Melk.. *OPPDATERT*

LittleMonkii

Forumet er livet
Melkesprengen er sånn halvveis tilbake :D Etter å ha ammet nesten uten stopp i 2-3dager(og netter) og pådratt meg herlige sår på brystknoppene som ikke er særlig vonde merker jeg at melken kommer sakte men sikkert!Har passet på å få i meg masse (til å være meg) væske og å spise oftere enn vanlig + at jeg som sagt har ammet og ammet og grått fordi det er så sårt og ammet og ammet osv.. Jeg er så GLAD så jeg måtte bare dele det med dere! Takk for tips og trøst

Jeg er så lei meg nå.. Sitter med puppen ute og pumpa i hånda mens jeg feller store tårer..

Jeg har hatt masse melk, gått med konstant melkespreng og har måttet håndmelke mellom måltidene for å lette på trykket. For to dager siden var melkesprengen borte og babyen ble aldri helt fornøyd. Føler jeg har byttet fra bryst til bryst i to dager nå. Jeg har stresset veldig med dette med mating, det henger nok igjen fra da storesøsteren var baby hvor det var et enormt fokus på antall måltider, mengde og slikt.
Nå har jeg pumpet i 30 min på hvert bryst og alt jeg har fått ut er 40ml til sammen.. Da jeg pumpet det ene brystet for noen dager siden fikk jeg ut 80ml.

Noen som har opplevd at melken forsvinner, men som allikevel har klart å få opp produksjonen igjen ved å pumpe? Noen tips til hva jeg kan få i meg evt?
Jeg hadde så inderlig håpet at jeg skulle kunne amme denne gangen, men nå er jeg redd stresset mitt har skremt bort melken :(
For meg er dette ganske sårt, føler meg litt ubrukelig.
Jeg er så lei meg (så teite vitser om melkekyr, mme og sånn er veldig veldig lite nødvendig)!

Til helvete med sletting av bruker, de vil tydeligvis ha meg her... Dessuten har jeg ingen jeg kan grine til irl uten å føle meg helt idiot, så jeg får gjøre det her. 

Jeg husker at jeg hadde perioder med mindre melk. 
Det mest effektive for å få opp produksjonen er å legge til barnet så ofte som mulig, det stimulerer bedre enn pumpingen. 
Ellers er det mange flotte tips på ammehjelpens nettsider =)

Har ikke opplevd det selv, men det skal jo i teorien "bare" være å legge ungen til ofte og la han suge, så øker det av seg selv. Funger kanskje ikke like godt med pumping, men det er jo verdt ett forsøk.
Ellers har sikkert ammehjelpen noen bedre tips til deg.
Lykke til!

Jeg legger han til hver andre time, men jeg lurer på om han suger "feil"... BLÆ!!!! Blir gal av å stresse sånn med dette..

Jeg får bare prøve, håper ikke melken forsvinner :/

LittleMonkey skrev:
Jeg legger han til hver andre time, men jeg lurer på om han suger "feil"... BLÆ!!!! Blir gal av å stresse sånn med dette..

Det hjelper iallefall ikke å stresse, men det er kanskje lettere sagt enn gjort... Ingen ammespesialister i området du kan kontakte da?

Godt å ha deg her, så jeg er glad de ikke har slettet deg :) Men over til problemet; å pumpe får ut mindre melk enn det baby og håndmelking får ut. Og når du stresser i tillegg blir det nok ikke bedre. Han har ikke økedøgn da? Det er jo vanlig mellom 1-3 og 6-8 uker, så er mulig derfor han virker sulten hele tiden? Sånn har frøkna her vært i ettermiddag, og jeg VET jeg har godt med melk. Pumpet ut 120 ml fra en pupp for noen dager siden. Men hun virker konstant sulten i dag, og sover knapt i mellom. Jeg legger til når hun viser tegn, og så regner jeg med det øker sånn som hun trenger. Og så er det jo sånn at man har minst melk på kvelden, men til gjengjeld er den fetere enn melken ellers i døgnet. Ammehjelpen har side på facebook der du får svar kjapt. Jeg sendte inn spm i går kveld og fikk svar tidlig i morges. Ellers står det mye på ammehjelpen.no også. Prøv å slapp av, utdrivningsrefleksen din påvirkes også av stress, og da vil det jo ikke komme noe melk heller. En god klem sendes sørover ;)

Det kan ikke være økedøgn da? Og man får ikke like mye  ut med pumpa om han får når han suger pupp! Prøv og ikke stress sånn, selvom jeg veit det er vanskelig! Og husk at på kvelden kommer det mindre, men  mer næringsrik melk. Så helt normalt og ikke ha like mye melk på kvelden, som på dagen. Uff, sender deg en stooor klem. Veit hvor frustrerende amminga kan være.

Jeg stresset veldig med matingen til minsten. Men jeg fikk så innmari vondt og med hormoner og diverse andre ting som foregikk så ble melken borte nesten over natten hos meg. jeg fikk ca 120 av ene puppen og kankje 80 av den andre(to uker etter fødsel) og brått dagen etter var vi nede i 50 og 10. prøvde å pumpe meg opp men fikk det ikke til. og etter 5 uker så la jeg det på hylla og fikk det mye bedre med megselv.

Denne gangen har jeg sagt at om ammingen ikke funker blir det null pumping for det var et rent helvete for meg.

*lykkeligst* skrev:

LittleMonkey skrev:

Det hjelper iallefall ikke å stresse, men det er kanskje lettere sagt enn gjort... Ingen ammespesialister i området du kan kontakte da?

Ni, jeg vet det, men nå er jeg jo så redd for at melka skal bli borte at jeg ikke klarer å slappe av. 
:(

Klatremus Lillemann skrev:
Godt å ha deg her, så jeg er glad de ikke har slettet deg :) Men over til problemet; å pumpe får ut mindre melk enn det baby og håndmelking får ut. Og når du stresser i tillegg blir det nok ikke bedre. Han har ikke økedøgn da? Det er jo vanlig mellom 1-3 og 6-8 uker, så er mulig derfor han virker sulten hele tiden? Sånn har frøkna her vært i ettermiddag, og jeg VET jeg har godt med melk. Pumpet ut 120 ml fra en pupp for noen dager siden. Men hun virker konstant sulten i dag, og sover knapt i mellom. Jeg legger til når hun viser tegn, og så regner jeg med det øker sånn som hun trenger. Og så er det jo sånn at man har minst melk på kvelden, men til gjengjeld er den fetere enn melken ellers i døgnet. Ammehjelpen har side på facebook der du får svar kjapt. Jeg sendte inn spm i går kveld og fikk svar tidlig i morges. Ellers står det mye på ammehjelpen.no også. Prøv å slapp av, utdrivningsrefleksen din påvirkes også av stress, og da vil det jo ikke komme noe melk heller. En god klem sendes sørover ;)

:)
Det kan jo være økedøgn, men brystene har blitt "mindre" og er ikke ømme i det hele tatt (noe de har vært hele veien, også da storesøster var baby og jeg hadde melk). Merker også at han svelger unna litt og så ligger han bare å bruker puppen som smokk, det kommer jo ikke noe mer :(

Jeg slappet så godt av, men så kom det plutselig over meg, dette stresset med ernæring.. 
Jeg vet at pumping ikke er like effektivt, men jeg kan iallefall pumpe lenger på hvert bryst slik at jeg gir det hele et lite dytt etter at lillebror har spist seg mett. Jeg skal gjøre det jeg kan for å beholde melka, for amming har vært et mål for meg. Jeg kjenner det er viktig for meg at vi får det til!

Prøver å slappe av, spise regelmessig (som jeg er utrolig dårlig til) og å få i meg masse vann..
- pust inn, pust ut -

Man kan jo bli gal av mindre :S

*Cake-Pop* skrev:
Jeg stresset veldig med matingen til minsten. Men jeg fikk så innmari vondt og med hormoner og diverse andre ting som foregikk så ble melken borte nesten over natten hos meg. jeg fikk ca 120 av ene puppen og kankje 80 av den andre(to uker etter fødsel) og brått dagen etter var vi nede i 50 og 10. prøvde å pumpe meg opp men fikk det ikke til. og etter 5 uker så la jeg det på hylla og fikk det mye bedre med megselv.

Denne gangen har jeg sagt at om ammingen ikke funker blir det null pumping for det var et rent helvete for meg.

Her er han to uker i dag og dette har skjedd helt plutselig... "Fullpumpet" i 4-5måneder med første barnet, så jeg har igrunn et godt forhold til pumping. Jeg gjør det gjerne hver andre-tredje time hele døgnet om der hjelper på produksjonen.. Får vel bare ta det med ro om det er mulig og ikke føle at det er et nederlag om jeg ikke får det til..

jeg tenker at du ikke skal bekymre deg over mengden melk du får pumpet ut... enhver ammeflaskepumpemamma kan skrive under på at det å få fylt ei flaske med mm via pumpa er hååååpløst.... :)

Legg ungen ofte til puppen.. bo i senga.. ha pc'n som selskap.. ha snacks, frukt og masse vann tilgjengelig og bare bli i senga.. slapp av med puppene løse og la ungen dra opp produksjonen hvis du føler den har minket.. :)

det er normalt at puppene normaliserer seg da, at de ikke er så sprengte som de pleier å være.. :) Det lærte jeg nettopp på fødselsforberedende kurs :D

Jeg stemmer for et par dager i senga/sofaen.. uten besøk, uten mas og kjas - bare noe enkelt til middag, og vaskemaskina kan ta en pause.. :)

det er helt vanlig at du har mindre melk på ettermiddagen og kvelden. barnet drikker da bare den fete bunnmelken som metter for å få noe å sove på på natten. og denne melken kommer når puppene er "tomme". de fleste føler de sitter med babyen konstant på puppen på kveldene og det er helt vanlig. jeg fant det lite produktivt å pumpe i tillegg på kvelden da det nesten ikke kom noe, barnet suger mer effektivt. Bortsett fra ca en timestid etter at barnet var lagt, da hadde det fylt seg litt opp igjen. har babyen noe tid på døgnet som den sover litt lengre av gangen så kan det være lurt å pumpe litt ekstra da. 

du må bare prøve deg fram med hva som funker best for deg ang pumping. melkeproduksjonen er størst de to første timene etter amming, deretter går det gradvis nedover. så det beste er å ikke amme/pumpe sjeldnere enn annenhver time. melkeproduksjonen er størst på natten og tidlig morgen.

obs: økedøgn kan vare i godt over en uke, ikke stress og tenk at du mister melken, det kan godt hende det bare er økedøgn en periode. Jeg synes det var ganske stressende å ha en sutrende baby på tomme pupper. så jeg gå tillegg. MEN da er det viktig at du fortsetter å pumpe og pumpe til melkeproduksjonen din kommer opp i lik mengde som babyen spiser.

så til det viktigste av alt! hold deg hjemme! ikke stress med husarbeid og alt som skulle vært gjort. KOS DEG med alt du gjør, les en god bok eller blader, se en god film eller lignende for å få tankene over på noe annet om du kjeder deg eller blir deprimert av situasjonen. stress og misstrivsel har veldig påvirkning på melkeproduksjonen, det er ikke bare en "fysisk greie". Morsfølelsen har også mye å si. kos med babyen din, se på ta på, lukt på, hør på osv. ligg gjerne hud mot hud. samsov i bar overkropp om du vil. Få deg nok søvn og hvile, og spis godt og sunt.

ring gjerne ammehjelpen og be om råd. finnes masse tips på nettsiden deres også. dersom det er ei i nærheten kan hun kanskje komme å se om babyen har riktig sugeteknikk, eller så kan du spørre på helsestasjonen. 

Det finnes jo diverse tips om ting som skal få opp produksjonen, både ammete og havreavkok mener jeg har vært vanlige kjerringråd.

Ellers signerer jeg andre her på at pumpe ikke nødvendigvis gir noe riktig bilde av hvor mye melk du har - jeg hadde f.eks. en pupp som var "venn" med pumpa og kunne gi 120 ml (når babyen var noen måneder), mens den andre siden var "uvenn" og ga kanskje 30 ml etter like mye jobb... :s
Økedøgn er jo ellers veldig vanlig, hvor barna "aldri" blir fornøyd og "henger" i puppen i time etter time, noen ganger i 2-3 døgn etter hverandre.

Krysser i hvert fall fingrene for deg og håper du får det til - og dersom du ikke gjør det, så er det, som andre sier, bedre med mamming enn amming, og selv ETT MM-måltid i døgnet kan gi mange fordeler med tanke på antistoffer og slikt, så selv om du kanskje ender opp med å delamme og gi litt MME ved siden av er det ikke en dårlig løsning. :)

Du må slappe av, jeg stresset livet av meg etter enn lege sa jeg antageligvis hadde lite melk. Og jeg stresset rundt i to månder og melken ble bare mindre og mindre. Du må prøve å finne noe som kan gjøre deg avslappet på. Stresser du flyter heller ikke melken godt, legg han til ofte og pump litt i tillegg. Spis sundt og slapp av. Så skal du se det kommer seg igjen. Og jeg vet det er lettere sagt enn gjort altså.
Ønsker deg lykke til jeg:) Så synes jeg det er kjempe fint at du er her enda, babyverden blir ikke det samme uten deg:)

Først av alt; hva som kommer ut når du pumper er faktisk irrelevant.

Ja, jeg kunne en dag pumpe 150 ml på 1 pupp, dagen etter fikk jeg 20 ml tilsammen på begge! Mao; en pumpe er ikke alltid effektiv, den må ha riktig tak og utdrivningsrefleksen må ordentlig i gang.

Uten utdrivningsrefleks kommer lite, et tips er å gå i dusjen og massere puppene. Da blir du varm, og utdrivningsrefleksen kommer lettere i gang. Håndmelk gjerne i dusjen, om melka går til spille for det så være, du får hvertfall tømt puppene og stimulert for mer produksjon.

Du må for all del ikke stresse. Lettere sagt enn gjort. Jeg stressa en periode= mindre melk. For å øke igjen drakk jeg MYE clausthaler og vørterøl, for malt hjelper på produksjonen. 2 vørterøl på styrten(smaker drit!) før jeg la meg og *PANG* storepupper om morgenen.

En annen ting er at man må drikke nok og spise nok. Lite mat og drikke er drepen på melkeproduksjonen. 

Lykke til, ikke mist håpet. Slapp av, det går bra!

Jeg føler også at puppene er "slappe" etter at produksjonen stabiliserte seg. Mener også å huske at de var mer sprengt med storebror hele tiden. Kan det være at puppene husker fra sist, og ikke blir like påvirket liksom? Jeg må nok frem med puppen igjen jeg også nå høres det ut som, er bare en time siden sist... Og her har det vanligvis gått 3-4 timer mellom hvert måltid. Gjør det du kan for å slappe av, og legg til og pump hvis du vil. Jeg krysser fingrene for at det er økedøgn jeg, og at hvis du klarer å legge vekk tankene på ernøring så ordner det seg :) Kontrollvei på helsestasjonen hvis du er usikker på om han får i seg noe. ;)

Jeg fikk en nesespray av legen som gjorde at jeg klarte å slappe bedre av og melka kom lettere ut...? Husker ikke hva den heter men er sikker på at det har vært nevnt her på BV flere ganger. Kan det være en idè? 

Sannheten skrev:
Jeg fikk en nesespray av legen som gjorde at jeg klarte å slappe bedre av og melka kom lettere ut...? Husker ikke hva den heter men er sikker på at det har vært nevnt her på BV flere ganger. Kan det være en idè? 

Syntocinon?

Maanda skrev:

Sannheten skrev:

Syntocinon?

Ja stemmer  Men er kanskje en grunn til at ingen foreslår det? Det fikk iallefall meg over den verste kneika så jeg kom igang igjen 

Back
Topp