Min IVF dagbok 2025

Gjer ikkje ivf men har prøvd I 2,5 år og føler akkurat det samme når andre blir gravid. Dei eg kjenner blir gravid med uhell og tar bort om det ikkje passer for dem akkurat I det øyeblikket og eg grin bare eg ser gravide rundt om.
Så vondt å lese, og en kan virkelig kjenne på en urettferdighet, særlig hvis andre rundt en blir lett gravide og da tar et valg om å ta abort, når en selv har prøvd lenge og ønske er så stort :Heartred :shy: Sender gode tanker og håper du blir gravid snart :Heartred

01.10.2025

Da var jeg inne til ultralyd og kontroll i syklusdag 11 på OUS ifbm vurdering om frysinnsett. Vi har ventet to sykluser nå etter lang protokoll. Også finner legen noe mørk veske og hu blir usikker og ber om bistand fra en kollega med mer erfaring. Etter mye om og men dem imellom, mens jeg ligger der og overhører det hele, så lander de på at vi må avbryte innsettet, og jeg må inn på vannscanning av livmor!:smiley-angry016:arghh::banghead: Jeg blir så oppgitt og skuffa, men mest oppgitt fordi 1. legene snakker over hodet på meg og jeg må spørre masse for å forstå hva dette er og har aldri hørt om vannscanning før. 2. oppgitt over at kroppen min nå finner ut av «hey, la oss lage et problem nå». Men jeg får beskrevet at de mistenker en cyste som har plassert seg innenfor livmoren eller noe og hvis jeg skulle satt inn et egg nå så kan ueg risikerer at den sperrer og da går det ikke an for egget å feste seg. De veit ikke om den er i veien før de får spylt livmoren med kontrastveske mens de tar ultralyd. Så det kan være helt greit men kan være at det ødelegger. Så jeg er jo glad for at de vil være sikre, men kjipt likevel. Så jeg må vente til neste mensen og skal da melde fra så setter de opp en time til vannscanning, og forhåpentligvis får de fikset den, og da vil vi bli prioritert for innsett i den syklusen:smiley-angelic001

Det skal liksom være litt av hvert i livet og i denne IVF prosessen vår. Har aldri hatt noen cyste før(som jeg veit om) men den skulle selvfølgelig dukke opp nå. Også er livet ellers fortsatt uavklart med jobb og er sykemeldt, i tillegg så har min kjære lille hund fått hundedemens og veterinæren ba oss om å forberede oss på at vi må kanskje avlive henne:(

Men nå prøver jeg bare å se en dag av gangen på ALT også blir jeg sterkere av dette også sikkert, selv om jeg føler at jeg har min dose nå og vil bare ha en ting som går litt på riktig vei.

Så håper jeg alt jeg har for at den cysten enten forsvinner av seg sjøl, eller at de får tatt knekken på den og at vi kan kjøre innsett neste syklus og at den setter seg fast og blir et friskt barn:smiley-angelic001

27.10.25

Da var vi inne til vannskanning i dag og ALT så bra ut!! Det var ingen cyste de hadde sett på forrige UL men helt vanlig væskeansamling som kan skje litt avhengig av hvor man er i syklus, og takk og lov for at legen denne gangen hadde mye erfaring så hu forklarte grundig hvorfor det kan se ut som en cyste.

Selve vannskanningen var ikke så ubehagelig som fryktet. Måtte ta 1 gram paracet og 400 gram ivux ca en tile før da de spruter inn saltvann inn i livmorhulen som kan gi menssmerter. Men det var ingenting i forhold til mine vanlige smerter, og det var mest ubehagelig når den spekteret som skal vie ut der nede var inne, men så fort de «fant veien» og den ble tatt ut så gikk det hele veldig greit, fikk også sett på skjerm hvordan det så ut :finger:Uansett vi er lettet og jeg er ekstra lettet over at også eggledere var helt åpne og hadde fri passasje og livmoren var helt fin. Så nå håper vi på at vi får skvist inn et innsett denne syklusen, skulle komme på prioritert plass, men må si fra via helsenorge dialogen. Så da var jeg plutselig tilbake til jeg skal teste for eggløsning likevel, og håpet om at vi får til et innsett igjen er tilstede. Berg og dalbane dette her.. uansett så slipper jeg operasjon og det er en lykke i seg selv!

Fortsettelse følger si:p

03.11.25

Ja her har det gått plutselig veldig fort unna. Etter vannscanning mandag 27. oktober der alt så fint ut. Ble jeg raskt innkalt til ny UL på onsdagen 29. oktober- syklusdag 10. Dette etter to meldinger om hast fra meg på Helsenorge:p Alt så fint ut, og legen mente at siden jeg hadde så fine folikker, at jeg skulle sette ovitrelle (eggløsningsprøyte) kl.22 samme kveld, og så begynne på Cyclogest på fredagen 31. oktober, med INNSETT av fryst egg onsdag 5. november! :angel8

Jeg føler at jeg er mer som meg selv igjen nå, og har tatt laaaang tid, der jeg har tatt ulik kosttilskudd blant annet «hormonell balanse» fra protein.no som har inneholdt Myoinostiol, NAC,DIM etc, før oppstart denne gangen, og spist mer protein rikt mat. Jeg merke hvertfall en enorm forskjell denne gangen selv om jeg selvfølgelig nå ikke propper meg full av ulike motstridende kunstige hormoner samtidig, at jeg har trengt disse månedene etter lang protokoll å la kroppen stabilisere seg. For jeg tåler progresteronen mye bedre nå enn sist!

Så får vi se om dette innsette går hele veien:smiley-angelic001 jeg veksler mellom å ville håpe og ikke bli skuffet hvis ikke. Uansett veit jeg mer denne gangen hva det innebærer og skal prøve å ikke tenke så mye.

Jeg trener også mye fertil yoga og pilates for å øke blodsirkulasjonen og bedre mental fokus. Jeg hr trua på at det klaffer til slutt og vi er bare på vårt andre innsett. :love2

Fortsettelse følger

Oppdatering etter frys innsett 31.10.25

Her har tida gått og jeg har trengt litt tid for meg selv og «vår lille boble».

Jeg merket som sist at så fort egget ble satt inn så ble jeg mere oppblåst. Det ble også en slags tyngde følelse i nedre delen av magen. Og merket at det jobbet en del typ. Bobling der inne.

Jeg fikk plutselig frysninger og pottetett i nesa dagen etter innsett, men følte meg ikke typisk syk heller, bare ugg og tett. Sov med klær og sokker på for å holde meg varm. Tenkte at var viktig å holde føttene varme særlig- skal vist ha noe å si på implantasjonen. Har vekslet mellom kald og varm de siste 5 dagene før test.

Dette gir meg en bekreftelse på at egget prøvde nok også forrige innsett i sommer å feste seg for var markant forskjell på hvordan jeg følte meg med en gang innsette skjedde. Og handlet ikke om cyclogest fordi var noe helt annet etter innsett.

Jeg skulle ta blodprøve av HCG den 14. november-9 dager etter innsett av 5 dagers egg. De beskrev egget som topp kvalitet(Aaa) og alle forhold i min livmor var perfekte sa de.

Uansett jeg følte allerede 4dager etter innsettet at det var noe annerledes denne gangen. En slags «brennende» følelse i livmoren nedre del. Og tunghets-følelse i tillegg til at det stakk til med skikkelig støt i lysken på ene sidene. Og hvis jeg var litt brå så var det som jeg strakk meg i lysken- turte ikke å håpe, men tenkte at nå forsøker egget å feste seg.

De neste dagene var jeg fortsatt veldig oppblåst og tunghetsfølelsen fortsatte til at det kriblet en del under navelen. Litt sånn ømhet kribling under navelen- det hadde jeg sist også, men varte helt til fredagen for test dagen.

Dagen før blodprøven- på torsdagen var jeg litt kvalm før jeg gikk å la meg, og var også kvalm når jeg våknet opp.

Jeg testet ikke noe denne gangen med hjemmetester før blodprøven på riksen. Og var sykt spent men samtidig prøvde å slappe av. Latet som at jeg var gravid, snakket masse med magen og hadde et mantra «kroppen min er klar, jeg har en sterk og klar livmor og evner å ta i mot å bære frem et barn» og «hold deg fast lille venn, du er trygg, vi er klare, du er sterk, sunn og frisk og holder deg fast, og kommer ut som et friskt, sterkt og sunt barn til termin»

Veit ikke om det hjalp, men hjalp på nervene mine og gav meg ro. og gjett hva blodprøven var positiv!! Vi fikk brev fra Ullevål på ettermiddagen ar vi var gravide!! 4 +3 uker på vei!

Jeg hadde en del svake rare murringer/smerter i venstre siden v korsryggen. fortsatt oppblåst og gikk på Cyclogest frem til uke 7+5. Måtte ha varmepute i ryggen. Jeg fikk også sånne «kramper» i hoftene og nedover baksiden av lårene, så må strekke ut jevnlig .
Dette var den beste julegaven ever!

12.12.25

Vi var inne til ultralyd på ullevål spm en del av IVF pakken. Der så vi at det har flyttet inn en liten en! Alt så normalt ut og det forklarer kvalmen og den enorme trettheten jeg har hatt siden uke 7 ca.

Jeg var også inne til første svangerskapskontroll hos fastlegen den 3. desember, der tok de masse blodprøver og veide meg etc. prøvene var fine, dog trenger jeg jerntilskudd fra uke 18. jeg er visst også ett eller annet negativ på blodprøvetype som betyr at jeg må ta blodprøver av barnets blodtype litt seinere i svangerskapet for å forsikre oss om at den lille ikke har positiv blodtype, det vil visst kunne ha noe negativ påvirkning på meg ved fødsel så hvis det skulle være noe sånn så vil de gi meg medisin jeg skal ta. Det er fint de kan gjøre så mye forebyggende i dag. ellers har jeg fått verdens mest fettete hår etter en dag etter vask. Jeg har også fått kviser her og der og føler ikke at har noe «gravid-glød». Men det går så fint for vi er endelig gravide! Så får jeg være litt fjortis og seig

Jeg er veldig oppblåst, magen er treig og kvalmen blir verst hvis jeg ikke spiser litt. Jeg har cravings på karbohydrater og helst mat som pizza, hamburger og take away mat(jeg som så og si kun under meg det innimellom) jeg spiser ogs en del svisker for å holde magen i gang og tar to kiwier på tom mage om morgningen.

Vi er veldig glade men også spente og håper alt vi har for at vår lille skal holde seg fast, vokse og bli sunn og sterk og komme ut til termin som en frisk og sterk baby.

12-27.12.25

Kvalmen har tatt seg skikkelig opp de siste to ukene 8-10. Luftsmerter også. Jeg sover dårlig om natten da jeg blir enten for varm, kald, eller at det gjør vondt å ligge på siden, til å må gå på do.

16.01.26
13uker på vei og første UL på sykehuset. Alt så normalt ut, bakken ig hjernen❤️ jeg fikk beskjed av jordmor at byrde ta blodfortynnende Albyl E 75 mg om dagen da det er noe forhøyet risiko for svangerskapsforgiftning med IVF og fryst egg. I tillegg til at det vil virke forebyggende for dette så vil det også hjelpe på blodgjennomstrmningen til morkaka, hvis tar det før uke 16. må ærlig innrømme at jeg blur skeptisk til alt medikamentet hvis det ikke er strengt nødvendig. Men gar tillit til at sykehuset veit hva de snakker om, så skal forsøke.

Kvalmen gav seg i uke 11+2 og formen er bedre, har litt ligamenrsmerter men tar slt av symptomer så lenge lille gullet vokser seg stor, sterk og frisk :love2 :angel8

Jeg går i ivf tanker. Er 39 år og ha hatt to spontanaborter og to Ma, en i oktober og nå en i januar i uke 10. Alle ganger har embryoet stoppet å vokse i uke 6. jeg er knus og drømmen om et barn føles langt unna og uoppnåelig. Jeg har ikke problem med å bli gravid, men mister hver gang. Vet ikke om ivf er noe å prøve da? Må gjøre det privat i sånt fall og det koster så mye penger. Jeg er kluven hva jeg skal gjøre nå. Fortsette eller gå for ivf. Alt føles tungt og jeg er så lei meg og vet ikke hva det riktige er å gjøre nå

Gratulerer så mye med spiren :talk017 :cool05:dance008:gen014:dance011:hug007:love017:binkybaby:love7:Heartblue:Heartpink

Back
Topp