Melk i brystet over 2 år etter ammeslutt?

Teeny

Teeny
Julegavene 2019
Marsboerne 2023
Aprilspirene 2023
Yngste sønnen min er blitt 3 og jeg sluttet å amme han for litt over 2 år siden da han var 11 mnd og har fortsatt litt melk i mitt høyre bryst når jeg trykker. Er dette egentlig normalt? Andre som har hatt det?

Ikke erfaring med det selv, men det er ikke uvanlig ihvertfall :) Vær dog obs på at væsking fra brystene kan være tegn på brystkreft, men kvinner som har ammet kan fint ha det uten at det er noe sykdomstegn :)

Er det 2år siden amming slutta ville jeg fått det sjekka. Fordi om det kan være harmløst :)

Normalt og klemme væske ut av brystene. Jeg har hatt det hele livet. Legen sier man skal være obs og få det sjekket dersom det er noe nytt eller at det er blod iblandet. Eller smerter. Stort sett ufarlig, men er du usikker så ta en sjekk hos legen ☺️

Jeg hadde det i 4 år etter amming, dvs. Jeg var uten melk en periode etter ammeslutt så. Kom det tilbake igjen. det forsvant når jeg ble gravid, vi opplevde SA og melken kom tilbake i mellom SA og før jeg ble gravid igjen.
Jeg har vært hos lege og gyn, har tatt mange prøver. Det var ingen forklaring på det. Visstnok er det bare noen som får det. Jeg hadde perioder med smerter også, uten at det var noen forklaring på det heller. Veldig greit å få utelukket ting hos legen sin da.

Mamma fødte sitt siste barn for 32 år siden, får fortsatt ut noen dråper når hun klemmer.

Ikke erfaring med det selv, men det er ikke uvanlig ihvertfall :) Vær dog obs på at væsking fra brystene kan være tegn på brystkreft, men kvinner som har ammet kan fint ha det uten at det er noe sykdomstegn :)

Var redd for nettopp det for hadde liten kul på det brystet, men fastlegen mente det var rester fra amming og den er nå borte. Det andre brystet ble nylig tomt for melk, så håper det samme skjer med det andre. Ekkelt å føle sånn "letdown" som da jeg ammet, kommer i blant en sånn rar følelse.

Er det 2år siden amming slutta ville jeg fått det sjekka. Fordi om det kan være harmløst :)

Har nevnt det til alle gyn jeg har vært til og fastlegen, de kjenner ingen kuler og så det går over.

Var redd for nettopp det for hadde liten kul på det brystet, men fastlegen mente det var rester fra amming og den er nå borte. Det andre brystet ble nylig tomt for melk, så håper det samme skjer med det andre. Ekkelt å føle sånn "letdown" som da jeg ammet, kommer i blant en sånn rar følelse.

Hvis det er sjekket ut av lege så kan du prøve å slappe av med det, siden det er helt vanlig :) Letdown er mye hormonelt styrt, så det kan komme til merkelige tidspunkt når man ikke ammer lengre ja, det tror jeg på! Men følg gjerne med mtp endringer ellers :)

Back
Topp