Som mange andre her får jeg vondt av deg, og skjønner godt hvordan ting som dette "baller på seg" - man prøver å unngå konflikt, og plutselig har man vært "snill" og grei og medgjørlig til man har kjørt seg selv helt i grøfta.
Det høres sannsynlig ut at det på et eller annet tidspunkt vil bli aktuelt med advokat, men du kan jo prøve et første meklingsmøte på familievernkontoret først for å se hva hun sier med en utenforstående til stede.
Husk at en samværsavtale ikke er noen garanti for at du får se datteren din, det er dessverre veldig få virkemidler som tas i bruk mot omsorgsforeldre som saboterer samvær.
Det faktum at mor tidvis nekter deg samvær styrker saken din dersom dette går til retten, og jeg har hørt det sies at man i dag kan idømme mor dagbøter så lenge hun saboterer samvær.
Dessverre vil mindre samvær bety at du kan kreves for mer barnebidrag, hvilket vil si at du i stor grad ender opp med å betale bøtene "for" henne.
Dette er selvfølgelig helt hypotetisk, kanskje hun skjerper seg etter en tur på familievernkontoret, kanskje hun blir "skremt" av et rettsforberedende møte og slutter å ødelegge forholdet mellom deg og datteren din.
(Og så høres det ganske riktig ut som om eksen din er ganske skrudd i hodet, bare et sånt utsagn som at ungen "trenger en seng til 6000" mens hun ikke kan betale bilregningen høres ut som om hun hører hjemme på Luksusfellen.
Testvinner i sikkerhet er f.eks. en sprinkelseng fra IKEA til under 1500kr. [;)]
Selv i barneutstyrsbutikker har du problemer med å finne så dyre senger - det må vel være Stokkesengen da, og selv om den er knallfin er det ingen som TRENGER den til ungen sin!)
Håper du snart får ordnet DNA-test slik at du vet hva du har å forholde deg til, og kan slå i bordet med!
Det kan også være smart av deg å be om delt foreldreANSVAR - mor vil helt sikkert sette seg på bakbeina, men det gir deg rett til ting som informasjon fra barnehage/lege/SFO, medbestemmelsesrett når det gjelder ting som navnebytte, medisinsk behandling og religionstilhørighet, TYPE skole/barnehage (altså Montessori/Steiner/religiøs) o.l.
Lykke til, og jeg krysser fingrene for at du får lønn for strevet når datteren din vokser opp og innser hvor glad faren er i henne, og hvor mye han gjennomgikk for å kunne være der for henne!