Min første graviditet :)

34+0 (eller 33+6 i følge sykehusene her i nord...)
1485081423153.jpg
Kan komme med en "kort" oppdatering av de siste dagene.
Torsdag 19.jan på tur til jobb, så kjente jeg murringer i ryggen - type mensensmerter. De var der hele tiden og irriterte. Magen reagerte dårlig på de murringene, og jeg fikk ubehagelige kynnere (ikke hatt det før) og magen ble i ulage. På ettermiddagen var det enda ubehag i ryggen samt kynnere som begynte å bli plagsomme. På kvelden kom kynnerne i tak - og ble på kanten til vonde. Natten gikk greit. Neste morgen tok jeg egenmelding. Jeg la meg i badekaret og kroppen slappet av. Men etterpå når jeg la meg på sofaen så kom takene/kynnerne tilbake - og kom i jevnlige tak. Var meget utbehagelig, som et belte som strammet seg rundt korsrygg og nedre del av magen. Takene kom ca hvert 8 min og varte i ca 50 sek. Var i tvil om jeg skulle ringe føden. Men da jeg oppdaget blod på papiret når jeg var på toalettet rett etterpå (fordi kynneran kjentes ut som luftsmerter), så var jeg ikke i tvil om at jeg måtte ringe.

De ville ha meg inn på sjekk. Dro til UNN Narvik i forferdelig snøvær. Takene som kom i bilen var tilslutt med 5 min mellom. Men takene var ikke kraftig. Vel fremme ble det tatt urinprøve. Den viste kun blod i urin. Når jeg var å tisset på glasset oppdaget jeg litt slim på papiret. Takene/kynnerne jeg hadde ble ikke registrert på ctg. Jordmoren kunne kun kjenne at magen ble stram. Gyn us avslørte at blodet kom fra livmorhalsen, og at den var på opp under 2cm lang (ca halvparten av det den burde være). Det var startet å åpne seg fra innsiden. Det ble tatt vektestimering på vanlig ul, og han ligger på ca 2000gr. Det ble konsultert med Tromsø, siden narvik ikke kan ta imot barn før uke 35+0. Jeg fikk første lungemodningssprøyte, og 2 rie-stopp sprøyter. Ble i tillegg satt på riehemmende drypp. Ble sendt i ambulanse til Tromsø (forfærdelig! å ligge på rygg i uendelig lang tid (5 timer) med kynnere som kom pga kjettingspor vei). Natt til lørdag var grusom da jeg hadde konstante murringer i ryggen, jeg hadde verdens hardeste madrass og syltynn pute! Klokken 5 om morgenen så var jeg på do, og da var det ca 1 t-skje med blodig slim på papiret.

Snapchat-5754779156158728619.jpg

Har siden fredag kl 17-18 hatt dryppet i. I dag morrest (søndag) ble dryppet tatt vekk. Fikk ny lungemodningssprøyte i går (24 timer etter første), og de ville ha dryppet på til i dag - slik at sprøyten kunne få virke litt før eventuelle rier skulle starte når dryppet ble fjernet. Hadde blod på papiret i hele går (ikke mye). Ble tatt ny ctg i går kveld da takene kom ofte, men heller ikke de ble registrert på ctg (bare små nålstikk). Ingen fare for natten da hvertfall. Fikk 1g paracet - og har sovet godt i natt.

Snapchat-4116542911901813495.jpg

Det er nå 3,5 timer siden dryppet ble fjernet. Kjenner tidvis murringer i ryggen slik som i går, med kynnere som av og til kommer. Ikke noe med særlig styrke i. Så jeg er spent på om jeg får dra hjem senere i dag, eller ikke. Regner med de skal sjekke livmorhalsen pånytt. Siden jeg i morgen (ifølge dem) er 34+0 så vil jeg nok ikke bli satt på noe mer drypp. Det jeg syns er skummelt er dersom jeg blir sendt hjem (2,5-3 timers kjøring) så er det siste jeg vil er å føde prematurt hjemme på badet.. Siden jeg har svak bekkenbunn, så tenker jeg selv at dersom livmorhalsen ligger på 2cm eller under - samtidig som det har startet å åpne seg - så kan vel ting skje fort. Skal snakke med dem om dette.

Jeg syns det er rart at jeg nå har slike vonde/ubehagelige kynnere. Jeg har ikke hatt dette tidligere i svangerskapet. Tydeligvis reagerer jo kroppen på de takene- selv om det ikke er rier. Det ble sendt en urinprøve på dyrking i går som jeg venter svar på.

Veldig spent på hva som skjer nå. Har i de to siste døgnene blitt vant med tanken på at lillegull kanskje kommer snart. Jeg vil nok bli litt skuffet dersom jeg går over tiden nå..
 
Last edited:
Høres ut som litt mer action enn hva man vil ha, håper du får bli der du føler deg trygg (uansett om det er hjemme eller på sykehus). :Heartred
 
Åh lykke til så mye!! Enda godt du har fått begge lungemodnings sprøytene. Håper baby får bli i magen noen uker til :)
 
Takk :) Lillegutt er enda inne i magehuset - og situasjonen er rolig :)

Er enda i Tromsø, men har i dag blitt flyttet fra sengepost til pasienthotell :) I går kom det regelmessige tak/kynnere midt på dagen, men det roet seg etter hvert. Utover kvelden kjente jeg kun murringer i rygg og av og til kom det svake tak i korsrygg. Ble også plutselig så rød og varm i fjeset midt på dagen igår - men jordmor sa at det var bivirkning av lungemodningssprøyten som jeg fikk dagen før. Stemmer ganske godt det - siden jeg dagen før der igjen hadde fått samme reaksjon i fjeset. Mot kvelden i går kjente jeg tidvis ilinger ned i underlivet - samt at jeg begynte å få knivstikk ned i setet/bekkenet. Altså inni hver rumpeball for å si det slik :p Mulig det er kroppen som reagerer på at jeg har ligget/sittet mye i ro. Og ja- det holdt jeg på å glemme: jeg lak pittelitt råmelk i går :p Oppdaget at det ble litt vått, og da jeg sjekket rant det en dråpe tykk hvit/gul dråpe på begge brystene :p

Har sovet godt inatt, foruten at jeg våknet to ganger av stram mage/behag i korsrygg og var tissetrengt (selvom det ikke kom så mye). I dag morrest ble jeg undersøkt på nytt. Det er ingen åpning utenifra, men de så hva narvik hadde oppdaget på ul. Det er en åpning fra innsiden. De målte livmorhalsen til å være 1,7 cm i dag. I narvik hadde de målt til opp under 2 cm. Men det trenger ikke å ha noe å si - for det er så forskjellig hvordan de måler. Så den trenger ikke nødvendigvis å ha krympet noe særlig. Men de syns ikke den såg så stabil ut (legens ord) og derfor vil de ha meg i nærheten til onsdag - da vil de nok sjekke på nytt. Da vil nok svarene på urinprøven være klar, og kanskje man blir noe klokere på hvorfor dette har skjedd.

Skal i ettermiddag/kveld møte opp å ta en bakteriell prøve av skjeden.
Jordmor sier at jeg kan nok forvente å fø før termin - men hun har vært borti det meste. Det kan godt være at han holder seg inne til termin og til og med overtid. Ingen som vet. Jeg har en følelse at jeg blir å gå noen uker til :) Har heller ikke hatt blod eller slim på papiret siden lørdag, så det er vel et godt tegn :)

Lillegutt ligger så høyt oppe i magen, at jeg tror ikke fødsel skjer før om noen uker tidligst. Han er i allefall ikke klar til å komme ut nå - slik som han ligger :p Han ligger med hodet ned - men hele kroppen hans er jo oppunder ribbeina mine! :eek:
 
Last edited:
Godt du blir tatt vare på, på sykehuset. Håper det holder seg stabilt noen uker til. Masse lykke til <3
 
Jeg får dra hjem idag :) Livmorhalsen ble målt til ca 13-14mm, men de sa det var vanskelig å måle. Jeg har enda mensensmerter - men de vonde/ubehagelige takene har vært borte siden helga :) Da gjenstår det å se hvor lenge lillegutt holder seg inne ♡
 
Jeg får dra hjem idag :) Livmorhalsen ble målt til ca 13-14mm, men de sa det var vanskelig å måle. Jeg har enda mensensmerter - men de vonde/ubehagelige takene har vært borte siden helga :) Da gjenstår det å se hvor lenge lillegutt holder seg inne ♡
Så bra!!! Håper for din del at han holder seg inne :)
 
34+4 ♡

Det var godt å komme hjem igårkveld ♡ Selvfølgelig oppdaget jeg litt blod på papiret, og deretter i bindet når jeg skulle legge meg. Er enda utvannet blod på papiret idag - litt slimete (sorrry details). Jeg satser på at det er pga undersøkelsen igår. Uansett så er det ingenting å gjøre med det. De stopper ikke en eventuell fødsel nå. Jeg tenker at sålenge jeg kjenner liv, at vannet ikke har gått eller at jeg har rier - så forholder jeg meg rolig.

Jeg skal i allefall starte å vaske noe babyklær og starte å pakke fødebaggen :p
 
Som legen min også sa så er det ikke noe de gjør for å stoppe fødsel etter uke 34. Det må være fryktelig stressende å oppdage blod så ofte :( Jeg fikk første celeston sprøyte i går (har det flotte røde varme ansiktet fortsatt :p) for de trodde ikke jeg kom til å komme til 34. Er bare 32+3. Men så lenge babyen din klarer seg i din kuvøse så er jo det best :) Heier på deg!!!!
 
Som legen min også sa så er det ikke noe de gjør for å stoppe fødsel etter uke 34. Det må være fryktelig stressende å oppdage blod så ofte :( Jeg fikk første celeston sprøyte i går (har det flotte røde varme ansiktet fortsatt :p) for de trodde ikke jeg kom til å komme til 34. Er bare 32+3. Men så lenge babyen din klarer seg i din kuvøse så er jo det best :) Heier på deg!!!!
Begynner å bli en vane å oppdage blod nå ja - men jeg er ikke spesielt bekymret. Søskenbarnet mitt fødte i uke 35+0 for akkurat et år siden - og alt gikk veldig bra der :) Og nå har jo lillegutt fått de sprøytene - så alle odds er jo med oss :) Men han skal gjerne være inne i magen litt til - for det er ikke klart her hjemme til han enda :p

Lykke til med deg og din mageboer :)
 
35+2 idag :)
Har vonde mensensmerter i rygg - skulle ønske de enten gikk bort eller gikk over til rier. Nå begynner jeg å bli lei av å ha ubehag/vondt hver dag. Men lillegutt holder seg inne.

1485786919196.jpg
Har så firkantet mage.. lillegutt presser så ut opp under brystene, og derfra er det nesten flatt nedover. Ikke fin kulemage hvertfall :hilarious:
 
35+2 idag :)
Har vonde mensensmerter i rygg - skulle ønske de enten gikk bort eller gikk over til rier. Nå begynner jeg å bli lei av å ha ubehag/vondt hver dag. Men lillegutt holder seg inne.

Vis vedlegget 217503
Har så firkantet mage.. lillegutt presser så ut opp under brystene, og derfra er det nesten flatt nedover. Ikke fin kulemage hvertfall :hilarious:
Jo synes du har kjempe fin mage!! ❤ Kan forstå frusterasjonen din men husk at det er ikke lenge igjen :)
 
Endelig en kort oppdatering! Hadde begynt å skrevet et laangt innlegg - men alt ble borte.. :/

Men i allefall; Lillegutt er kommet til verden! ♡
Søndag 5.februar meldte Lias sin ankomst, med sine 2626 gram, 45 cm og 32,5 i hodeomkrets ❤ Født i uke 35+6 (ifølge 40+2).

Han er nå allerede blitt 8 dager gammel. Vi er enda på sykehuset, men får kaansje reise hjem idag. Siden han er "litt" prematur så har det vært litt mat/ammeproblemer og han har vært 24 timer i lysbehandling for gulsott. Han virker mye mer kvikkere og våken nå ♡ Vekta går oppover, og visst vekta viser oppgang idag også så er sjansene gode for hjemreise idag.

Fødselshistorien hadde jeg startet på, men alt ble borte. Så da har jeg ikke mer tid enn å gi en veldig kort versjon i et nytt innlegg snart.

Her er skatten min ♡
Snapchat-897711369.jpg
 
Kort fødselshistorie og dagene før:

Fredag 3.feb: Lang dag, jordmortime, handling i flere timer, hjem til overraskende babyshower ♡ spiste taco med fersk ananas. Murringer i korsrygg og vondt i kroppen når jeg la meg. Om jeg ikke husker feil så ble det en runde i høyet på kvelden.

Lørdag 4.feb: Rolig dag da jeg var sliten etter gårdagen. Spiste tacorester og en god del fersk ananas. Utpå kvelden var jeg så sliten og hadde ubehagelige murringer i korsrygg (litt mer enn hva jeg var vant med de siste dagene). La meg i badekaret kl 23.

Søndag 5.feb:
- Kl 00.00 sto jeg opp av badekaret og i dusjen. Slimproppen gikk. Ferdig i dusjen måtte jeg akutt på do. Fikk tømt mye. Var mer slim på papiret. Gikk å la meg, men fikk ikke sove pga jeg var spent på hva slimproppen betydde.
- Kl 02.50 kjente jeg en boble som kom ned underlivet og sprakk. Jeg rullet ut av sengen, det rant dråper ned lårene mine. Jeg knep beina sammen og kom meg på badet før det sa splæsj. Vannet gikk. Det kom mye, og sluttet nesten aldri å komme. Informerte samboer, også kom det mer. Fikk også en ny runde med akutt løs mage.
- Kl 04.45 var vi påtur på sykehuset etter å ha pakket fødebag til meg og lillegutt. Var litt sulte men ingen matlyst. Hadde vonde murringer i rygg som kom og gikk.
- Kl 06.00, fremme på sykehus. Ctg var fin. UL viste hodeleie.
- Kl 07.00. Vi fikk rom og skulle sove litt.
- Ca kl 08 våknet jeg av murringer etterfulgt av ny "boble". Kom meg på badet og pånytt kom det en bøtte fostervann.
- Kl 08.00-09.30 ca: gikk med smårier som kom jevnlig og med korte pauser. Vondt. Vekket samboer. Han hentet mat til meg men jeg klarte ikke på noe. Var veldig sulten likevel. Fikk ny akutt løs mage. Riene ble vondere og lengre, men veldig korte mellomrom.

Siste magebildet, 4-5 timer før fødsel:
Snapchat-233751381.jpg
- Ca kl 09.30-12.00. Samboer overtalte meg til å ringe på. Ble undersøkt, 1,5 cm åpning. Fikk en stikkpille med smertestillende. Jordmor sa de ikke gjorde noe aktivt før 24 timer etter vannavgang. Jeg fikk antibiotika som skulle tas hver fjerde time frem til fødsel. Jordmor gikk og riene kom så tett at jeg ikke fikk pause. Jordmor ville ha urinprøve men jeg fikk ikke ut en dråpe. Blæra kjentes full - men ingenting kom. Jeg gikk i dusjen. Prøvde å tisse der, men ingenting kom. Vannet lindret litt. Jeg måtte tidvis sette meg ned på dusjgulvet, sitte på kne, stå på alle fire - gjorde alt for å få lindret litt. Riene var konstant. Den ene gikk over i den andre. Smertene satt mest i korsrygg - men også fremme i magen. Det kjentes ut som at blæra mi skulle eksplodere, og jeg ble bekymret siden jeg ikke fikk noe ut. Tilbake på rommet overtalte samboer meg til å kalle på jordmor. Jeg fortalte om den fulle blæra. Hun satt kateter, men det var ikke mye urin der. Så undersøkte hun meg litt over kl 12. Da kunne hun si at det ikke var rart at jeg følte det sånn, fordi nå var det 8cm og såvidt en liten kant igjen. Fra 1,5cm til 8cm på 2 timer ca. Uten smertelindring. Fikk nå lystgass. Var for sent for epidural.
- Kl 12.30 - 14.11: fikk presse visst jeg ville. Jeg lå å presset i nesten 2 timer. Lillegutt gle tilbake etter hver rie. Prøvde å ligge på rygg, stå på alle 4, stå(!) og tilbake på rygg igjen. Jeg var så varm og svett. Lystgass ble byttet ut med oksygen. Måtte klippes tilslutt. Såg saksa og hørte klippet! Det var ille... det tok noen rier etter klipp før han kom ut kl 14.11 ♡ jeg var utslitt men lykkelig ♡ en jordmorstudent sydde meg i nesten 2 timer etterpå. Ble kun sydd i klippet.

Noe så vondt, men for en opplevelse ❤
 
Last edited:
Gratulerer igjen mye lillegutt :)
 
Gratulerer så mye med en nydelig liten gutt! :Heartred
 
Back
Topp