B-40244112

Blir kjent med forumet
Hei!

Jeg har starta med metformin nå med håp om å gå ned noen kg, men merker veldig hodepine og kvalme men til tider også slapphet, er det noen som har de samme symptomene og hvor lenge har man dem før det forsvinner??

1 ukesiden jeg starta på disse pillene
 
Hvor mye tar du og når tar du dem?

Jeg fikk tips om sakte opptrapping og å ta de i forbindelse med måltid. Hadde litt løs mage i begynnelsen, men det ble bedre etter noen dager. Tok på det meste 1500 mg per dag, mener jeg, fordelt gjennom dagen. Det hjalp meg til å gå ned ca 20 kg på et års tid, i kombinasjon med å legge om kosthold og noe økt aktivitetsnivå.
 
Jeg tar 1750 fordelt utover dagen, men merker det er ganske mye for kroppen haha, føler jeg blir en helt annen person.. jeg må gå ned 8-10kg høst før mai så jeg kan få en ny runde med innsetting av blasto, så kanskje det er derfor jeg går på så høy dose(?)
Det skal også hjelpe med eggløsningen, så er spent på om den kommer denne mnd..

Det er jo døds bra med 20kg!! Hvo ofte trente du eller var aktiv i uken?
 
Hei!

Jeg har starta med metformin nå med håp om å gå ned noen kg, men merker veldig hodepine og kvalme men til tider også slapphet, er det noen som har de samme symptomene og hvor lenge har man dem før det forsvinner??

1 ukesiden jeg starta på disse pillene
Jeg startet for nøyaktig 3 uker siden idag, trappet opp 500mg ekstra i 2 uker og har nå økt dosen til 1500mg siden forrige torsdag. Jeg har vært nesten KONSTANT kvalm og uvel, det har vært helt grusomt men det virker som at det begynner å roe seg nå etter en uke på den høyeste dosen jeg skal ta, og krysser fingrene for at det er helt borte iløpet av de neste ukene. Jeg har ikke gått ned noe i vekt, men har som sagt ikke stått på den høyeste dosen i mer enn en uke, så regner med at det kommer seg etterhvert, samt at jeg prøver mer trening og måtehold med mat. Er litt mindre sulten enn før.
 
Hei:)
Jeg starta på Metformin 7 desember.
Jeg skulle ende på 2000mg.

Starta med 1tablett middag frem til bivirkningene ga seg, så økte jeg til 1 frokost + 1 middag, så 1 frokost + 2 middag, 2 frokost + 2 middag.

Jeg gikk ned litt på dosen igjen når jeg økte til 1+2, ble veldig kvalm.
Tok da 1.5 tablett frokost + 1.5 middag.

Det gikk ca en måned fra jeg starta før jeg var uten bivirkninger.

Føler ikke den har hjulpet så veldig mye på vekta for min del, nå er jeg normalvektig men legger veldig fort på meg. Så må jobbe veldig hardt på trening og passe på hva jeg spiser hele tiden. Så håper den kan lette litt på det.

Nå har jeg bare gått på den i snart 3 måneder og merket etter 2 måneder at jeg hadde skikkelig eggløsning:D
 
Jeg startet for nøyaktig 3 uker siden idag, trappet opp 500mg ekstra i 2 uker og har nå økt dosen til 1500mg siden forrige torsdag. Jeg har vært nesten KONSTANT kvalm og uvel, det har vært helt grusomt men det virker som at det begynner å roe seg nå etter en uke på den høyeste dosen jeg skal ta, og krysser fingrene for at det er helt borte iløpet av de neste ukene. Jeg har ikke gått ned noe i vekt, men har som sagt ikke stått på den høyeste dosen i mer enn en uke, så regner med at det kommer seg etterhvert, samt at jeg prøver mer trening og måtehold med mat. Er litt mindre sulten enn før.
Ja for det er nettopp det jeg også føler meg, kvalm og uvel konstant, så håper virkelig at det begynner å gi seg.
Har du fått hodepine av å gå på høy dosen?
 
Hei:)
Jeg starta på Metformin 7 desember.
Jeg skulle ende på 2000mg.

Starta med 1tablett middag frem til bivirkningene ga seg, så økte jeg til 1 frokost + 1 middag, så 1 frokost + 2 middag, 2 frokost + 2 middag.

Jeg gikk ned litt på dosen igjen når jeg økte til 1+2, ble veldig kvalm.
Tok da 1.5 tablett frokost + 1.5 middag.

Det gikk ca en måned fra jeg starta før jeg var uten bivirkninger.

Føler ikke den har hjulpet så veldig mye på vekta for min del, nå er jeg normalvektig men legger veldig fort på meg. Så må jobbe veldig hardt på trening og passe på hva jeg spiser hele tiden. Så håper den kan lette litt på det.

Nå har jeg bare gått på den i snart 3 måneder og merket etter 2 måneder at jeg hadde skikkelig eggløsning:D
Det var veldig høy dose da, men bra at bivirkningene gir seg, håper virkelig for min del av det gir seg etter denne uken eller neste, utrolig plagsomt å gå rundt og føle at du nesten kaster opp hele tiden

Hvor mye trener du og har du gått ned noen kg eller er vekta stabil?
Hvor lenge må du gå på metformin?
 
Ja for det er nettopp det jeg også føler meg, kvalm og uvel konstant, så håper virkelig at det begynner å gi seg.
Har du fått hodepine av å gå på høy dosen?
Kan godt hende, men jeg sliter mye med hodepine fra før så vanskelig å si hva som kommer av hva:shy:
Men de siste 2 dagene har vært lettere nå da, så jeg håper jo at det roer seg litt fremover. Nå idag har det bare kommet i et par «tak» i løpet av kvelden!
 
Det var veldig høy dose da, men bra at bivirkningene gir seg, håper virkelig for min del av det gir seg etter denne uken eller neste, utrolig plagsomt å gå rundt og føle at du nesten kaster opp hele tiden

Hvor mye trener du og har du gått ned noen kg eller er vekta stabil?
Hvor lenge må du gå på metformin?
Ja, får håpe det. Er ikke noe behagelig å gå rundt å være dårlig:meh: gynekologen sa at jeg kunne ta 1000mg for regelmessig syklus og 2000mg for å holde vekta.

Trener 2t 4 dager i uken, og vekta er stabil.
Trente enda mer for 6 år siden, da gikk jeg ned 20kg med trening og sunt og variert kosthold. Holder vekta enda. Tror jeg skal gå på den så lenge jeg har effekt. Han ville gi meg 3 måneder til å se hvordan det går.
 
Ja, får håpe det. Er ikke noe behagelig å gå rundt å være dårlig:meh: gynekologen sa at jeg kunne ta 1000mg for regelmessig syklus og 2000mg for å holde vekta.

Trener 2t 4 dager i uken, og vekta er stabil.
Trente enda mer for 6 år siden, da gikk jeg ned 20kg med trening og sunt og variert kosthold. Holder vekta enda. Tror jeg skal gå på den så lenge jeg har effekt. Han ville gi meg 3 måneder til å se hvordan det går.
jeg trodde den hjalp på vekta uansett hvor mye mg man tok, at det bare tar litt lengre tid med mindre dose.

Oi du er døds flink med trening da
Har du hatt høy langtidsblodsukker? Eller får du på det pga uregelmessig mens og eggløsning ? ☺️
 
Jeg går på merformin, er nå på 2000mg. Har ikke sjekket vekta, men føler det hjelper i forhold til eggløsning. Vet ikke om jeg har pcos, men skal på utredning for det, da både jeg og lege mistenker det. Skal til gyn til uka, så det blir spennende :angelic:
 
Jeg tar 1750 fordelt utover dagen, men merker det er ganske mye for kroppen haha, føler jeg blir en helt annen person.. jeg må gå ned 8-10kg høst før mai så jeg kan få en ny runde med innsetting av blasto, så kanskje det er derfor jeg går på så høy dose(?)
Det skal også hjelpe med eggløsningen, så er spent på om den kommer denne mnd..

Det er jo døds bra med 20kg!! Hvo ofte trente du eller var aktiv i uken?
Jeg ville nok trappet mer forsiktig opp enn å starte rett på 1750 mg. Jeg brukte minst tre uker på å komme til 1500 mg.

8-10 kg før mai er mye, men ikke umulig om man legger om kosten. Jeg fokuserte mest på økt hverdagsaktivitet, gikk mye turer i ulendt terreng og slike ting.
 
Startet på Metformin for 2 uker siden pga. pco, skal opp til 2000mg. Startet med 1000gr første dagen men ble så utrolig dårlig, våken-natt x antall ganger med diare. Har siden tatt 500 gr x2 det har funka greit, men har vært veldig slapp/trøtt og nedstemt/engstelig i humøret den sista uka. Tenkte egentlig å trappe opp i dag til 500mg x3, men vet ikke om jeg tørr riktig enda i frykt for å bli skikkelig dårlig igjen.
 
Startet på Metformin for 2 uker siden pga. pco, skal opp til 2000mg. Startet med 1000gr første dagen men ble så utrolig dårlig, våken-natt x antall ganger med diare. Har siden tatt 500 gr x2 det har funka greit, men har vært veldig slapp/trøtt og nedstemt/engstelig i humøret den sista uka. Tenkte egentlig å trappe opp i dag til 500mg x3, men vet ikke om jeg tørr riktig enda i frykt for å bli skikkelig dårlig igjen.
1000mg***
 
jeg trodde den hjalp på vekta uansett hvor mye mg man tok, at det bare tar litt lengre tid med mindre dose.

Oi du er døds flink med trening da
Har du hatt høy langtidsblodsukker? Eller får du på det pga uregelmessig mens og eggløsning ? ☺️
Har aldri målt blodsukker. Så får det egentlig som hjelpemiddel til vekta, siden jeg legger veldig lett på meg. Har så og si alltid brukt prevensjon, men stoppet på den i januar i fjor for å utrede meg for pcos. Så siste året har jeg hatt regelmessig mens, bortsett fra en som varte i 81 dager nå i november til januar. Så glad for at jeg startet med medisinen i desember, redd jeg ville fått flere lange sykluser uten. Så det var nok også grunnen til at jeg fikk prøve den ut da☺️
 
Jeg går på merformin, er nå på 2000mg. Har ikke sjekket vekta, men føler det hjelper i forhold til eggløsning. Vet ikke om jeg har pcos, men skal på utredning for det, da både jeg og lege mistenker det. Skal til gyn til uka, så det blir spennende :angelic:
Oi spennende, masse lykke til!
Hva er grunnen til at du fikk metformin? Om jeg kan spørre ☺️
 
Startet på Metformin for 2 uker siden pga. pco, skal opp til 2000mg. Startet med 1000gr første dagen men ble så utrolig dårlig, våken-natt x antall ganger med diare. Har siden tatt 500 gr x2 det har funka greit, men har vært veldig slapp/trøtt og nedstemt/engstelig i humøret den sista uka. Tenkte egentlig å trappe opp i dag til 500mg x3, men vet ikke om jeg tørr riktig enda i frykt for å bli skikkelig dårlig igjen.
Ja det skjønner jeg, jeg fikk skikkelig løs mage etter dag tre med metformin at jeg ble små stressa skikkelig ubehagelig! Da gikk jeg tilbake til 500mg x 2 også økte sakte men sikkert
 
Oi spennende, masse lykke til!
Hva er grunnen til at du fikk metformin? Om jeg kan spørre ☺️
Jeg hadde søkt på nett selv, og så det var en ting man kunne prøve ift uregelmessig menstruasjonsyklus. Jeg har alt fra 33 dager til 51 liksom. Og siden jeg venta på timen til gyn, så ble vi enig om å prøve metformin i mellomtiden.
 
Jeg tar 1750 fordelt utover dagen, men merker det er ganske mye for kroppen haha, føler jeg blir en helt annen person.. jeg må gå ned 8-10kg høst før mai så jeg kan få en ny runde med innsetting av blasto, så kanskje det er derfor jeg går på så høy dose(?)
Det skal også hjelpe med eggløsningen, så er spent på om den kommer denne mnd..

Det er jo døds bra med 20kg!! Hvo ofte trente du eller var aktiv i uken?
Hei. Jeg startet på metformin i dag. Har pco og prøver å bli gravid. Har veldig ustabil syklus. Vet du om man må slutte på metformin når man blir gravid?
 
Hei. Jeg startet på metformin i dag. Har pco og prøver å bli gravid. Har veldig ustabil syklus. Vet du om man må slutte på metformin når man blir gravid?
Hei!:) Ja, man skal slutte på Metformin ved graviditet. Det er forsket for lite på Metformin under graviditet til at dem kan anbefale det. Lykke til!:) (Jeg fikk første barnet mitt ved hjelp av Metformin)
 
Back
Topp