Solstrålenes mamma
Forelsket i forumet
Noen som vet om man kan man spise det eller ikke?
Er risikoen toksoplasmose eller listeria?
På forhånd takk for svar[:)]
Er risikoen toksoplasmose eller listeria?
På forhånd takk for svar[:)]
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
ORIGINAL: MarcusMamma
vet ikke men eg turde ikke selv så min var goooodt stekt[:D] (men så liker eg det best og da[:D])
ORIGINAL: snikende ullteppe
etter ka æ har førstått så e bakterian i overflata ikkje ikki biffen
så den trenger ikkje være gjennomstekt, men kjøtteig må sia der e den kverna.
huska ikkje artikkelen så tør ikkje sei heilt nøyakti
ORIGINAL: Sylta
Kjøttet skal være 60-70 grader i kjernen i 4 minutter. Dette pga toksoplasmose. Hvis du elsker blodig biff kan du fryse det først. Må være igjennomfryst i minimum 2 dager, så dør bakteriene [:D]
ORIGINAL: hissigproppen FLODE
Kjøttet skal være 60-70 grader i kjernen i 4 minutter. Dette pga toksoplasmose. Hvis du elsker blodig biff kan du fryse det først. Må være igjennomfryst i minimum 2 dager, så dør bakteriene [:D]
Listeria-bakterien dør IKKE ved frys!
Ja det vet jeg, jeg tenkte på toksoplasmose. Er listeria inne i kjøttet i biffen da?
Mulig det med opphakket kjøtt har flere bakterier stemmer, men det er ikke en sjanse jeg hadde tatt...
Anbefalingen fra matportalen er gjennomstekt kjøtt hvert fall.
Ja det vet jeg, jeg tenkte på toksoplasmose. Er listeria inne i kjøttet i biffen da?
Jeg har funnet ut at det kan hvist det. Så stek alltid kjøttet godt!!!
*løper å banker legen som fortalte meg annet* [:@] Bra det gikk bra med unga mine da, for jeg frøys kjøttet.
ORIGINAL: Cathrine76
Toxoplasmose bakterien er ikkje bare på kjøttets overflate,dette er noe dyret er smittet med derfor er det også inni biffen. Kjøtt skal være gjennomsteikt for å ta livet av denne bakterien[:)] Listeria bakterien derimot finnes på overflaten på kjøttet
Toxoplasmose bakterien er ikkje bare på kjøttets overflate,dette er noe dyret er smittet med derfor er det også inni biffen. Kjøtt skal være gjennomsteikt for å ta livet av denne bakterien[:)] Listeria bakterien derimot finnes på overflaten på kjøttet
ORIGINAL: snikende ullteppe
etter ka æ har førstått så e bakterian i overflata ikkje ikki biffen
så den trenger ikkje være gjennomstekt, men kjøtteig må sia der e den kverna.
huska ikkje artikkelen så tør ikkje sei heilt nøyakti
ORIGINAL: snuskelusken
Jeg er imun mot toxoplasmose, så da kan jeg i utganspunktet spise medium biff. Er dette noe du vet helt sikkert? Link?
Vil ikke risikere noe...