Misofoni

CecilieR

Gift med forumet
Januarlykke 2016
Et lite sukk fra meg nu som en plage jeg har hatt siden barneskolen endelig har fått et navn. Misofoni.

Da jeg var rundt 8-9 år ble jeg med faren min på jobben hans før jeg skulle til skolen, han kjørte de lokale bussene og jeg kunne sitte på når han kjørte skoleruta. Når vi satt på stasjonen og spiste frokost innså jeg plutselig at han smattet når han spiste. Dette hadde jeg ikke hørt før og var overbevist om at det var nytt. For ikke å snakke om at jeg hatet det.
Da jeg snakket med min mor om det senere fortalte hun at han alltid hadde smattet når han spiste. Jeg var fortvilet, hvordan kunne jeg plutselig bare høre det og hate det så intenst? Hvor kom det fra?
Ikke ble det bedre heller.
Jeg hatet å spise mat sammen med ham og det utviklet seg til andre lyder og. Når søsteren min tastet på telefonen, bet negler eller tygget mat. Jeg kunne ikke fordra å spise mat med de eller kjøre lengre bilturer. Min far pleide alltid å snavle på ett eller annet i bilen, min mor pleide å tygge tyggis og min søster ville bite negler fordi hun visste det plaget meg. Om jeg ikke hadde musikk ville jeg sitte med fingrene i ørene og gråte i timesvis uten at noen brydde seg, og de bare lo av det om jeg prøvde å fortelle det.
Det ble så alvorlig med tiden at jeg tryglet min søster om å stikke en kniv inn i ørene mine så jeg slapp å høre noe mer. Da var jeg 10 år.

Jeg grudde meg til vært måltid, vær biltur og vær gang jeg skulle ta bussen.
Jeg elsket det når faren min jobbet kveldsvakt, for det betød at han var borte når jeg kom fra skolen og vi ikke kom til å spise middag sammen.
På ungdomskolen begynte jeg med selvskading i form biting av massive sår på innsiden av munnen, jeg begynte også å vite på meg sår og blåmerker på hender og håndledd. Dette ble gjort i sinne da jeg ikke lenger klarte å få følelsene ut verbalt. Ingen hørte på meg og da måtte jeg få de ut på en eller en annen måte.
I videregående under årsoppgave skrivingen(den viktigste og største oppgaven for hele VG) så begynte min far å sitte hele natta og høre på musikk eller se film. Da lot han det dundre med bass helt til 4 tiden på morgenen. Jeg kunne ikke sove. Han ville ikke høre, han brydde seg ikke om oppgaven eller min konstante mangel på søvn. Om jeg ikke satt i kjelleren med musikk dundrende i ørene mens jeg skrev årsogpgaven, så lå jeg med musikk i ørene og gråt hele natten pga mangel på søvn.

Da skole var over og jeg og kjæresten(min nåværende ektefelle) flyttet sammen var jeg overlykkelig. Jeg var ute av huset og trengte ikke å tenke på alle de lydene lenger.
Jeg strevde fortsatt med tyggistygging på buss og i andre situasjoner, men det var ikke så ille siden jeg bare kunne ha musikk på ørene.
Når første ble født et år senere ble det straks litt verre da jeg ikke kunne gjemme meg bak musikk lengre. Men selv da klarte jeg meg ganske fint. Jeg tenker jeg hadde ganske mye mer overskudd til å tåle det enn jeg hadde hatt de siste 7 årene før. Det ble veldig varierende årene etter og tyggistygging er alltid det jeg har plagdes mest med. Jeg skjønte raskt i voksen alder at noe var galt da jeg kunne sitte på bussen og skjelve i sinne da jeg hørte noen slafse med tyggis. Det eneste som gikk igjennom hodet mitt var hvor mye jeg ønsket å gå bort til den personen og slå inn trynet på hvem det enn var. Jeg føler et direkte og intenst hat mot alle som tygger tyggis høylytt, alle lyder. De verste tilfellene kunne jeg få stille sammenbrudd på bussen hvor jeg bare brast i gråt og skalv i sinne.

Jeg begynte på skole igjen i september i år og det var da de virkelige problem startet igjen. Plutselig oppdaget jeg at de vi leier hos driver å ser på tv, musikk, spill til langt ute på natten, HVER natt, og det dundrer med bass. Jeg klarte ikke å sove og kunne ligge i sengen og gråte i mange timer hver natt med fingrene i ørene. Jeg kjøpte meg tilslutt ørepropper(første gang i mitt liv jeg har noen som ikke bare detter ut) og jeg klarer endelig å sove igjen. Alle ubehagelig lyder ble plutselig mer framtredende i alle sammenhenger og jeg gruer meg til å måtte være i et rom over lengre tid med andre i tilfelle de har tyggis eller annet. For noen uker siden satt jeg og spiste middag med ungene alene og plutselig oppdaget at 4åringen slafser maten. Dette takler jeg veldig dårlig men holder det inne da hun tross alt bare er 4 år. Prøver heller å gjøre henne oppmerksom på at det er bedre å tygge med munnen lukket.
Og plutselig klarer jeg nesten ikke å sitte med mannen min når han spiser uten å nesten gråte fordi han smatter. I 7 år har vi vært sammen og jeg har aldri blitt plaget av det, men nu ut av det blå klarer jeg det plutselig ikke.
I denne uka når vi var på helsestasjonen og tok bussen tilbake til byen var det en person som tygget tyggis nesten som om det skulle vært en tegneserie, helt ekstremt. Jeg endte med å bite på meg blåmerker på hånden og brast i gråt. Måtte gå av bussen tidlig for ikke å få et voldsomt sammenbrudd!

I går begynte jeg å lese på det, om hva dette hatet for lyder kunne være, og da kom jeg over en artikkel om Misofoni på webmd. Alt var så beskrivende over hva jeg har levd med, men bristepunktet ble nådd da jeg kom til listen over mer alvorlig reaksjoner. For dette er de samme følelsene jeg har hatt siden barneskolen!
Listen består av:
If your response is more severe, the sound in question might cause:
  • Rage
  • Anger
  • Hatred
  • Panic
  • Fear
  • Emotional distress
  • A desire to kill or stop whatever is making the noise
  • Skin crawling
  • Suicidal thoughts
Fra jeg gikk på barneskolen har jeg hørt at jeg bare er vanskelig, må lære meg å slutte å bli irritert, ikke vær så smålig og at alt ligger i hodet mitt. Jeg var et barn og dette var langt utenfor min kontroll. Jeg hadde ingen form for støtte bak meg og min egen familie hånte meg for de følelsene jeg hadde.
I dag kan jeg med sikkerhet sette min egen diagnose, men skal til legen for å finne ut hvordan jeg best mulig kan håndtere det videre.
Det er godt og endelig ha et navn på det og forklaring på de følelsene jeg hatt siden jeg var et barn, men det har også gjort hele barndommen enda mer sår.

Dette var min utblåsning for noe jeg har trengt å få ut i mange år.
 
Jeg er i samme båt. Jeg fikk ikke noen hjelp av lege, men har lært meg å leve med det. Noen dager klarer jeg å blokke det ut, andre dager må jeg sitte alene å spise lunsjen min på kontoret mitt - i stedet for på personalrommet (tipper drap på arbeidsplassen ikke er særlig velkomment).
 
Jeg har det også, men det blir verre når jeg er trøtt og sliten, eller hormonell. I graviditetene mine orket jeg omtrent ikke spise sammen med mannen min og dattera mi.

Når dattera mi er forkjøla og spiser er det HELT uutholdelig. I tillegg til masse smarting og slafsing er det snufsing og gipsing etter luft fordi hun er tett i nesa. Da blir jeg irritert :eek:

Men i det daglige når jeg har sovet nok og ikke er hormonell bryr jeg meg ikke så mye om andres spiselyder

Når jeg pendler sitter jeg alltid i stillevogna på toget, for da slipper jeg å høre på andres snakking og bråk

Men det har blitt bedre. Det jeg opplever hjelper best, annet enn å være uthvilt, er meditasjon. Anbefales :)
 
Jeg har en venninne som sliter med det, hun spiser ikke med folk. Men hun driver med en eller annen type selv-terapi der hun ser på videoer av folk som tygger forskjellig mat skikkelig høylydt på YouTube. Nå har hun kommet seg til "se så fornøyd hun er når hun tygger" i starten synes hun det var grusomt.
Har sett noen sånne videoer med henne.
 
Jeg er i samme båt. Jeg fikk ikke noen hjelp av lege, men har lært meg å leve med det. Noen dager klarer jeg å blokke det ut, andre dager må jeg sitte alene å spise lunsjen min på kontoret mitt - i stedet for på personalrommet (tipper drap på arbeidsplassen ikke er særlig velkomment).

Det er ikke noe særlig når det går utover arbeidslivet slik nei..
 
Jeg har det også, men det blir verre når jeg er trøtt og sliten, eller hormonell. I graviditetene mine orket jeg omtrent ikke spise sammen med mannen min og dattera mi.

Når dattera mi er forkjøla og spiser er det HELT uutholdelig. I tillegg til masse smarting og slafsing er det snufsing og gipsing etter luft fordi hun er tett i nesa. Da blir jeg irritert :eek:

Men i det daglige når jeg har sovet nok og ikke er hormonell bryr jeg meg ikke så mye om andres spiselyder

Når jeg pendler sitter jeg alltid i stillevogna på toget, for da slipper jeg å høre på andres snakking og bråk

Men det har blitt bedre. Det jeg opplever hjelper best, annet enn å være uthvilt, er meditasjon. Anbefales :)

Det er en så forferdelig følelse å skal bli så irritert på egne barn for noe sånt :(

Mannen min har også nevnt meditasjon. Har du gått på timer da eller bare fulgt instruksjonsvideoer på nettet? Har vært veldig levbart for meg og fram til nu, overskuddet har jo vært på bånned skole, jobb barnehage pluss lang reisevei så vi må grytidlig opp på morran og barn som ikke sover så allverdens godt på natta. Ikke akkurat en drømmesituasjon sånn sett o_O
 
Jeg har en venninne som sliter med det, hun spiser ikke med folk. Men hun driver med en eller annen type selv-terapi der hun ser på videoer av folk som tygger forskjellig mat skikkelig høylydt på YouTube. Nå har hun kommet seg til "se så fornøyd hun er når hun tygger" i starten synes hun det var grusomt.
Har sett noen sånne videoer med henne.

Har vurdert sånne videoer selv, litt eksponering av det vonde liksom :nailbiting:
 
Har samme greia, utrolig slitsomt. Mine nærmeste vet om problemet så de tar som oftest hensyn til det. Jeg kan utvikle et intenst hat til personer som lager lyder, nesten sånn at jeg blir direkte ufin når jeg blir snakka til eller må forholde meg til personen. Dårlig kombo når man jobber i et serviceyrke :oops:
 
Det er en så forferdelig følelse å skal bli så irritert på egne barn for noe sånt :(

Mannen min har også nevnt meditasjon. Har du gått på timer da eller bare fulgt instruksjonsvideoer på nettet? Har vært veldig levbart for meg og fram til nu, overskuddet har jo vært på bånned skole, jobb barnehage pluss lang reisevei så vi må grytidlig opp på morran og barn som ikke sover så allverdens godt på natta. Ikke akkurat en drømmesituasjon sånn sett o_O
Jeg bruker mest appen Buddhify! Den er kjempebra, har masse forskjellige meditasjoner. Den er ikke mot misofoni, men den hjelper jo indirekte fordi man blir mer rolig og balansert liksom og lar ikke ting gå inn på seg på samme måte :)
 
Samme båt her også.
Helt grusomt.
Ender ofte med at jeg ikke kan spise med svigerfar f.eks. Han er helt ekstrem.
Min mor slafser med tyggis, har ikke taklet hennes spiselyder siden jeg var barn. Heller ikke blitt trodd som du skriver.

Godt du fant ut at det faktisk er noe!
 
Jeg sliter med å være i samme rom som sambo og eldste ungen når de spiser. Det vrenger seg inni meg og seriøst, sambo tygger is og yoghurt :eek: han høres ut som en steinknuser :eek: vi snakker om yoghurt uten müsli :eek: grøss!
 
Høres ikke noe godt ut..
jeg kjenner selv jeg blir irritert når noen snorker eller lager lyder når jeg skal sove..

Fryktelig slitsomt.

For min del hjelper det å vite at det er noe, at det er en grunn til at jeg reagerer på de lydene som trigger.
 
Dette er provoserende å lese! Å håne noen på denne måten er ikke ok, uansett om man mener de overdriver eller ikke!

Jeg sliter med enkelte lyder bare. F.eks. når mannen og eldste plukker på neglene. Jeg blir sprø av det! Og enkelte andre lyder også. Vil ikke tro jeg har det så ille at det er Misofoni, eventuelt er jeg bare heldig som kan fjerne meg fra lydene som plager meg.
 
Jeg har også dette, men ikke i like alvorlig grad. Men jeg eksploderer i sinne. Min mor har det også, og min morfar hadde det. Så har alltid vært forståelse for det her. Leit å høre om at du har hatt en familie som ikke ar tatt dette på alvor! <3
 
Oj, jeg viste ikke at noen kunne ha det så ille som du beskriver! Det må være helt grusomt å ha det slik :(
 
Back
Topp