Min mor har fått kols

Amaryllis85

Glad i forumet
Min mor har nettopp fått vite at hun har kols. Hun ble innlagt sist uke pga lungebetennelse, og da ble det oppdaget. Hun har røykt i 40 år og jobber nå iherdig med å slutte.
Hun fikk vite at utsiktene er gode. Og når man leser om sykdommen leser man så mangt.
Er det noen som kjenner noen med kols, som vil skrive litt om det? Både sykdomsforløp, livskvalitet, hva familien kan gjøre for den syke... Takk!

Tante har kols. Merker det i grunnen ikke så mye på henne med mindre hu anstrenger seg veldig. Hu hoster en del da.
Det som påvirker familien mest er vel tanken på at det kan bli verre siden hu ikke klarer å slutte.

Min mor har nettopp fått vite at hun har kols. Hun ble innlagt sist uke pga lungebetennelse, og da ble det oppdaget. Hun har røykt i 40 år og jobber nå iherdig med å slutte.
Hun fikk vite at utsiktene er gode. Og når man leser om sykdommen leser man så mangt.
Er det noen som kjenner noen med kols, som vil skrive litt om det? Både sykdomsforløp, livskvalitet, hva familien kan gjøre for den syke... Takk!
Se litt på granheim.no Det er Granheim lungesykehus (rehabilitering) . De er kjempe flinke der.

Tante har kols. Merker det i grunnen ikke så mye på henne med mindre hu anstrenger seg veldig. Hu hoster en del da.
Det som påvirker familien mest er vel tanken på at det kan bli verre siden hu ikke klarer å slutte.
Off får håpe hun finne motivasjonen til det!! Hvor lenge har hun hatt det?

Min mor har fått kols uten å ha røyket en eneste røyk i sitt liv... Men min far røyket inne da jeg var liten...

Merker egentlig ikke noe på henne.

Off får håpe hun finne motivasjonen til det!! Hvor lenge har hun hatt det?
Er blitt noen år nå, 3 år kanskje. Tviler på hu kommer til å slutte. Kan ikke tvinge henne heller.

Oi! Det må ha vert et stort sjokk!! Får håpe ikke hun merker noe til det heller !
Jeg og er oppvokst med røyking inne. Veldig uting.
Ja jeg er overrasket for å si det sånn.

Jeg er heller tvilende til diagnosen:-P

Men hun var tungpustet og hostet en del før hun fikk medisiner, men jeg tror heller det kom av dårlig kondis :-P Eller astma som jeg tenker er mer nærliggende.

Men men, jeg får stole på legen ;-)

Ja jeg er overrasket for å si det sånn.

Jeg er heller tvilende til diagnosen:p

Men hun var tungpustet og hostet en del før hun fikk medisiner, men jeg tror heller det kom av dårlig kondis :p Eller astma som jeg tenker er mer nærliggende.

Men men, jeg får stole på legen ;-)

Har legen trukket litt forhastede beslutninger kanskje?
Det eneste positive er vel at hun ikke blir feilmedisinert iallfall!

Hvilket fylke kommer du i fra? Det finnes kols kontakter ute i de fleste kommunen hvertfall i Telemark som er gode på veiledning i forhold til kols:) står om det på sykehuset i Telemark sin side:)

Min mor har alvorlig grad av kols og min stefar litt mildere variant.

Her har tilrettelagt trening for økt lungekapasitet (hos fysio og på sykehuset) utgjort stor forskjell.
De har også fått mange gode tips på LHL kurs.

Back
Topp