Medisinert vs. umedisinert iui?

Lesbisk prøver på første

Flørter med forumet
Hei! Vi (lesbisk par i slutten av 20-årene) har nå prøvd 5 umedisinerte runder med IUI, uten suksess. Vi har ett forsøk igjen, og tenker å kjøre siste runde med IUI før vi går over til det offentlige. Jeg lurer på om det er noe vi bør prøve å gjøre annerledes denne gangen? Jeg opplever at klinikken har vært ganske knapp og kjapp, og ikke så veldig interessert i å diskutere mulige endringer i opplegget, så derfor spør jeg dere :) På fertilitetssjekken så alt bra ut: gode AMH-verdier, åpne eggledere, god størrelse på follikler og hinne, regelmessig syklus og naturlig eggløsning. De har ikke sjekka andre hormoner og ikke sjekka for infeksjoner. Jeg har noen ganger vært litt skeptisk til timinga, da jeg mistenker at egget slippes ganske raskt etter positiv test - den gangen jeg fikk positiv test på kvelden, hadde egget sluppet allerede innen timen på ettermiddagen dagen etter. Drikker ikke alkohol eller kaffe i ukene før forsøk, og heller ikke i ukene fram til positiv test, og spiser alminnelig sunt + multivitaminer.

Er det noe jeg bør gjøre annerledes? Er det noen som har inntrykk av fordeler med medisinert syklus vs "naturlig" syklus, når kroppen produserer moden follikkel og har eggløsning av seg selv? Er det noen tester jeg bør prøve å få tatt? Klinikken hinter til dårlig eggkvalititet og vil ha meg over på IVF, men det har vi rett og slett ikke råd til, så vil prøve å optimalisere denne siste IUI-syklusen. Alle råd tas imot med takk:Heartred

Hei! Vi er også et lesbisk par på ca. samme alder. Jeg har ingen egen erfaring med IUI da vi valgte å gå rett på IVF, men har hatt to fryseforsøk i det som kalles modifisert naturlig syklus, der egget modnes naturlig men man kontrollerer selve eggløsning med medisin. Siden du skriver om naturlig syklus, EL-tester og at du er skeptisk til timingen tolker jeg det som at dere ikke har prøvd med EL-sprøyte/trigger (Ovitrelle eller liknende) til nå? Kanskje det kunne vært noe å prøve på siste forsøket? Da er man i alle fall veldig sikre på timing av EL, da egget slipper med ganske samme intervall fra EL-sprøyten for alle (ca. 36 timer). Man trenger ikke nødvendigvis annen hormonstimulering, fullt mulig å følge egen syklus og kun trigge med Ovitrelle når follikkelen er stor nok. Det må da følges med ultralyd såklart, men hvis dere går privat bør de jo være åpne for det.

Hei!
Jeg prøvde også inseminering 3 først. Ble stimulert med letrozol og fikk ovitrelle som trigger. Syntes det fungerte greit, og ble gravid 2/3 ganger. Det er en ganske lett stimulering, slik jeg forstår det.
Men hvis dere ønsker offentlig, og ikke vil vente lenge, bli henvist til ganske snart. På Ullevål er det 7-8 mndr ventetid på donorsæd. Og jeg går privat mens jeg venter på oppstart, i februar/mars.

Tusen takk for svar dere! Vi har ikke prøvd med EL-sprøyte/trigger nei, så er egentlig litt gira på å prøve det! Er og litt nysgjerrig på stimulering, men da er kanskje risikoen at man får for mange modne follikler og at forsøket blir avblåst?

Det bare føles ut som det er litt meningsløst å gjøre det samme om igjen og om igjen, men det kan jo også hende at det er et numbers game, og at det bare er å stå i det samme igjen og igjen? Jeg vet jo at sannsynligheten for at inseminasjon skal klaffe går ganske raskt ned for par som har hatt problemer med å unnfange, men i teorien er det jo ingen forskjell på oss og et heterofilt par som har prøvd i fem måneder (en gang i måneden), og de gjør jo ofte det samme hver måned:p

Vi stilte oss heldigvis i kø i det offentlige i vår, så forhåpentligvis blir det en ganske rask overgang fra det private til det offentlige (eller aller mest forhåpentligvis: ingen overgang hehe). På OUS foreslo de 6 runder til med inseminasjon, da vi allerede hadde gjort 3, så de må vel ha ment at det er fornuftig å prøve noen ganger med inseminasjon, men begynner å bli litt frista til å gå over til en type forsøk som har litt høyere suksessrate..

Tusen takk for svar dere! Vi har ikke prøvd med EL-sprøyte/trigger nei, så er egentlig litt gira på å prøve det! Er og litt nysgjerrig på stimulering, men da er kanskje risikoen at man får for mange modne follikler og at forsøket blir avblåst?

Det bare føles ut som det er litt meningsløst å gjøre det samme om igjen og om igjen, men det kan jo også hende at det er et numbers game, og at det bare er å stå i det samme igjen og igjen? Jeg vet jo at sannsynligheten for at inseminasjon skal klaffe går ganske raskt ned for par som har hatt problemer med å unnfange, men i teorien er det jo ingen forskjell på oss og et heterofilt par som har prøvd i fem måneder (en gang i måneden), og de gjør jo ofte det samme hver måned:p

Vi stilte oss heldigvis i kø i det offentlige i vår, så forhåpentligvis blir det en ganske rask overgang fra det private til det offentlige (eller aller mest forhåpentligvis: ingen overgang hehe). På OUS foreslo de 6 runder til med inseminasjon, da vi allerede hadde gjort 3, så de må vel ha ment at det er fornuftig å prøve noen ganger med inseminasjon, men begynner å bli litt frista til å gå over til en type forsøk som har litt høyere suksessrate..
Ja, det er en risiko for flere modne follikler ved stimulering med Letrozol eller liknende, og ved for mange må forsøkes som du sier avbrytes pga. flerlingrisiko. Her bør du kunne høre litt med klinikken - tenker du kan lufte et ønske om uansett Ovitrelle og eventuelt Letrozol, og høre hva de tenker risikoen for avbrutt blir i deres tilfelle og om dere i så fall får igjen forsøket senere? Tenker det også har litt å si. Klinikker har også ofte ulike grenser for hvor mange follikler de avbryter på, kan godt hende de er åpne for å la dere kjøre på i tilfelle to follikler etter fem mislykkede forsøk, men neppe tre. Skjønner veldig godt at det er lite fristende å fortsette i samme tralten, særlig om dere er usikre på om timing egentlig har blitt helt rett. Det er jo faktisk en veldig viktig komponent. Samtidig er det absolutt et numbers game, som du sier, det er jo egentlig all prøving enten det er IVF eller IUI eller hjemme i senga :laughing002

Jeg vil tro at med seks private IUI overstått bør det offentlige også være litt mer fleksible med å la dere gå over på IVF raskere, men noen IUI-forsøk vil de trolig uansett ønske å gi det siden det er såpass mye billigere og enklere for dem.

Back
Topp