Mer melk!

Malolu87

Forelsket i forumet
Mini er strax 3 mnd. Får både pupp og flaske. Men det hadde vært greit å holde på melka litt til! Er jo litt kos for både mini og meg [emoji3]

Tips for mer melk?

Mer søvn på mor.
Drikke rikelig.
Ikke stresse.
Få vaskehjelp ol og legg vekk gjøremål og bare vær sammen med baby.
Havregryn, ammete og vørterøl.
Spise næringsrikt.
Mye hud mot hud kontakt.
Nattamming.
Amme hyppigere på kvelden.
Amme hver andre time om baby vil, gjerne døgnet igjennom.
Redusere mengden på flasken litt og litt. Og ta noen økedøgn istedet.
Pumpe en times tid etter amming.

Hvordan er amming/flaske nå? For å kunne gi deg litt mer konkrete råd tilpasset deg.
Hvor ofte og når ammer du? Når gir du flaske? Hvor mye mme er det på flasken?

Ja, hvor mye og når gir du mme, og hvor mye ammer du?

Amm så mye du kan, gi så lite mme du kan (spesielt unngå natta, da nattamming er strålende for melkeproduksjonen og får du noen gode amminger på natt er det gull verdt), slapp av alt du kan, spis masse god mat og ikke tenk mengde på melka :) Hyppig amming er gull, jo hyppigere brystene tømmes, jo mer melk produseres, så derfor bør mini også få små måltider mme slik at han ikke blir overmett på mme og er uinteressert i pupp i mange timer (et gjennomsnittlig måltid med morsmelk er 70-150 ml mm, og mme-mengde når man ønsker å amme bør derfor ikke overgå dette helst, lag heller flere små flasker. Vi ga f.eks. aldri mer enn 90 ml mme per flaske på det meste når vi delammet) :) Hold et øye med at det er nok våte bleier, for med god trivsel og våte bleier får mini nok i seg :) Følg med på vekta og, men ikke vei for hyppig siden det er normalt med svingninger og rykk og napp :)

Vi måtte delamme de første 8 ukene, deretter kunne vi faktisk fullamme. Fra min var 5 uker omtrent reduserte jeg døgninntaket av mme med 30-60 ml hver 2-3 dag (tok det litt på feelingen, forsiktig først, deretter litt mer i gangen når det gikk bra). Vi ga ca 330 ml mme ekstra i døgnet, fordelt på fire flasker på det meste. Tok vekk fra det måltidet han pleide å bli mest fornøyd med bare pupp først, her var det faktisk på kveldstid han var mest fornøyd :) Ammet alt vi kunne, ammet på hvert eneste knyst og så ikke på klokka. Brukte ikke smokk og prøvde aldri å roe ham uten pupp så sant jeg ikke var i dusjen/på do etc. Her ble pupp svaret på alt og alt sugebehov skulle tas ut på puppen :p I dagene vi gikk over til fullamming ammet jeg så hyppig som mulig, og byttet fra bryst til bryst (man har mer enn 2 pupper :p og brystet fyller seg nok til et måltid på ca 20 minutter) til han var fornøyd, såkalt "vindusviskeramming", frem og tilbake, frem og tilbake, for å hele tida få ny utdriving og mer melk. Hold på slik til du er på et nivå med pupp vs flaske du trives med, enten det er fullamming eller med noen flasker igjen :)

Vet også noen har hatt god effekt av å holde senga noen dager på rad, amme og amme og amme, og prøve å la det gå så langt ut på dag før de gir en liten flaske mme, før de ammer, ammer og ammer igjen :)

Og selvsagt vil jo den intense amminga roe seg når melkeproduksjonen er på et høyere nivå :)

Husk å bruk langsom flaskemating når du gir flaske, da er det større sjans for at det ikke blir brystvegring og flaskefavorisering :) Og om bare en måned kan du jo bytte ut flaskene med fast føde i tillegg, så da blir det kanskje mer pupp :)

Hvordan er amming/flaske nå? For å kunne gi deg litt mer konkrete råd tilpasset deg.
Hvor ofte og når ammer du? Når gir du flaske? Hvor mye mme er det på flasken?
Ammer kun når flaska ikke kommer fort nok for han. Og to ganger i uka når han skal sove. Ellers flaske med Mme.

Kunne tenke meg å amme mer. Ikke no fullamming/nattamming!

Nattamming er "dessverre" det beste trikset for å få mer melk, og ved å øve på nattamming, kan du til slutt så og si sove deg gjennom det.
Amming er hardt arbeid, og det krever en innsats for å beholde melken, og møte barnets etterspørsel, så sett av noen dager til intensive økedøgn og nedtrapping av flasken, så får du mer melk. :)

Ok. Da ville jeg ammet hver gang han ble sulten og så gitt flaske etterpå.
Nå har jeg endelig fått full produksjon igjen[emoji3] men nå er det soppen som stopper meg til å kunne amme [emoji30] vært hos legen, fikk lamisil 1%. Skulle smøre på brystene etter amming..og vaske av før amming.

Gått på den i to uker (bare smørt og luft tørka om nattan) og ingen bedring. Nå ser det ut som Mini også har fått det (hvit på leppene) ettersom jeg fikk beskjed om at jeg kunne bare fortsette å amme samtidig[emoji15]

Savner fort den gode ammefølelsen når man ikke kan amme! Får jo dårlig samvittighet..

Noen som vet noe som funker for både mini og meg?[emoji26]

Nå har jeg endelig fått full produksjon igjen[emoji3] men nå er det soppen som stopper meg til å kunne amme [emoji30] vært hos legen, fikk lamisil 1%. Skulle smøre på brystene etter amming..og vaske av før amming.

Gått på den i to uker (bare smørt og luft tørka om nattan) og ingen bedring. Nå ser det ut som Mini også har fått det (hvit på leppene) ettersom jeg fikk beskjed om at jeg kunne bare fortsette å amme samtidig[emoji15]

Savner fort den gode ammefølelsen når man ikke kan amme! Får jo dårlig samvittighet..

Da må baby behandles også.

Tok legen prøve og fikk påvist sopp?

Kan fint bare amme like mye som før.

Men canesten er vel heller valgt framfor lamisil på brystvorter, mtp at den ikke er så sterk for baby?

Da må baby behandles også.

Tok legen prøve og fikk påvist sopp?

Kan fint bare amme like mye som før.

Men canesten er vel heller valgt framfor lamisil på brystvorter, mtp at den ikke er så sterk for baby?
Baby behandles regna jeg med [emoji4] men vet du hvilket middel?

Prøve av melka ja..men var ingen utslag der. En titt og.. Jeg hadde en del sprekker og Et par små lyse, hvite "blemmer", som var sopp. Fikk anbefalt lamisil. Men canesten ble også nevnt. Kunne prøve om denne ikke virka.
Kan man prøve feks basmycin? Eller aloe vera? (Svir sikkert litt)

Prøve av melka ja..men var ingen utslag der. En titt og.. Jeg hadde en del sprekker og Et par små lyse, hvite "blemmer", som var sopp. Fikk anbefalt lamisil. Men canesten ble også nevnt. Kunne prøve om denne ikke virka.

Ingen av disse kurerer sopp, og må vaskes bort før amming. Du får resept på soppmiddel til deg og baby. :)
Husk også å koke sengetøy, ammeinnlegg (ullinnlegg kan vaskes med spesialsåpe fra apoteket), og ammebh'er.

Det skal taes prøver av babyens munn og gies behandling til baby om det påvises sopp.

Ville ikke behandlet brystene dersom det ikke var påvist sopp. Både melka og huden skal taes prøver av.

Sprekker og blemmer er ikke ensbetydende med sopp.

Aloevera dreper ikke sopp.

Hei!

Ved sopp MÅ både du og mini behandles, samtidig. Du skal ha canesten, mini mycostatin uten sukker, står mer her https://www.babyverden.no/blogg/sopptroske-pass-pa-at-du-far-riktig-behandling/ dessverre fungerer ikke lenken som egentlig lå til NKA sitt skriv (nasjonalt kompetansesenter for amming ved Oslo universitetssykehus), men be legen ringe dit og få råd om h*n er i tvil! Feilbehandling av sopp gir MYE lengre behandlingstid og masse unødvendig smerte for mor :(

Back
Topp