jeg måtte på do, men jeg tenkte at da kunne jeg like godt finne sengen, så jeg putta hundene i bur først. Gikk så inn på badet og ante fred og ingen fare, gjorde det jeg skulle og da oppdager jeg det. JEG BLØR!!!  MYE!! Det renner bare ut av meg!! Jeg sender en sms til sambo, og ringer legevakten med det samme. Jeg ble selvfølgelig litt redd, men siden jeg kjenner godt med liv regnet jeg med at alt var ok med Lille i magen. Men når jeg snakker med legevakten får jeg streng beskjed om å legge meg rett ned, hun sender en ambulanse med det samme! Jeg sier at jeg jo bor 2 min fra sykehuset, og kan godt kjøre ned selv, men det var ikke aktuelt nei!! "Du skal ikke gjøre noe annet enn å legge deg flatt!!! Er du alene hjemme, eller har du noen der...? HVA ALENE!!! Uff,  legg deg rett ned med det samme!!!" Jeg må helt ærlig innrømme at etter denne salven fikk jeg litt angst... Hun hørtes jo livredd ut! Og da ble jeg redd også, og tårene kom for fult.
Jeg fikk omsider lagt på og ring til min kjære, stakkar, han sov sikkert og skjønte nok fint lite med det første for jeg bare gråt og stammet Men fikk samlet meg litt etterhvert og forklart det hele. De hadde selvfølgelig tatt seg noen glass vin til maten, så han måtte vente med å kjøre. Noe han seff syns var kjempe dumt! Men det skulle jo ikke skje noe på lenge ennå!! Vi var jo på kontroll på torsdag og fikk sjekket livmorhalsen, og den var lukket og 39 mm. Altså ingen fare, og han reiste med begges fulle velsignelse Jeg pratet med han til ambulansen kom og fikk roet meg en del, gode gode mannen min 

Jeg ble kjørt rett på gynekologisk, først for gynekologisk undersøkelse og deretter innvendig og utvendig ultralyd. De fant ingenting som sa noe om hvorfor jeg begynte å blø, eller hvor jeg blødde fra. Blødningen hadde heldigvis stoppet opp.
De sjekket livmorhalsen, lukket og fin, sjekket Lille som også var helt fin, og tilslutt om morkaken kunne ha løsnet eller noe, men det var også helt fint
Deretter ble jeg sendt til sparketest, riemåling og blodprøvetaking, og Lille skuffet ikke, det tok ikke mange minuttene før hun dundret løs Kjempe herlig Jeg fikk noen piller for å stoppe og forhindre blødningen.
Første blodprøven ble tatt klokken 0300, neste klokken 0400 og deretter klokken 0800, dette for å sjekke at jeg ikke hadde mistet blod. Alt helt fint, heldigvis!!

Kjære kom ca klokken 11, og da ble alt så mye bedre. Bare å vite at han stiller sånn opp for meg, og kommer når noe skulle skje er helt herlig Til og med når han er på guttetur!!
Jeg ble liggende til observasjon en god stund, bare for å være på den sikre siden. Men jeg begynte ikke å blø igjen, og fikk til slutt lov å dra hjem. Da hadde sambo og jeg ligget og drøset i sykehus sengen i flere timer Skikkelig avslapping Godt det også

Men fy søren så skremt en blir når det skjer noe sånt!! En tenker jo ikke på dette til vanlig, det er liksom ikke sånn som skjer meg, men alle andre på en måte.... Uff, men ikke denne gang.. Og det var litt skummelt å få den slengt i trynet, for tenk viss!! Bare tenk viss det hadde vært noe galt med Lille!? Uff, jeg aner ikke hvordan jeg skulle ha taklet det.. Jeg skjønner ikke hvordan man klarer å gå videre etter noe sånn.. Men samtidig så må man jo det.. Uff..
Men, alt godt som ender godt Og det gikk bra her denne gangen også Og nå er det ikke lenge igjen heller!
I dag, 11.01.09 har vi 29 fullgåtte uker bak oss! Og siden jeg tipper Lille kommer noe tidlig, så er det ikke mange ukene til hun er her!!! Jeg gleder meg så inderlig!

Litt fakta om Uke 29 fra Babyverden:

Vekt: 1350 g
CRL: 25,5 cm
Full lengde: 35 cm

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 27 uker gammelt. Studier har vist at når mor slapper av ved å lytte til rolig musikk, blir også barnets bevegelser og hjerterytme roligere. Ettersom barnet blir vant til denne musikken, roer hjerteslag og -rytme seg raskere.
Dette er en indikasjon på at barnet har utviklet hukommelse og kan kjenne musikken igjen. Barnets hode har nå omtrent riktig størrelse i forhold til kroppen.

[hr]

Uke 30
18.01.2009

Siste innspurt!!! Nå er det bare ti uker igjen til termin, og vi gleder oss noe enormt!! Helt ufattelig å tenke på at vi snart sitter med Lille i armene våre
Storeprinsessen vår er snart storesøster for aller første gang!! Hun gleder seg veldig også, koser mye med magen og prater med Lille
Det er selvfølgelig også litt skremmende for henne, hun har tross alt alltid hatt meg for seg selv, og det siste året også hatt min kjære (som hun jo kaller pappa) for seg selv. Hun har alltid vært vårt sentrum for oppmerksomhet, og selv om hun jo selvfølgelig kommer til å være det også, så må hun jo likevel dele litt på oss.. Det kommer en til som også trenger litt oppmerksomhet. Men jeg tror det vil gå helt fint[:)] Hun er en utrolig omsorgsfull og god jente[:)]
Som jeg har nevnt før så tror jeg at Lille kommer til å komme noen uker før tiden av diverse grunner[:)] Og nå har jeg ennå en grunn til å tro det, de sier nemlig at det ligger i genene våre hvorvidt vi føder før eller etter termin. Dette er forutbestemt laaaan tid i forveien og skla vist nok også være litt arvelig. Helt flott, for storeprinsessen vår kom i uke 37, altså 3 uker før tiden[:D] Det er akkurat innen tiden det, babyer født i uke 37 og etter blir nemlig IKKE regnet som prematur[:)]
Så da satser vi selvfølgelig på at det blir sånn denne gang også

Litt fakta om uke 30 fra Babyverden:

Vekt: 1600 g
CRL: 26,5 cm
Full lengde: 36 cm

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 28 uker gammelt. Hjernens overflate blir stadig mer rynkete
etter hvert som vindingene dannes. Forskere mener intelligensen kommer fra dette laget. Når vindingene
snor og bukter seg på overflaten, maksimeres antallet hjerneceller og overflaten blir større.
Nå kontrollerer hjernen den rytmiske pusteøvelsen og regulerer temperaturen selv!
Lanugohårene begynner å forsvinne, men forblir lengst på ryggen og skuldrene. Fosteret har nå ordentlige
hår på hodet. Fettlaget under huden blir tykkere og glatter ut huden. Fettet isolerer og fungerer som energikilde.
Fosteret fortsetter å bevege seg så mye som mulig på den begrensede plassen og sparker med føttene og
dunker med hendene. Noen fostre begynner også å snu seg med hodet ned nå. Dette kjenner du når fosteret
sparker og dunker mot mellomgulvet og ribbeina, og hodet presser mot bekkenbunnen.

[hr]
Uke 31

25.01.09

Jeg kan nesten ikke tro det, nå er det bare 9 uker igjen til termin!!! [:)]
Jeg gleder meg bare mer og mer til hun endelig kommer[:)]
I går kveld etter vi hadde lagt oss var hun kjempe aktiv, og hun og pappa lekte og koste seg[:D] Kjempe artig, og hun sparket virkelig hardt tilbake der han presset på[:D] Han lo høyt når hun styrte på som verst, og det gjør meg så glad! Tenk at jeg får dele denne graviditeten med en mann som virkelig bryr seg, og som viser det! Det i seg selv er bare helt herlig 
Jeg har verdens beste mann, og det vet jeg så uendelig godt! 
Storesøster har vært i Bergen hos en venninne i helgen, de hadde også storkost seg! De har vært i badeland, på VilVite og tilslutt en tur opp Fløyen[:)] Hun var sliten og glad når hun kom hjem[:)] Og hun ble ikke mindre glad når hun så på soverommet sitt, vi har nemlig brukt deler av helgen til å sette opp den nye sengen hennes, i tillegg til at vi har kjøpt en ny kommode til henne som hun har hatt lyst på en stund[:)] Nå har hun så stor seng at hun sikkert kan ha overnattingsbesøk av 3 stykker i tillegg til seg selv om de ligger feil vei[:D]
Vi har nemlig et veldig lite soverom, så vi har byttet seng med henne. Hun fikk vår 180x200 seng, og vi hennes 150x200 seng[:)] Så nå har vi plass til sprinkel sengen inne på soverommet vårt også 
Nå begynner ting å bli klart til Lille kommer også[:)] I dag har vi hentet hjem vuggen som jeg fikk til storesøster for 11 år siden også, den skal stå i stuen[:)] I tillegg så var vi jo på salg på fredag, så nå er det ikke mye som mangler[:)] Sengen har vi betalt, så den skal bare hentes når den engang kommer... Stellebordet har jeg lagt av og det henter jeg mest sannsynlig 10.februar, neste gang jeg skal til Haugesund. Satser på at sengen også er kommet da, for den skulle være der i uke 7 snakket de om. Krysser fingrene for det[:)] Dyner, sengesett og himler er på plass, mangler madrass til sengene bare... Små ting som stelleprodukter er kjøpt inn, og ligger på posten og venter på meg, de henter jeg i morgen[:)] Så det meste er i grunn klart til hun kommer, men vi ser helst at hun blir der i noen uker til ennå da[:)] Det er jo det beste[:)]

Litt fakta hentet fra Babyverden om uke 31:

Vekt: 1750 g
CRL: 27,5 cm
Full lengde: 37 cm

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 29 uker gammelt. Det øver seg iherdig på å svelge og
tisser en halv liter hver dag. Det høres gjerne ikke så appetittlig ut, men husk at fostervannet
fornyer seg hver tredje time. Etter som fosteret svelger, fylles også tarmen opp med barnets første
avføring, mekonium, også kalt barnebek. Noen fostre har sin første avføring før de blir født, men de fleste
venter til noen timer etter fødselen.
Øynene reagerer på lys, og vil gjerne reagere dersom sterkt lys skinner gjennom den stadig tynnere
livmorveggen. Noen ganger strekker fostre seg mot lyskildene og kan følge en lyskilde med øynene.
Lungene og fordøyelsessystemet er nesten modne, men lungene vil fungere best om fosteret forblir
i livmoren en stund til.

[hr]

Uke 32
04.02.09

Jeg var overbevist om at jeg var i uke 31 denne uken, så jeg ble faktisk overrasket når jeg fant ut at jeg hadde en uke ekstra bak meg!! Wow, jeg har 32 fullgåtte uker allerede jo!![:D] Ja faktisk 32+3[:D]
Det er så uendelig godt å vite at det begynner å nærme seg slutten nå... Jeg er så trøtt og sliten for tiden, og jeg skjønner ikke helt hvorfor[8|] Jeg kunne sikkert sovet døgnet rundt..
Bekkenet mitt er verre enn noen gang, og i dag er det spesielt ille.. Det er litt irriterende i grunn, for det er så mye jeg har lyst å gjøre før baby kommer.. Som å rydde i bodene, ha en skikkelig husvask osv osv.. Men jeg har bare ikke overskudd..[>:]
Men man kan jo håpe at det kommer seg igjen, det går jo ofte litt i rykk og napp[:)]

Litt fakta om uke 32 hentet fra Babyverden

Vekt: 1800 g
CRL: 28 cm
Full lengde: 38 cm

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 30 uker gammelt. Kroppen vokser ikke like fort lenger, men hjernens vekst fortsetter i samme tempo. Når nye hjernefolder dannes, presses hodeskallen utover slik at hodestørrelsen øker. Antallet nervesammenkoblinger i hjernen øker enormt!
Håret på hodet blir tykkere, og nå er både tå- og fingernegler ferdig formet. Lanugohåret dekker stadig mindre deler av kroppen, og øyebryn og øyevipper blir stadig lengre.
Nå har fosteret så dårlig plass i livmoren at det må trekke føttene opp og innta det vi kalles fosterstilling. Fosteret får stadig mer fett under huden slik at noe av rødfargen forsvinner og huden ikke lenger er så rynkete. Nå er fosteret i ferd med å få det litt lubne utseende som hos nyfødte.

[hr]

Uke 33

11.02.09

I dag er vi i uke 33+3[:)] Og i går var vi på kontroll, først hos jordmor, så indremedisiner pga svangerskapsdiabetesen, og tilslutt hos gynekologen for ultralyd[:)] Storesøster og pappa fikk også være med i dag, det er så koselig når vi kan reise i lag alle sammen[:)]
Og det er helt utrolig å se hvor mye Lille har vokst bare siden forrige ultralyd! Jeg ble nesten litt satt ut jeg![:D] Jeg spurte om de kunne si noe om vekt, nå og ca rundt termin, og det kunne de! De mener hun veier 2250 g nå, og vil veie rundt 3800-4000 g til termin, det var ca 9 % over normal, men laaaangt innenfor hva som er ok[:)] Når avviket nærmer seg 20% så kunne vi snakke sa han, men så langt var hun helt perfekt
Og dersom man regner med at de legger på seg 200 g i uken, så antar jeg at hun ligger ganske likt storesøster  Hun var 3180 når hun ble født i uke 37
Noe jeg helt ærlig må innrømme at jeg syns var meeer enn stort nok[;)][:D] Så jeg satser på at Lille kommer noen lunde samme tid som Storesøster Alt over uke 37 er jo "innenfor" termin sier de som kan det, og så lenge hun ikke er prematur, så er det helt fint og greit for meg[:D]

Etter kontrollen i går var vi innom på Babyutstyrsbutikken der vi har handlet det meste av utstyr, vertfall de dyre tingene som vogn, seng, stellebord osv[:)] Jeg trodde vi skulle få hente sengen vår nå, men den var ikke kommet ennå![>:] Og ikke nok med det, men jeg tror sannelig han hadde glemt avtalene han gjorde med meg sist jeg var der.. Da foreslo nemmelig han at dersom sengen ikke var kommet i uke 10 når jeg skulle tilbake, så skulle han skru ned sengen i butikken og gi meg skruene til den. For sengen hadde han egentlig, han maglet bare skruene. Men når vi kom i går var sengen som stod i utstilling borte, den hadde noen andre fåt!!!?[>:] Jeg ble egentlig litt irritert, for jeg hadde regnet med å reise hjem med seng jeg!
Når jeg konfronterte han med avtalen bare mumlet han og snakket det bort. Jaja, jeg orket ikke lage noe styr, jeg hadde tross alt en annen ting jeg måtte fikse opp i også[8D] 
Jeg ville spørre om jeg kunne bytte baggen på vognen i en annen farge enn blå Grunnen er jo at når vi kjøpte den så hadde vi fått beskjed om at vi ventet en liten prins, men det stemte jo ikke. Jeg sa til mannen i butikken at hun flinken damen som jobbet der hadde sagt at VISS det skulle vise seg å ikke stemme, så kunne jeg få bytte i en annen farge[:)] Ok sa, og nå har dere funnet ut at det ikke er en gutt eller? [:D]Ja, svarte jeg, vi venter en liten prinsesse[:D]
Ok, hvilken farge vil du heller ha da?
Vi vil gjerne ha svart bag også, svarte jeg[:)] Hehe, og han kunne jo ikke akkurat si nei heller etter å ha dritte seg ut på sengen, så han sa ja, bare kom med den andre baggen, så fikser vi det!!
Jippi!!!
Så nå sitter jeg å lurer på om jeg skal reise ned å bytte den med det samme[8D][:D] Sånn før han av en eller annen grunn skulle finne på og ombestemme seg igjen[8D] Han kan jo prøve 

Litt fakta om uke 33 hentet fra Babyverden:
Vekt: 2100 g
CRL: 29 cm
Full lengde: 39 cm

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 31 uker gammelt. Ettersom det er mindre plass i livmoren, vil ikke fosteret kunne bevege seg like fritt som tidligere og bevegelsene blir mindre. Pupillene begynner å reagere på lys. Kanskje kjenner du rytmiske bevegelser – det er kanskje fosteret som hikker!
Ingen vet hva fostre tenker eller drømmer om, men nå har fosteret REM (Rapid Eye Movement) søvn, som vanligvis indikerer en drømmefase.
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 31 uker gammelt. Ettersom det er mindre plass i livmoren, vil ikke fosteret kunne bevege seg like fritt som tidligere og bevegelsene blir mindre. Pupillene begynner å reagere på lys. Kanskje kjenner du rytmiske bevegelser – det er kanskje fosteret som hikker!
Ingen vet hva fostre tenker eller drømmer om, men nå har fosteret REM (Rapid Eye Movement) søvn, som vanligvis indikerer en drømmefase.

[hr]

Uke 34
16.02.09

34+1 i dag[:)] Det er nesten litt uvirkelig at vi allerede er kommet til uke 34 i svangerskapet![:)] Lille i magen er denne uken 32 uker gammel, og jeg kjenner hun begynner å få dårlig med plass[:)] I natt sparket hun så hardt og mye at jeg våknet av det[:D] Men det er jo bare koselig da, så jeg ble liggende og leke med henne og dytte litt tilbake[:)] Jeg gleder meg så inderlig til dagen hun kommer, men jeg vet jeg kommer til å savne å ha henne her også. For det er jo virkelig en helt unik følelse å gå gravid! Å bære barnet sitt inni seg, kjenne hvordan det vokser seg større og sterkere uke etter uke, den enorme følelsen av å ville beskytte og passe på dette lille livet inni magen[:)] Det er nesten litt overveldende i blandt[:)] Og så uendelig godt[:)]
I morgen, tirsdag 17.02.09 er jeg offisielt høygravid[:D] Da er det bare 40 dager igjen til termin[:)] Hehe, det er jo ingenting!! Og jeg er ganske sikker på at jeg ikke skal gå i 40 dager til, så dette kommer til å gå fort fremover[:)]
Sengen vår, eller Lille sin da, er ennå ikke komt til butikken[&o] Vi har fått vite av en annen butikk at lageret som tar inn denne sengen venter den inn igjen 27.02, dette har jeg videre formidlet til butikken der vi kjøper den, og jeg kommer til å gi dem en frist på å få tak i den nå. Det er tross alt 3 mnd siden jeg betalte den, og da ble vi lovet den rett over jul! Og jeg vil gjerne ha det klart til Lille kommer, ikke fordi vi ikke hadde hatt en annen midlertidig løsning, for vi har jo vuggen etter storesøster, men det er jo greit å ha tingene i orden da[:)]
Vi skal på ny kontroll 03.03. og det er dagen de får på seg til å skaffe sengen. Jeg skal ringe dem i uke 9 og "minne" dem på det, så får vi se[:)]
Vi fikk heldigvis byttet bag til vognen da[8D] Mamma, storesøster og jeg reiste ned på torsdag forrige uke og byttet, litt godt å få det gjort[;)] Og siden mamma har 40 % på mange butikker, bla Cubus så måtte det jo bli litt shopping også da[:D] Hehe, fant mange fine lyserosa bodyer og nattiser som det stod Mad about Dad  og IDaddy på,  og sånne klarer jeg bare ikke å gå fordi, jeg MÅ bare ha dem[:D] 
Jeg hadde egentlig lovd meg selv at jeg ikke skulle handle mer kler nå, men jeg gikk på en smell der gitt[:D] Men jeg var veldig tilgitt når pappa to be fikk se hva jeg hadde kjøpt da[8D] Ikke at han var sur før han fikk se det heller[:D]
Og litt klær til storeprinsessen vår ble det selvfølgelig også[:)] Hun har så mye klær den jenta nå at det er helt sykt!![:D] Men hun trengte en del nytt da, men nå er det stopp en stund.. Tror jeg må sette på bremsen litt både til henne og Lille[:D] Neste gang nå får bli til sommeren[8D]

Litt fakta om uke 34 hentet fra Babyverden:
Vekt: 2300 g
CRL: 30 cm
Full lengde: 41 cm

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 32 uker gammelt. Nå flyter det ikke lenger, men hviler i livmoren.
Øynene åpnes når fosteret er våkent, og lukkes når det sover. Øyefargen er vanligvis blå uansett hva som
blir den endelige fargen fordi pigmenteringen ikke er ferdig ennå. Endelig utvikling av øyefarge krever at
øyet blir utsatt for lys, og det kan ta flere uker etter fødselen før barnet får sin endelige øyefarge.
Fingerneglene begynner nå å bli så lange at fosteret kan klore seg selv.

[hr]

Uke 35
24.02.09

Tirsdag og vi er nå i uke 35+2 dager[:)] 
Vi har ikke sullet oss til å ta bilde denne uken, men tenker vi skal få det til i dag, eller kanskje vi bare venter til søndag igjen, det får vi se[:D]
Tirsdag om en uke skal jeg på ny kontroll på sykehuset, det blir en spennende kontroll det!!! Derosm kroppen er begynt å bli moden, skal vi kanskje bestemme dato for igangsetting!   
Hehe, men jeg gleder meg altså Litt sånn skummelt er det jo å tenke på, men det skal det vel være[:)]
Siden vi skal settes i gang før den egentlige terminen har jeg vært litt redd for at kroppen min ikke skulle være klar for dette. Jeg har anket litt på det siden det er så mange som sier at det å bli satt i gang er helt grusomt!! Da får man kjempe vonde, men lite effektive rier, man må presse ut babyen UTEN pressrier osv osv.. Dette høres for meg ikke veldig fristende ut[&:] Så jeg bestemte meg for å gjøre noe med det 
Kjerringråd er vel og bra, men jeg tenker jeg vil ha noe som er litt bedre dokumentert enn det da Så jeg ringer til akupunktør klinikken her jeg bor og snakker med en kjempe koselig dame! Jeg forklarer henne situasjonen i korte trekk; At jeg mest sannsynlig vil bli satt i gang i uke 36-37 pga at jeg hadde styrtfødsel sist, og pga diabetesen. Jeg er litt redd for dette med å bli satt i gang tilfelle kroppen ikke er helt klar for det, og har derfor lyst å forberede kroppen best mulig, at den kan få begynne å jobbe med dette selv, i stedenfor at legene skal proppe meg full i medisiner som skal starte det.
Akupunktøren er helt enig med tankengangen min, og vurderer at dette er noe vi kan gjøre allerede nå, selv om hun i prinsippet ikke gjør det før ETTER uke 37. Men som hun sier, vi klarer ikke å starte noe som kroppen ikke er klar for, så det skader på ingen måte.  Og siden sykehuset allikvel vil sette meg i gang før tiden, så er vel det en grunn til det, og de hadde jo ikke gjort det om det ikke var grunnlag for det.
Så da ville hun gjøre det selv om hun i prinsippet ikke gjorde det så tidlig Første time mandag 23.02[:)]
Og jeg skal heeelt ærlig innrømme at jeg ble glad. Ikke fordi det haster så innmari for meg, men fordi jeg ønsker å være "klar" når de likevel setter meg i gang
Så i går var jeg altså på min første time!! Det var utrolig spennende! Snille mannen min var også med, og endte opp med å bestille time til han også, så kanskje skuldrene hans kan bli litt bedre
Vi begynte med å bare prate litt, og gå gjennom en gang til dette vi snakket om på tlf. Hun forklarte hva og hvordan vi skulle gjøre, og at vi på denne timen i dag begynte veeeldig rolig. Mest sannsynlig ville jeg ikke merke så mye til det annet enn at jeg kanskje ble søvning ut på ettermiddagen[:)]
Så var vi klar for å stte nåler da Jeg la meg på benken og hun begynte med å sette en nål i pannen for avslapping, og en i hver håndledd for det samme. Deretter satt hun 2 nåler i hver legg og 1 nål i hver ankel.
Disse lå jeg med i ca 20 min. Hehe, hun sa også at jeg kanskje kom til å merke at Lille i magen kom til å bli litt aktiv.. LITT!!?[:D] Hun tok helt av!! Hele magen danset jo[:D]
Vi avtalte ny time på mandag 02.03 og onsdag 04.03. og det er på denne siste at vi virkelig setter igang. Da har jeg snakket med sykehuset igjen, og forhåpentligvis fått en dato[:)] 
Jeg hadde IKKE trodd jeg kom til å merke noe som helst bare etter det lille vi gjorde, da vi jo var sååååå forsiktige, men jammen meg Jeg fikk både kynnere og mensmurringer/modningssmerter Og de kom og varte utover hele kvelden og natten[:)]
DETTE har jeg virkelig tro på Det virker vertfall som om kroppen min responderer veldig bra på dette her[:)]
Ingen tvil her vertfall, akupunktur er gode greier

Litt fakta om uke 35 hentet fra babyverden:

Vekt: 2500 g
CRL: 31 cm
Full lengde: 42,5 cm

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 33 uker gammelt. Om du kunne plassere fingeren din i fosterets håndflate, ville den lille hånden lukket seg. Tåneglene når tåspissene.
Navlestrengen er rundt en halv meter lang og mellom en og to centimeter i diameter. Trykket i den og konsistensen gjør at det sjelden blir knute på den, og skjer dette, løsner den som regel av seg selv. Fosteret bruker gjerne navlestrengen som leke og klemmer på den, men det klarer ikke å klemme så hardt at det skades.
Det er i de siste ukene av svangerskapet fosteret legger mest på seg, gjerne over 200 gram i uken!

[hr]
Uke 36
02.03.09

36+1
Jepp, da var Mars, VÅR mnd kommet[:D] Det er jo helt fantastisk!! Nå er det faktisk kun 4 uker igjen til termin[8D] Lille begynner å få det trangt, det kjennes og av og til følels det som om hun prøver å ommøbelere inni meg, flytte litt på ribbeben osv[:D] Det er en tanke ubehagelig, men sikkert ennå verre for henne og ha så liten plass[:)]
I dag skla jeg på akupunktur igjen, gleder meg!! Syns jeg hadde god effekt sist[:)] Jeg bare hååååper det har gjort nok til at vi kan få en dato[:)]
I morgen er nemlig den store dagen[8D] Da skal vi sjekke modning og se om det er noe som går an å sette i gang innen kort tid[:D] Jeg gleder meg SÅÅÅ mye!!
Vi har jo blitt enig om å sette i gang for å unngå en reprise på forrige fødsel, ikke at det var noe galt med den, den gikk bare veldig fort[:D] Og nå vil vi gjerne styre det hele litt mer, sånn at vi rekker frem til føden osv siden vi har litt vei[:)] Jeg tror ikke jeg pakker med meg noe bag i morgen, men jeg tror det er greit at den er klar nå[:)] Og det er den endelig[:)]
Vel, da må jeg fly!

Fakta om uke 36 hentet fra Babyverden:
Vekt: 2700 g
CRL: 32 cm
Full lengde: 44 cm

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 34 uker gammelt. Morkaken som lenge var tyngre enn fosteret, veier nå en sjettedel av fosterets vekt.
Fordøyelses- og tarmsystemet er fremdeles relativt umodent, og vil ikke være helt modent før barnet er tre til fire år gammelt. Nå utgjør fettlaget omtrent 15 prosent av fosterets vekt, og vil gjøre det lettere å regulere kroppstemperaturen etter fødselen. Huden ser lyserosa ut til tross for fettlaget. Årsaken er at blodårene ligger så nær hudoverflaten. Hudfolder rundt blant annet knær, håndledd og nakke utvikles.

[hr]

Uke 37
08.03.09

På selve kvinne dagen går vi inn i uke 37[:)] Det er godt å komme til denne uken syns jeg, for nå blir ikke Lille regnet prematur om hun skulle komme! Det er en god ting[:)] I tillegg kom jo storeprinsessen vår i uke 37, så jeg har et liiiiite håp om at det kanskje kan gjenta seg[:)]
Dagen i dag har gått med til å stryke og henge opp nye gardiner, himmel til sengen til Lille, vasket litt og ryddet[:D] Siste innspurt nå, og vil gjerne ha ting klart til jeg reiser[8D]
I dag når vi spiste frukost ble min kjære sittende og se litt på magen min før han utbryter, "Her har det skjedd noe altså!?"
Jeg tittet ned jeg også og jammen har han ikke rett!! Magen har jo skiftet helt form!?! Vi kune tydelig se at magen hadde synket lenger ned[:)] Og jeg kjenner at den er kommet lenger ned også, og det er jo et godt tegn!![:)]
Utover dagen har jeg hatt mange kynnere med litt mens smerter nederst i magen, jeg tar det som et godt tegn[:)]

09.03.09
I dag har jeg vært på nye akupunktur time[:D][:D] Og snille damen sa at hun helt klart såg forskjell på magen min, og det sa hun før jeg sa noe som helst[:)] Hun kommenterte også at det var mye vann i kroppen min i dag. Og at hun såg forandringer i ansiktet mitt!!! DET tar jeg som et godt tegn!! Og jeg er helt enig, jeg føler jeg ser helt dradd og sliten ut i hele ansiktet[:D] Vanligvis ville man blitt fornærmet for en sånn uttalese, men ikke nå nei[:D] Nå er alt som kan tyde på en nærstående fødsel hjertelig velkomment[8D]
Jeg har stor tro på at akupunkturen hjelper på kroppen min, både med tanke på modning, men også på dette som går på å slappe mer av, sove bedre om natten osv osv[:)] Dette er jo ting jeg merker noe til allerede nå, og det gir meg også tro på at det hjelper på de tingene som jeg ikke helt merker ennå[:)]
Jeg gleder meg og ser frem til fødselen[:)][:)]

Fakta om uke 37 hentet fra Babyverden:

Vekt: 2950 g
CRL: 33 cm
Full lengde: 46 cm

Fosteret er i begynnelsen av denne uken 35 uker gammelt. Nå gjøres bare finpussen mens fosteret fortsetter å legge på seg, og fosteret er snart klart til å bli født. Barnet vil ikke regnes som prematurt (for tidlig) om det fødes etter inngangen av denne uken. De siste ukene vokser fosteret saktere, men gutter vokser vanligvis fortere enn jenter.
Laget av vernix er i ferd med å forsvinne, men noe vil sannsynligvis være til stede og kan faktisk hjelpe under fødselen. Det oljete kremlaget kan gjøre det enklere for fosteret å passere gjennom fødselskanalen.

[hr]
Uke 38
15.03.09

Så lenge som dette har jeg aldri gått gravid før!! Store prinsessen vår kom i uke 37 en gang, så dette er ny rekord for meg[8D]
Kanskje derfor jeg har vært så utålmodig[8|]
Men dette er også siste uken jeg runder, for i løpet av denne uken blir jeg satt i gang!![:D] Jeg ønsker ikke å gå inn på dato helt ennå, noen hemmeligheter må man jo ha[8D] Men nå er det altså like rundt hjørnet[:)] Og vi gleder oss stort, både mannen min, storesøster og meg[:D] Samtidig som det er helt surrealistisk å tenke på at det snart kommer et helt nytt lite menneske inn i familien vår
I morgen skal jeg akupunktur igjen, og forhåpentligvis blir det den siste[:)] Er jeg ekstra heldig så vipper den meg over kanten, men jeg har mine tvil om det egentlig.. Men vi får se[:)] Det virker som om tuppa her har veeeldig god tid mtp det å komme ut[:D] Nesten sånn at jeg får litt dårlig samvittighet når jeg nå skal "tvinge" henne ut før tiden[8D] Men det går nok bra likevel, hun er jo ikke lenger prematur, alt er ferdig og hun er egentlig klar...hun vet det bare ikke selv ennå[:D] 

Nå ser vi bare frem til å møte deg lille prinsessen vår

Litt fakta om uke 38 hentet fra Babyverden:
Vekt: 3200 g
CRL: 34 cm
Full lengde: 48 cm  
Fosteret er i begynnelsen av denne uken 36 uker gammelt. Håndgrepet blir fastere, og fosteret reagerer tydeligere på lys og lyd. Kroppen er rund og lubben. I tarmen finnes det nå en betydelig mengde mekonium, også kalt barnebek, som vil utgjøre barnets første avføring og fylle den første bleien kort tid etter fødselen.
Hodet ligger som regel ned og er gjerne festet i bekkenet. Det er så trangt i livmoren nå at armer og bein er trukket nært opp til kroppen.
Skjelettet blir stadig hardere, men ikke alle beina i kroppen vil være solide ved fødselen. I hodeskallen er det små åpninger for at hodet skal kunne tilpasse seg fødselskanalen. Hodet kan kanskje se litt merkelig ut like etter fødselen, men vil få tilbake sin vanlige, avrundede form etter kort tid.

[hr]

Nyttige ting jeg kommer over

BabyBæring

Gro Nylander Overlege på Riksen har skrevet om hva forskning sier om babybæring. Legger den inn her.

* Mindre gråt,mer søvn. Spebarn som får mye fysisk kontakt,gråter langt mindre enn gjennomsnittet,og de sover mer. Det virker i sin tur beroligende på foreldrene.
* Mindre stress,uro og angst. Stresshormonet kortisol synker både hos mor og barn ved nærkontakt. Velværehormonene oksytocin og endorfin øker hos begge. Angst og uro synker.
* Bedre blodsukker og tempratur. Babyen holder jevnere blodsukker og tempratur ved kroppskontakt.
* God hofteutvilkling. Bæring slik at barnet ligger med magen mot den voksnes forside,og bena trukket opp i "froskestilling" er så gunstig for utviklingen av hofteleddene at selv barn som ellers må ligge med en svær Freijkapute mellom bena,kan slippe den stunden de bæres slik.
* Øker tilknytning. Når barnet bæres slik,påvirke det den lille hjernen. Foreldrene oppfatter umiddelbart selv små signaler fra barnet og omvendt. Hvis det skjer noe skremmende,kanskje en voldsom lyd,siles opplevelsen for barnet ved at mor/far forblir rolig. Gløtter barnet opp,er ansiktet til den voksne avslappet og hjerteslagene blir ikke raskere.
* Fremmer amming. Kort vei til matfatet.
* Praktisk. Det er lettere å komme opp trapper,over snøhauger,av og på bussen og ut og inn av butikker.
*Andre kan bære. Pappa/besteforeldre.

[hr]

Linker til ting jeg vil huske

[link=http://forum.babyverden.no/tm.aspx?m=10058904&mpage=1&key=Elektrisk�]Brystpumpe tråd[/link]

[link=http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=2828]Sikring av barn i bil[/link]

Mammas bøker

Mammahuset liker å lese om det som opptar henne der og da[:)] Og akkurat nå er det selvfølgelig lille i magen, men også barn og ernæring[:)] Så for tiden går det mye i disse bøkene [:)] Tittelen er linker så du finner dem lett[:)]

[link=http://www.tanum.no/product.aspx?isbn=8717056012]Fødsel uten smerte[/link]

[link=http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=131892&rom=MP]Et barn blir til av Lars Hamberger og Lennart Nilsson[/link]

[link=http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=131011&rom=MP]På vei av Gro Nylander[/link]

[link=http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=189122&rom=MP]Barn i balanse av Fedon Lindberg[/link]

I tillegg Har jeg store planer om å lage en skikkelig fin svangerskapsdagbok, og bestilte derfor denne for en tid siden:

[link=http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=153599]Min svangerskapsdagbok[/link]

Og den er kjempe fint laget, med god plass til egne notater, bilder og hva det måtte være[:)]

Smilyer som vi ikke har her på BV men som jeg liker for godt til å la være å dra med meg[:D]

[link=http://forum.babyverden.no/tm.aspx?m=10124911][/link]                       

Jeg har vært på kontroll i dag, trodde det bare var en helt vanlig kontroll, men så viste det seg at jeg skulle få ultralyd 
Både pappa og meg ble jo kjempe glad, for kanskje de kunne klare å se hva som skjuler seg i magen vår i dag da[:)] 

Men før vi kom inn til ultralyden så fikk vi snakket med verdens herligste jordmor! Hun var bare helt fantastisk[:)] HENNE gleder jeg meg til å fortsette hos[:)] 
Først viste legen oss ansiktet til baby, og vi så det så klart og tydelig!! Herregud så nydelig!!     
Deretter kom en vanlig kontroll og hun tok magemål, lårbein osv osv.
MAD (magemål) var  43
BPD (Hodemål) var   46
Femur (Lårbein) var 33

Og så helt mot slutten spurte jeg om hun kunne se om det var gutt eller jente, og så begynte hun å prøve og det tok ikke lang tid før hun var på rett plass[:D]
Så da fikk vi endelig vite hva vi venter!!
VI skal ha..................

EN LITEN PRINS!!!

[hr]

03.12.08

Haha, jeg ler meg nesten i hel!!! Nå har vi vært på ultralyd igjen[:D]
VI fikk se ansiktet ditt så tydelig og klart, og du lå og suttet på totten din, såååå nydelig Det er så godt å se deg igjen, jeg gleder meg sånn til du kommer skjønner du[:D]
Dadda og mormor var også med, og dadda var veldig bestemt på å få vite kjønnet ditt siden hun ikke var helt enig med at de sa du var gutt sist gang[:D] Legen spurte dadda hva hun ønsket seg, og hun sa en liten søster, "vel, da kan det se ut som om du får viljen din, for jeg kan IKKE se hvordan dette skal være en gutt!"
Jeg kunne ikke annet enn å le, vi som har kjøpt SÅ masse gutte klær da[:D] Heldigvis bare for de første mnd[:D] Legen i går var altså ganske sikker på at du er en liten prinsesse[:D]
Kanskje jeg skulle skiftet farge på skriften min til råååsa nå da[8D]
Vi har hele tiden trodd du var en liten gutt, og gledet oss veldig over det siden vi har dadda fra før, men jeg kjenner at det er akkurat like kos at du er en liten jente[:)] Det spiller ingen rolle i det hele tatt[:)] Du er jo verdens søteste lille baby

[hr]

15.12.2008

I dag har pappa og jeg vært på 3D ultralyd, og det var helt fantastisk å se deg sånn inni magen! Du er så nydelig! 
Pga at vi har fått beskjed om at du er både gutt og jente, så ville vi at de skulle se ekstra godt etter i dag, sånn at vi kunne få et endelig svar[:)] Selv om vi jo har vært ganske sikker fra starten av at du har vært en liten gutt[:D] Men du verden så feil vi har tatt! Kunne ikke tatt mer feil enn det, for du er jo en liten
PRINSESSE

akkurat som storesøster[:D]
Når vi ringte dadda og fortalte at du også er en liten jente ble hun så glad at hun begynte og gråte[:)] Av glede så klart[:)]Hun har håpet og ønsket så sterkt at du skulle være en liten jente, og gleden var deretter i dag når hun endelig fikk svaret hun hadde lengtet etter[:)]

Vi ble også kjempe glad[:D] Men for oss har det vært viktigs at du var frisk og fin, ikke om du er gutt eller jente, for det spiller i grunn ingen rolle[:D]

Jeg håper tiden går fort frem til vi får treffe deg lille jenten vår, men vi vil du skal være der inne til minst midten av mars[:D]

[hr]

05.11.2008
Pappa kjente deg sparke for aller første gang

14.11.2008
Dadda kjente deg sparke for aller første gang 

25.11.2008

I dag reiste dadda, pappa og jeg til Haugesund for å se på vogn til deg[:)] Jeg hadde på forhånd bestemt meg for at jeg vil se ekstra nøye på en vogn som heter OTH, for den hadde jeg hørt så mye bra om... Vi skulle også se på Stokke Xplory og finne ut hvordan denne oppførte seg på grus og snø, vi har jo lyst å kunne gå tur over alt, ikke bare på ny asfalterte veier og senter! I tillegg hadde jeg lyst å se på Simo Duo vognen, selv om jeg tror den kanskje vil bli for stor for bilen vår..
Vel, første butikken vi var på var det ikke så mye hjelp å få egentlig, så vi gikk nå der og tittet litt, før vi reiste videre, ikke så mye klokere egentlig..[:)]
Vi ankom Raglamyr og butikken BABY-HUSET uten de helt store forventningene. Stille og rolig gikk jeg inn og tittet litt mens dadda var på lekebutikken og pappa hadde et annet ærend. Jeg hadde ikke vært der i 1 minutt engang tror jeg, så kom det en dame bort og spurte om jeg ville ha noe hjelp, nja.... Jeg ser litt etter en vogn som heter OTH, har du den? Og der var vi igang[:D]
Hun tok den ut, og viste den skikkelig frem. Jeg syns den så litt liten ut egentlig, og heldigvis kom pappa da, og var helt enig[:)] Ved siden av OTH stod det en annen kul 3-hjuling, som var litt større. Snille damen tok den frem, hun viste oss også denne vognen grundig, la den sammen så vi fikk se hvor liten den ble og viste hvilken bag den hadde. Hun hadde også mye god fakta om vognen, og hvorfor hun selv syns den var et bedre valg enn OTH'en[:)]
Jeg var allikevel ikke helt overbevist, og ville se litt mer, og det fikk vi[:)] Og hun ble med over alt og viste og forklarte det meste med alle vognene vi så på, hun var rett og slett kjempe flink! Det var så koselig å få så god service!! Siden jeg selv eier og jobber i butikk så vet jeg jo litt hva jeg gir til mine kunder, og forlanger derfor litt igjen når jeg er ute og shopper, får jeg dårlig service går jeg bare med et smil[:D] Men ikke her, det er lenge siden jeg har fått så god service noen plass! Det er helt sikkert! Ikke bare kunne hun mye om vognene hun hadde, hun visste hvordan hun skulle presentere dem også, helt knall!! En 6'er til damen på BABY-HUSET fra meg[:)]
Etter sikkert over en time hadde vi fått kjempe god info, masse brosjyrer og priser på de vognene vi lurte på, gikk vi omsider ut for å tygge litt på all infoen[:)]
Det er rart hvordan det går, vognene jeg var nesten helt sikker på at jeg ville ha, var nå uaktuelle, mens vogner jeg aldri hadde sett før var plutselig veldig aktuell[:)] Men men, på tross av total forvirring noen dager, er jeg veeeldig glad for at vi reiste og så på alle de vognene, vi fikk et mye bedre vurderings grunnlag da[:)]
Og endelig har vi bestemt oss[:D] Det blir hverken Stokke, Emmaljunga, OTH eller Simo, som vi først hadde tenkt[:D]

Pappa var den som falt for den først, jeg likte den godt jeg også, men den hadde 1 minus, den kan kun være vendt en vei som sportsvogn... Jeg trodde dette var ganske big deal for meg, at dette kom til å bli helt grusomt for meg.. Men som pappa sier så fint, Tror du virkelig sønnen min ikke vil sitte og se ut i verden?[;)] Hehe, og det har han jo helt rett i!! Det er klart du vil det[:D] Og da ble valget kjempe lett!!

Vognen vi endelig har bestemt oss for er denne:

TFK JOGGSTER TWIST

Det eneste jeg ikke har landet helt på ennå er fargen[:)] Jeg liker flere av dem, men noen av dem kun i bag... Jeg er ganske sikker på at jeg vil ha sportsvogn delen i svart, men babybaggen vet jeg ikke... Jeg liker alle disse kjempe godt!

Jeg liker til og med disse to litt!!!![:-]

Og det er nesten alle fargene det[:D] Mangler kun noen få[:D] Men men, vi skal nok finne ut av det[:)] Pappa er veldig for svart, og det er jo safe, og jeg er enig i sportsvogn delen, den kan godt være svart, men det hadde jo vært litt gøy med en annen farge på baggen da[:)] Men vi får se[:)] Enig blir vi uansett[:)]

Hehe, og i dag har jeg ikke lyst på de to nederste lenger vertfall, så  det blir i det minste mindre å velge i etterhvert[:D]
I tillegg har jeg fått vite at denne uken er det tilbud på Barnas Hus, så da får vi den billigere også[:D] 5999,- for BÅDE vogn og bag[:)] Det liker vi[:D] 

[hr]
02.12.2008

Da har vi endelig bestemt oss for farge[:D] Vi var og så på vognen på Barnashus i dag, og da klarte vi endelig å bestemme oss[:)]
Og dette ble resultatet:

Svart sportsvogn (det visste vi jo[8D])                              og den svarte baggen[:)]

Nå bare gleder jeg meg til vi skal til Haugesund på nok en ultralyd i morgen, for da skal dadda, mormor og jeg innom Baby-Huset på Raglamyr igjen[:)] Og dersom jeg får samme pris der som Barnas Hus tilbyr meg, så bestiller og betaler jeg vognen der i morgen[:)]
Så da er det bare å  og  om at vi får det[:)] 
Prisen på Barnas Hus er ut denne uken, så om det av en eller annen grunn ikke skal gå som jeg håper i morgen, er det bare en telefon til Bergen så er den bestilt[:)] 
Wiiii som jeg gleder meg

[hr]

03.12.08

Da har vi vært på ultralyd igjen[:D] Å lille var så søøøt! Lå og suttet på totten sin 

Etter ultralyden kjørte vi til Baby-Huset igjen, jeg var litt spendt på om jeg ville få vognen til samme pris som på BarnasHus.. Men jeg trengte ikke bekymre meg, jeg fikk nemlig det[:)] Riktig nok noen 100 lapper mer, men det var så lite at det er ikke noe å snakke om. Det er det det ville ha kostet å sende vognen til oss fra Barnashus unasett, så da går det fint[:)]
Så nå er vogn bestilt og betalt, det var en sann lettelse!!![:)] Jeg bestilte også regntrekk, bilsete adapter og pose[:)] Nå bare gleder jeg meg til 15.12 for da reiser vi å henter det
Vi endete opp med å bestille svart vogn og blå bag, jeg er selvfølgelig ikke helt sikkert på om det er det jeg ville ha lenger[:D] Men sånn er det bare[:D] Kan jo ikke være sikker på alt her i verden[:D]

[hr]

15.12.2008

I dag har vi endelig hentet vognen din![:)] Vi var først på 3D ultralyd for å se deg, og etterpå skulle vi handle litt[:)] For en stund tilbake fikk vi jo vite at du skulle være en gutt, så vi bestilte vogn i en fin dus blåfarge, men nå vet vi jo bedre[:D] Men vi bestemte oss for at vi ønsket å beholde den blå baggen uansett vi, åsså får vi heller ha rosa pose oppi[:D] Og sånn ble det[:)]
Vi tittet også litt på sengen din, den er heeeelt nydelig! Åsså så vi på stellebord til deg, men dette kjøper vi først etter jul[:)] Jeg gleder meg sååååå inderlig til å ha alt dette på plass hjemme!! Da er det jo bare for deg å komme[:D]

ORIGINAL: Kibou

så bra dere fikk god service!!

enig i at det er viktig.. ikke jobbet noe særlig i butikk, men på kundeservicetelefon...i 5 år [8|] poenget med å være der som butikkansatt må jo være å hjelpe kundene til å bli fornøyd og å få med alt de trenger..

og så fin vogn [:D][:D]
lykke til med fargevalg.. [:D]

Ja, det var helt knall å få så god service[:)] Og i tillegg at hun hadde så uendelig god kunnskap om de forskjellige vognene! Sånt liker jeg[:)] For det er sant som de sier, kunnskap selger[:)]
Vi handlet ikke noe der og da, men jeg vet at jeg kommer tilbake for å bruke ganske mye penger der etter jul, og det vet hun også[:D]
Hehe, fargevalg ja... Jojo, det kan jo bli artig det[:D] Jeg tror jeg har kommet meg ned på to-tre farger nå da, enten blå, grå eller den helt lyse[:)] Men vi får se[8D]
Jeg var jo fast bestemt på 2 andre vogner også, og mye har endret seg underveis[:D]

Å![:)] er det det, det må jeg sjekke ut[:D] Tuuuusen takk snille deg 

ORIGINAL: Snøjenta

så flink du er til å oppdatere sida di! jammen masse koselig å lese her [:)] 

Å så koselig[:)] Tusen takk[:)]
Jeg prøver å være litt flink til det, jeg har store ambisjoner om å bruke dette til Svangerskapsdagboken jeg skal skrive en gang[:D] Jeg har kjøp boken og alt sånn, jeg har bare ikke kommet helt i gang med resten ennå[8D] Men derfor er det så ok og ha det her[:)]

hei! knall fine sia du har[:D]

er du fra haugesund forresten?? såg det sto masse om haugesund i teksten din

å en kanll fin mage du har da [:)][:)]

Hei Silje!

Jeg er ikke fra Haugesund nei, ei heller bor jeg der, men er ikke så langt i fra da[:)]
[:)]Så kjekt at du likte siden vår[:)]

Ønsker alle en strålende jule feiring

Håper alle får en fin julefeiring sammen 
 med familien, sine kjære og alle ellers 
 dere feirer med

God mat og pakker hører med  

God Jul!!!
Du har så fin mage!!! Og så tøffe tatoveringer!!!
Opplever du at de blir strekt i takt med magen eller er de like fine?? [:)]

Takk for det[:)]

Ang tattooene så aner jeg ikke, jeg hadde ikke alle de sist jeg gikk gravid, så den
på magen og de i ryggen går gjennom sin første graviditet nå[:)]
Men jeg håper det skal gå bra, satser jo på det[:)]

Håper du får en strålende jul med dine kjære[:)]

Back
Topp