Metformin?

Navaje

Forelsket i forumet
Er det så uvanlig å gi til pasienter med LANG syklus? Legen hadde ikke hørt om det og måtte lese seg opp på det, og var usikker på om han ville gi meg det. Var høvelig frustrert da jeg dro der i fra, med beskjed om at han skulle ringe en gynekolog å spørre.. Enda ikke ringt.. Har ikke syster på eggstokk, men har de fleste andre symptomer på pco..
 
Metformin er egentlig diabetes-preparat, men har vært mye brukt ved insulinresistens som er forstadiet til diabetes. Som mange med PCO/PCOS har.
Ikke så vanlig at fastlege skriver det ut uten videre
 
Metformin er egentlig diabetes-preparat, men har vært mye brukt ved insulinresistens som er forstadiet til diabetes. Som mange med PCO/PCOS har.
Ikke så vanlig at fastlege skriver det ut uten videre
Vet så klart hva medisinen er og hva dem brukes mot, spør ikke etter medisiner jeg ikke har peiling på eller mener jeg egentlig ikke trenger :) ut ifra MANGE studier som er gjort viser det seg at metformin kan hjelpe å få en kortere syklus og stabilisere den. Som sakt har jeg alle symptomer på pco, bortsett fra systene, så det er jo ikke snakk om "uten videre". Hadde håpet at dette var siste utvei før ivf, da vi er blitt henvist allerede.
 
Vet så klart hva medisinen er og hva dem brukes mot, spør ikke etter medisiner jeg ikke har peiling på eller mener jeg egentlig ikke trenger :) ut ifra MANGE studier som er gjort viser det seg at metformin kan hjelpe å få en kortere syklus og stabilisere den. Som sakt har jeg alle symptomer på pco, bortsett fra systene, så det er jo ikke snakk om "uten videre". Hadde håpet at dette var siste utvei før ivf, da vi er blitt henvist allerede.
Poenget mitt var at en fastlege vil lite trolig skrive det ut sånn. Da må du nok til spesialist som holder på med relevant praksis.
 
Skulle ikke være så vanskelig å bli ringt opp igjen for svaret, eller bli sendt en SMS. Be han henvise deg til gynekolog, om du ikke har vært der :) De har mer greie på den sammenhengen(om det viser seg at legen blir vanskelig).
 
Last edited:
Jeg hadde litt uregelmessig mens og etter en og en halv mnd med metformin satt spira. :happy: Brukte 8 pp. Lykke til!
 
Jeg vet ikke med lengde på syklus, men jeg ble gravid etter 2 mnd på metformin. 500mg 2 ganger om dagen.
 
Ble du forresten dårlig i magen i starten?
Du siterer ikke mer, men ja, jeg ble dårlig i magen i starten. Siden jeg ikke har mulighet til å fly på do nårsomhelst ble jeg hjemme på morgenen, og dro på jobb senere. Ble bedre etter et par dager.
 
Du siterer ikke mer, men ja, jeg ble dårlig i magen i starten. Siden jeg ikke har mulighet til å fly på do nårsomhelst ble jeg hjemme på morgenen, og dro på jobb senere. Ble bedre etter et par dager.
Jeg har fått 850 mg som skal tas to ganger daglig, så jeg har bare tatt en pga magesmerter. Tenker å øke etter noen dager :)
 
Ble du forresten dårlig i magen i starten?
Ja, ganske! Den første uken var verst. Trappet derfor til tre piller over en periode på tre uker. Sørget også for å ta dem med måltid, det hjalp. Var litt kjipt men jeg holdt ut og kroppen ble vant til det. :happy:
 
Jeg tok 500 mg og tok det en gang daglig og spiren satt etter 1,5 mnd på den dosen. Var dårlig i magen en dag med diaré og magesmerter, men det gikk heldigvis over. Lurt å begynne med liten dose og trappe opp etterhvert for å unngå å bli så dårlig i magen.
 
Back
Topp