mimre om fødselen? :)

ninoz

Elsker forumet
Inne på forsiden av babyverden er det noen diskusjoner om "naturlig fødsel" nå... Gadd ikke å kommentere der, men tenkte kanskje det hadde vært artig å ta en diskusjon her? :) 

Å føde naturlig er vel det at babyen kommer ut fra "rett" plass, uten hjelp av tang, vakum eller lignende? (smertelindring avgjør vel ikke om fødselen er naturlig eller ikke?)
Og fødselen blir unaturlig hvis man må ta keisersnitt?

Min fødsel forløp iallefall slik: Når jeg kom inn på sykehuset med rier og 4 cm åpning, fikk jeg lystgass. Fikk beholde lystgassen til pressriene startet. Tok også litt akupunktur, men vet ikke om det hjalp eller ikke (smertene var for store til å merke forskjell, men det hjalp nok litte grann)

Jeg vil påstå at jeg hadde en normal fødsel. Noen som er uenig?

Jeg har lest de artiklene jeg også! Du hadde en helt normal fødsel, ja! Omtrent som min første fødsel, da fikk jeg også lystgass.
Keisersnitt er vel litt utenfor normalen, i og med at det er en mer uvanlig måte å føde på. Det betyr jo ikke at de som får keisersnitt er noe mindre tøffe eller har en mindre minneverdig opplevelse.

Når det refereres til "naturlig fødsel", så har ordet naturlig en smalere betydning- "naturlig" betyr ikke her det samme som "normal". Naturlig som i naturlig fødsel refererer til begrepet "natur", altså det som følger naturens gang. I en "naturlig fødsel" i denne betydningen, er ikke fødselen lenger naturlig når man f.eks. får drypp for å få i gang riene. Det handler altså ikke bare om smertestillende, men enhver inngripen i den "naturlige" gangen i ting. Noen ganger er det av sikkerhetsmessige grunner umulig for en kvinne å føde "naturlig" på denne måten, man må gripe inn for at det skal gå bra med mor og barn. Når alt derimot er bra med mor og barn, og forholdene ligger til rette, er det ingenting i veien for å la naturen gå sin gang uten inngripen. 

Selv fødte jeg jo ved Føderiket nå andre gangen, der medisinsk inngripen ikke er mulig, kun oppmuntring, støtte, steriltvannspapler (det er en form for naturlig smertelindring fordi det jo bare er vann), akupunktur og varmt vann. Jeg gjorde det IKKE for å være tøff eller urkvinne som artikkelforfatteren framstiller det som, men fordi jeg der fikk det beste tilbudet. Jeg fikk oppfølging på samme sted før fødselen, jordmor hadde tid til meg, og under fødsel fikk jeg all den omsorg, støtte, tid og mulighet til å velge selv som jeg kunne drømme om. Smertene var mye mindre intense enn forrige gang, og jeg tror det er fordi jeg følte meg trygg. Jeg klarte å være rolig og puste rolig under riene, og følge med kroppen i det som skjedde. Jeg ville aldri gått tilbake igjen nå til vanlig sykehusfødsel om jeg skulle føde igjen, for opplevelsen var så fantastisk!!!

Legger til denne fra wikipedia: Natural Childbirth is a philosophy of childbirth that is based on the notion that women who are adequately prepared are innately able to give birth to their child, without external intervention. The term "natural childbirth" was coined by obstetrician Grantly Dick-Read upon publication of his book Natural Childbirth in the 1930s, which was followed by the 1942 Childbirth Without Fear

Hehe, den diskusjonen er jo et minefelt, men jeg prøver meg likevel. Stort sett prøver jeg å aldri bruke ordet naturlig, fordi mange har så sterke følelser knyttet til det. Hvis jeg skal definere det vil jeg si at naturlig fødsel er en fødsel helt uten behov for inngrep eller ytre hjelp. Unaturlig er ikke et ord jeg ville brukt, uansett hvor mye inngrep som trengtes. 

Normalt er et ord som kanskje mange mener betyr det samme som vanlig? Hvis vanlig er betydningen, så kan en fødsel med epidural være normalt mange steder, mens mine hjemmefødsler har vært unormale / uvanlige. WHOs krav til en normal fødsel er en spontan fødsel til termin, som starter av seg selv, som er lavrisiko når den starter og lavrisiko gjennom hele fødselen, og der mor og barn er i god form etter fødsel. Etter den definisjonen er ikke en fødsel med epidural normal, den er ikke lavrisiko. Det vil jo også sannsynligvis i tillegg være behov for medisiner for å øke riene med epidural, fødselen går neppe av seg selv. Lystgass og akupunktur gir ikke økt risiko, og dermed er fødselen din fullstendig normal. Etter WHOs definisjon har jeg også født normalt, men jeg kan ikke si at begrepene er så viktige for meg.

For meg er alle fødsler like imponerende, jeg synes ikke nødvendigvis at det er bedre å føde naturlig enn å få hjelp. For meg har det vært et poeng at mine fødsler skulle være mest mulig lavrisiko, med minst mulig risiko for komplikasjoner, men det ville ikke vært noe nederlag om jeg hadde trengt keisersnitt heller. Jeg synes det er flott at det finnes hjelp å få når det trengs, og at det er litt trist at noen føler at de ikke har født naturlig nok når de har trengt hjelp. Kompliserte fødsler uten hjelp ville vært det aller minst normale og friske uansett hvilken definisjon vi velger.

Jeg kan godt forstå at begrepet naturlig kan virke provoserende, men det er vel som alle begreper til for at vi skal vite eksakt hva det snakkes om. Kanskje et annet ord ville vært bedre, jeg er enig i at ingen fødsler er unaturlige og at alle fødsler er imponerende. Alle kvinner som føder fortjener en premie. 

Jeg ble litt provosert av innlegget her på babyverden likevel, for forfatteren fremstiller de som føder "naturlig" (altså uten medisinsk inngripen) som om de velger dette for å være tøffe urkvinner som ønsker status for å føde på denne måten. Jeg som altså også har født "naturlig", kjenner meg overhodet ikke igjen. Jeg valgte "naturlig" fødsel fordi den var en del av et mye, mye bedre fødselstilbud enn det jeg kunne få på sykehuset. Jeg fikk altså oppfølging i svangerskapet med kontroller som varte opptil en time. På Føderiket hadde jordmor ALLTID god tid. Under forrige svangerskap varte kontrollene i ti minutter hver gang, og prøvde jeg å fortelle jordmor at jeg var sliten, hadde hun ikke tid til å snakke noe mer om det. 
På Føderiket fikk jeg også en jordmor som ikke ville komme til å gå fra meg under fødsel pga vaktskifte, som ville la meg bestemme selv hvordan fødselen skulle skje, og som ikke automatisk ba meg legge meg på ryggen når jeg skulle presse babyen ut. Resultatet var ingen rifter og jeg var i mye bedre form etterpå enn sist. Det at det var så rolig der, i hjemlige omgivelser, med stearinlys tent bare for meg og mannen min, ei jordmor som jeg visste var glad og motivert for fødsel da vi kom (i motsetning til mange steder der de sikkert har det så hektisk at de nesten ikke rekker snakke med den fødende etterpå), der fødselen ble verdsatt med flagg på bordet, juice, kaffe og rundstykker på senga, der jeg slapp å forflytte meg etter fødselen, men bare kunne amme og sove slik jeg selv ønsket, det gjorde hele opplevelsen til noe så fantastisk at jeg tenker på den om og om igjen... Det kunne ikke vært bedre. Det er DETTE det handlet om for meg, tryggheten, roen, og det at jeg stolte på meg selv fordi jeg var trygg, og kunne puste meg gjennom riene uten å være redd. Epidural eller andre smertestillende var ikke i tankene mine ett eneste sekund, så jeg skal love at menneskelig støtte og de omgivelsene jeg opplevde fødselen i, gjorde mye mer for meg enn lystgassen på sykehuset under fødselen med Alma!!! 

Du har virkelig rett Sukkertopp, diskusjonen er et minefelt. 

Selv tenker jeg at alle kvinner som føder, gjør en heroisk innsats. Kvinner som må ta keisersnitt, eller som f.eks. må få ut barnet ved hjelp av sugekopp, tang el. l.  har jo mye tøffere fødsler enn de av oss som er så heldige å kunne føde "naturlig". Begrepet sårer tydeligvis veldig mange, og jeg liker det egentlig ikke selv, det la jeg også vekt på i et innlegg på februar hvor jeg spurte hvorfor det er så mange som er negative til naturlig fødsel (de var blitt bedt om å komme med assosiasjoner til en del ord, bl.a naturlig fødsel, og de fleste skrev ting som "au", "aldri i livet", osv. )
Jeg fortalte om min gode opplevelse, mest for å få fram at naturlig fødsel ikke trenger å være vondere enn andre fødsler, at det postiive er at man får så mye støtte og oppmuntring når man velger et fødested som jeg gjorde, osv. Likevel ble jeg totalt misforstått og oppfattet som en som så ned på andre typer fødsler, tydeligvis. Typisk i et forum, så klart. 

Sukkertopp, du har jo mer kjennskap til fødsler enn de fleste og fødte jo også hjemme. Har du og andre noen tanker om hvorfor man nesten blir "halshugget" om man sier noe positivt om naturlige fødsler eller som jeg, om egen opplevelse av fødested og naturlig fødsel?

Hahaha, nei. Jeg kan være ærlig og direkte om det meste altså, men ikke en gang jeg tør mene noe åpent her om hvorfor mange ikke tåler å høre at vi som har født "naturlig" er så fornøyde. 

Jeg er veldig enig i at hun som skrev det innlegget du refererer til har misforstått helt. Enda så mange hundre fødsler jeg har sett, så har jeg aldri sett noen som har gjort noe for å være tøffe, eller for å oppnå status. Forskjellene i hvordan smerter oppleves handler vel mer om hvor trygg man føler seg, hvilke kunnskaper man har, om man føler kontroll over situasjonen, om man stoler på kroppen sin, om omgivelsene føles trygge og avslappende, hvor god støtte man har fra de rundt seg osv. 

Et elsket og hatet sitat om fødsler er Laura Stavoes "There's a secret in our culture, and it's not that birth is painful, it's that women are strong." Jeg synes det er trist at så mange ikke får hjelp til å finne den styrken de har i seg, men jeg mener det stort sett er systemet rundt som svikter. Det hjelper ikke noe å være sterk, dersom man ikke får den hjelpen man trenger for å føle seg trygg. Når svangerskapskontrollene blir for dårlige, når fødselsforberedelse er for dyrt, når organiseringen av helsevesenet gjør at bare veldig få har møtt jordmor før fødselen, når gode opplevelser (i motsetning til komplikasjoner) ikke gir penger i kassen og steder som føderiket bare nedlegges, når ingen har tid til å være hos den som føder for å trygge henne, når hun ikke har hjelp av noen hun stoler på til å slappe av, da blir smertene så store at det trengs medisiner selv på helt normale fødsler. Det er ikke tøffe urkvinner med sammenbitte tenner som føder uten smertestillende, det er vi som føler oss trygge nok til å slappe helt av og følge kroppen. Å føde uten smertestillende er ikke noe jeg gjør for status, det er fordi jeg er overbevist om at det gir den aller beste opplevelsen så lenge alt er normalt.

Jefferson Davis Hospital i Houston gjorde et randomisert forsøk for noen år siden som stemte veldig med mitt intrykk av fødselssmerter. De ga en doula til halvparten av de som fødte der. Det vil si en ekstra person som er tilstede hele fødselen bare for å hjelpe og støtte den som føder og de hun har med seg. Doulaen hjelper med avslapping, oppmuntrer til bevegelse, varme bad osv. Viktigst av alt har hun født selv, har vært med på mange fødsler, og bare signaliserer med hele seg at det som skjer er trygt og normalt. Av de som ikke fikk doula var det 55 % som ønsket epidural (mye mer brukt i USA enn her), mens blant dem som fikk en aktiv doula var det bare 8% som fikk så store smerter at de ønsket smertestillende. Fødslene med doula gikk også raskere, og det var mye færre komplikasjoner. Det var selvfølgelig ikke slik at de som tilfeldigvis fikk doula var tøffere eller mer opptatt av status, de bare følte seg tryggere og slappet av bedre. Noen skal selvfølgelig ha smertestillende uansett hvor mye støtte de får, noen fødsler er mye vanskeligere enn andre.

Jeg tenkte på det igjen da jeg leste denne:  http://www.babyverden.no/Gravid/Leserhistorier/-Keisersnittet-gjorde-fodselen-til-en-flott-opplevelse/  Legg merke til at hun nevner at hun følte seg tryggere på keisersnitt omgitt av helsepersonell, enn det hun gjorde på en normal fødsel med jordmor som gikk inn og ut. Selvfølgelig er den normale fødselen i virkeligheten mye tryggere, men hun som mange andre føler seg ikke trygg når hun blir overlatt til seg selv. Tryggheten hun føler ved keisersnitt er bare en illusjon, men den oppleves virkelig. Det er lett å klage på gravide som ønsker å utsette seg selv og babyen for et unødvendig keisersnitt, men jeg tenker litt at det tross alt skyldes at hun er blitt sviktet ved de første fødslene. Hun har ikke fått den samme oppfølgingen som jeg fikk hjemme og du kunne få på føderiket. Tror dessverre vi er de heldige som har oppdaget en hemmelighet som er skjult for mange.

Tusen takk for fint svar, Sukkertopp. Jeg er så enig med deg. Men motstanden mot "naturlige" fødsler er tydeligvis enorm. Jeg hadde aldri forestilt meg det, men det er tydeligvis oftere de som føder uten kjemisk smertestillende som blir sett ned på, ikke motsatt.
Et paradoks syns jeg, er at flere som føder uten smertestillende tror at de vil bli dømt nord og ned om de er stolte av det- det kom fram i diskusjonen på februar . Det jeg har lært av den diskusjonen er at jeg skal være veldig forsiktig med å vise at jeg er stolt av min opplevelse. Da blir jeg i så fall tillagt masse tanker og meninger jeg ikke har.  Og det enda  jeg fokuserer mye  mer på det jeg faktisk fikk (omsorg, støtte, oppmuntring) enn det jeg ikke fikk (kjemisk smertelindring).

Men selvfølgelig er jeg stolt! Alle som føder har vel grunn til og rett til å være stolte, om de velger å føde "naturlig" eller ikke! 

Keisersnittopplevelsen du nevner, er et godt eksempel. Jeg får faktisk lyst til å lage en bok, en samling av gode, trygge fødselsopplevelser MED jordmor tilstede, en bok som gir kvinner troen på at en fødsel ikke trenger være så skummelt som mange tror. 

Det du skriver om det randomiserte forsøket og doulaene er også utrolig interessant. Jeg har tenkt mye på det, at jeg tror fødselen min denne gangen gikk raskere enn den ville gjort på vanlig sykehus. Og når jeg studerer fødselspapirene mine fra første fødsel, og tenker på opplevelsen, syns jeg det er så rart at alt liksom stoppet opp under vaktskifte, så de måtte sette på drypp da den nye jordmora kom (de hadde tatt fostervannet, og det var misfarget, så derfor ville de ha babyen ut fort).
 Jeg hadde de beste riene mine rett før vaktskifte.. M/G står det på alle riene mine før dette. G står det rett før vaktskifte. Jeg husker jeg følte at jeg hadde noe som lignet pressrier akkurat da, og kan se nå at jeg hadde nesten ni cm åpning. Så ble jeg forlatt, og riene gikk over til M, middels. Neppe tilfeldig, tenker jeg! Jeg har alltid tenkt at jeg følte riene var supereffektive før vaktskifte, hvorfor satte de da på drypp etterpå? Men riene forandret seg sikkert fordi jeg ble overlatt til meg selv, og det under en førstegangsfødsel.

På Føderiket gikk alt ekstremt smidig for seg, alt gikk sin perfekte gang, og det uten at smertene var så intense som jeg kunne huske fra første fødsel. Jeg hadde fem cm åpning da jeg kom inn der, to timer etter var mirakelet mitt ute! (jeg skal love at jeg TRODDE ting egentlig var i ferd med å stoppe opp, fordi riene kjentes så mye mindre smertefulle, og de var heller ikke så langvarige, så jeg ventet med å legge meg i badekaret og bestemte meg for å heller stå en stund.  I virkeligheten gikk det jo radig framover. )

Selvfølgelig er vi stolte. Alle som har taklet fint en fødsel uten hjelp er stolte, det tror jeg følger helt automatisk. Bare det kicket du får av hormonene på en uforstyrret fødsel er jo helt enormt. Jeg tenker at på en vanlig fødsel så blir du presset til grensen for hva du tror du greier. Når du tror og påstår at du ikke greier mer så finner du dine egne reservekrefter, og vips så er fødselen ferdig i en enorm triumf. Det er lov å være imponert av seg selv, og veldig mange har en følelse av å være nesten uovervinnelige. "Når jeg klarte dette klarer jeg alt." 

Det som er trist er vel at en del ikke er like stolte etter fødsler der de har trengt mye hjelp, selv om de selvfølgelig har minst like stor grunn til å være stolte. Jeg har mange ganger blitt utrolig imponert av hvordan noen takler fødsler med et dårlig utgangspunkt, og hvordan noen kommer seg gjennom veldig tøffe fødsler med masse komplikasjoner. De som burde være mest stolte er kanskje de som kommer seg gjennom en evighet med undersøkelser, bekymringer, medisinering, rier som kroppen ikke helt vil være med på, masse forskjellig helsepersonell som forstyrrer så de ikke får konsentrert seg om å jobbe med riene, og som kanskje til slutt må takle barseltiden som nyopererte. De burde jo virkelig skryte av hva de har taklet og kommet seg gjennom, men så er det likevel noen som føler at de har misslyktes..

Tror kanskje reaksjonene du får avhenger litt av hvem du har snakket med? Jeg har ikke tenkt så mye på det. Har lagt ut fødselshistoriene mine her, men har egentlig aldri fortalt dem til noen irl. Jeg svarer på spørsmål så klart, men forteller ikke hele historiene. Kanskje er det litt slik at de som har fine fødsler ofte ikke forteller like mye om det som de som har behov for å snakke om traumatiske opplevelser? Det er mange flere som gleder seg til fødsel enn som gruer seg, men like vel tar fødselsangst mye større plass i debattene enn fødselsglede. Det er mange flere som føder uten epidural enn som føder med også, så jeg tror ikke det er noen generell fordømmelse av naturlige fødsler akkurat. De fleste ønsker i utgangspunktet å klare seg uten. Det avhenger vel av hvem du snakker med, og hvilken bagasje og hvilke ressurser de har. 

Jeg er nok i en spesielt heldig situasjon, og har aldri fått noen som helst negative reaksjoner på at jeg har valgt å føde hjemme. Sannsynligvis ingen som tør si noe. :P Alle jeg jobber med ser på det som en god løsning, og slekt og venner tenker at jeg vet best selv hva jeg gjør. Veldig mulig at andre får mye mer negative tilbakemeldinger enn jeg gjør, både på valg av fødested og fødemåte. 

Fødsler som tar pause etter vaktskifte er et kjent fenomen, det ble til og med skrevet om det for mer enn 100 år siden. Ina May Gaskin har skrevet en slik bok med historier som kan gi større tro på fødsler tror jeg, lurer på om den ene er oversatt til norsk.  Du får samle inn og lage en bok med norske historier. :) 

Så godt å få høre at fødsler som stopper opp ved vaktskifte er et kjent fenomen! Da betyr det at tankene jeg hadde rundt dette ikke var ubegrunnede. Alt ble plutselig så logisk for meg da jeg studerte partogrammet litt nøyere- ting jeg siden fødselen hadde lurt sånn på. Skjønte liksom ikke hvorfor det dryppet var nødvendig. 

Egentlig har jeg ikke fått noen negative reaksjoner på valg av fødested denne gangen- til og med pappa, som jeg mente å huske alltid har snakket om at det å føde er noe av det farligste vi kvinner gjør, var positiv (hans egen mor hadde fire hjemmefødsler, men han selv, den yngste, ble født på sykehus, og bra var det, for det ble komplikasjoner, og hjemme hadde nok farmor strøket med, for de bodde laangt unna nærmeste sykehus). Han syntes det var flott med den ekstra oppfølgingen og syntes jeg var heldig; i tillegg til at han mente det var helt trygt midt i sentrum av Norges største by og med de forholdsreglene som ble tatt der- ingen fikk jo føde ved Føderiket med mindre de var friske gravide uten noen som helst komplikasjoner, og de måtte helst ha født normalt tidligere. Mamma ble som  meg, nesten litt "frelst" av å høre om opplevelsen min (hun har selv hatt fire fødsler på vanlig sykehus).

Det er egentlig bare på februar 11-forumet jeg opplevde å bli overøst med beskyldninger.. men jeg ordla meg sikkert litt klønete da jeg spurte hvorfor mange virket så negative til "naturlig" fødsel. Hadde bare aldri forestilt meg at noen ville føle noe negativt ved at jeg fortalte om min positive opplevelse- men det var uvitende og litt naivt av meg. Har i hvert fall lært at dette er et sårbart tema. Skal være forsiktig så jeg ikke sårer noen mot bedre vitende i framtida. Jeg mener jo også at det er mye mer imponerende det mange går igjennom før de feks ender opp med akutt keisersnitt, og likevel takler tida etterpå kjempefint. 
Men ett eks. på hvordan jeg ble misforstått da, inne på forumet: jeg skrev at jeg ville bryte opp i myten om at fødsel uten smertelindring nødvendigvis var mer smertefull enn fødsel med smertelindring. Så ble ordet nødvendigvis tatt ut av setningen, og hun som svarte skrev at hun ønsket å knøvle meg. Sånt blir jeg lei meg av. Når mange da signerer hennes innlegg, en annen igjen skriver at jeg ønsker å få andre til å føle seg nedverdiget, blander mitt innlegg med en annens og skriver ting jeg aldri har skrevet, legger ord i min munn som jeg aldri ville få meg til å i det hele tatt tenke, da ble det til slutt til at jeg bestemte meg for at jeg ikke orker skrive noe mer på det forumet. Dumt at det ble sånn, men orker ikke la et forum ta over den gleden jeg føler hver dag over fødselen og herlige Luna. Jeg burde la det prelle av, jeg vet det, men er nok altfor sårbar, selv når det er snakk om msk. på et forum.

Ja, den boka  av Ina May Gaskin har jeg, holder på med å lese den, og skulle gjerne sett at det fantes noe slikt her i Norge. Jeg har lyst til å lage en slik bok men ikke til noe forlag,  bare få den printet på et nettsted hvor man kan få det gjort, og så ha noen få kopier som jeg kan gi bort til spesielt interesserte. Om noen vil bidra med sin historie, blir jeg kjempeglad. 

Ja, det kicket jeg følte etter denne fødselen varte hele natta etterpå og i mange dager og jeg føler jeg lever på det enda. Har blitt uforholdsmessig interessert i fødsler, kanskje.. :) Og kanskje litt misjonerende, som jeg også ble anklaget for, men det er en ok anklage:)

Uffda, du har vel truffet en nerve hos noen. Har sett noen av diskusjonene på generell om temaet, og ser for meg hvilke meninger du har møtt... Jeg tror det er et vanskelig budskap, det kan virke litt bakvendt på mange at det gir mindre smerter totalt å planlegge fødsel uten smertestillende. Og det går liksom ikke å si at "du får mindre vondt hvis du ikke er så redd og stritter i mot", for det vil jo ikke akkurat få noen til å slappe av mer. :P  

Dette er sikkert ikke til hjelp for deg, men jeg prøver ofte å se for meg personen hvis jeg står i fare for å bli provosert av noe på forum. :P Det er så mange her inne som sier ting som "egentlig er vi nok ganske enige" eller "egentlig gjør vi det nok ganske likt". Jeg tror det er motsatt, og at forskjeller tvert imot blir kamuflert når du ikke ser folk. I virkeligheten er det mange du kaster ett blikk på, og så ikke reagerer på at har helt andre oppfatninger enn deg selv, og mange du ikke forventer at skal forstå hva du mener uansett. :P 

Har du vurdert å melde deg inn i fødsel i fokus? Eller har du allerede gjort det? Nå begynner jeg å se for meg deg som den neste lederen av en brukerorganisasjon. :P :) Jeg synes det må være ok å misjonere litt, kanskje kan du få hjulpet noen andre til å få en like god fødselsopplevelse.

He, he, ja, jeg har sett for meg flere, men vet ikke om det hjelper:) Heldigvis varer ikke følelsen lenge. Sikkert sant at forskjeller kamufleres på forum. Andre igjen, skriver ting på forum som de aldri ville sagt rett ut til noen. Jeg tror jeg skriver omtrent som jeg snakker, altså, endrer ikke personlighet på forum- tror jeg. Håper jeg. 

Nei, har ikke meldt meg inn i Fødsel i fokus, men skal kikke på den! :) Og nå er et nært familiemedlem gravid, det er veldig tidlig enda, men om alt går bra skal jeg i hvert fall misjonere for henne (om hun gir meg lov). 

Back
Topp