Maur

Vinterbarn16

Gift med forumet
Februarlykke 2016
It's gonna be May 2019
Jeg tror jeg blir gal, vi bor i et helt nytt hus, men det er så mye maur her nå, det er ikke i skuffer og skap og i maten, men mye på badet og soverommet osv. Finnes det en måte å bli kvitt de på? Vi har en liten på 3 uker og har ikke mulighet til å flytte ut, og det er en 50 kvadrats leilighet, så vi har heller ikke mulighet til å bruke bare deler av leiligheten heller. Noe middel som er greit å bruke som ikke lille blir skadet av?

Vi kjøpte sånn liten tube med maurgift som vi la noen dråper på gulvet der vi så at de gikk, det tok ikke lang tid til de var borte :) husker ikke hva det het!

Eller så finnes det en liten rund boks man kan sette ut. De tiltrekkes av søt lukt og så går de inn der. Kjøpte de enten på plantasjen eller jernia.

Først finne ut om det er stokkmaur eller sukkermaur.
Høres ut som stokkmaur.
Uansett så må maurtua fjernes. Ta en runde rundt huset og se hvor maurene kommer fra.
Nytter ikke å fjerne bare maurene inne i huset.
Husk at når du dreper 1 maur, sender de ut en lukt til de andre maurene sånn at dere har det gående lenge.

Høres ut som stokkmaur.
Uansett så må maurtua fjernes. Ta en runde rundt huset og se hvor maurene kommer fra.
Husk at når du dreper 1 maur, sender de ut en lukt til de andre maurene sånn at dere har det gående lenge.
Hm, de er hvertfall små, mindre enn det jeg tenker på som vanlige maur.

Kan dette være slike som "bor" inni veggen? Hadde helt klart fått inn fagfolk for å se på dette, de kan gjøre enorm skade dersom de ikke blir tatt hånd om

Det sies at om man har maur i huset om vinteren, så bor de der. Tror det er lurest å tilkalle skadedyrkontrollen.

Ellers har vi også hatt et lite problem med maur i kjellerleiligheten. 2 slike lokkebokser (1 mnd med hver) tok knekken på dem.

Kan dette være slike som "bor" inni veggen? Hadde helt klart fått inn fagfolk for å se på dette, de kan gjøre enorm skade dersom de ikke blir tatt hånd om
Mye mulig, vi har sagt i fra til huseier som sier det er bare en periode. Det er gjerne mer når det blir varmere i været, men jeg misstanker at de bor i veggen

Mye mulig, vi har sagt i fra til huseier som sier det er bare en periode. Det er gjerne mer når det blir varmere i været, men jeg misstanker at de bor i veggen

Om de bor i veggen blir de ihverfall ikke borte, da får de bare i dvale når det er kaldt for så å komme tilbake igjen... Så her hadde jeg krevd handling fra huseier uniddelbart, leier selv ut og hadde tatt dette på alvor om mine leieboere hadde fått et slikt problem. I værste fall kan de spre seg i hele huset...

Høres ut som stokkmaur.
Hvorfor høres det ut som det?
Og hva mener du med det lukt greiene

Last edited:
Vi har selv maur inne nå.
Men ser ikke hver dag, og noen dager kanskje 2-3. Plager oss ikke.
Jeg synes det ser ut som heelt vanlig maur. Sort skogsmaur. Men sikker kan jeg vel ikke bli

Akkurat nå er det ikke et spesielt problem. Men har satt ut et par slike bokser

Men ble nyskjerrig på det der lukte-greiene om en blir drept? Hva er det?

Vi har den, men har ikke hatt noen effekt av den :/
Stokmaur tiltrekkes ikke sv søte ting, derfor funker ikke de boksene på de. Hvis du i tillegg ikke har de på kjøkkenet og ved mat ol så kan det være det? Men om du googler og ser på bilder tror jeg du ser forskjellen. Er de veldig små er det nok sukkermaur. Vi har masse av det og burde nok ringe skadedyrkontrollen, men ser for meg at det blir fryktelig dyrt...

Stokmaur tiltrekkes ikke sv søte ting, derfor funker ikke de boksene på de. Hvis du i tillegg ikke har de på kjøkkenet og ved mat ol så kan det være det? Men om du googler og ser på bilder tror jeg du ser forskjellen. Er de veldig små er det nok sukkermaur. Vi har masse av det og burde nok ringe skadedyrkontrollen, men ser for meg at det blir fryktelig dyrt...
Ser du at de er brune/røde?
Googlet bilde og der ser de brune ut

De jeg finner hos oss ser sorte ut

Du bør jo sjekke hva slags maur dette er. Er det stokkmaur bør skadedyrkontroll tilkalles. Hadde bedt huseier gjøre det og få bukt med problemet. Man kan ikke ta seg betalt for å leie ut en leilighet full av skadedyr!

Back
Topp