I januar 2017 fant vi ut at vi ventet en liten en på nytt. Det var riktig nok planlagt, men det er jo likevel helt fantastisk å se en positiv test lyse mot en.
Månedene gikk, og med hyperemesis, bekkenløsning og en spinnvill 2.5åring med makk i rompa har det ikke vært det letteste svangerskapet og jeg har vært sykemeldt siden uke 5.
Jeg hadde følt meg dårlig lenge når jeg fredag 18.august, én mnd før termin, kontakter sykehuset pga lite liv i magen og generell dårlig allmenntilstand hos meg selv. Jeg før komme til kontroll på føde poliklinikk som etter en ctg, ultralyd og en kjapp titt hos legen konkluderer med at jeg har nok bare et angstanfall og får heller kontakte føden på kvelden om ting ikke er bedre.
Ting blir ikke bedre og vi kjører opp på kvelden. Det blir tatt ny ultralyd og legen syns det er lite fostervann og hun sliter med å få målt alt hun skal. Jeg blir lagt inn på obs-posten og over helgen er det flere leger som titter på meg, babyen og beskjeden er stortsett den samme; lite fostervann, lite liv, redd mor. Mandag er det samme regla. Denne legen syns fostervannsmengden er fin, men ser at navlestrengen ligger 2 ganger rundt halsen til babyen og rundt benet hans. Da raser min verden sammen. Dødsangsten for mitt ufødte barn velter opp i meg uansett hvor mange ganger hun sier at dette ikke er farlig. Jeg må bare forlate rommet, må få gråte og reagere i fred. Legen kommer selvsagt etter, men jeg ser hun mangler forståelse for redselen min. Hun vet jo dette ikke er farlig, men det vet ikke jeg. Min og hennes virkelighet er som 2 ulike verdener akkurat nå.
Det har tidligere i helgen vært snakk om sette fødselen igang, men det er ingen som snakker sammen av legene. Ingen ting for meg å forholde meg til. Bare dyp redsel for hva tilstanden i magen egentlig er.
Tirsdag kommer legen som la meg inn natt til lørdag og sier de har diskutert meg i plenum og planen er å sette fødselen igang fredag 25.august, i uke 37+0 slik at han ikke er prematur lengre. Halleluja! Min oppgave nå er å ikke gå fra vettet innen fredag.
Onsdag dukker legen opp igjen, hun som gang på gang forsikrer meg om hvor ufarlig dette her er. Hun har visstnok ikke hørt noe om noe igangsettelse, hun tror ikke hun gjør hverken meg eller barnet mitt en tjeneste ved å sette igang en fødsel. Men nå er jeg lei. Nå orker jeg ikke mer. Jeg raser fra meg før jeg, passelig nok, starter å gråte. Nå må de bli enig, jeg vil ha denne ungen ut før redselen spiser meg opp. Hun får meg til å føle meg som en sutreunge... som maser meg til viljen min. Men innerst inne vet jeg jo at hadde det vært medisinsk uforsvarlig hadde hun aldri godkjent det.
Min favorittjordmor er på kveldsvakt og gir meg en fin gjennomgang av hva jeg kan forvente av en igangsatt fødsel. Tid er stikkordet. Det kommer til å ta lang tid. Jeg finnes ikke moden. Ingen tegn til spontan fødsel. Men jeg er forberedt! Snart er vi trygge.
Fredag er endelig her. Pulsen min hopper opp og ned, baby er småstressa i magen og jordmor sier at kroppen er spent. Heldigvis er det favorittjordmor som skal være med på induksjonen.
Det blir tatt en undersøkelse nedentil før ballongkateteret skal settes inn, fortsatt ikke tegn til modning. 13.30 er kateteret på plass og murringene begynner ganske rett på. De gir seg dog etter noen timer og jeg får en god natts søvn.
Kl 07 lørdag, 26.august går jeg på do og kateteret faller ut. Fortsatt ingen murringer eller noe som helst. Jeg blir undersøkt ved 11.30tiden, knappe 3cm så legen stripper livmorhalsen litt. Må be henne slutte da det gjør for vondt.
13.30 kommer jordmor og sier at nå har vi fått en fødestue og en jordmor, lykke til!
Ok tenker jeg, skal jeg liksom bare føde nå? Kroppen føles ikke som om den er i fødsel akkurat.
På fødestuen er det nå 4cm, så jordmor tar vannet og setter på en elektrode på hodet til babyen. Klokken er nå 14.15, jordmor setter på litt musikk og sier at nå skal vi kose oss utover kvelden. Kjære vene...
Men så starter det. Riene river tak i meg uten forvarsel. Kjenner at dette her gidder jeg ikke og ber jordmor bestille en epidural snarest. Hun sier jada jada, men det er enda lenge til den kan settes. Helt greit for meg, bare den kommer. Hun nikker og smiler. Hun har nok skjønt hva som er på tur til å skje.
Jeg vil prøve akupunktur og jordmor er ikke tungbedd. Riene er verst i ryggen så der er det masse nåler, samt en pitteliten en i panna som hun sier virker som valium. Jada tenker jeg. Sikkert.
Jeg vil prøve lystgass, og lystgass kombinert med valium-nåla er helt himmelsk! Jeg har full kontroll over pusten. Ingen snakker til meg og jeg sover mellom riene. Er som jeg har drukket 5tequila-shots og 3 fernet, hodet spinner og jeg bare slapper av. Hører jordmor og mannen snakker litt i bakgrunnen om Siv Jensen og den dumme Bængshot-sangen som går om og om igjen på radioen.
Jordmor må ut en tur, men sier hun er tilbake ca kl 16. Da tar vi en undersøkelse og vurderer om jeg må over på drypp for å få fortgang i fødselen. Pga måten jeg ligger på ift overvåkning av babyen klarer hun ikke måle riene, og siden jeg mest bare sover tror hun framgangen er dårlig.
Kl er 16, og vi får gjort en undersøkelse på et vis og jeg mumler noe om den epiduralen. Jordmor smiler og sier at hun tror ikke vi rekker den, da det nå er 7cm. Hun noterer seg noe og skal akkurat til å gå ut en tur da første pressrie kommer! Hun hiver seg rundt, sjekker meg og sier fornøyd at nå er det på tide å ta på seg lebestiften for nå skal vi straks feire bursdag! Sier jeg vil snu meg igjen, men nei, nå skal det fødes sier hun! Så tar hun på seg lebestift, tilkaller barnepleier og nynner mens jeg holder på å krepere. Det hjelpes til med å holde ben, jeg kjenner babyen er på tur ut og jeg klarer å ta imot beskjeder fra Jm om når jeg skal presse og ikke presse!
Kl 16.23, etter 2t i fødsel får vi endelig møte den vakre skatten vår, Filip! 3557gram lykke fordelt på 50cm [emoji170]