Midlertidige "navn" på magebeboer?

"Babyen" er jo et kallenavn det også da. Et engelsk ord for en liten en. Spedbarn er vel den norske termen. Blir jo som å kalle en voksen for "menneske". Ikke for at du skal endre mening altså, men jeg klarer ikke helt å se logikken, selv om jeg forstår hva du mener.

Jeg er ikke ute etter å krangle altså, men fikk behov for å utdype litt hvorfor vi gjør som vi gjør siden du skriver "Hvorfor?!?". Jeg liker ikke ordet baby så veldig godt egentlig, veldig upersonlig for meg, og et fremmedord. Mine foreldre og besteforeldre bruker/brukte ikke det ordet, jeg tror det har sneket seg mer inn i det norske språket i senere tid. Lille mennesker eller bare lille er mer personlig, norsk og nært for meg hvert fall. :) Eventuelt kan man si spedbarnet, men det synes jeg blir langt og tungvindt så da sier vi heller noen andre norske ord som forteller noe om størrelsen. Bøllefrøet sier jeg fordi den var liten som et frø i starten og gjorde moren sin veldig syk, skikkelig bølle. :p
Er vel ikke spedbarn før den er vel ute av livmora?? Men "baby" står i den norske ordboka, og er synonym med spedbarn, ikke et kallenavn. Og for meg ikke noe mindre personlig enn "spedbarn".

For meg blir "lille" upresist. "Den lille" er mer presist, men nå folk skriver eller sier "lille" tenker jeg "lille hva da???".

Jeg synes nå en spesifikk betegnelse, "han" eller "hun", og navn er det mest personlige, siden det er det du argumenterer mot "baby" med. Så vi bruker det nå når vi vet, baby sa vi før ul da vi ikke visste. Kan ikke forstå at "mini", junior, kjeksen, reka og bønna er så mye mer personlig. En voksen er jo et menneske, en person. Har ikke noe behov for å kalle de rundt meg "store", "fjerten", "nesen" eller noe annet heller jeg. Jeg bruker navnene deres også.

Kjenner til og med at jeg av og til blir litt sliten av at mannen min bare kaller meg kjære, og bare bruker navnet mitt når vi krangler. Navnet er det mest personlige man har, så hvorfor kan vi ikke bruke dem mer?

Er nå bare slik jeg er, og jeg vet at det sikkert er sært ;) men men, vi har alle våre rariteter.
 
Jeg kaller den for "den", av den enkle grunn at jeg ikke vet kjønnet enda, og nurk/småtten osv. Blir for sukkersøtt for meg personlig. Storebror gikk og under kallenavnet "den" frem til oul, etter det het han Anskar helt frem til fødselen. Folk trodde til og med at vi skulle døpe han det, og det fikk vi veldig mange stygge tilbakemeldinger på. Jeg vil ikke at noen skal få vite hvilke navn vi vurderer før ungen har kommet og vi har bestemt oss selv, for folk har desverre en fæl tendens til å uttale seg om ting de ikke har noe med.
 
Lillemor :)
 
Jentungen kaller den for bebin... :) så da blir det ofte bebin..

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Bruker å si "mini" eller "bebis" :) innimellom bruker vi også "lillegull" :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Lillefar :p


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Back
Topp