Middag til 1 åring.

lilleprinsen

Flørter med forumet
Synes det er supervanskelig å lage middag som passer til foreldre og barn (1år). Har lagt kylling og ris, laks og poteter, fiskeboller o.l. men gir dere spagetti o.l. kan de ha spagettisaus? Hva me kjøtt som svin og biff? Gir dere pølse til så små? Mye kjekkere å spise lik mat sammen, så prøver å finne litt forkjellig å lage ;)
Har dere noen råd, tips eller oppskrifter?

1. åringer kan jo som regel spise det samme som oss voksne, bare med mindre salt i :) De voksne kan jo bare ta i salt etter man har tatt ut mat til barnet.

Jeg lager mye mat til min (litt over nå) 1. åring. Men det var ikke før ho var 1. år at ho knakk middagskoden, og ville ha den middagen jeg lager. Det beste min vet er hjemmelaget fiskegrateng ( funnet på trinesmatblogg.no), og indisk kyllingssuppe med ingefær og eple ( også funnet på den samme bloggen). Jeg tar i ekstra ris i suppa, sånn at det blir mer en gryte for ho :) Også tar jeg litt mere grønnsaker enn det som står i oppskrifta, sånn at det blir mer " i suppa :) + litt ekstra kokosmelk, for å gjøre den litt mildere ( hvis du/dere liker sterk mat) . Men jeg liker ikke så godt sterk mat, så jeg tar ikke så mye chilli i, så snuppa mi kan spise den uten ekstra kokosmelk :P

Dessuten er ho kjempe glad i fiskekaker, kjøper de med 80 & fisk, og som er med laksefiletbiter i. Det er stor slager her :) Ellers så spiser ho det aller meste som jeg spiser. Eller, ho er ikke så glad i grønnsaker hvis jeg ikke blader de inn i noe annet. Jeg pleier å blande gulrøtter i den hjemmelagde fiskegratengen f. Eks.. Da spiser ho det :) Så blander jeg knuste erter ( hvis ikke kommer de ut hele) i risen :

Sønnen vår spiser som regel det samme som oss. Men han er også ekstremt glad i mat (som foreldrene sine) Hvis vi vil ha litt mer "voksenmat" etter leggetid lager jeg f.eks pannekaker, pasta eller kjøttboller til han.

De kan spise alt :) Pass på saltinnholdet, og lag gjerne tomatsauser og sånt selv. Går fint med posesauser også altså, men det inneholder mer salt. :)

All ovnsbakt fisk, med grønnsaker, poteter osv..
Fiskekaker, fiskeboller, fiskepinner, fiskegrateng...
Pøler, kjøttdeig, kjøttkaker, karbonader med diverse bruker jo alle unger å like.
Pannekaker, risengrynsgrøt
Svinefilet, biff, kyllingfilet og annen rent kjøtt er også fint, bare pass på å ha små biter.

Pasta, ris, grønnsaker, poteter osv som tilbehør.

Her har yngstejenten spist det samme som oss siden hun var 6-7 mnd. Vi lager uansett stort sett alt uten salt, og tilsetter etterpå til oss voksne - storesøster var jo bare halvannet når lillesøster begynte å spise vanlig mat, så hun skal ikke ha så mye salt hun heller.

Det meste går helt fint an å lage uten salt. De kjappeste tingene, posesaus og sånt er det gjerne endel salt i, men da har lillesøster fått en smørklatt i stedet for saus, f.eks. Nå så jeg at Nestle skulle komme med noen sauser til barn på glass, uten salt. Vi kommer sikkert til å kjøpe noen av disse og prøve, for da får jeg ikke SÅ dårlig samvittighet av å måtte ty til Torosauser i den travle hverdag.
Pasta er jo kjempegreier, vi har sluttet med spaghetti, for det er så vanskelig for jentene å spise, vi spiser skruer og rør og store makaroni og sånn sommerfugl-pasta i stedet.
Lillesøster elsker kjøttboller, fiskekaker, alt av kjøtt, og gulerøtter. Hvis hun hadde fått velge mellom kokt gulerot og sjokolade (som hun forøvrig ikke har fått smake enda, men sånn for eksempelets skyld), hadde hun valgt gulerot uten å blunke :rolleyes:

De kan altså i det store og hele spise nøyaktig det samme som resten av familien, bare man passer på saltet. Hvis det er nødvendig kan man jo mose maten, men ettåringer kan vanligvis fint spise "vanlige" biter. Her deler jeg maten i passe store biter så hun får spist med fingrene, hun øver med skjeen, men maten spruter veggimellom ennå, så for at hun skal få i seg noe må hun kunne spise med hendene :) :)

Spiser det samme som resten av familien:-)
Salter bare mindre,så kan vi voksne kryddre etterpå:-)

Sent from my GT-P7310 using BV Forum

Her får snuppa nesten det samme som vi spiser bare uten salt, moser det kun med gaffel og passer på at det er bløtt nok.
håper at når hun er 1 år at hun da også vil spise selv :)

Hun får da kylling, biff og fisk :)

Siden småen aldri likte middagsglassa og det kun var oss 2, så startet hun å spise det samme som meg når hun begynte å spise middag. Jeg salter maten lite, men hun er veldig glad i krydder og sterkere mat (mye mer enn meg). Når hun var litt over året spiste hu salat med rødløk, oliven og andre litt særer ting oppi. Og hu fikk servert alt mulig, og hun spiste alt (men pga melkeallergi og vondt i magen når hun spiste, spiser hu nå 5 år seinere mindre enn det hu gjorde da)...

Du kan fint la ungene spise det samme som deg.Mine har ikke vært noe glad i disse middagsglassene og da fikk dem det jeg spiste,moste poteter med litt saus var favoritten men de var og glad i kjøttpudding og lasagne..

Som sagt over: bare du passer saltinnholdet, kan en 1-åring spise alt.

Spaghettitips: knekk spaghettien i biter ( nå er mine så store at jeg bare knekker i 2, før knakk jeg i 3) før du koker. Myyyyyyye lettere å spise og du slipper den knotete spaghettidelingen etterpå:-)

Lag det du har lyst på,men dropp saltet og salt heller på tallerken etterpå.
Eneste vi har hatt litt problemer med er svin og biffkjøtt pga det er litt vanskelig å tygge. Men så lenge jeg skjærer det i små biter går det greit.

Back
Topp