Mister mye faglig undervisning. Hva med deres skolebarn?

Agnete

Forumet er livet
Jeg ble litt bekymret når jeg så timeplanen til min eldste nå, mange timer utgår pga smittevern.
De vil miste mye timer pga andre tider på friminutt, og ikke minst de mister en hel dag med undervisning pga utedag. Jeg er redd dette vil gjøre at mange faller langt bak, inkludert mitt barn. Det er ikke sånn at dette kan bli tatt igjen om to år om da pandemien er over. Hva tenker dere foreldre som har skolebarn ang dette? Og hvordan gjøres dette på andre skoler?

Jeg tenker de fortsatt kan ha mye undervisning ute jeg. Og jeg tenker veldig mange barn har godt av å være mer ute, og at det kan være veldig positivt for de som sliter med å sitte inne ved pulten hver dag.

Uteundervisning er topp synes jeg, kunne ønske det var fast på alle skoler en dag i uken.
Så jeg tenker ikke man havner bakpå pga det.

Uteskole har våre hver uke de fire første årene. Og de har mye undervisning der altså.

Men begge mine, 4 og 7 klasse, har ordinære timeplaner. Utegym for tiden, og ingen dusj, men det går bra. Matlaging har de bare i 6. Så hvordan det påvirkes vet jeg ikke. Før sommeren gikk jo mkn eldste i 6, og de hadde matlaging bare hjemme selv etter at skolen åpnet igjen. Tilsendt oppskrift.

Men timeplanen i år er normal

Uteskole har de en gang i uka gjennom hele barneskolen her, så det bekymrer meg ikke overhodet. Mye god læring i å være ute.

Ser ut som timeplanene deres begge er rimelig normale igjen. Utegym da, men det er pga ungdommer har gjort hærverk i gymsalen. Så de må fikse den.
Ellers har de fast utetime også da innimellom på planen. Alltid vært slik da.

5.klasse og 9.klasse her i år.

Jeg tenker de fortsatt kan ha mye undervisning ute jeg. Og jeg tenker veldig mange barn har godt av å være mer ute, og at det kan være veldig positivt for de som sliter med å sitte inne ved pulten hver dag.
De skal ikke ha noen fag ute og vanskelig med læring for store barn ute, de liksom over det nivå der. Men småskolen synes jeg det er flott med uteskole :)

Her har de vanlig timeplan igjen, bortsett fra utegym( de to som går på barneskolen). Snuppa som er begynt på ungdomsskolen idag har vanlig timeplan med gym og svømming. Eneste er at pultene står for seg selv, og ikke ved siden av hverandre to og to. Uteskole synes unga er gøy, så gjør ikke meg noe.

Ser ut som timeplanene deres begge er rimelig normale igjen. Utegym da, men det er pga ungdommer har gjort hærverk i gymsalen. Så de må fikse den.
Ellers har de fast utetime også da innimellom på planen. Alltid vært slik da.

5.klasse og 9.klasse her i år.

Utegym her også, det tenker jeg ikke så mye på, bare fint og man kan gjøre mye gym ute :) Men her ryker det 3 timer matte i uken, 4 timer norsk og 2 timer engelsk. Siden vi skal holde på med dette antageligvis ut skoleåret blir det mye tapte undervisningstimer. Det bekymrer meg endel. Og håper ikke de skal ta igjen det tapte i lekser.

Last edited:
Utegym her også, det tenker jeg ikke så mye på, bare fint og man kan gjøre mye gym ute :) Men her ryker det 3 timer matte i uken, 4 timer norsk og 2 timer engelsk. Siden vi skal holde på med dette antageligvis ut skoleåret blir det mye tapte undervisningstimer. Det bekymrer meg endel. Og håper ikke de skal ta igjen det tapte i lekser.
Dette er 1/3-1/2 timeplan i timer, om du teller 60-minutters timer. Det hørtes veldig mye ut. Da vi måtte ha ulike friminutt gikk det ikke så veldig mye ut over ordinært timeantall på timeplanen, kanskje Max 2 timer i uka. Det det gikk mest tid til var håndvask, vask av pulter og stoler og Max 5 elever i garderoben samtidig. Det tar tid når du skal ha opp til 130 elever inn/ut samme dør.

Vet ikke hvor gammel din eldste er. Uteskole kan være lærerikt for eldre barn også, det er helt avhengig av hvordan dagene er lagt opp.

Her er vi tilbake til ordinær timeplan, bortsett fra at kommunen ikke kan tilby svømming nå. Elevene har friminutt samtidig, men i trinnvise soner. Ikke dusj etter gymen, utegym så lenge det er ok å ha ute.

Vanlig plan denne uken. Vi får for maks 2 uker om gangen så aner ikke resten. Nå er hu i 2 klasse men har sett fordeler med uteskole. Naturfag og matte blir gjort litt morsommere på den måten. De får jo også norsk på de minste da de må skrive om det i uteboka. Jeg håpet de skulle fortsette med det. Er nabo med skolen og var mange blide barn etter at skolene åpnet igjen. Gikk tur og møtte mange klasser med lærevillig barn i alle aldre.

De skal ikke ha noen fag ute og vanskelig med læring for store barn ute, de liksom over det nivå der. Men småskolen synes jeg det er flott med uteskole :)
Hvor store barn har du?
Seøv ungdomsskolen klarer å få til god undervisning ute

det er da mye de kan lære ute, i alle aldre. Om lærerene ikke klarer å lære barna noe ute bør de planlegge litt? Jeg har faktisk vært inne på tanken at eventbyråer kan bidra, mulig det er en yrkesskade at jeg tenker det :p men de er flinke til å tenke utenfor boksen, og håndtere store grupper som deles inn i mindre grupper på forskjellige stasjoner osv.

Min 9klassing hadde utedag i dag. Sykkeltur og bading = gym. I tillegg måtte de snakke engelsk =språk.
Dette er ikke permanent men en myk start på året. Timeplanen ser ganske normal ut med utegym når det er på planen.
For øvrig har skolen (før corona) jobbet med Liv og røre-prosjekt, og når jeg ser alle bildene skolen legger ut med alle de aktivitetene og opplevelsene barna mine får i nærmiljøet her, så er jeg hellig overbevist om at de lærer MASSE - både i aktivitet ute og på rumpa på en stol inne. Vi er heldige og har naturen utenfor døra her vi bor og går på skole, ikke alle har skog, fjell og sjø en armlengdes avstand fra klasserommet dessverre.

https://www.vtfk.no/meny/tjenester/opplaring-og-folkehelse/folkehelse/liv-og-rore/

Dette er 1/3-1/2 timeplan i timer, om du teller 60-minutters timer. Det hørtes veldig mye ut. Da vi måtte ha ulike friminutt gikk det ikke så veldig mye ut over ordinært timeantall på timeplanen, kanskje Max 2 timer i uka. Det det gikk mest tid til var håndvask, vask av pulter og stoler og Max 5 elever i garderoben samtidig. Det tar tid når du skal ha opp til 130 elever inn/ut samme dør.

Vet ikke hvor gammel din eldste er. Uteskole kan være lærerikt for eldre barn også, det er helt avhengig av hvordan dagene er lagt opp.

Her er vi tilbake til ordinær timeplan, bortsett fra at kommunen ikke kan tilby svømming nå. Elevene har friminutt samtidig, men i trinnvise soner. Ikke dusj etter gymen, utegym så lenge det er ok å ha ute.

Klarer ikke helt å se for meg engelsk grammatikk læres ute, i skogen med pølser på bålet, men hvem vet. Vet bare at uteskole her = lek og moro og det er fint det, men vi går på skolen for en grunn og mangle vesentlig grunnleggende ting i matte på VGS f.eks kan gjøre at man ikke kommer seg gjennom de årene.
S å fint at så mange er positive til at skolen blir mer ute, jeg også synes uteliv er flott, men når de tidligere har sittet 2-3 timer etter skoletid med lekser, lærene argumenterer med at det må de for pensumet er for stort og nå skal de miste en hel dag pluss noen timer her og der ellers i uken hver uke. Har pensumet blitt mindre i løpet av koronatiden?
At barn må snakke engelsk med hverandre er vel og bra, engelsk er et språk vi bruker mye i hjemmet vårt. Men grammatikk som man må ha for å komme seg gjennom skriftlige lærer man lite av når man snakker muntlig, klart kan man lære naturfag, ha gym osv ute. Det er ikke de fagene som bekymrer meg. Det er matte, engelsk og norsk. Tre veldig viktige fag for å klare seg videre i livet komme seg gjennom skolen.
Men det er godt å se at andre skoler klarer å undervise i slike fag ute, de gjorde ikke det tidligere hos oss. Kanskje de får det til i år.
Jeg har ikke sagt at eldre barn ikke kan eller bør ha uteskole, men det er vanskeligere å undervise i fagene pga pensumet. Men godt jeg tar feil, og håper jeg tar feil da jeg tror undervisningen må skje hjemme etter skoletiden

Småtrinnet derimot der mye består av lesing og lære telling, pluss og minus osv er det mye lettere å få til uteskole med undervisning og faktisk en bedre innlæringsmetode for mange barn. Så det synes jeg er flott. Jeg selv mistet mye på barneskolen pga sykdom og tilpasset undervisning. Det har gjort at jeg ikke klarte å fullføre videregående da jeg burde, men senere enn alle andre på min alder. Var mange åpne hull og tette, mulig derfor jeg ser på dette med bekymring

Last edited:
Hvor store barn har du?
Seøv ungdomsskolen klarer å få til god undervisning ute
Kan jeg spørre om hvordan de underviser?
Helt med på undervisning i visse fag går, men det er ikke de fagene jeg bekymrer meg for. Hvordan underviser de i matte f.eks? Og her har de en hel haug med forskjellige lærere pga fagene, og det er kun kontaktlærer som er med på tur, den personen kan ikke ha engelsk eller matte. Timene kan da heller ikke flyttes noe særlig på da det skal passe med undervisning i andre klasser også.

Der var jo påfallende mye og mange timer i kjernefag som utgår hos dere. Hos oss mister de altså ikke timer.

Uteskole er somregel beregnet, noen år oppgitt på timeplanen men i år sto det ikke, som en andel norsk, matte og mest naturfag. Men da er der småskolen og rimelig lett å telle, legge sammen. Trekke fra, dele og denslags, de skriver om det i boka si, de lærer naturlig nok mye naturfag. Og det dekket vel også den ene timen fysisk fostring de skal ha hver uke. Gym kommer utenom.

Mye regning kan jobbes med på tur, og ikke minst den delen av faget som er hoderegning. Utrolig viktig også for eldre elever å ikke måtte regne på papir eller kalkulator for å finne ut alt mulig.

Men det krever en del av lærerene å planlegge slike timer. Grilling av pølser er ikke så mye matt eller engelsk nei.

På vår skole jobber de systematisk med uteskole i småtrinnet, og er gode på det. Noen tverrfaglige dager med de eldre også men ikke på ukentlig basis.

Eldste skal på sykkeltur i gymtimene i morgen, det er jo helt innafor. Rett hjem og i dusjen etterpå. Det er meldt regn, og dessuten har han bursdag så vi får gjester etter middag.

Men hvordan det blir utover skoleåret hip tiden vise. Vi har fått ordinær timeplan som gjelder så lenge det er gult eller grønnt nivå. På rødt blir det annerledes men det tar vi omd et blir aktuelt.

Jeg ble litt bekymret når jeg så timeplanen til min eldste nå, mange timer utgår pga smittevern.
De vil miste mye timer pga andre tider på friminutt, og ikke minst de mister en hel dag med undervisning pga utedag. Jeg er redd dette vil gjøre at mange faller langt bak, inkludert mitt barn. Det er ikke sånn at dette kan bli tatt igjen om to år om da pandemien er over. Hva tenker dere foreldre som har skolebarn ang dette? Og hvordan gjøres dette på andre skoler?
Jeg tror faktisk at det kan bli motsatt! :) ser jo i de landene hvor de har kortere dager at læringen er større. Praktisk læring er jo også viktig :) ukedagene blir vel brukt til d?

Der var jo påfallende mye og mange timer i kjernefag som utgår hos dere. Hos oss mister de altså ikke timer.

Uteskole er somregel beregnet, noen år oppgitt på timeplanen men i år sto det ikke, som en andel norsk, matte og mest naturfag. Men da er der småskolen og rimelig lett å telle, legge sammen. Trekke fra, dele og denslags, de skriver om det i boka si, de lærer naturlig nok mye naturfag. Og det dekket vel også den ene timen fysisk fostring de skal ha hver uke. Gym kommer utenom.

Mye regning kan jobbes med på tur, og ikke minst den delen av faget som er hoderegning. Utrolig viktig også for eldre elever å ikke måtte regne på papir eller kalkulator for å finne ut alt mulig.

Men det krever en del av lærerene å planlegge slike timer. Grilling av pølser er ikke så mye matt eller engelsk nei.

På vår skole jobber de systematisk med uteskole i småtrinnet, og er gode på det. Noen tverrfaglige dager med de eldre også men ikke på ukentlig basis.

Eldste skal på sykkeltur i gymtimene i morgen, det er jo helt innafor. Rett hjem og i dusjen etterpå. Det er meldt regn, og dessuten har han bursdag så vi får gjester etter middag.

Men hvordan det blir utover skoleåret hip tiden vise. Vi har fått ordinær timeplan som gjelder så lenge det er gult eller grønnt nivå. På rødt blir det annerledes men det tar vi omd et blir aktuelt.
De eldre har ikke en hel dag satt av til uteskole de da? Ja, det er mye av de veldig viktige fagene som forsvinner og det blir ikke tatt igjen på uteskole. Uteskole er i skogen, med lek og fysiske aktiviteter ofte med grilla pølser og kakao på termos. Så spent på om det blir noe annet men ser ikke for meg det da de lærene som har fagene som de mister er ikke med på tur. Jeg er redd vi får en generasjon med mye tapt kunnskap når de mister så mye skole fremover, hjemmeskolen også var det ingen undervisning kun Enkle oppgaver som barna kunne utføre selv. Mye oppgaver som å hjelpe til hjemme osv.

Kan jeg spørre om hvordan de underviser?
Helt med på undervisning i visse fag går, men det er ikke de fagene jeg bekymrer meg for. Hvordan underviser de i matte f.eks? Og her har de en hel haug med forskjellige lærere pga fagene, og det er kun kontaktlærer som er med på tur, den personen kan ikke ha engelsk eller matte. Timene kan da heller ikke flyttes noe særlig på da det skal passe med undervisning i andre klasser også.
Undervisningen legges jo opp forskjellig fra uke til uke, jeg jobbet på skole hvor vi hadde utedag hver uke.
De har jo uansett ikke matte , engelsk og norsk hver dag, da er det jo bare å legge de til andre dager enn utedagenf.

Back
Topp