Mattips etter fødsel

Hemmeligfrøken

Forumet er livet
Desemberglede 2015
Vanskelig å velge overskrift.. ;) men vi venter snart nr 3, og i disse corona tider vil nok barseltiden preges av kort tid på sykehus, mulig store smerter (mulig ks og kort liggetid) + to barn hjemme.. så er det noen som har noen gode tips til middagsmat jeg kan lage opp slik at de første ukene blir lettere for alle mann?

lag og frys ned: Fiskegrateng, Lapskaus, kjøttdeigblanding (saus, grønnsaker, kjøttdeig, også kokes kun pasta ved siden av)
kjøttkaker i saus. Lag gjerne 2-3 middager av hver ting så tar du bare opp kvelden før og setter i kjøleskapet :)

Lasagne
grønnsaksgrateng\pølsegrateng
ha lapskausblanding i fryseren og pølser

fryser du lasagne og pølsegrateng før steking da? Ordner klart alt og bare fryser? Og hva fryser man i da?

lag og frys ned: Fiskegrateng, Lapskaus, kjøttdeigblanding (saus, grønnsaker, kjøttdeig, også kokes kun pasta ved siden av)
kjøttkaker i saus. Lag gjerne 2-3 middager av hver ting så tar du bare opp kvelden før og setter i kjøleskapet :)

fiskegratengen fryses også før steking?

fryser du lasagne og pølsegrateng før steking da? Ordner klart alt og bare fryser? Og hva fryser man i da?

Jeg pleier å kjøpe sånne former med lokk på Coop obs (18 kr for 8 stk) så putter jeg bare fiskegratengrøren oppi, også tar jeg opp og direkte steker 1 time på 200 grader :) eller tiner først og steker på 190 i 45 min :) Har ost/kavring på før steking, ikke i frysern :)

Ja, jeg fryser det før steking, fryser det i ildfast form eller aluminiumsformer. Jeg setter det ofte rett inn i i kald ovn og varmer opp, lar det stå ett par timer. 150 grader og 200 grader den siste halvtimen.

Jeg pleier å kjøpe sånne former med lokk på Coop obs (18 kr for 8 stk) så putter jeg bare fiskegratengrøren oppi, også tar jeg opp og direkte steker 1 time på 200 grader :) eller tiner først og steker på 190 i 45 min :) Har ost/kavring på før steking, ikke i frysern :)

de har jeg ikke sett eller prøvd! Må se om de har her også (vi har ikke obs) :) har aldri laget opp sånne ting for frysing - lager liksom opp til middag og hiver i ovnen ;)

Sånne aluminiumsformer man får kjøpt på matbutikker osv.

for eksempel lasagne: stek kjøttet osv som vanlig. Og putt alt i lasagnen i de formene. Alle lagene med pasta, ost osv. Sett på lokk eller folie på toppen og frys ned. Så tiner du den i kjøleskapet dagen før og steker den som normalt.

du kan lage chilli, curry osv også. Fint å fryse og da trenger man bare å lage ris for eksempel.

Ser du har fått masse gode tips. Vil bare også si at husk at brødskiver, toast og annen enkel mat også fungerer som middag i barseltiden ;)

Ser du har fått masse gode tips. Vil bare også si at husk at brødskiver, toast og annen enkel mat også fungerer som middag i barseltiden ;)

Føler det blir litt annerledes når man har to barn fra før - da vil jeg ha skikkelig middag til de. Og med en mann som driver fjøs så er det veldig greit å ha noe å bare hive i ovnen også

Føler det blir litt annerledes når man har to barn fra før - da vil jeg ha skikkelig middag til de. Og med en mann som driver fjøs så er det veldig greit å ha noe å bare hive i ovnen også

skjønner hva du mener. Tenkte det samme når nr 3 kom. Men når man har sovet en time om natta og valget stod mellom 30 min søvn på dagen eller varm middag så valgte jeg søvn rett og slett for å ha overskudd til å ta vare på barna. Mente ikke at man skulle servere brødskiver til middag hver dag, men at det fungerer fint unntaksvis.

Supper lager jeg som regel stort av og fryser ned restene - tacosuppe (linda stuhaug), ulike kyllingsupper (trines matblogg), kyllingsuppa bakpå matfløtekartongen

skjønner hva du mener. Tenkte det samme når nr 3 kom. Men når man har sovet en time om natta og valget stod mellom 30 min søvn på dagen eller varm middag så valgte jeg søvn rett og slett for å ha overskudd til å ta vare på barna. Mente ikke at man skulle servere brødskiver til middag hver dag, men at det fungerer fint unntaksvis.
Jojo det er klart ;) blir nok noen slike dager også - men er greit å ha noe nedfrosset i tillegg ;) heldigvis har jeg 11 åringen som liker å lage mat og er flink til å lage mat ;) hehe.. så får bruke han litt også ;)

Forskjellige gryteretter :)

Back
Topp