Melkeproduksjon

MrsMeoh

Gift med forumet
Lurer på om man kan forvente samme melkeproduksjon som sist når man får barn nummer to? Ihvertfall utgangspunktet til det, siden det er såpass skjørt med evt infeksjoner og div... Hva er deres erfaringer?

På forhånd takk :)

Har hatt god produksjon til begge mine :-)

Hadde eit evig styr med førstemann, fullpumpa til han var over tre mnd før han endeleg var over på fullamming. Andremann amma eg fra starten, og hadde nokre normale startvansker, men det ordna seg fort:)

Hadde veldig god produksjon med nr en.

Med nr to hadde jeg dårlig og fikk betennelser hele tiden. Ga meg tidlig og ga heller mme.

Samme produksjon til begge to. Mer enn nok og gikk smertefritt.

Gikk problemfritt med begge to her også (minste er 5,5 mnd.) fullammet begge til 5-6 mnd. Og delemnet eldste til 13 mnd.

Hadde masse melk til begge to, kunne nok donert noe til Haukeland! Fylte lett 220 ml på en pupp på null komma niks :)

Hadde veldig ofte økedøgn med første, ikke med andre. Begge hadde helt ulik sugeteknikk og den ene var svak og sovnet hele tiden, andre motsatt.

At du ammer ofte de første fire ukene legger grunnlaget for produksjonen videre.

Last edited:
Jeg tenker at du som hadde prematur baby ikke fikk den opplevelsen du kanskje kunne ha hatt om hun hadde vært fullbåren. Dessuten kan barna være forskjellige mtp. sugeteknikk, og dårlig sugeteknikk kan føre til at lite kommer ut.
Om du vet at situasjonen med nr 2 kommer til å bli tilnærmet lik, så kan du jo forberede deg mtp pumping osv.
Jeg hadde nok kontaktet ammehjelpen, slik at du kan komme med alle opplysninger du sikkert ikke vil legge ut i offentligheten og dermed få et riktigere svar. For erfaringer med 2 fullbårne barn vil jeg tro blir noe annet enn erfaringer med premature som kanskje sliter med å få i seg mat.

For lite melk med begge å fikk ikke opp produksjonen selv om keg amma 2 ganger i timen . Så begge er mne barn

Jeg tenker at du som hadde prematur baby ikke fikk den opplevelsen du kanskje kunne ha hatt om hun hadde vært fullbåren. Dessuten kan barna være forskjellige mtp. sugeteknikk, og dårlig sugeteknikk kan føre til at lite kommer ut.
Om du vet at situasjonen med nr 2 kommer til å bli tilnærmet lik, så kan du jo forberede deg mtp pumping osv.
Jeg hadde nok kontaktet ammehjelpen, slik at du kan komme med alle opplysninger du sikkert ikke vil legge ut i offentligheten og dermed få et riktigere svar. For erfaringer med 2 fullbårne barn vil jeg tro blir noe annet enn erfaringer med premature som kanskje sliter med å få i seg mat.

Jeg er ikke komfortabel med amming, det var jeg ikke med nummer 1 heller, men prøvde, så denne gangen føler jeg meg tryggere på hva som er rett for meg. Blir fullpumping denne gangen.

Håper på at mye av det stresset med å få prematurt og at jeg følte et veldig ammepress ikke vil eksistere nå med nummer to - så jeg håper på mer melk denne gangen. Alt skar seg sist.

Interessant å høre hva andre har erfart :D

Takk for innspill :)

Jeg er ikke komfortabel med amming, det var jeg ikke med nummer 1 heller, men prøvde, så denne gangen føler jeg meg tryggere på hva som er rett for meg. Blir fullpumping denne gangen.

Håper på at mye av det stresset med å få prematurt og at jeg følte et veldig ammepress ikke vil eksistere nå med nummer to - så jeg håper på mer melk denne gangen. Alt skar seg sist.

Interessant å høre hva andre har erfart :D

Takk for innspill :)

Stress er drepen for melkeproduksjonen. Jeg ble heller ikke komfortabel med ammingen, men ved en eventuell nummer 2 så vil jeg amme likevel. Er alt for lat til å sterilisere flasker, og det var jo ikke så ille for meg. Men ille nok til at jeg skjønner litt hva du føler. Jeg synes det er kjempeflott at du velger å fullpumpe framfor å bruke erstatning, det står det stor respekt av :)

Her fullpumper jeg til min på snart 6 mnd siden han biter og jeg kvier meg til å legge han til!
Funker bra det !
Hatt masse melk hele veien heldigvis! Men viss jeg stresser /spiser litt lite en dag, så påvirkes det! Og så pumper jeg tettere noen dager viss jeg føler det er litt mindre. ..men er ofte bare jeg som tror det! ..

Har amma begge mine og det gjekk veldig greit. Men melka kom kjappare andre gong, då fekk eg og plutselig til å pumpe masse utan problem. Med første fekk eg knapt ut noko som helst med pumpe.

Spent på om det går greit denne gongen og, lenge sidan sist no.

Det er svært få mødre som ikke kan få nok melk. Så gjenstår resten til stimulering. Hormonelt kan det variere fra barn til barn, men som oftest er det ganske likt.

Back
Topp