Medisiner

♡ Daydream ♡

Forumet er livet
Assistert-jentene
Hvor mye medisiner får dere ut? Hvor mye koster det totalt for alle medisinene til første forsøk?
Varer medisinene til mer enn 1 forsøk?

Nei jeg har fått ut til vært forsøk , første lå jeg på 22000kr
På dette forsøket ligger jeg no på 18000kr, men er ikke ferdig helt enda da ;)

Nei jeg har fått ut til vært forsøk , første lå jeg på 22000kr
På dette forsøket ligger jeg no på 18000kr, men er ikke ferdig helt enda da ;)

Det er for medisiner og alt på sykehuset? :)

Du får resept på de medisinene du trenger til ett forsøk, hvor mye og hva det er avhenger av hvilken plan fertilitetslegen har lagt for deg. Prisen varierer, men det er dyrt. Men man får refundert fra HELFO medisinutgifter for inntil 3 forsøk, etter man har kommet over en viss sum. Dvs. at dere må betale for medisinene inntil denne grensen er nådd, rett i underkant av 18000. Utgifter over dette kan man søke om refusjon for. Du kan lese mer om det på HELFO sine sider :)

Medisinene holder kun til ett forsøk :) Det må kjøpes nye til hvert forsøk.

I offentlig IVF behandling betaler man 1500 kr for forsøket (pluss medisiner), i tillegg kommer kontroller du må ha underveis. Prisen på disse avhenger av om du tar de på ivf klinikken eller hos gyn der du bor (noen må reise langt til sykehuset og kan da få ta kontrollen hos samarbeidene gyn).

For meg har det variert fra forsøk til forsøk. Det har variert hvilke medisiner jeg har brukt, og også dosen.

Du får resept på de medisinene du trenger til ett forsøk, hvor mye og hva det er avhenger av hvilken plan fertilitetslegen har lagt for deg. Prisen varierer, men det er dyrt. Men man får refundert fra HELFO medisinutgifter for inntil 3 forsøk, etter man har kommet over en viss sum. Dvs. at dere må betale for medisinene inntil denne grensen er nådd, rett i underkant av 18000. Utgifter over dette kan man søke om refusjon for. Du kan lese mer om det på HELFO sine sider :)

Medisinene holder kun til ett forsøk :) Det må kjøpes nye til hvert forsøk.

I offentlig IVF behandling betaler man 1500 kr for forsøket (pluss medisiner), i tillegg kommer kontroller du må ha underveis. Prisen på disse avhenger av om du tar de på ivf klinikken eller hos gyn der du bor (noen må reise langt til sykehuset og kan da få ta kontrollen hos samarbeidene gyn).

Tusen takk [emoji4]
Er det 18000 i egenandel per forsøk eller totalt for alle 3 [emoji4]

Tusen takk [emoji4]
Det er bare medisinene for de tre forsøkene. Du må legge ut for alt og sende refusjonskrav etter det, får papirer fra klinikken med det.

Totalt for alle tre :)
Skal dere i gang med ivf?

Vi skal prøve 6 mnd først med letrozol, så lenge sambo sin sædprøve går i orden. Men hvis han har nedsatt, så skal vi sende inn med en gang.
GU vil at vi skal sende henvisning om 4mnd.

Altså på forsøk nr 2 og 3 så får du igjen alt ..
men på forsøk 1 må du betale egenandelen på 17300kr .. mener det var 17300, men det skal stå på Helfo sine sider ...

men på forsøk 1 må du betale egenandelen på 17300kr .. mener det var 17300, men det skal stå på Helfo sine sider ...

Det er ikke automatisk sånn at man får igjen alt på forsøk 2 og 3. Noen krysser ikke grensen før uti 3. forsøk. ;) Helt avhengig av medisinene og dosene man trenger. :)

Tusen takk [emoji4]

Egenandelen for medisiner er totalt for 3 ferskforsøk (inkludert medisiner til tilhørende fryseforsøk). Du kan selv velge hvilke 3 ferskforsøk du vil sende inn medisinutgifter for til HELFO (om man f.eks. veklser mellom private og offentlige forsøk, så er det helt det samme for HELFO - bare at de kun dekker for 3 forsøk.) (Om man trenger mer enn 3 forsøk må man dekke alle medisiner selv for ytterligere forsøk.)

Om man lykkes og senere vil ha søskenforsøk begynner man på ny egenandel og 3 nye forsøk hos HELFO. (Slik jeg har forstått det er det ikke noe "max antall barn" med tanke på refusjon av utgifter til legemidler, så ny egenandel på nye 3 forsøk hver gang.)

På sykehuset er det som nevnt over 1500 kr i egenandel per ferskforsøk (tilhørende fryseforsøk er gratis), dette går ikke på frikort. Egenandeler på kontroller underveis går eventuelt på frikort om du krysser frikort-grensen. Du kan få dekket eventuelle reiseutgifter av pasientreiser. Det offentlige tilbyr 3 ferskforsøk (inkludert tilhørende fryseforsøk) per barn, inntil paret har to felles barn (om man har fått to felles barn får man kun bruke opp eventuelle fryseembryo i det offentlige, innen 5 årsfristen.) Så per barn er det max 4500 kr for selve forsøkene offentlig (+ egenandel på alle kontroller).

Det kommer ann på hvor mye man bruker pr forsøk! Vi kom ikke over grensen før uti 2. forsøk!

Det kommer ann på hvor mye man bruker pr forsøk! Vi kom ikke over grensen før uti 2. forsøk!
Ja sef ;)
Selv kom jeg jo på 22000kr på første forsøk :p
Med mine hestekurer :wacky:

Det er nok veldlg forskjellig, både fra sted til sted og ut i fra diagnose osv.
Jeg brukte 150 Gonal F i 10 dager, Cetrotide i 6 dager, 1 Ovitrelle og Lutinus i 14 dager etter egguttak..
Ja det er sant,jeg bruker jo 450 i gonal f og blir fort noen penger da ;)

Det er nok veldlg forskjellig, både fra sted til sted og ut i fra diagnose osv.
Jeg brukte 150 Gonal F i 10 dager, Cetrotide i 6 dager, 1 Ovitrelle og Lutinus i 14 dager etter egguttak..

Samme som jeg skal gjennom. Så da kan jeg regne med ca 10.000,- på første forsøket nå?

Back
Topp