Melk.. *OPPDATERT*

L86 skrev:
Ring barselpoliklinikken. Jeg slet masse med amming sist, og bodde omtrent der de første ukene. De hjalp masse. Vet ikke om de har det på ditt sykehus, men de har hvertfall det på SØF. Veldig hyggelige mennesker som jobber der også. De er også behjelpelige med eventuelle resepter som f,eks den nesesprayen. Man kan selv bare ringe de for råd, evt time. 

Jo, tror nok jeg får ta en telefon på mandag med mindre ting forandrer seg.. Aner jo ikke om de er der i helgene.
Ammingen har gått kjempefint, men plutselig ble det "tomt"..
Jeg trodde liksom at disse brystene skulle fungere på samme måte som Sereptas krukke 

AnneEmilie skrev:
Kan du ikke ta kontakt med barsel/føden der du fødte og høre om de har en ammepoliklinikk eller noen som kan hjelpe deg hvis du tror han suger feil? Hvis en stresser litt med det, er det ikke så lett å få pumpet ut, men barnet får ut mye mer enn pumpa klarer =) Virker han fornøyd ellers? Er om kvelden og natten produksjonen øker mest, så legg han til ofte da, selv om det føles som du ikke har så mye å gi. På kvelden er melken også fetere og i mindre mengder, og barnet må jobbe litt mer for å få den ut og kan bli litt urolig/sutrete av det. Masse lykke til, håper det ordner seg :)

I dag har han ikke vært fornøyd.. Har ammet hvert kvarter nesten, men nå har han sovet i en times tid. Han får i seg nok væske, bleiene er våte og han bæsjer i vei, så det er tydelig at han får i seg noe :) Takk, håper det ordner seg ja. Det kan jo være at jeg bare er hysterisk :)

LittleMonkey skrev:

L86 skrev:
Ring barselpoliklinikken. Jeg slet masse med amming sist, og bodde omtrent der de første ukene. De hjalp masse. Vet ikke om de har det på ditt sykehus, men de har hvertfall det på SØF. Veldig hyggelige mennesker som jobber der også. De er også behjelpelige med eventuelle resepter som f,eks den nesesprayen. Man kan selv bare ringe de for råd, evt time. 

Jo, tror nok jeg får ta en telefon på mandag med mindre ting forandrer seg.. Aner jo ikke om de er der i helgene.
Ammingen har gått kjempefint, men plutselig ble det "tomt"..
Jeg trodde liksom at disse brystene skulle fungere på samme måte som Sereptas krukke 

De drevene damene der har sikkert noen gode triks/råd på lur! Det er stengt i helgene, men ring de på mandag! Lykke til med produksjonen, håper den kommer seg! Ikke gøy å ha det sånn, hadde dårlig ammeerfaring sist og det er tungt. 

L86 skrev:

De drevene damene der har sikkert noen gode triks/råd på lur! Det er stengt i helgene, men ring de på mandag! Lykke til med produksjonen, håper den kommer seg! Ikke gøy å ha det sånn, hadde dårlig ammeerfaring sist og det er tungt. 

Takk :) Ja, får absolutt håpe at det går seg til! 

Så lenge han har våte bleier og bæsjer får han nok! :-) Du har nok bare fått deg en liten tass med stort sugebehov. Stress ned, dette går bra :-)

LittleMonkey skrev:

Aprilblomsten skrev:
Uff!! Jenta mi:) 
Dette går så bra! Du er jo så flink og står på! Men er nok viktig å ikke stresse, du har nok med deg selv og minsten! Og jeg kan jo prøve å trøste deg med at jeg også opplevde at puppene ble mindre og at det virket som om melka dabbet av sakte men sikkert... det er nok som flere andre her skriver at den tilpasser seg bebisen:) Jeg prøvde å pumpe meg i går kveld, fikk nesten ikke ut noen ting!! Men når han drikker så suger han nok på en helt annen måte enn den pumpa, så han er fornøyd iallefall.. men det har tatt tid å få han fornøyd:P og det er fortsatt ikke noen fryd hver gang med den amminga, men vi får det til på en måte! 
Får håpe det går seg til:) Ikke stress, og prøv å ikke tenke så mye på den maten (vet at ikke det er det letteste!) Han får mat når han vil ha, og det holder nok det skal du se:) Men det er et styr! Og enda godt en kan få masse medlidenhet, tips og råd her inne:) Syntes det er godt å se deg her jeg! Kos deg inne i regnværet i dag :) 

Jeg har prøvet å la være å tenke for mye på det, men du veit.. Det er ikke så lett når jeg er så redd for å miste melka.
Men, jeg håper det bare er økedøgn og at produksjonen svinger litt.. Bestefaren til gubbelusa sa iallefall at det var helt vanlig :p
Jeg satser på at dette går seg til, han blir liksom aldri fornøyd, men jeg vet jo at de ofte har økedøgn, det er bare det at jeg aldri har opplevd det før, så jeg vet ikke helt hvordan babyen og brystene "ter" seg når det skjer.. 
Men han suger litt rart.. Ofte ser brystknoppen sånn ut når han er ferdig med å spise:
(ja, jeg er flink til å tegne)
Hehe, ja.. 

Jeg tar det med ro, prøver iallefall!
Nydelig vær...........  :p

Hahaha! Måtte le litt av brystet ditt;) syntes du beskrev det ganske så godt da:P Men ettersom han både tisser og bæsjer godt så tror jeg nok det går helt fint! Men kanskje lurt å ringe de på barsel til mandag hvis du fortsatt føler at det er vanskelig:) Jeg fikk veldig god hjelp av de når jeg var der, hadde de ikke hjulpet meg så godt som de gjorde så hadde jeg nok ikke fått det til.. rett og slett... Får du vondt når han suger da? for hvis du har vondt er det jo mest sannsynlig feil tak han har... ikke enkelt det greiene der! Og for et sårt tema! Det er så viktig å be om hjelp når det betyr så mye! 

Det høyres jo ut som om det går kjempefint! Bæsj og tiss er bevis nok ;o)
Eg kjenner meg enormt godt igjen i det du skriv. Etter 14 dagar var puppane mine plutselig det eg trudde var tomme. Eg grein i fleire dagar, pumpa i timesvis, men det gjekk heilt fint til slutt.
Etter tre mnd med pumping og feil sugeteknikk, så rett sugeteknikk, så litt og litt meir amming, så var fullammingen på plass, og var aldri noko problem igjen. Det går an!!!
I ettertid har eg lært at det ikkje er vits å pumpe meir enn i 15 min pr pupp, kunne ønske eg viste det der eg sat i timevis....
Masse lykke til, syns det høyres ut som du har kontroll eg! Klem til deg

Aprilblomsten skrev:

Hahaha! Måtte le litt av brystet ditt;) syntes du beskrev det ganske så godt da:P Men ettersom han både tisser og bæsjer godt så tror jeg nok det går helt fint! Men kanskje lurt å ringe de på barsel til mandag hvis du fortsatt føler at det er vanskelig:) Jeg fikk veldig god hjelp av de når jeg var der, hadde de ikke hjulpet meg så godt som de gjorde så hadde jeg nok ikke fått det til.. rett og slett... Får du vondt når han suger da? for hvis du har vondt er det jo mest sannsynlig feil tak han har... ikke enkelt det greiene der! Og for et sårt tema! Det er så viktig å be om hjelp når det betyr så mye! 

Jeg er jo så sår, så jeg vet ikke om det er fordi han suger feil eller fordi jeg er sår det er så vondt, men det er verst i starten og så er det helt greit når melka begynner å komme.. Men nå som han spiser så ofte så er de jo enda mer såre :p
Ringer barselpoliklinikken på mandag. Jeg tror nok han får i seg melk, men er det nok?! Nesten så jeg vurderer å kjøpe en babyvekt bare for at jeg skal roe meg ned...... jesus :p

Ta deg en varm dusj eller legg varme kluter på puppene mellom ammingene, så håndmelker du de alt du kan for å stimulere igang produksjonen. Får ut mer med håndmelking enn med pumpe om du er litt stressa over situasjonen. Kjøp ammete imorgen! Vil du fortsette å amme så må du hvert fall ikke gi opp. Lykke til :)

Jeg sleit med amminga sist, det er en grusom følelse. Jeg dro til ammehjelpen på sykehuset Skien og fikk masse tips.

Får du sovet nok og hvilt deg?
Drikker du nok og spiser regelmessig?

Alt dette påvirker melkeproduksjonen din.
Om jeg sov dårlig en natt hadde jeg knapt melk om dagen så det gikk veldig opp og ned.

Prøv og slapp av og nyt det så godt du kan.

Har du hatt to økedager uten hell så gi brystet først og gi litt mme etterpå om du ønsker det. Prøv medela sin flaske, der må de jobbe like mye som med brystet for å få ut melken.

Masse lykke til!!

Søtnos* skrev:
Jeg sleit med amminga sist, det er en grusom følelse. Jeg dro til ammehjelpen på sykehuset Skien og fikk masse tips.

Det er der jeg også "hører til" :) Satser på at det løser seg og at jeg bare er hysterisk :)

Ser du allerede har fått 3 sider med råd og trøst - så jeg slenger meg på de fleste.
Legg babyen til ofte - og husk at etter en time er brystet fylt opp rundt 60% igjen (sa jordmor til meg). 
Og du må også tenke på at dette er det andre barnet ditt. Antakelig er det også en av grunnene til at du ikke har spreng, brystene har gått seg til litt. Jeg har det likedan, nesten ikke spreng kontra jumbojur med førstemann. Men datteren min virker mett imellom allikevel :) 

Lykke til!

jentami* skrev:
Får du sovet nok og hvilt deg?
Drikker du nok og spiser regelmessig?

Alt dette påvirker melkeproduksjonen din.
Om jeg sov dårlig en natt hadde jeg knapt melk om dagen så det gikk veldig opp og ned.

Prøv og slapp av og nyt det så godt du kan.

Har du hatt to økedager uten hell så gi brystet først og gi litt mme etterpå om du ønsker det. Prøv medela sin flaske, der må de jobbe like mye som med brystet for å få ut melken.

Masse lykke til!!

Sover minimalt, så ja.. Men i dag tok jeg meg en blund da storesøster sov, og det gjorde godt! Prøver også å spise mer regelmessig og å drikke mye vann.. Har vært dårlig på dette, så det kan nok spille inn ja. 
Takk :)

Imogene skrev:
Ser du allerede har fått 3 sider med råd og trøst - så jeg slenger meg på de fleste.
Legg babyen til ofte - og husk at etter en time er brystet fylt opp rundt 60% igjen (sa jordmor til meg). 
Og du må også tenke på at dette er det andre barnet ditt. Antakelig er det også en av grunnene til at du ikke har spreng, brystene har gått seg til litt. Jeg har det likedan, nesten ikke spreng kontra jumbojur med førstemann. Men datteren min virker mett imellom allikevel :) 

Lykke til!

Ja, han her har også virket mett og vært veldig fornøyd hele veien (i de to ukene han har vært utenfor magen), men plutselig så forsvant alle tegn til at det var melk i brystene og han er sulten hele tiden..
Men, nå virker han litt mer fornøyd, har stort sett ammet i hele dag, så jeg håper på en forholdsvis rolig natt  :)

Takk!

Så godt å lese oppdateringen din! Her ble det også veldig slappe pupper,så frøkna lå ofte et par dager her nå. I går hadde jeg stort sett spreng fordi hun spiste mindre igjen.. Kan hun ikke bare bestemme seg for hvor mye mat hun vil ha da?!? I dag har hun sovet godt igjen på dagtid, og 3-4 timer i strekk, så hun får nok det hun trenger. Men er frustrerende når det blir sånn. Fortsatt lykke til :)

Så flink du har vert!!:D Og eg er stolt av at du ikkje gjekk i noke  mme felle! :) Det kan vere såå fristande når ungen  er svolten og du føler du ikkje får metta ungen nok!:) Men dei tar jo ikkje skade av økedøgn, det er jo ein heilt naturleg del av amminga!!

Kjempeflinka!!:D

og du må vere flink å smøre brystvortene dine  med salve;)

Klatremus Lillemann skrev:
Så godt å lese oppdateringen din! Her ble det også veldig slappe pupper,så frøkna lå ofte et par dager her nå. I går hadde jeg stort sett spreng fordi hun spiste mindre igjen.. Kan hun ikke bare bestemme seg for hvor mye mat hun vil ha da?!? I dag har hun sovet godt igjen på dagtid, og 3-4 timer i strekk, så hun får nok det hun trenger. Men er frustrerende når det blir sånn. Fortsatt lykke til :)

Takk!
Ja, jeg er veldig glad for at det tok seg opp igjen! Han spiser fortsatt ofte, men nå får han i seg mer og sover lenger av gangen :) 
Mannen her dro på jobb i dag og blir borte i 15dager, så nå håper jeg at den verste kneika er overstått slik at jeg klarer å være mamma for både liten og stor, ta imot besøk og gå turer med hunden. Litt vanskelig å gi seg ivei tur når man må slenge frem puppen hvert kvarter :p

sorciere_ skrev:
Så flink du har vert!!:D Og eg er stolt av at du ikkje gjekk i noke  mme felle! :) Det kan vere såå fristande når ungen  er svolten og du føler du ikkje får metta ungen nok!:) Men dei tar jo ikkje skade av økedøgn, det er jo ein heilt naturleg del av amminga!!

Kjempeflinka!!:D

og du må vere flink å smøre brystvortene dine  med salve;)

Hehe, ja, samboeren min har flere ganger sagt at han kan kjøpe med mme, og at jeg er utrolig sta og "dum" som på død og liv skal amme. Han skjønner det ikke, men for meg er det veldig viktig.

Jeg prøver å "lufte" brystene ofte. Smører med morsmelk og ammesalven til "lykkelig som liten" - den anbefales virkelig! Purelan er ikke noe for meg :p
Sårene kan jeg leve med, de blir jo borte etter litt. Liten pris å betale for å få det til når jeg har ønsket det så sterkt! 

så flott at det er lys i tunnelen melke-/amme-vondter

Back
Topp