Meningsløst med matforbud på skoler og i barnehager

I klassen til min datter finnes ett slikt forbud, da mot nøtter. Frykten er at siden barnet reagerer på på svært lite mengder, så hvis noen har spist en skive som inneholder nøtter, og lagt denne på pulten, og barnet med allergi senere spiser ved den pulten og legger sin skive der, vil hen kunne få anafylaktisk sjokk..
jeg er for det forbudet.
 
Mange såkalte eksperter jeg har vært hos opp igjennom, men aldri fått så god hjelp som på raao. Dette er en av veldig få avdelinger som er veldig gode på allergi. Det er der du blir henvist når alle andre eksperter ikke kan hjelpe deg.
Jeg har mer troen på de enn mange andre, dette basert på min erfaring med mange svært alvorlige allergier. Så får hver og en tro på det de ønsker :)
Jeg har dårlig erfaring med RAAO, de lar Rikshospitalet bestemme allergimedisin og dose, uten oppfølging verken her eller der.

Jeg har overhodet ikke fått hjelp der, selv om jeg beviselig har "tusen allergier". Synes også de var uhyggelige og frekke, ofte.
 
I klassen til min datter finnes ett slikt forbud, da mot nøtter. Frykten er at siden barnet reagerer på på svært lite mengder, så hvis noen har spist en skive som inneholder nøtter, og lagt denne på pulten, og barnet med allergi senere spiser ved den pulten og legger sin skive der, vil hen kunne få anafylaktisk sjokk..
jeg er for det forbudet.
Ja, det kan være livsfarlig. Da får heller de barna som har foreldre som mener det er livsnødvendig med nøtter (eller annet) spise det hjemme.
 
Ja, det kan være livsfarlig. Da får heller de barna som har foreldre som mener det er livsnødvendig med nøtter (eller annet) spise det hjemme.

Helt enig. Jeg er i alle fall super påpasselig. Vil virkelig ikke være årsaken til at barnet reagerer. Og nøtter er absolutt ikke nødvendig på skolen :)
 
Helt enig. Jeg er i alle fall super påpasselig. Vil virkelig ikke være årsaken til at barnet reagerer. Og nøtter er absolutt ikke nødvendig på skolen :)
Nei, tenk så fælt hvis man var skyld i et anafylaktisk sjokk. Mest for ungen sin del, men man ville nok kjenne sterkt på det selv og..

Er selv hyperallergisk og når jeg henter barna mine som har spist frukt i barnehagen blir jeg syk (de spiser frukt rundt 1430). Prøver å aske dem osv, men det eneste som egentlig hjelper er dusje dem. Men jeg er glad for at de kan spise det i bhg i alle fall, men hadde hatt full forståelse dersom et barn var som jeg er, og de ikke kunne tilby det.
 
Jeg tenker man selvfølgelig skal ta hensyn til hypoalegikere. Om noen er så allergisk at de ikke kan være i samme rom som noen som spiser nøtter, bør man innføre forbud i klassen mot nøtter. Derimot synes jeg at før man innfører slike forbud, bør man ha dette skriftlig fra spesialist.
Det som er frustrerende er at jeg tror det ofte innføres slike forbud helt unødvendig.
Jeg har jobbet 19 år i bhg og skole og har vært borti forbud en gang så det er ikke mitt inntrykk
Heller ikke opplevd det i bhg/skole som sønnen min har gått i
 
Jeg har dårlig erfaring med RAAO, de lar Rikshospitalet bestemme allergimedisin og dose, uten oppfølging verken her eller der.

Jeg har overhodet ikke fått hjelp der, selv om jeg beviselig har "tusen allergier". Synes også de var uhyggelige og frekke, ofte.

Aldri opplevd de frekke, har oppfølging der ofte og samtidig på riksen. Jeg har mye mer kontroll enn tidligere på mine allergier. Jeg har siden jeg var 5 år hatt masse forskjellige allergier og mange alvorlige, men svært liten hjelp.
 
Aldri opplevd de frekke, har oppfølging der ofte og samtidig på riksen. Jeg har mye mer kontroll enn tidligere på mine allergier. Jeg har siden jeg var 5 år hatt masse forskjellige allergier og mange alvorlige, men svært liten hjelp.
Hvor ofte? Jeg fikk time hver 10ende måned.
 
Hvor ofte? Jeg fikk time hver 10ende måned.
Jeg har hatt jevnlig gjennom hele året.
Ca 3-4 måned, da inkludert riksen.
De har henvist meg til flere steder og jeg lever i dag nesten uten plager. Men det spørs kanskje hvordan type allergi man har og hva slags hjelp de mener man skal få.
 
I barnehage har jeg fortsåelse om man er hyperallergisk.

I skole er barna store nok til å vite å ikke spise/drikke ting de er allergisk mot selv. Da er det unødvendig med forbud.
 
Jeg har hatt jevnlig gjennom hele året.
Ca 3-4 måned, da inkludert riksen.
De har henvist meg til flere steder og jeg lever i dag nesten uten plager. Men det spørs kanskje hvordan type allergi man har og hva slags hjelp de mener man skal få.
Hva gjorde at du lever uten plager? Hadde du matallergi?
 
Hva gjorde at du lever uten plager? Hadde du matallergi?

Har matallergi og pollenallergi. Man blir ikke kvitt allergi så man må finne riktig medisinering for seg, og finne ut hva man er allergisk mot.
Mange slår ikke ut på tester og da må man bruke eliminering og holde seg unna de matvarene.
Jeg bruker 5 aerius om dagen hele året, samt dymista nesespray og har begynt med allergivaksinasjon :)
 
Har matallergi og pollenallergi. Man blir ikke kvitt allergi så man må finne riktig medisinering for seg, og finne ut hva man er allergisk mot.
Mange slår ikke ut på tester og da må man bruke eliminering og holde seg unna de matvarene.
Jeg bruker 5 aerius om dagen hele året, samt dymista nesespray og har begynt med allergivaksinasjon :)
Ja, dét vet jeg :) Men man kan jo heldigvis bli kvitt det. Går på 4 aerius og de hjelper ikke særlig. Har fått resept på dymista, men står at man kan få øyesykdom av den
 
Ja, dét vet jeg :) Men man kan jo heldigvis bli kvitt det. Går på 4 aerius og de hjelper ikke særlig. Har fått resept på dymista, men står at man kan få øyesykdom av den

Skal man lese bivirkninger på alt av medisiner så er det ikke noe man kan ta. Øyesykdom kan man få uansett. Jeg fikk ett nytt liv med den!
Så tar den øyesykdommen om den kommer.
Jeg bruker mye medisiner og jeg stoler på at legene gjør det de kan for å få meg frisk.
 
Skal man lese bivirkninger på alt av medisiner så er det ikke noe man kan ta. Øyesykdom kan man få uansett. Jeg fikk ett nytt liv med den!
Så tar den øyesykdommen om den kommer.
Jeg bruker mye medisiner og jeg stoler på at legene gjør det de kan for å få meg frisk.
Jaja.. Sist jeg stolte på en lege fikk jeg blodpropper og et ødelagt bein så er naturlig skeptisk. Men de ville ikke gi meg mer enn 4, er det raao som bestemte din dose?
 
Jaja.. Sist jeg stolte på en lege fikk jeg blodpropper og et ødelagt bein så er naturlig skeptisk. Men de ville ikke gi meg mer enn 4, er det raao som bestemte din dose?

Men akkurat allergi så har man ikke så mye valg om man ønsker ett bedre liv, da må man medisineres. Ønsker man ikke det så er jo det ett valg man tar selv.
Brukt dymista i ett år nå, ingen øyesykdom enda.
Greit å være litt skeptisk, men det er ingen lege som ønsker å påføre deg sykdom.
Raao bestemte min dose ja, så har jeg kronisk elveblest så hudavdelingen på riksen sa seg enig med at jeg skulle bruke opptil 5 aerius.
 
Men akkurat allergi så har man ikke så mye valg om man ønsker ett bedre liv, da må man medisineres. Ønsker man ikke det så er jo det ett valg man tar selv.
Brukt dymista i ett år nå, ingen øyesykdom enda.
Greit å være litt skeptisk, men det er ingen lege som ønsker å påføre deg sykdom.
Raao bestemte min dose ja, så har jeg kronisk elveblest så hudavdelingen på riksen sa seg enig med at jeg skulle bruke opptil 5 aerius.
Det er det de mistenker at jeg har og.. Bare angioødem, ikke vanlig elveblest.

Nei, man må jo ta det. Særlig pillene. Men akkurat med elveblest kan man jo få sprøyter etc. og?
 
Det er det de mistenker at jeg har og.. Bare angioødem, ikke vanlig elveblest.

Nei, man må jo ta det. Særlig pillene. Men akkurat med elveblest kan man jo få sprøyter etc. og?

Det vet jeg ikke, så lenge jeg klare å holde ting i sjakk som det er nå så er jeg fornøyd. Så tar jeg en kur predinsolon når det er for mye og aerius ikke virker. :)
Sprøyteform tenker du da på adrenalin?
 
Last edited:
Det vet jeg ikke, så lenge jeg klare å holde ting i sjakk som det er nå så er jeg fornøyd. Så tar jeg en kur predinsolon når det er for mye og aerius ikke virker. :)
Sprøyteform tenker du da på adrenalin?
Nei. F.eks. Xolair. Heldig du da, hvis aerius funker!
 
Nei. F.eks. Xolair. Heldig du da, hvis aerius funker!

De fungerer ikke uten dymista, men om du er redd for dymista. Hvordan tør du å ta denne sprøyten? Jeg har hatt det slik hele livet jeg, så at jeg har litt funksjon så er jeg lykkelig og bruker som regel hver sommer for da er allergien min verst og hissigste.
Jeg har mest sannsynlig mastocytose, så her har jeg ikke positive ige-prøver. Jeg ønsker ikke å utsette meg for beinmargsprøve så jeg takket nei. Diagnose eller ikke spiller ingen rolle for meg behandlingen blir den samme
 
Back
Topp