medium biff og gravid..?

vet ikke men eg turde ikke selv så min var goooodt stekt[:D] (men så liker eg det best og da[:D])

men e d ikke sånn att man ikke skal spise så mye rødt kjøtt og om man gjør det skal det være gjennomstekt? eller??? [8|][8|]

Listeria, tror jeg...

Jeg hadde ikke spist kjøttet medium stekt, men det er opp til hver enkelt.

etter ka æ har førstått så e bakterian i overflata ikkje ikki biffen
så den trenger ikkje være gjennomstekt, men kjøtteig må sia der e den kverna.

huska ikkje artikkelen så tør ikkje sei heilt nøyakti

ORIGINAL: MarcusMamma

vet ikke men eg turde ikke selv så min var goooodt stekt[:D] (men så liker eg det best og da[:D])

jeg spiste det ikke hele forrige svangerskap, men mener å huske at jeg i ettertid fant ut at det var bare opphakket kjøtt som måtte være gjennomstekt. På en biff så ligger bakteriene på utsiden, så dersom den er stekt godt på overflaten er det godt nok... Men er som sagt ikke helt sikker, derfor jeg spør[:)]

ORIGINAL: snikende ullteppe

ja, det jeg også mener å ha lest...
Men finner ikke noe om det nå. Leste at kjøttet må ha en kjernetemperatur på 70 grader,
kanskje det er medium stekt? Kanskje best å frem med steketermometeret.

Mulig det med opphakket kjøtt har flere bakterier stemmer, men det er ikke en sjanse jeg hadde tatt...
Anbefalingen fra matportalen er gjennomstekt kjøtt hvert fall.

Kjøttet skal være 60-70 grader i kjernen i 4 minutter. Dette pga toksoplasmose. Hvis du elsker blodig biff kan du fryse det først. Må være igjennomfryst i minimum 2 dager, så dør bakteriene [:D]

ORIGINAL: Sylta

Kjøttet skal være 60-70 grader i kjernen i 4 minutter. Dette pga toksoplasmose. Hvis du elsker blodig biff kan du fryse det først. Må være igjennomfryst i minimum 2 dager, så dør bakteriene [:D]

Listeria-bakterien dør IKKE ved frys!

ORIGINAL: hissigproppen FLODE

Ja det vet jeg, jeg tenkte på toksoplasmose.  Er listeria inne i kjøttet i biffen da? 

Ja det vet jeg, jeg tenkte på toksoplasmose.  Er listeria inne i kjøttet i biffen da? 

Jeg har funnet ut at det kan hvist det. Så stek alltid kjøttet godt!!!

*løper å banker legen som fortalte meg annet* [:@] Bra det gikk bra med unga mine da, for jeg frøys kjøttet.

Mulig det med opphakket kjøtt har flere bakterier stemmer, men det er ikke en sjanse jeg hadde tatt...
Anbefalingen fra matportalen er gjennomstekt kjøtt hvert fall.

Jeg har funnet ut at det kan hvist det. Så stek alltid kjøttet godt!!!

*løper å banker legen som fortalte meg annet* [:@] Bra det gikk bra med unga mine da, for jeg frøys kjøttet.

Ooops...
Sånn kan det gå, men du gjorde jo ditt beste utifra de forutsetningene og kunnskapene du hadde.

Dårlig av legen, men kanskje han ikke visste bedre heller [8|]

Men bra du sier fra [:D]

det fikk jeg vite går helt greit. det kjøttet er ikke behandlet.. (er et helt stykke)
kjøttdeig derimot er jo hakket opp og blandet osv.. det er ikke bra å spise litt rått.

jeg spiste medium biff og kooooste meg jeg [:)]

fikk beskjed av legen at al kjøtt måtte
stekes godt pga bakterier

Toxoplasmose bakterien er ikkje bare på kjøttets overflate,dette er noe dyret er smittet med derfor er det også inni biffen. Kjøtt skal være gjennomsteikt for å ta livet av denne bakterien[:)] Listeria bakterien derimot finnes på overflaten på kjøttet

ORIGINAL: Cathrine76

Toxoplasmose bakterien er ikkje bare på kjøttets overflate,dette er noe dyret er smittet med derfor er det også inni biffen. Kjøtt skal være gjennomsteikt for å ta livet av denne bakterien[:)] Listeria bakterien derimot finnes på overflaten på kjøttet

Og toxoplasmosebakterien drepes ved gjennomfrysning, -18 grader, i 2-3 dager, Listeria-bakterien drepes når kjøttet stekes.

Jeg er imun mot toxoplasmose, så da kan jeg i utganspunktet spise medium biff. Er dette noe du vet helt sikkert? Link?
Vil ikke risikere noe...

ORIGINAL: snikende ullteppe

detta har æ åsså hørt, men æ spiste alltid biffen godt stekt allikevel... [;)]

ORIGINAL: snuskelusken

Jeg er imun mot toxoplasmose, så da kan jeg i utganspunktet spise medium biff. Er dette noe du vet helt sikkert? Link?
Vil ikke risikere noe...

Hvis du leser på forrige side så er det en som har funnet ut at Listeria også finnes INNI kjøttet...

Back
Topp