Oppdatering etter frys innsett 31.10.25
Her har tida gått og jeg har trengt litt tid for meg selv og «vår lille boble».
Jeg merket som sist at så fort egget ble satt inn så ble jeg mere oppblåst. Det ble også en slags tyngde følelse i nedre delen av magen. Og merket at det jobbet en del typ. Bobling der inne.
Jeg fikk plutselig frysninger og pottetett i nesa dagen etter innsett, men følte meg ikke typisk syk heller, bare ugg og tett. Sov med klær og sokker på for å holde meg varm. Tenkte at var viktig å holde føttene varme særlig- skal vist ha noe å si på implantasjonen. Har vekslet mellom kald og varm de siste 5 dagene før test.
Dette gir meg en bekreftelse på at egget prøvde nok også forrige innsett i sommer å feste seg for var markant forskjell på hvordan jeg følte meg med en gang innsette skjedde. Og handlet ikke om cyclogest fordi var noe helt annet etter innsett.
Jeg skulle ta blodprøve av HCG den 14.
november-9 dager etter innsett av 5 dagers egg. De beskrev egget som topp kvalitet(Aaa) og alle forhold i min livmor var perfekte sa de.
Uansett jeg følte allerede 4dager etter innsettet at det var noe annerledes denne gangen. En slags «brennende» følelse i livmoren nedre del. Og tunghets-følelse i tillegg til at det stakk til med skikkelig støt i lysken på ene sidene. Og hvis jeg var litt brå så var det som jeg strakk meg i lysken- turte ikke å håpe, men tenkte at nå forsøker egget å feste seg.
De neste dagene var jeg fortsatt veldig oppblåst og tunghetsfølelsen fortsatte til at det kriblet en del under navelen. Litt sånn ømhet kribling under navelen- det hadde jeg sist også, men varte helt til fredagen for test dagen.
Dagen før blodprøven- på torsdagen var jeg litt kvalm før jeg gikk å la meg, og var også kvalm når jeg våknet opp.
Jeg testet ikke noe denne gangen med hjemmetester før blodprøven på riksen. Og var sykt spent men samtidig prøvde å slappe av. Latet som at jeg var gravid, snakket masse med magen og hadde et mantra «kroppen min er klar, jeg har en sterk og klar livmor og evner å ta i mot å bære frem et barn» og «hold deg fast lille venn, du er trygg, vi er klare, du er sterk, sunn og frisk og holder deg fast, og kommer ut som et friskt, sterkt og sunt barn til termin»
Veit ikke om det hjalp, men hjalp på nervene mine og gav meg ro. og gjett hva blodprøven var positiv!! Vi fikk brev fra Ullevål på ettermiddagen ar vi var gravide!! 4 +3 uker på vei!
Jeg hadde en del svake rare murringer/smerter i venstre siden v korsryggen. fortsatt oppblåst og gikk på Cyclogest frem til uke 7+5. Måtte ha varmepute i ryggen. Jeg fikk også sånne «kramper» i hoftene og nedover baksiden av lårene, så må strekke ut jevnlig .
Dette var den beste julegaven ever!
12.12.25
Vi var inne til ultralyd på ullevål spm en del av IVF pakken. Der så vi at det har flyttet inn en liten en! Alt så normalt ut og det forklarer kvalmen og den enorme trettheten jeg har hatt siden uke 7 ca.
Jeg var også inne til første svangerskapskontroll hos fastlegen den 3. desember, der tok de masse blodprøver og veide meg etc. prøvene var fine, dog trenger jeg jerntilskudd fra uke 18. jeg er visst også ett eller annet negativ på blodprøvetype som betyr at jeg må ta blodprøver av barnets blodtype litt seinere i svangerskapet for å forsikre oss om at den lille ikke har positiv blodtype, det vil visst kunne ha noe negativ påvirkning på meg ved fødsel så hvis det skulle være noe sånn så vil de gi meg medisin jeg skal ta. Det er fint de kan gjøre så mye forebyggende i dag. ellers har jeg fått verdens mest fettete hår etter en dag etter vask. Jeg har også fått kviser her og der og føler ikke at har noe «gravid-glød». Men det går så fint for vi er endelig gravide! Så får jeg være litt fjortis og seig
Jeg er veldig oppblåst, magen er treig og kvalmen blir verst hvis jeg ikke spiser litt. Jeg har cravings på karbohydrater og helst mat som pizza, hamburger og take away mat(jeg som så og si kun under meg det innimellom) jeg spiser ogs en del svisker for å holde magen i gang og tar to kiwier på tom mage om morgningen.
Vi er veldig glade men også spente og håper alt vi har for at vår lille skal holde seg fast, vokse og bli sunn og sterk og komme ut til termin som en frisk og sterk baby.
12-27.12.25
Kvalmen har tatt seg skikkelig opp de siste to ukene 8-10. Luftsmerter også. Jeg sover dårlig om natten da jeg blir enten for varm, kald, eller at det gjør vondt å ligge på siden, til å må gå på do.