Her har yngstejenten spist det samme som oss siden hun var 6-7 mnd. Vi lager uansett stort sett alt uten salt, og tilsetter etterpå til oss voksne - storesøster var jo bare halvannet når lillesøster begynte å spise vanlig mat, så hun skal ikke ha så mye salt hun heller.
Det meste går helt fint an å lage uten salt. De kjappeste tingene, posesaus og sånt er det gjerne endel salt i, men da har lillesøster fått en smørklatt i stedet for saus, f.eks. Nå så jeg at Nestle skulle komme med noen sauser til barn på glass, uten salt. Vi kommer sikkert til å kjøpe noen av disse og prøve, for da får jeg ikke SÅ dårlig samvittighet av å måtte ty til Torosauser i den travle hverdag.
Pasta er jo kjempegreier, vi har sluttet med spaghetti, for det er så vanskelig for jentene å spise, vi spiser skruer og rør og store makaroni og sånn sommerfugl-pasta i stedet.
Lillesøster elsker kjøttboller, fiskekaker, alt av kjøtt, og gulerøtter. Hvis hun hadde fått velge mellom kokt gulerot og sjokolade (som hun forøvrig ikke har fått smake enda, men sånn for eksempelets skyld), hadde hun valgt gulerot uten å blunke
De kan altså i det store og hele spise nøyaktig det samme som resten av familien, bare man passer på saltet. Hvis det er nødvendig kan man jo mose maten, men ettåringer kan vanligvis fint spise "vanlige" biter. Her deler jeg maten i passe store biter så hun får spist med fingrene, hun øver med skjeen, men maten spruter veggimellom ennå, så for at hun skal få i seg noe må hun kunne spise med hendene