Mengde vann

*sushi*

Forelsket i forumet
Augustlykke 2015
Jeg begynner å lure på om jeg burde gjøre noe med mengden vann hun drikker på natt. Og så begynner jeg å bli både trøtt og irritabel etter i beste fall fått tre timers sammenhengende søvn på ni måneder. :p

Saken har utviklet seg slik:

- Amming på natt hver/annenhver time fra 0 til 6-7 mnd.
- Sluttet av seg selv ved 7 mnd alder, gikk da over til nan på natt. Ville fortsatt ha hver 2-3 time. Hun drakk gjerne 240 ml. Vi kuttet ned på mengden etterhvert men ga fortsatt like ofte.
- Nektet mme ved 8,5 mnd alder, men krever vann. Mye. Hun vil ha en tutekopp (2 dl??) før hun sovner, rundt kl 19. Så går det gjerne en kopp ved 22-23 tiden, og hun er ofte våken før dette for vann også. En kopp ved 01-tiden, gjerne mer hvis hun er våken en stund. En kopp til ved neste oppvåkning, 03-04.

Jeg tror dette bunner i det mønsteret hun alltid har hatt. Drikker mye på natt og det har blitt en vane for å få sove videre. Ca 4 ganger (4 kopper a 2 dl). Blir kanskje 8 dl og det er da veldig mye!?

Jeg håper jo det gir seg etterhvert men ville dere gjort noe med dette eller bare latt det være?

Jeg skal kartlegge mer nøyaktig hvor mye hun drikker og til hvilke tider, kanskje det føles mer enn det er. Hun drikker bra på dagen også, en kopp til hvert måltid ca, og en del utenom også. Ikke noe mme eller mm.
 
Ammer hun ikke noe? Eller får hun ikke noe mme?

Babyer 6-12 mnder skal ha 125ml væske pr kg kroppsvekt. Altså om babyen er feks 9kg så skal den ha 1125ml væske i døgnet.
 
Hun nektet amming ved 7 mnd. Drakk mme en måneds tid før hun nektet det også. Så nei, ikke noe drikke utenom vann.
 
Ammer hun ikke noe? Eller får hun ikke noe mme?

Babyer 6-12 mnder skal ha 125ml væske pr kg kroppsvekt. Altså om babyen er feks 9kg så skal den ha 1125ml væske i døgnet.

Takk for svar! Dette er med den væsken de får i maten også da regner jeg med.

Jeg må notere et par dager og se nøyaktig hvor mye det dreier seg om.
 
Kanskje sjekke for glukose i urinen? Ta en urinprøve og lever til legekontoret ditt. Det kan de sjekke med en gang.

Ja sånn i forhold til diabetes? Synes du det høres unormalt ut? Jeg har tenkt på det. Men vet ikke om hun drikker unormalt mye vann sånn egentlig. Hun er vant til å få en del drikke om natten fra hun var nyfødt og det har liksom ikke gått over. Ville hun ikke vært syk hvis det var diabetes?
 
Ja sånn i forhold til diabetes? Synes du det høres unormalt ut? Jeg har tenkt på det. Men vet ikke om hun drikker unormalt mye vann sånn egentlig. Hun er vant til å få en del drikke om natten fra hun var nyfødt og det har liksom ikke gått over. Ville hun ikke vært syk hvis det var diabetes?
Sønnen min har vært mye på sykehus, og engang spurte jeg om diabetes, men da sa legen at man kan ikke gå så lenge med diabetes uten å bli mer syk. Så siden dette har pågått så lenge så tviler jeg på er det er det, men en kjapp blodprøve er sikker fint for å få det ut av verden :)
 
Det kan være veldig individuelt. Og med små babyer er det ikke alltid man kan se i regelboka. Det er bare å ta en en urinstix og dytte den nedi en våt bleie for å se om den gir utslag, bare for å avkrefte og snevre inn muligheter. Kan være hun bare er tørst, men viss det er noe annet, er det jo greit å få oversikt tidligst mulig.
 
Takk for svar! Dette er med den væsken de får i maten også da regner jeg med.

Jeg må notere et par dager og se nøyaktig hvor mye det dreier seg om.
Ja jeg ville målt i tre dager å sett hvor mye hun drikker. Siden hun kun drikker vann + væske i maten er det slettes ikke sikkert det er så mye:)
 
Er det 1125ml INNKLUDERT det de får i mat?(Grøt,middag etc)???
Hvis ikke blir jeg litt stressa for hun her drikker ikke mye vann.men jeg har alltid tenkt så lenge urinen er blank så får hun nok?hun har alltid vannkopp i nærheten å drikker så mye hun vil.
 
Er det 1125ml INNKLUDERT det de får i mat?(Grøt,middag etc)???
Hvis ikke blir jeg litt stressa for hun her drikker ikke mye vann.men jeg har alltid tenkt så lenge urinen er blank så får hun nok?hun har alltid vannkopp i nærheten å drikker så mye hun vil.
Det er inkl væske de får i seg via mat. Altså det totalet med mat, vann, pupp, mme osv.

Men så er det jo variasjoner i hvor mye hver enkelt trenger. Baby A kan veie 9kg og få i seg 1300ml uten at det er noe i veien for det. Mens baby B kan veie 9kg den også og få i seg 800ml væske totalt og det er ikke noe i veien for det.

Det anbefalte væskemengden er sånn ca. Og det varierer jo også med behovet om det er varmt, har babyen svetta mer enn vanlig, er den syk, har den feber osvosv..
Så lenge babyen får drikke når den er tørst så er alt ok :)
 
Bare tilby vann ofte på dagen, og når hun vil ha om natten.
Hun regulerer dette selv. :)

Du kan jo sjekke hos legen om du er bekymret, men kroppene våre er laget slik at de sier ifra om vi trenger mer væske, og det kan du se på bleiene hennes, og på om fontanellen er veldig lav. :)
 
Har sjekket, det er ikke diabetes. :)

Så med det utgangspunktet - ville dere da ha kuttet vann på natten? Jeg tenker det er en dårlig vane. Sånn som i natt, var hun våken en times tid fra 23-24 og i løpet av den tiden fylte jeg flasken to ganger. Hun drakk da ca 300 ml vann på den timen. Det er mye. I tillegg var det sikkert en flaske mellom 19 og 21.30. Og hun var våken ved tretiden og drakk nesten en flaske da også. Hun er mye våken på natt og det er vann som skal til, bare smokk blir hyl.

På dagtid drikker hun 2-3 flasker vann (150 ml i hver).

Sånn i sum blir det kanskje en liter på et døgn, uten det som er i grøten. Hun drikker ikke melk ved siden av.
 
Har sjekket, det er ikke diabetes. :)

Så med det utgangspunktet - ville dere da ha kuttet vann på natten? Jeg tenker det er en dårlig vane. Sånn som i natt, var hun våken en times tid fra 23-24 og i løpet av den tiden fylte jeg flasken to ganger. Hun drakk da ca 300 ml vann på den timen. Det er mye. I tillegg var det sikkert en flaske mellom 19 og 21.30. Og hun var våken ved tretiden og drakk nesten en flaske da også. Hun er mye våken på natt og det er vann som skal til, bare smokk blir hyl.

På dagtid drikker hun 2-3 flasker vann (150 ml i hver).

Sånn i sum blir det kanskje en liter på et døgn, uten det som er i grøten. Hun drikker ikke melk ved siden av.
En liter er jo ikke så mye. Hvor mye veier hun? Om hun veier rundt 9kg så skal hun ja over en liter væske i døgnet ca.
Men du kan jo prøve å tilby mere vann på dagtid, så kanskje hun slipper å bli så tørst på natta. Er babyen tørst ville jeg absolutt latt henne drikke :) væskebehov er jo noe vi regulerer selv med å bli tørst, grusomt om noen skulle nekta å gi meg vann om jeg var tørst :)
 
Hun veier 9,5 kg.

Nei, en liter tilsammen er vel greit nok. Men det er liksom det å styrte ned 2 flasker vann på kort tid som føles så mye. 3-4 dl på styrten liksom, eller i løpet av en time, er det så bra da? Og på skikkelig dårlige netter vil hun gjerne ha mye vann en gang i timen.

Vi mistenker stille refluks og skal utredes for det. Har fått med meg at drikke kan lindre kortvarig så det kan også være en grunn. Hun våkner masse på natt og hvis det er drikke som lindrer, får vi vel bare fortsette litt til. Har prøvd å ta bort flaska etter halve f.eks men hun gir seg ikke før hun har fått nok. Så hun er vel tørst da. Sammen med dårlig vane, jeg synes ikke det hjelper om hun drikker masse på dagen.
 
Hun veier 9,5 kg.

Nei, en liter tilsammen er vel greit nok. Men det er liksom det å styrte ned 2 flasker vann på kort tid som føles så mye. 3-4 dl på styrten liksom, eller i løpet av en time, er det så bra da? Og på skikkelig dårlige netter vil hun gjerne ha mye vann en gang i timen.

Vi mistenker stille refluks og skal utredes for det. Har fått med meg at drikke kan lindre kortvarig så det kan også være en grunn. Hun våkner masse på natt og hvis det er drikke som lindrer, får vi vel bare fortsette litt til. Har prøvd å ta bort flaska etter halve f.eks men hun gir seg ikke før hun har fått nok. Så hun er vel tørst da. Sammen med dårlig vane, jeg synes ikke det hjelper om hun drikker masse på dagen.
Aner ikke egentlig, men tror det burde gå bra. Du kan jo ringe å høre med helsesøster.
Håper du finner ut av det :) med refluksen altså. Vann hjelper jo der og da, men å drikke store mengder vann gjør det værre igjen etterpå :/
 
Back
Topp