MIN STYGGESTE HEMMELIGHET *langt*

High_Voltage

Betatt av forumet
Jeg skammer meg sånn, så nå vil jeg bare få en utblåsning, gjerne støtte men også kritikk for hvordan jeg har oppført meg i det siste.

Jeg har vært ganske lite her inne de siste ukene fordi jeg skjemtes så veldig av meg selv. Jeg har gått gjennom et helvete uten like og har vært så nede og så ødelagt at jeg ikke har klart å prate med noen egentlig. Jeg føler jeg må dele denne opplevelsen med dere, siden den er svangerskapsrelatert, og kanskje noen har vært i lignende situasjon på en eller flere måter.

Da jeg ble med i gruppen, skrev jeg i presentasjonstråden at jeg nettopp hadde oppdaget at jeg var gravid, men min situasjon var slik at jeg akkurat hadde fått meg ny kjæreste, og terminen lå på vippekant mellom samleie med min nye kjæreste og min store forelskelse som det aldri ble noe av. Jeg ser jo i ettertid at det å bytte partner med så kort mellomrom ikke akkurat var noe sjakktrekk, både med tanke på svangerskap og med tanke på at mine følelser for forelskelsen over hodet ikke var borte. Det endte i brudd mellom meg og nykjæresten fordi jeg syntes situasjonen var uholdbar med tanke på at jeg muligens -og mest sannsynlig bar på barnet til en annen mann, i tillegg til at min nye kjæreste følte sterkt konkurranse og utviklet en dyp sjalusi i forhold til min forrige seksualpartner, noe som er fullstendig forståelig i og med at han visste hvor forelsket jeg hadde vært før vi møttes, og at mine følelser ikke lå hos han slik jeg trodde og egentlig hadde håpet.

Etter UL på legekontoret ble terminen flyttet til 30 januar, og vissheten om at barnet tilhørte forelskelsen ble bekreftet. Jeg tok en prat med dem begge, for jeg har vært ærlige med dem begge fra begynnelsen av. Dermed falt nykjæresten ut av bildet, og vi har knapt kontakt i dag. Barnefaren (BF) ønsket sterkt at jeg skulle ta abort, han ville ikke ha lausunger som han kalte det. I tillegg mente han at min lærlingejobb sto på spill, og vi fant ut at gravide ikke får lov til å oppholde seg i smeltehallen i det heletatt. Derfor stod min nåværende jobb også i fare. For å respektere hans ønsker oppsøkte jeg fastlegen min noen dager senere og bad han bestille time for abort.

Fastlegen min, verdens hærligste menneske, omtrent tryglet meg om å revurdere valget mitt, men jeg ville gjøre det som var best for fremtiden, økonomisk sett, sa jeg. Jeg fikk derfor en hastetime på Gynekologisk avd på St.Olavs i Trondheim for å ta abort allerede dagen etter. Jeg pratet med BF, og han lovte han skulle bli med meg. Senere samme kveld fikk jeg en skikkelig knekk, og hele verden raste sammen. Jeg sendte sms til han og bad om å få prate, men jeg fikk aldri noe svar. Jeg lå på sofaen og gråt helt til morgenen etter, da turen til Trondheim stod for tur.

I og med at utskrapningen skjer under narkose, fastet jeg fra langt utpå kvelden til jeg hadde time midt på dagen etter. Jeg møtte opp på sykehuset, og satt der alene til jeg ble ropt opp. Jeg kom inn for samtale, og fikk vite at dette ikke var selve inngrepsdagen, bare litt informasjon og prøvetakning. Jeg fikk beskjed om å kle av meg nedentil, og de tok rutineprøve på klamydia og jeg fikk innvendig UL. Jeg lå på pinebenken og klarte til slutt å stotre ut av meg at jeg ville se barnet, men ble møtt av et kaldt "NEI". Jeg gråt når legen gikk ut.

Hun kom inn igjen, og kunne fortelle at jeg var over 12 uker på vei, men i og med at jeg hadde signert papirene tidligere, kunne inngrepet utføres likevel, uten å måtte gå om en nemd som vurderer saken. Jeg fikk med meg en pille som skulle taes på søndag som ville stoppe utviklingen, så skulle jeg komme tilbake på tirsdag, altså i morgen. Da jeg kom ut fra legen, fikk jeg SMS fra BF om at han hadde forsovet seg.... Jeg ble helt knust, og visste at jeg ble nødt til å gå gjennom alt alene, jeg følte hat og svik, men samtidig, blendet av forelskelse gikk det raskt over til å bare være trist.

Jeg dro hjem, for skamfull til å fortelle noen at jeg skulle ta abort, gikk jeg for sleipeste, styggeste og ekleste utvei. Jeg fortalte at babyen min var død, og at det var derfor jeg hadde vært på sykehuset. Folk ble jo såklart lei seg, og jeg skjemtes som en hund. Kun mine aller nærmeste venner fikk vite hva jeg holdt på å skulle gjennomgå, ikke en gang mamma fikk vite sannheten.

Jeg kom hjem og fikk sortert tankene. Hele helgen lå jeg på sofaen, på samme plass. Jeg la meg ikke en gang i senga, bare satt på samme sted til jeg sovnet i en grusom stilling og syntes jeg fortjente smertene i nakken og ryggen dagen etter. Jeg drømte om straff, skjærsild og dømmende engler hver natt. Jeg er ikke av den mest kristne typen, selv om jeg har holdt på barnetroen. Likevel fulgte marerittene meg hver gang jeg lukket øynene.

Så kom søndag. Dommedag. Drap av mitt eget barn, slik jeg hadde sett på det. Jeg hadde virkelig fått tenke på ting. BF's fravær hadde satt sine spor. Jeg hadde gjort alt for å kontakte han, både sms, facebook, ringing og prøvd å møte han på jobb. Det eneste jeg antagelig ikke hadde prøvd var å møte opp hjemme hos han, men det hadde jeg ikke nerver til. Men, etter å ha blitt frastøtt slik i en sånn situasjon, skjønte jeg plutselig at "det går da ikke an å behandle andre mennesker sånn..!" og da ordene han hadde sagt i forhold til abort plutselig ikke gav gjenklang i ørene mine, kunne jeg høre mine egne ord, tanker og meninger. Jeg liker ikke å innrømme det, men jeg ble så påvirket av det han sa fordi jeg var forelsket, og han trengte ikke en gang å prøve hardt!

Jeg innså plutselig hvilken stor og grusom feil jeg var i ferd med å gjøre!

Jeg holdt på å drepe min egen baby for å gjøre hans situasjon lettere!

Jeg tok esken med tabletten, slang den i hanskerommet på bilen, og akter å levere den til fastlegen min ved første anledning. Jeg vil ikke ha det i hus, jeg vil ikke at det bare skal havne på søpla, jeg vil ha det VEKK! Endelig har det gått opp for meg hva slags velsignelse jeg bærer på. Jeg er den som er nødt til å være voksen. Jeg er den som må tenke framover, og jeg ser at det blir en lang vei å gå, men jeg bærer heller frem et liv alene, enn å måtte ta et! Og med en gang dette gikk opp for meg, kjente jeg at jeg gleder meg jo over å være gravid. Selv murringene i bekkenet virker bare positivt. Kroppen min er i ferd med å gjøre seg klar til en viktig oppgave, og selv om jeg blir alene, så gjør det meg ikke det grann. Jeg kan allefall se framover og tenke at jeg har klart å skape verdens mest fantastiske maskineri, ikke ødelagt et. Jeg ville angret resten av livet hvis jeg hadde tatt den tabletten. Jeg vet at med denne avgjørelsen kommer jeg ikke til å angre en dag :love7

Og PS: sannheten om babyen min ble tatt veldig godt mot, og jeg har fått fantastisk støtte fra dem jeg føler at jeg førte bak lyset. Alle ser ut til å glede seg over underet, unntatt BF som fortsatt ikke har tatt kontakt i forhold til babyen.

Oi. Godt du fant styrken i deg selv. Sender mange klemmer til deg <3 tøffa :)

Termin 24februar
Kjenner du meg igjen, hysj!
Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Du er et menneske og alle gjør feil. Du har jo ikke planlagt en graviditet og noen ganger bytter man kjæreste litt fort. Synes ikke dette er noe ille. Uansett hva man vurderer ift abort så tror jeg det endelige valget stort sett blir riktig. Ens egne tanker og følelser spiller som oftest heldigvis til syvende og sist størst rolle. En positiv ting har du fått ut av det: å se at bf ikke er noe å samle på ;) God klem til deg!

Sender deg en god klem :) Godt du fant styrken i deg selv, og jeg tror nok du har tatt et valg du ikke kommer til å angre på.
Har nesten vært i samme situasjon selv, og vet dermed at de valgene man står i da over hodet ikke er lett.
Synes ikke du fortjener kritikk da du har tatt et valg som er ditt, ingen andre sitt. Og dessuten er det ingen som har noe med om en tar abort eller ikke.
Du kommer nok til å bli en fantastisk mor for barnet ditt og dere kommer til å få mange, mange fantastiske stunder sammen. Det du skal gjøre fremover nå er å nyte graviditeten din :)

Tårene triller her, har så håpet på nettopp denne slutten av historien din! Jeg applauderer deg for at du fikk se ting i de store bildet og er så utrolig glad for at den lille babyen for lov å leve! Dette klarer du! Masse lykke til fremover!!

Må ha vært utrolig vanskelig for deg å gå igjennom, helt alene. Men alt ordner seg uansett.

Det med lærlingeplassen og alle de greiene der - HUSK at du har rettigheter som gravid!! De kan ikke si deg opp. Litt kjipt å måtte utsette lærlingetida, men det fins alltid en løsning. Det er ikke alltid ting er planlagt, men man kan allikevel gjøre det beste utav det.

Uansett hvilket valg du hadde tatt, så hadde det vært ditt valg. Men jeg tror abort hadde vært ufattelig tungt for deg. Det er en utrolig vanskelig vei å gå... jeg klarer ikke engang å forestille meg det. Om han derre dumme typen ikke vil ha "lausunger" så får han holde snoppen for seg selv. Seriøst. Dere har vært to om det og er begge ansvarlige for resultatet etter hyrdestunden.

Jeg tror ikke du kommer til å angre et sekund på at du beholdt barnet <3

For en sterk historie!! Bra du er fornøyd med valget ditt og jer er også sikker på at du valgte det rette;-) sender en god klem :-)

Rørende og lese.. Godt du fant styrken :)

Btw, lærlinger har de samme kravene som en vanlig arb.taker :)

<3 venter på deg 25.02.2014 <3

Jeg har forstått utifra fraværet ditt at du nok har vært i en tøff situasjon, men hvilken situasjon hadde jeg ingen anelse om.. Jeg har tenkt mye på deg!
Det høres ut som du har hatt det forferdelig tøft, og jeg håper at du har hatt noen andre å støtte deg på, siden bf ikke har vært der. Jeg må også si at han høres ut som en stor idiot spør du meg. Dette var hans ønske og han burde så absolutt vært der i den tøffe tiden.. Håper dine følelser for han har bleknet etter denne situasjonen, du fortjener så mye mer!
Jeg synes du har vært utrolig god som har klart dette på egenhånd, og klart å tatt dette valget alene! Du kommer aldri til å angre på dette!:)
Tenkdu har en liten baby inni deg og du er over 12 uker på vei! Heldigen:) håper du klarer å nyte tiden resten av svangerskapet og håper du tar godt vare på deg selv fremover! Her inne får du mye støtte ihverfall:)
Masse klemmer!

Hei! Kjente meg litt igjen i din historie. Men sliter med å vite hvem som kan være barnfaren. Enten en flørt jeg hadde i mai eller når jeg møtte kjærligheten i mitt liv en uke etterpå. Begge har forståelig nok trekt seg unna men han jeg tidligere har vært sammen med i 5 år klikket fullstendig sa jeg ødela livet hans.hørte kun meg meg meg når han snakket. Han har vært på avrusning siste året og mente jeg ødela det nye rusfrie livet hans med et barn. Heldigvis er det så lenge siden jeg og han har hatt noe sammen , men hadde jeg vært stormforelska hadde jeg vært redd for hvor mye han kunne ha påvirket meg. Nå skal jeg bli alenemamma til en herlig liten skapning 10 februar <3

Du er en tøff og modig jente som snakker om dette. Du har vunnet på å være så sterk <3 Du venter et lite nurt...så fantastisk :)

Synes det er godt gjort å dele dette med oss, det du skriver viser at du har reflektert begge deler og kommet frem til et valg som du kan leve med, og det er det som er viktig! :) Stå på og tenk på den lille gaven du er så heldig å få om et lite halvår :)

Fikk vondt i magen av å lese.For et mareritt du har vært gjennom:-( Godt du fikk tenkt deg om og kan glede deg fremover.

Så utrolig sterk du er :-D Måtte alt gå bra og så vil du bli ei god mamma, for.du slåss allerede for ditt barn <3

Sent from my LT25i using BV Forum mobile app

Gripende å lese, og jeg synes det er leit at du har måtte gjennomgå dette. Håper styrken har kommet for å bli og at du kommer deg frem i livet som du ønsker sammen med den lille :) Bra at du har god støtte i de rundt deg, ta vare på det og benytt deg av dem :)

For en sterk og rørende historie! Og gratulerer med valget :gen014
Jeg er sikker på at du vil klare deg helt fint som alenemamma :) Jeg blir det selv! Det er heldigvis flere faktorer enn antall foreldre som skal til for å gi ett barn en god oppvekst.

Uff nå fikk jeg skikkelig vondt inni meg, dette var fælt å lese så jeg kan ikke engang forestille meg hvordan du har hatt det. Han BF er en skikkelig dust, at han ikke svarte på SMSen og så ikke møtte opp, men "forsov" seg er bare en vannvittig dårlig unnskyldning for at han skulle få "slippe" å gå gjennom aborten også. Jeg har ikke ord! Ikke bruk mer tid og energi på han.

Nå må du bare nyte resten av svangerskapet og tenke at ting ordner seg. Sjefen min spør meg alltid "hva er det verste som kan skje?" når jeg står ovenfor et dilemma. Og det synes jeg ofte hjelper. :) Ja så ble det ikke helt som planlagt, men hva gjør vel det :)

Iforhold til arbeidsplassen så vil du kanskje ha rett på svangerskapspenger dersom gravide ikke kan jobbe der. http://www.nav.no/Familie/Svangerskap,+fødsel+og+adopsjon/Svangerskapspenger

Lykke til! :D

Back
Topp