Meny lanserer brød med larver.

Nå vet ikke jeg hva som finnes i alt av mat i detalj, så er mye rart vi spiser. Forskjellen er at de fleste ikke vet, og her blir det "reklamert" med brød laget av biller. Så merkelig at folk rynker på nesen er det ikke. En ser ikke noe sted med slike ingredienser oppført på alt mulig. "Kjøp skittles med farger fra biller!" Folk trenger ikke bli nedlatende av noen brød! :p
Alt jeg ikke vet har jeg ikke vondt av :p psyken min gjør mye for meg, jeg kuttet ut kjøttpålegg fullstendig en periode fordi en kamerat av oss la ut om muk :hilarious:
Jeg er av de som nok rynker litt på nesa hvis jeg vet at det er biller i osv :sorry:

En ting er at jeg selv nok ikke kommer til å spise brød med såpass mye biller i. Nå spiser jeg glutenfritt også, da. Og bruker ingen produkter fra kua.

Men hva med mine barn? Og barnebarn? Hva blir vanlig når de blir eldre?

Jeg kunne nok ha spist det. Smakte på larver og sirisser på en matmesse i Oslo for ett par år siden. Helt greit.

Kunne fint ha spist brødet :-) Men vi handler sjelden på Meny, så spørs om det blir noe av. Uansett: God idé!

Første tanke: Bra med mer proteiner i brød
Andre tanke: Æssssjjjj!!!!
Tredje tanke: Mange av E-stoffene lages jo av biller og larver, og det er jo ikke noe problem.

Nå spiser ikke jeg brød som ikke aktuelt å smake av den grunn

Høres ut som en merkelig logikk, vet barna dine hva brødet består av? Det er klart at om mamma står og sier "nå skal vi spise brød med LARVER... OIOIOIOIOI" så får barna bakoversveis og store pupiller. Om du setter ei brødskive på bordet og sier god apetitt med et godt lag nutella på så tviler jeg på at barna dine sier "ehm, nei takk".

Larve eller ku, nøtter eller havre - protein er proteiner. Du smaker ikke insektene, de er malt opp og blitt en del av melet som skaper selve brødet. Du spiser ikke et insekt, du spiser proteiner, karbohydrater og sukker. Jeg forstår ikke hvorfor folk skaper seg sånn, lurer litt på om det er manglende forståelse for hva mat egentlig er? Det er jo bare kjemikalier satt sammen til et ferdig produkt som ofte stekes i ovn eller på panne, ev. kokes eller forberedes rått. Insektene avles opp 100% sterilt, fores med 100% kontrollert kilde og er svært energieffektive. Ikke må griser leve livene sine i grusomme båser, ikke må kyr sendes på landevegen 100vis av kilometer for å bli biff, ikke må sauen ligge med brukne bein i fjellet for at vi skal lage mat av de. Jeg synes ideen er flott og har ingen ting i mot å spise det. Vi spiser brød med gulrot og rosin, hvorfor ikke oppmalt protein?

Heldigvis kan man kjøpe dyr som ikke har kjørt tusenvis av km for å slaktes, man kan også få tak i dyr som har hatt det godt. Man må bare ønske å bruke litt mer penger på det. Man kan også unngå å kjøpe produkter med E120 om man ønsker det:p
Kommer ikke til å spise mat med biller, for å være ærlig så byr det meg fullstendig i mot. Akkurat som gris gjør :)
Så nei jeg kommer ikke til å kjøpe det brød, jeg baker også brød selv.

Heldigvis kan man kjøpe dyr som ikke har kjørt tusenvis av km for å slaktes, man kan også få tak i dyr som har hatt det godt. Man må bare ønske å bruke litt mer penger på det. Man kan også unngå å kjøpe produkter med E120 om man ønsker det:p
Kommer ikke til å spise mat med biller, for å være ærlig så byr det meg fullstendig i mot. Akkurat som gris gjør :)

Ja, jeg kjøper selv kjøtt fra lokale produsenter, men det betyr ikke at det er løsningen for framtiden. Slik drift er - sett globalt - ikke bærekraftig fordi det ikke skaper nok mat til alle i verden. For oss i vesten er det en flott luksus som ikke er alle forunt, men tenk i storbyer som New York... Hvordan skulle man løst det? Det er der insekter kommer inn: for å komme vekk fra industrielt husdyrhold og for å ha nok mat til menneskeheten som bare øker og øker i antall - så må insektene inn :) Og folk flest driter i hva som skjer på bondegårder, så dessverre selges enda mest av alt billigkjøtt fra Svenskegrensa, fra LIDL og andre lavprisprodusenter... Hvor dyrene går gjennom et h***** for at folk skal kjøpe svinekjøtt til 49,90. Så jeg ser behovet for insektproteinet! :)

Du har aldri spist hobby sjokolade du da? Nidars favoritter med rød farge? Skittles? Rød smågodt? DOC med sitron og honning?

Ja, jeg kjøper selv kjøtt fra lokale produsenter, men det betyr ikke at det er løsningen for framtiden. Slik drift er - sett globalt - ikke bærekraftig fordi det ikke skaper nok mat til alle i verden. For oss i vesten er det en flott luksus som ikke er alle forunt, men tenk i storbyer som New York... Hvordan skulle man løst det? Det er der insekter kommer inn: for å komme vekk fra industrielt husdyrhold og for å ha nok mat til menneskeheten som bare øker og øker i antall - så må insektene inn :) Og folk flest driter i hva som skjer på bondegårder, så dessverre selges enda mest av alt billigkjøtt fra Svenskegrensa, fra LIDL og andre lavprisprodusenter... Hvor dyrene går gjennom et h***** for at folk skal kjøpe svinekjøtt til 49,90. Så jeg ser behovet for insektproteinet! :)

Man kan spise mer plantebasert kost og ikke spise så mye kjøtt som det gjøres i dag.
I dag spiser vi kjøtt omtrent til alle måltider, bare begrense det vil hjelpe. Men ja dessverre folk er ville på å kjøpe billig, billig mat og bryr seg lite om veldferd. Men tror ikke biller vil løse det problemet.

Tror bare ikke på at du sjekker ingrediensene på alt du spiser og bruker ;)

Nei men det må du få lov til å tro. Når man har kraftig allergi så er det en vane å sjekke alt av ingredienser. At du tror at alle mennesker er uvitende til det de spiser må du få lov til å tro :)
Jeg har aldri smakt skittels, hobby og spiser ikke noe fra nidar, smågodt spiser jeg ikke pga smitte av allergener.

Syltetøy for eksempel.
Nei men det må du få lov til å tro. Når man har kraftig allergi så er det en vane å sjekke alt av ingredienser. At du tror at alle mennesker er uvitende til det de spiser må du få lov til å tro :)
Jeg har aldri smakt skittels, hobby og spiser ikke noe fra nidar, smågodt spiser jeg ikke pga smitte av allergener.
spiser sikkert ikke syltetøy heller du da :)

Syltetøy for eksempel.

spiser sikkert ikke syltetøy heller du da :)

Syltetøy spiser jeg, hjemmelaget og jeg tilsetter ingen kunstig søtning eller farge :)

Selv om du ukritisk spiser alt uten å sette deg inn i alt så gjør ikke alle det. Jeg er svært bevist på hva jeg spiser og det kommer av mange årsaker en av de er at jeg må det pga allergi en annen er at jeg er super kresen ;)

Back
Topp