Dette er 1/3-1/2 timeplan i timer, om du teller 60-minutters timer. Det hørtes veldig mye ut. Da vi måtte ha ulike friminutt gikk det ikke så veldig mye ut over ordinært timeantall på timeplanen, kanskje Max 2 timer i uka. Det det gikk mest tid til var håndvask, vask av pulter og stoler og Max 5 elever i garderoben samtidig. Det tar tid når du skal ha opp til 130 elever inn/ut samme dør.
Vet ikke hvor gammel din eldste er. Uteskole kan være lærerikt for eldre barn også, det er helt avhengig av hvordan dagene er lagt opp.
Her er vi tilbake til ordinær timeplan, bortsett fra at kommunen ikke kan tilby svømming nå. Elevene har friminutt samtidig, men i trinnvise soner. Ikke dusj etter gymen, utegym så lenge det er ok å ha ute.
Klarer ikke helt å se for meg engelsk grammatikk læres ute, i skogen med pølser på bålet, men hvem vet. Vet bare at uteskole her = lek og moro og det er fint det, men vi går på skolen for en grunn og mangle vesentlig grunnleggende ting i matte på VGS f.eks kan gjøre at man ikke kommer seg gjennom de årene.
S å fint at så mange er positive til at skolen blir mer ute, jeg også synes uteliv er flott, men når de tidligere har sittet 2-3 timer etter skoletid med lekser, lærene argumenterer med at det må de for pensumet er for stort og nå skal de miste en hel dag pluss noen timer her og der ellers i uken hver uke. Har pensumet blitt mindre i løpet av koronatiden?
At barn må snakke engelsk med hverandre er vel og bra, engelsk er et språk vi bruker mye i hjemmet vårt. Men grammatikk som man må ha for å komme seg gjennom skriftlige lærer man lite av når man snakker muntlig, klart kan man lære naturfag, ha gym osv ute. Det er ikke de fagene som bekymrer meg. Det er matte, engelsk og norsk. Tre veldig viktige fag for å klare seg videre i livet komme seg gjennom skolen.
Men det er godt å se at andre skoler klarer å undervise i slike fag ute, de gjorde ikke det tidligere hos oss. Kanskje de får det til i år.
Jeg har ikke sagt at eldre barn ikke kan eller bør ha uteskole, men det er vanskeligere å undervise i fagene pga pensumet. Men godt jeg tar feil, og håper jeg tar feil da jeg tror undervisningen må skje hjemme etter skoletiden
Småtrinnet derimot der mye består av lesing og lære telling, pluss og minus osv er det mye lettere å få til uteskole med undervisning og faktisk en bedre innlæringsmetode for mange barn. Så det synes jeg er flott. Jeg selv mistet mye på barneskolen pga sykdom og tilpasset undervisning. Det har gjort at jeg ikke klarte å fullføre videregående da jeg burde, men senere enn alle andre på min alder. Var mange åpne hull og tette, mulig derfor jeg ser på dette med bekymring