Melk.. *OPPDATERT*

Sannheten skrev:

Maanda skrev:

Sannheten skrev:
Jeg fikk en nesespray av legen som gjorde at jeg klarte å slappe bedre av og melka kom lettere ut...? Husker ikke hva den heter men er sikker på at det har vært nevnt her på BV flere ganger. Kan det være en idè? 

Syntocinon?

Ja stemmer  Men er kanskje en grunn til at ingen foreslår det? Det fikk iallefall meg over den verste kneika så jeg kom igang igjen 

På ammehjelpen står det at det sjeldent er grunn til å bruke syntocinon, da de aller fleste produserer nok hormoner selv. Det er viktigere å finne årsaken til at melka stopper opp.

Dersom "alt" er prøvd, ville jeg hørt om jeg kunne fått syntocinon. Husk at den er KUN for utdrivningsrefleks, ikke for å øke melkeproduksjon.

Sannheten skrev:
Jeg fikk en nesespray av legen som gjorde at jeg klarte å slappe bedre av og melka kom lettere ut...? Husker ikke hva den heter men er sikker på at det har vært nevnt her på BV flere ganger. Kan det være en idè? 

Den har jeg! Men den fikk jeg da førstemann var baby i begynnelsen av 2010. Det står at den går ut i 2013, men jeg har ikke turt å bruke den siden den er så gammel..

mange gode svar her og eg skal heller la være å gjenta alt en gang til, men kan signere på det sterkeste at stress er mord for melka.    gjør som ei sa her, ligg med puppa laus i senga og slapp av med junior og litt godt å spise!   håper det ordner seg for deg, kjenner også at eg har lyst på bedre amming denne gangen her. sist var det stress som tok livet av produksjonen, sånn går det når huset er fullt av svigers og en er sliten og usikker mor. 

*stor melke-klem!*

LittleMonkey skrev:

Sannheten skrev:

Den har jeg! Men den fikk jeg da førstemann var baby i begynnelsen av 2010. Det står at den går ut i 2013, men jeg har ikke turt å bruke den siden den er så gammel..

2013 er neste år da snuppa :p På min står det at den er finfin så lenge den har vært i kjøleskapet. Masse lykke til!

Trur ikkje du skal fokusere så mykje på kva pumpa viser :) Melka held nok berre på å stabilisere seg etter babyen sitt behov, lag deg ein skikkelig frukost, drikk rikelig og slapp av i eit par dager så skal du sjå at det blir normalt :) Med ein gong du gjer babyen den første flaska med mme er det ofte gjort ;) Babyer har gått igjennom økedøgn i alle år, så dei klare heilt fint eit par dager der dei må puppe litt oftere :)

Sannheten skrev:

LittleMonkey skrev:

Sannheten skrev:

2013 er neste år da snuppa :p På min står det at den er finfin så lenge den har vært i kjøleskapet. Masse lykke til!

Jeg vet det :p Men jeg tenkte at det kanskje var sånn at den holdt så og så lenge etter den ble åpnet :p

ms.bonita skrev:
mange gode svar her og eg skal heller la være å gjenta alt en gang til, men kan signere på det sterkeste at stress er mord for melka.    gjør som ei sa her, ligg med puppa laus i senga og slapp av med junior og litt godt å spise!   håper det ordner seg for deg, kjenner også at eg har lyst på bedre amming denne gangen her. sist var det stress som tok livet av produksjonen, sånn går det når huset er fullt av svigers og en er sliten og usikker mor. 

*stor melke-klem!*

Takk for melkeklem ;D

Skulle gjerne ha ligget i senga og tatt det helt med ro, men med en mann med godt sovehjerte, en 2,5åring og hund i hus må jeg bare stå opp og ta meg av dem også. Får prøve å roe meg ned.. Har vært våken i nesten hele natt for å legge han til så mye som mulig da noen her sa at produksjonen er størst på natten. 

Klatremus Lillemann skrev:
Jeg føler også at puppene er "slappe" etter at produksjonen stabiliserte seg. Mener også å huske at de var mer sprengt med storebror hele tiden. Kan det være at puppene husker fra sist, og ikke blir like påvirket liksom? Jeg må nok frem med puppen igjen jeg også nå høres det ut som, er bare en time siden sist... Og her har det vanligvis gått 3-4 timer mellom hvert måltid. Gjør det du kan for å slappe av, og legg til og pump hvis du vil. Jeg krysser fingrene for at det er økedøgn jeg, og at hvis du klarer å legge vekk tankene på ernøring så ordner det seg :) Kontrollvei på helsestasjonen hvis du er usikker på om han får i seg noe. ;)

Ja, at dem nesten føles tomme? Det rare er jo det at han ikke ser ut til å få i seg noe særlig når han spiser, for han svelger ikke noe særlig, bare suger og suger... 
Har allerede avtalt med helsesøster at jeg veier han annenhver uke :p
Jeg prøver å legge han til så ofte som mulig. Skulle egentlig i 80års-lag i morgen, men det blir ikke noe nå iallefall.. Tilføre mer stress er nok ikke det lureste.
Jeg tenker jeg får ta meg en tur på butikken og kjøpe en kasse med vørterøl og masse næringsrik mat :)

Etter de første ukene så føles det som om melken forsvinner. Her har også puppene blitt helt myke og liksom tomme nå, skjedde etter va tre uker. Og da skjer det noe endring i hormone våre leste jeg på ammehjelpen, forstod det sånn at melken stabiliserer seg da. Husker dette skjedde med førstemann også. I tillegg er det vel kanskje litt øking på gang siden han vil drikke ofte. Jeg tror dette kommer til å gå seg til om du klarer å amme videre og prøve å tenke at barnet får det han trenger, sjekk vekten og gå kun utifra den... Ikke tenk på at det føles som han drikker lite, de får oftest i seg mer enn vi føler... Lykke lykke til! Ikke lett dette med ammingen, jeg stressa fælt sist!

det er ikke vanlig å ha melkespreng og overfulle pupper når melka har stabilisert seg. Da kan puppene være slappe og føles nesten tomme. Men det er bare fordi kroopen har slutta å overprodusere melk, og har tilpassa seg babyen din! det er heller ikke vanlig å klare å få ut mye melk ved å pumpe, men babyen får ut masse melk selvom 

jippiapril skrev:
Etter de første ukene så føles det som om melken forsvinner. Her har også puppene blitt helt myke og liksom tomme nå, skjedde etter va tre uker. Og da skjer det noe endring i hormone våre leste jeg på ammehjelpen, forstod det sånn at melken stabiliserer seg da. Husker dette skjedde med førstemann også. I tillegg er det vel kanskje litt øking på gang siden han vil drikke ofte. Jeg tror dette kommer til å gå seg til om du klarer å amme videre og prøve å tenke at barnet får det han trenger, sjekk vekten og gå kun utifra den... Ikke tenk på at det føles som han drikker lite, de får oftest i seg mer enn vi føler... Lykke lykke til! Ikke lett dette med ammingen, jeg stressa fælt sist!

Off, det er noe herk med denne stressingen. Merker at jeg er litt "skadet" fra forrige gang... 
Også er det vel litt den mestringsfølelsen også, føler meg jo helt udugelig nå som det ser ut til (i mitt hode) at melken forsvinner og at jeg heller ikke denne gangen klarer å få det til. 
Takk for lykkeønskning, jeg prøver å si til meg selv at det går bra :)

Med førstemann klarte jeg forresten heller ikke pumpe noe særlig etter at melka hadde stabilisert seg. Produserte nok bare akkurat det gutten trengte.... Er deilig å slippe melkesprengen da :) håper det går seg til og du kan nyte det, sove på magen osv :)

Forstår godt at du er "skadet", etter det styret dere hadde med førstemann! Jeg er nemlig også skadet, Hehe, etter et egentlig ganske vanlig forløp med såre bryster, betennelse, bekymring og vondt i to mnd sist gang! Kjente hårene reiste seg og begynte nesten å gråte da jordmor tok opp amming på første timen hos henne! ;) Du kommer deg over denne kneika! :)

Ja, håper det, det blir iallefall ikke stort annet enn amming de neste dagene. Jeg skal gjøre det jeg kan for at vi skal få til dette! 

Uff!! Jenta mi:) 
Dette går så bra! Du er jo så flink og står på! Men er nok viktig å ikke stresse, du har nok med deg selv og minsten! Og jeg kan jo prøve å trøste deg med at jeg også opplevde at puppene ble mindre og at det virket som om melka dabbet av sakte men sikkert... det er nok som flere andre her skriver at den tilpasser seg bebisen:) Jeg prøvde å pumpe meg i går kveld, fikk nesten ikke ut noen ting!! Men når han drikker så suger han nok på en helt annen måte enn den pumpa, så han er fornøyd iallefall.. men det har tatt tid å få han fornøyd:P og det er fortsatt ikke noen fryd hver gang med den amminga, men vi får det til på en måte! 
Får håpe det går seg til:) Ikke stress, og prøv å ikke tenke så mye på den maten (vet at ikke det er det letteste!) Han får mat når han vil ha, og det holder nok det skal du se:) Men det er et styr! Og enda godt en kan få masse medlidenhet, tips og råd her inne:) Syntes det er godt å se deg her jeg! Kos deg inne i regnværet i dag :) 

Aprilblomsten skrev:
Uff!! Jenta mi:) 
Dette går så bra! Du er jo så flink og står på! Men er nok viktig å ikke stresse, du har nok med deg selv og minsten! Og jeg kan jo prøve å trøste deg med at jeg også opplevde at puppene ble mindre og at det virket som om melka dabbet av sakte men sikkert... det er nok som flere andre her skriver at den tilpasser seg bebisen:) Jeg prøvde å pumpe meg i går kveld, fikk nesten ikke ut noen ting!! Men når han drikker så suger han nok på en helt annen måte enn den pumpa, så han er fornøyd iallefall.. men det har tatt tid å få han fornøyd:P og det er fortsatt ikke noen fryd hver gang med den amminga, men vi får det til på en måte! 
Får håpe det går seg til:) Ikke stress, og prøv å ikke tenke så mye på den maten (vet at ikke det er det letteste!) Han får mat når han vil ha, og det holder nok det skal du se:) Men det er et styr! Og enda godt en kan få masse medlidenhet, tips og råd her inne:) Syntes det er godt å se deg her jeg! Kos deg inne i regnværet i dag :) 

Jeg har prøvet å la være å tenke for mye på det, men du veit.. Det er ikke så lett når jeg er så redd for å miste melka.
Men, jeg håper det bare er økedøgn og at produksjonen svinger litt.. Bestefaren til gubbelusa sa iallefall at det var helt vanlig :p
Jeg satser på at dette går seg til, han blir liksom aldri fornøyd, men jeg vet jo at de ofte har økedøgn, det er bare det at jeg aldri har opplevd det før, så jeg vet ikke helt hvordan babyen og brystene "ter" seg når det skjer.. 
Men han suger litt rart.. Ofte ser brystknoppen sånn ut når han er ferdig med å spise:
(ja, jeg er flink til å tegne)
Hehe, ja.. 

Jeg tar det med ro, prøver iallefall!
Nydelig vær...........  :p

Ang. den mannen din så synes jeg du kanskje burde si til ham at du nå MÅ ha noen dager med fullstendig ro for både din og babyens skyld, så kanskje du får ham til å innse at han må opp og gjøre jobben sin?

Ellers så støtter jeg alle de andre her, stress ned, ta livet med ro og bare vær smokk for babyen din :-) Jeg stresset om kveldene sist, la til og la til men jeg klarte ikke få igang utdrivingen engang for jeg var så stresset. Så syntocinon hjalp meg der i alle fall :-)

4xS skrev:
det er ikke vanlig å ha melkespreng og overfulle pupper når melka har stabilisert seg. Da kan puppene være slappe og føles nesten tomme. Men det er bare fordi kroopen har slutta å overprodusere melk, og har tilpassa seg babyen din! det er heller ikke vanlig å klare å få ut mye melk ved å pumpe, men babyen får ut masse melk selvom 

Godt å høre/lese. Forrige gang "fullpumpet" jeg, så det var kanskje derfor jeg alltid hadde spreng.. Håper det tar seg opp, det er tydelig at han ikke er helt fornøyd så jeg får vel bare slå meg til ro med at det er økedøgn. 
Han er ikke dehydrert iallefall, for fontanellen er helt fin :) 

Ring barselpoliklinikken. Jeg slet masse med amming sist, og bodde omtrent der de første ukene. De hjalp masse. Vet ikke om de har det på ditt sykehus, men de har hvertfall det på SØF. Veldig hyggelige mennesker som jobber der også. De er også behjelpelige med eventuelle resepter som f,eks den nesesprayen. Man kan selv bare ringe de for råd, evt time. 

Kan du ikke ta kontakt med barsel/føden der du fødte og høre om de har en ammepoliklinikk eller noen som kan hjelpe deg hvis du tror han suger feil? Hvis en stresser litt med det, er det ikke så lett å få pumpet ut, men barnet får ut mye mer enn pumpa klarer =) Virker han fornøyd ellers? Er om kvelden og natten produksjonen øker mest, så legg han til ofte da, selv om det føles som du ikke har så mye å gi. På kvelden er melken også fetere og i mindre mengder, og barnet må jobbe litt mer for å få den ut og kan bli litt urolig/sutrete av det. Masse lykke til, håper det ordner seg :)

Back
Topp